خانه ترفندهای موبایل 8 دلیل شارژ‌ نشدن گوشی و راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها

8 دلیل شارژ‌ نشدن گوشی و راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
13 تیر 1402 | 17:02
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که گوشی خود را به شارژر متصل کنید و پس از مدتی به سراغ آن بروید و با صحنه شارژ نشدن باتری گوشیتان مواجه شوید. این مشکل اساسی ممکن است برای تمام دارندگان گوشی‌های هوشمند پیش بیاید. امکان دارد این مشکل از شارژر، خود گوشی و یا برنامه‌های نصب‌شده روی آن باشد. در این مقاله 8 دلیل شارژ‌ نشدن گوشی و راه‌های برطرف‌کردن آن‌هارا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مهم‌ترین دلایل شارژ نشدن گوشی چیست؟

مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. توصیه می‌شود در هنگام برخورد با این مشکل، قبل از پرداخت هزینه تعمیر، ابتدا نکات زیر را بررسی کنید.

1) پریز برق را بررسی کنید

پس از اینکه گوشی خود را به شارژر متصل کردید و متوجه شدید باتری شارژ نمی‌شود، ابتدا پریز برق را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است در بعضی مواقع به دلیل نوسانات برق، جریان داخل پریز قطع شده باشد. برای اینکه مطمئن شوید که آیا پریز برق سالم است یا خیر، می‌توانید گوشی خود را با پریز دیگری به شارژ متصل کنید، اگر پس از عوض کردن پریز، گوشی شما شارژ شد به این نتیجه می‌رسیم که پریز برق شما مشکل داشته است.

2) بررسی کابل شارژ و آدابتور

متداول‌ترین علت شارژ نشدن گوشی، خراب بودن آداپتور یا کابل شارژر است. در مرحله اول کابل شارژر خود را از نظر خوردگی، پارگی و غیره مورد بررسی قرار دهید. در صورت سالم بودن ظاهری شارژر، نوبت به بررسی عملکرد شارژر می‌رسد. گوشی خود را با شارژر دیگری به شارژ بزنید و یا گوشی دیگری را به شارژر خود متصل کنید. با این روش اگر شارژر شما مشکلی داشته باشد مشخص می‌شود.

3) سوکت شارژر را بررسی کنید

خرابی سوکت شارژ هم یکی از دلایل اصلی دیگر شارژ نشدن گوشی همراه است. از اتفاقاتی که نشان دهنده خرابی سوکت شارژ گوشی است می‌توان به جدا شدن پی در پی شارژر از گوشی، قطع و وصل شدن شارژ، شارژ شدن گوشی در زاویه خاص و از همه مهم‌تر شارژ نشدن گوشی اشاره کرد.

در اکثر مواقع سوکت شارژر به دلیل تجمع گردوخاک کارایی خود را از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل به کمک ذره‌بین و چراغ قوه درگاه شارژ دستگاه خود را بررسی کنید. برای تمیز کردن سوکت می‌توانید از خلال دندان، برس‌های کوچک یا دستگاه دمنده استفاده کنید. بهتر است از وارد‌کردن اشیای نوک تیز فلزی به داخل سوکت شارژ خودداری کنید؛ زیرا باعث بروز مشکل برای اتصالات می‌شود.

4) ورود آب به سوکت گوشی

اکثر گوشی‌های جدید به قابلیت ضدآب مجهز شده‌اند؛ ولی این گوشی‌ها هم با قرارگرفتن در معرض آب ممکن است با مشکل شارژ نشدن مجدد باتری مواجه شوند.
در شرایط برخورد آب با گوشی، مقدار کمی آب در درگاه شارژ باقی می‌ماند؛ گوشی به طور خودکار رطوبت را تشخیص می‌دهد و به دلایل ایمنی فرایند شارژ را متوقف می‌کند. گوشی‌هایی که به حسگر رطوبت مجهز شده‌اند، در این شرایط پیام هشداری را به نمایش می‌گذارند. به کمک باد گرم ملایم و یا فوت‌کردن در درگاه USB، می‌توانید تا حدودی این مشکل را رفع کنید.

5) آسیب دیدن باتری

از دلایل دیگری که می‌تواند باعث شارژ نشدن گوشی موبایل شود، خراب بودن باتری است. باتری گوشی هوشمند در کل طول عمر مشخصی دارد؛ که با توجه به نحوه استفاده از گوشی می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. درهرصورت بعد از گذشت مدتی استفاده از گوشی، عملکرد آن ضعیف می‌شود و کم کم از کار می‌افتد.
عواملی همچون قرار دادن طولانی مدت باتری درون شارژ، کارکردن با گوشی در حین شارژ، استفاده از شارژر‌های نامرغوب و غیره باعث کاهش طول عمر باتری می‌شوند. باد‌کردن باتری یا نشت مایعات آن به بیرون از مهم‌ترین علائم خرابی باتری است.

اگر گوشی شما دارای باتری‌ جدا شونده است به راحتی می‌توانید میزان خرابی باتری را بررسی کنید. ولی اکثر گوشی‌های امروزی دارای باتری غیرقابل جداسازی هستند؛ بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید شارژ نشدن گوشی شما به دلیل مشکل باتری است، توصیه می‌شود به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.

6) مشکل سیستم عامل

در بعضی مواقع ممکن است مشکلات سیستم عامل و نرم‌افزاری باعث شارژ نشدن گوشی شوند. در شرایطی ممکن است به دلیل نصب رام جدید، آپدیت دستگاه و یا باگ‌های سیستمی، پر‌شدن مجدد باتری با مشکل مواجه شود. در اکثر مواقع این مشکل با ریست کردن برطرف می‌شود.

8) اجرای برنامه‌های سنگین

بعضی از برنامه‌های سنگین، موجب مصرف باتری شدید، هم‌زمان با شارژ‌شدن می‌شوند. در این شرایط ممکن است با افزایش دمای گوشی، آسیب به باتری و یا شارژ نشدن گوشی مواجه شویم. برای حل این مشکل می‌توانید برنامه‌های سنگین و پرمصرف که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند را محدود کنید و یا برنامه‌های بدون استفاده را ببندید.

کلام آخر

درکل مشکل شارژ نشدن گوشی، مشکل حادی نیست؛ بنابراین در اکثر مواقع به کمک مراحلی که در بالا توضیح دادیم می‌توانید مشکل باتری خود را برطرف کنید. ولی در مواقعی که علت شارژ نشدن باتری به دلیل مشکلات سخت افزاری است، بهتر است خودتان دست به کار تعمیر گوشی نشوید. زیرا امکان دارد به دلیل نداشتن مهارت کافی، خرابی گوشی بیشتر شود و برطرف کردن مشکل پیچیده‌تر شود.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا