خانه اخبار داراکالا مارکت‌پلیس (marketplace) چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

مارکت‌پلیس (marketplace) چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
5 اردیهشت 1403 | 10:18
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی و افزایش مشغله‌های زندگی، بازار خرید و فروش محصولات، دستخوش تغییراتی شده است و بیشتر به سمت و سوی فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی سوق پیدا کرده است. در میان این کسب و کارهای نوین، شاید کلمه مارکت‌پلیس (marketplace‌‌) به گوشتان خورده باشد؛ در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع فروشگاه مارکت‌پلیس و مزایا و معایب آن آشنا شویم.

اگر بخواهیم مارکت پلیس را در یک جمله بیان کنیم میتوانیم بگوییم، یک مرکز خریدآنلاین بزرگ است؛ که چندین فروشنده مختلف در آن دور هم جمع می‌شوند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. در نتیجه کاربر می‎تواند محصول مورد نیاز خود را از بین کالاهای مختلف انتخاب کند. 

مارکت‌پلیس با فروشگاه اینترنتی متفاوت است؛ زیرا در فروشگاه اینترنتی یک فروشنده محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد و انجام تمام کارها و بازاریابی برعهده صاحب فروشگاه است. بلکه فروشگاه مارکت‌پلیس، بستری برای سایر فروشندگان به وجود می‌آورد تا محصولات خود را در اختیار کاربران قرار دهند و با توجه به کیفیت محصولات خود بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند. آشنایی با بهترین مارکت پلیس‌های جهان و ایران به شما در انتخاب مارکت پلیسِ مورد نیازتان کمک زیادی می‌کند.
 

 یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب کاربران به فروشگاه‌های مارکت‌پلیس، وجود تامین‌کنندگان گوناگون است؛ که حق انتخاب بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. درکل می‌توان گفت هدف اصلی تاسیس فروشگاه‌های مارکت پلیس تسهیل خرید و فروش برای مشتریان و فروشندگان است. برای مثال فروشگاه اینترنتی دارا کالا یک مارکت پلیس (market place) متمرکز بر فروش گوشی موبایل و دیگر کالاهای دیجیتال است؛ که این امکان را برای فروشندگان فراهم می‌سازد تا از طریق سایت دارا کالا محصولات و کالاهای خود را به مشتریان معرفی کرده و به فروش برسانند.

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس‌ها به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ اگر شما هم به فکر راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری هستید، بهتر است با نمونه‌های مختلف آن آشنا شوید:

مدل عمودی

در مارکت پلیس‌های مدل عمودی، فروشندگان مختلف کالاهایی را عرضه می‌کنند که همگی به یک دسته تعلق داشته باشند. برای مثال یک فروشگاه مارکت پلیس فقط در زمینه طلا و جواهر فعالیت می‌کند؛ و فروشندگان مختلف می‌توانند از بستر آن برای فروش محصولات خود استفاده کنند.

مدل افقی

مارکت پلیس افقی نسبت به نوع عمودی گسترده‌تر است؛ یعنی محصولات متنوعی را به فروش می‌رسانند که همه‌ی آن‌ها در یک ویژگی خاص مشترک هستند. مانند بستری که برای فروش لوام آرایشی بهداشتی به وجود آمده است.

مدل جهانی

در سیستم مارکت‌پلیس جهانی محصولات در حوزه‌‌های مختلف به فروش می‌رسند و هیچ محدودیتی در دسته‌بندی کالاها و خدمات مشاهده نمی‌شود. این نوع فروشگاه‌ها نیازهای متنوع کاربران را به صورت یک جا پاسخ می‌دهند.

مزایای مارکت پلیس

1) راهی برای بازاریابی با قیمت مناسب و افزایش مشتری

فروشگاه مارکت پلیس، یکی از بهترین راه‌ها برای فروشندگانی است که قصد فروش آنلاین محصولات خود را دارند. این فروشگاه‌ها کمک زیادی به بازاریابی و فروش محصولات فروشنده می‌کنند؛ در نتیجه فروشنده با کمترین تلاش و هزینه و نیروی انسانی برای برند خود بازاریابی و تبلیغ کرده است.

2) امکان‌ مقایسه قیمت‌های مختلف یک محصول

در یک مارکت‌پلی ، برندهای مختلفی فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل کاربر هنگام خرید یک محصول می‌تواند برندهای مختلف را مشاهده کرده و قیمت‌ها را به راحتی بررسی کند.

3) محدودیت‌های زمانی و مکانی وجود ندارد

در فضای آنلاین خرید کردن به زمان و مکان خاصی محدود نشده است؛ بنابراین خریداران و فروشندگان در هر مکانی و هر زمانی که باشند می‌توانند خرید و فروش انجام دهند.

4) اعتماد بالای خریداران به مارکت‌پلیس‌ها

ممکن است بعضی خریداران به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کافی نداشته باشند؛ ولی مارکت‌پلیس‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا به هر طریقی که شده اعتماد کاربران را جلب کنند. به همین خاطر شروطی برای فروشندگان در نظر می‌گیرند تا کاربران بتوانند با خیالی آسوده محصول مورد نیاز خود را خریدای کنند.

5) رقابت بیشتر، کیفیت بهتر

در بین فروشندگانی که در یک مارکت‌پلیس‌ فعالیت می‌کنند، همیشه یک فضای رقابتی حاکم است؛ در نتیجه فروشگاه‌ها دائماً در تلاش‌اند تا بهترین محصولات و خدمات را با قیمتی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار دهند.

6) دسترسی به مارکت پلیس بین المللی

ورود به یک فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس، ورود شما به بازار بین‌المللی را امکان پذیر می‎کند. زیرا کاربران سراسر جهان از پلتفرم شما دیدن می‌کنند؛ بنابراین بازار هدف شما قرار می‌گیرند. در اصل کسب و کار شما به یک کشور محدود نخواهد بود؛ و شما می‌توانید تقاضا برای محصولات خود را افزایش دهید.

مزایای مارکت‌پلیس برای خریداران

- مقایسه قیمت محصولات
- خرید ارزان‌تر
- انتخاب محصول باکیفیت‌تر
- تنوع بالای محصولات
- خرید آسان
- پیدا کردن محصولات تخفیف دار
 

مزایای مارکت‌پلیس برای فروشندگان

- فروش بیشتر و راحت‌تر
- سود بیشتر
- افزایش مشتری
- عدم صرف هزینه برای تبلیغات
 

مزایای مارکت‌پلیس برای صاحبان آن

- دریافت سود از فروش محصولات
- بی نیازی به انبار کردن محصولات
- دریافت هزینه برای ارائه خدمات ویژه به فروشندگان

معایب مارکت پلیس برای فروشندگان

رقابت بالا در نتیجه کاهش حاشیه سود

در بین فروشندگان یک مارکت پلیس، همیشه رقابت وجود دارد؛ زیرا برای هر محصول چندین فروشنده وجود دارد. کاربران هنگام خرید یک کالا به قیمت آن توجه زیادی می‌کنند و همیشه کالاهایی با قیمت پایین‌تر بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند؛ حتی اگر این قیمت پایین به منزله محصولی با کیفیت کمتر باشد. این رقابت سالم در بین فروشندگان باعث کاهش حاشیه سود آن‌ها می‌شود.

حضور در یک مارکت‌پلیس نیاز به پرداخت هزینه دارد

هر فروشگاه برای حضور در یک مارکت پلیس، هزینه‌ای پرداخت می‌کند. همچنین اکثر مارکت‌پلیس‌ها به ازای فروش هر کالا از فروشندگان مبلغی به عنوان حق کمیسیونی می‌گیرند. بعضی دیگر از مارکت‌پلیس‌ها به صورت ماهانه یا سالانه از فروشندگان حق عضویت دریافت می‌کنند.

اجبار در رعایت قوانین یک مارکت‌پلیس

هنگامی که فروشنده در یک مارکت‌پلیس ثبت نام می‌کند، موظف است قوانین را رعایت کند و به آن‌ها احترام بگذارد. در صورت عدم رعایت قوانینِ مارکت‌پلیس توسط فروشنده، امکان دارد محصولات و حتی فروشگاهش حذف شوند.

جمع بندی

در این مقاله با مفهموم مارکت پلیس و انواع آن آشنا شدیم و دریافتیم که امروزه فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی در بین کاربران محبوبیت بیشتری به دست آورده‌اند. با توجه به‌ خدماتی که مارکت پلیس‌ها به خریداران و فروشندگان ارائه می‌دهند؛ به نظر می‌رسد آینده‌ی کسب و کار اینترنتی متعلق به مارکت پلیس‌ها ‌باشد.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا