خانه ترفندهای موبایل بررسی 10 راهکار برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی

بررسی 10 راهکار برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
22 مهر 1402 | 12:50
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با توجه به اینکه هر ساله شرکت‌های تولیدکننده‌ گوشی همراه اعلام می‌کنند گوشی‌های جدید نسبت به نسل‌های قبل از نظر مصرف انرژی و شارژدهی بهینه‌تر شده‌اند؛ ولی باز هم ممکن است بدون استفاده از گوشی، شارژ باتری آن خالی شود. اکثر گوشی‌های اندرویدی، به سختی می‌توانند بیشتر از یک روز دوام بیاورند. خالی شدن بی‌دلیلِ باتری گوشی‌، به عوامل مختلفی همچون مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری بستگی دارد؛ که با داشتن اطلاعات کافی می‌توانید این مشکلات را به راحتی برطرف کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 راهکار برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی بپردازیم. 

خالی شدن شارژ گوشی

باتری‌های لیتیوم یونی به کار رفته در گوشی‌های هوشمند امروزی، ممکن است به دلایل مختلفی با افت کیفیت شارژدهی مواجه شوند. ولی همیشه افت کیفیت و ظرفیت باتری گوشی، دلیل اصلی خالی شدن سریع شارژ آن نیست؛ بعضی مواقع علت اصلی این موضوع تنظیماتی است که خود کاربر روی گوشی اعمال می‌کند. بنابراین تنظیمات خاصی که روی گوشی اعمال می‌کنید هم می‌توانند روی سرعت خالی شدن شارژ باتری تاثیر بگذارد. درنتیجه بهتر است بعضی از تنظیمات خاص گوشی اندرویدی خود را بهینه‌ کنید؛ تا میزان شارژدهی باتری کاهش نیابد. همچنین با خواندن مقاله روش‌های تشخیص سلامت باتری گوشی‌ سامسونگ و مقاله روش‌های تشخیص سلامت باتری گوشی‌ شیائومی می‌توانید از میزان سلامت باتری گوشی خود مطلع شوید.

علت‌های اصلی خالی شدن شارژ گوشی همراه، بدون استفاده زیاد

در ادامه 10 راهکار اصلی برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1) میزان روشنایی صفحه نمایش را کم کنید

میزان نور صفحه نمایش گوشی، با میزان کاهش شارژ باتری رابطه مستقیم دارد. حتی زمانی هم که شما از گوشی استفاده نمی‌کنید، هنگام دریافت اعلان‌های برنامه‌ها و پیام‌ها صفحه نمایش روشن شده و باعث کاهش شارژ باتری می‌شود. پس بهتر است میزان نور صفحه نمایش را روی کمترین حالت ممکن قرار دهید. همچنین توصیه می‌شود از حالت تنظیم خودکار نور صفحه نمایش هم استفاده نکنید. زیرا در این قابلیت سنسور نور باید دائماً شدت نور محیط را بسنجد و اطلاعات دریافتی را به پردازنده منتقل کند؛ پردازنده هم باید اطلاعات را آنالیز کرده و جهت افزایش یا کاهش نورِ نمایشگر دستور لازم را بدهد؛ تا در نهایت نور نمایشگر کم یا زیاد شود. این روند باعث افزایش مصرف شارژ باتری می‌شود. پس دقت کنید که قابلیت Auto Brightness را روی حالت غیرفعال قرار دهید.

2) وای فای، بلوتوث، Nfc و Gps را غیرفعال کنید

اگر شما هم از آن دسته از کاربرانی هستید که عادت دارید همیشه وای فای یا بلوتوث گوشی خود را روشن بگذارید؛ باید بدانید که این کار به باتری گوشی فشار زیادی می‌‌آورد. توصیه می‌شود زمان‌هایی که از وای فای یا بلوتوث گوشی خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را غیر فعال کنید.

3) زمان روشن بودن صفحه نمایش را کم کنید

خاموش بودن صفحه نمایشِ گوشی، یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از کاهش شارژ باتری گوشی است. بهتر است مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش گوشی را کم کنید. به نظر می‌رسد 15 ثانیه، زمان مناسبی برای خاموش شدن خودکار نمایشگر است. در صورت کار نکردن با گوشی، پس از 15 ثانیه به طور اتوماتیک صفحه نمایش خاموش می‌شود. اگر این مدت زمان برای شما کوتاه است، می‌توانید زمان را روی 30 دقیقه تنظیم کنید. همچنین توصیه می‌شود از قابلیت همیشه روشن نمایشگر استفاده نکنید. در این قابلیت می‌توانید بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه نمایش، به تمام اعلان‌های مهم از جمله ساعت، تاریخ، وضعیت باتری و غیره دسترسی داشته باشید. بنابراین استفاده از این قابلیت باعث خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده خواهد شد.

4) حالت ویبره را غیرفعال کنید

در اکثر مواقع ویبره گوشی به صورت پیش فرض فعال است؛ و در زمان زنگ خوردن یا دریافت پیامک، شما را آگاه می‌سازد. در بعضی از گوشی‌ها حتی زمان تایپ کردن هم لرزش کمی پس از ضربه زدن روی هر کلمه احساس می‌شود؛ بهتر است به بخش تنظیمات کیبورد رفته و این حالت را غیرفعال کنید. زیرا پس از هر بار ویبره، فشار زیادی به باتری وارد می‌شود؛ بنابراین در طول روز باعث کم شدن شارژ باتری گوشی خواهد شد.

5) حالت تاریک گوشی را فعال کنید

فعال کردن حالت تاریکِ نمایشگر، تأثیر زیادی در مصرف شارژ باتری دارد. در نمایشگرهای OLED اگر صفحه سفید باشد، نور بیشتری منتشر شده و بیشترین مصرف باتری را دارد. ولی در صورتی که صفحه نمایش تیره باشد، نور کمتری دارد و کمترین میزان مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهد. در حالت تیره، دیودها کاملاً خاموش یا کم‌نور می‌شوند؛ زیرا در نمایشگرهای اولد هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می‌شود. در نتیجه اگر صفحه نمایش سفید باشد، همه‌ی پیکسل‌ها روشن می‌شوند و به مصرف بالای انرژی می‌انجامد. ولی اگر نمایشگر تیره باشد، برعکس پنل‌LCD پیکسل‌ها به رنگ سیاه در نمی‌آیند بلکه خاموش می‌شوند. بنابراین با فعال کردن حالت تاریک نمایشگر در پنل‌های OLED می‌توانید از مصرف باتری بکاهید.

6) انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید

در گوشی‌های هوشمند امروزی، انیمیشن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند؛ و باعث زیباتر و جالب‌تر شدن محیط گوشی می‌شوند. این انیمیشن‌های زیبا ممکن است به طور غیرمستقیم در کار گوشی اختلال ایجاد کنند. به معنی دیگر انیمیشن‌ها مصرف باتری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند. با غیرفعال کردن این قابلیت می‌توانید در مصرف باتری گوشی خود صرفه‌جویی کنید. برای انجام این کار وارد بخش Developer Options شوید و گزینه‌های Windowو Transition و Animator animation را غیرفعال کنید. پس از غیرفعال کردن قابلیت انیمیشن، ممکن است فضای گوشی‌ شما خشک و بی‌روح ‌شود؛ ولی در عوض خیالتان بابت مصرف بیش از حد شارژ باتری راحت می‌شود.

7) برنامه‌هایی که مصرف زیاد دارند حذف کنید

اکثر کابران فکر می‌کنند زمانی که از گوشی همراه خود استفاده نمی‌کنند، نباید شارژ باتری آن کم شود؛ ولی اینگونه نیست. زیرا بعضی از برنامه‌ها قاتل شارژ گوشی هستند؛ و حتی زمان‎هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود هم مشغول کار هستند. برای چک کردن میزان باتری مصرفی در گوشی‌های اندرویدی، وارد منوی تنظیمات شوید و گزینه Battrey را انتخاب کنید؛ سپس Battrey Usage را چک کنید. در این قسمت لیستی از برنامه‌ها و میزان مصرفی باتری آن‌ها به نمایش گذاشته شده‌ است. بهتر است برنامه‌هایی که مصرف انرژی بالایی دارند را حذف نصب کنید. اگر به برنامه‌ای که مصرف باتری زیادی دارد احتیاج دارید، بهتر است اعلان‌های برنامه را غیرفعال کنید.

8) اعلان‌ برنامه‌ها را خاموش کنید

حتی زمانی هم که با گوشی کار نمی‌کنید؛ اعلان برنامه‌ها می‌تواند شارژ باتری را بکاهد. در صورتی که نیازی به دستیابی به اعلان برنامه‌ها ندارید آن را غیرفعال کنید. اگر این کار را زمانی که می‌خوابید انجام دهید، صبح که بیدار می‌شوید، شارژ باتری گوشی ذخیره شده است. برای مثال برنامه‌های ارتباطی همچون واتساپ، برای تبادل اطلاعات همیشه فعال هستند؛ بنابراین مصرف انرژی بالایی دارند.

10) به روزرسانی‌های نرم افزاری انجام دهید

گوشی‌های اندرویدی پس از دریافت به‌روزرسانی نرم افزاری به قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و بهینه‌سازی‌های جدیدی مجهز می‌شوند. این موضوع باعث بهینه‌سازی در مصرف باتری خواهد شد. علاوه براین، با دریافت به‌روزرسانی برنامه‌های نصب شده روی گوشی هم می‌توانید در مصرف باتری صرفه جویی کنید. زیرا در بروزرسانی‌های منتشر شده برای اپلیکیشن‌ها، عملکرد برنامه‌ها بهینه‌تر شده و مصرف شارژ باتری در آن‌ها کاهش یافته است. درکل توصیه می‌شود همیشه جدیدترین نسخه اپلیکیشن‌ها را نصب کرده و گوشی اندرویدی خود را به‌روز نگه‌دارید.

10) باتری گوشی را عوض کنید

یکی از مهم‌ترین علت‌های خالی شدن شارژ گوشی، باتری گوشی است. در صورتی که باتری گوشی آسیب دیده باشد، دائماً با مشکل خالی شدن شارژ مواجه می‌شوید. به این مسئله دقت کنید که هرچه اندازه باتری بزرگ‌تر شود‌، میزان مصرف باتری هم افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که باتری زمین بخورد، یا بیش از حد داغ شود آسیب می‌بیند. اگر تمام روش های بالا را انجام دادید ولی باز هم مشکل خالی شدن شارژ باتری گوشی شما برطرف نشد، بهتر است باتری گوشی را تعویض کنید.

ایده آل‌ترین میزان شارژ گوشی چقدر است؟

بهتر است شارژ باتری گوشی را بین حالت استاندارد 40 تا 80 درصد نگه دارید. خالی شدن کامل شارژ، به باتری صدمه وارد می‌کند و باتری به مرور زمان ضعیف می‌شود؛ بنابراین اجازه ندهید شارژ باتری کاملاً خالی شود. همچنین گوشی را از شب تا صبح به شارژر متصل نکنید؛ زیرا این کار هم به باتری آسیب می‌زند. میزان شارژ باتری‌های لیتیوم یونی بهتر است حدوسط باشد. بنابراین شارژ کردن بیش از حد باتری یا خالی شدن بیش از حد، به باتری آسیب می‌رساند.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران گوشی‌های هوشمند، خالی شدن شارژ باتری است. برای حل کردن این مشکل همیشگی، در این مقاله به بررسی 10 راهکار اصلی برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی پرداختیم. با خواندن و اجرا کردن این روش‌ها می‌توانید مدت زمان شارژدهی باتری گوشی خود را افزایش دهید. اگر با انجام این این روش‌ها موفق به بهینه سازی مصرف باتری گوشی خود نشدید، پیشنهاد می‌شود مقاله 8 دلیل شارژ‌ نشدن گوشی و راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها را هم مطالعه کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا