خانه علم و تکنولوژی آشنایی با بهترین مارکت پلیس‌های جهان و ایران

آشنایی با بهترین مارکت پلیس‌های جهان و ایران

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
8 اردیهشت 1403 | 14:46
زمان مطالعه: 4 دقیقه

درحال حاضر مهم‌ترین روش خرید و فروش محصولات، در بستر اینترنت است؛ در این روش می‌توانید از هر نقطه از جهان، بدون توجه به فاصله مکانی، محصول مورد نظر خود را خریداری کند. اگر شما هم اهل خرید آنلاین هستید، مطمئناً تاکنون کلمه مارکت پِلِیس‌ (Marketplace) به گوشتان خورده است. مارکت پلیس، در واقع یک مرکز خریدآنلاین بزرگ است؛ که به فروشندگان این اجازه را می‌دهد تا در غرفه‌های مجازی خود محصولاتشان را به فروش برسانند. خریداران از این غرفه‌ها بازدید کرده و محصولات مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. فروشگاه‌های مارکت پلیس مزیت‌های زیادی برای فروشندگان و خریداران دارند؛ بنابراین از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. با خواندن مقاله مارکت‌پلیس (marketplace) چیست؟ به طور کامل با مزایا و معایب مارکت پلیس و انواع آن آشنا خواهید شد. در این مقاله هم با بهترین مارکت پلیس‌های جهان و ایران آشنا می‌شویم.

بهترین مارکت پلیس‌های جهان

پیشرفت فناوری و تکنولوژی باعث شده است که فقط با چند کلیک ساده، هر محصولی که نیاز دارید از سرتاسر دنیا بخرد. در جهان، فروشگاه‌های مارکت پلیس بسیار قدرتمندی وجود دارند؛ که فروشندگان و خریداران زیادی از کل دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ در ادامه با چند نمونه از معروف‌ترین مارکت پلیس‌های جهان آشنا می‌شویم:

1) آمازون (Amazon)

بزرگ‌ترین مارکت پلیس جهان، شرکت آمازون در ایالت متحده است. جف بزوس (Jeff Bezos) مالک شرکت آمازون است؛ که در حال حاضر با بیش از 100 کشور دنیا فعالیت می‌کند. جف بزوس در سال 1994 در یک گاراژ و با فروش کتاب آمازون را تأسیس کرد. این شرکت کوچک با گذشت زمان به یکی از غول‌های فروش آنلاین جهان تبدیل شد؛ و اکنون بیش از 600 میلیون محصول متفاوت و 2 میلیون فروشنده دارد.

2) ای بی‌ (eBay)

پس از آمازون، شرکت ای‌بی، دومین مارکت پلیس قدرتمند جهان است؛ که فروشندگان و خریداران کالاهای نو و دست دوم را از تمام نقاط جهان به یکدیگر متصل می‌کند.‌ eBay فعالیت جهانی خود را از سال 1995 آغاز کرد؛ و در حال حاضر در 190 بازار دنیا مشغول فعالیت است و 138 میلیون کاربر فعال و بیش از 18 میلیون فروشنده دارد.

3) والمارت (Walmart)

Walmart بزرگ‌ترین سایت خرده‌فروش جهان است؛ که در سال 2000 توسط سام والتون (Sam Walton) تأسیس شد. آمار فروش این سایت در سال 2022 به 102 میلیارد دلار رسید، و روزبه‌روز در حال رونق‌گرفتن است. والمارت این فرصت را در اختیار صاحبان مشاغل کوچک قرار می‌دهد؛ تا به کمک ترافیک عظیم این غول تجارت الکترونیک، بتوانند محصولات خود را به دست بازار هدف برسانند. جهت فروش محصولات در والمارت، کافیست یک درخواست ارسال کنید؛ پس از تایید، می‌توانید به جمع فروشندگان این مارکت پلیس جهانی بپردازید.

4) اتسی (Etsy)

مارکت پلیس اتسی برای علاقه مندان به محصولات دست‌ساز و عتیقه جات بسیار جذاب است؛ صنعتگران خلاق مجازی می‌توانند محصولات خود را در این سایت به کاربران عرضه کنند. سایت Etsy در سال‌ 2005 توسط رابرت کالین (Rob Kalin)، ‌کریس ماگوری (Chris Maguire) و هیچ شایک (Haim Schoppik) راه اندازی شد. این مارکت پلیس کم کم در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرد و توانست به 7.5 میلیون فروشنده فعال و نزدیک به 96 میلیون خریدار دست یابد.

5) علی بابا (Ali Baba)

علی بابا، بزرگ‌ترین مارکت پلیس آسیا محسوب می‌شود؛ که ۸۰ درصد بازارهای چین را به خود اختصاص داده است. این غول چینی در سال 1999 توسط جک ما (Jack Ma) تاجر و سرمایه‌گذار چینی راه اندازی شد. این شرکت در سال 2021، در بین 100 میلیون محصول حدود 764 میلیارد دلار فروش داشت. علی اکسپرس (AliExpress) هم یکی دیگر از پلتفرم‌های علی بابا است؛ که بیشتر در خارج از چین، مخصوصاً کشور روسیه فعالیت می‌کند.

6) راکوتن (Rakuten)

یکی دیگر از معروف‌ترین مارکت پلیس‌های آسیایی، راکوتن است؛ که در سال 1997 توسط هیروشی میکیتانی (Hiroshi Mikitani) راه اندازی شد. این شرکت ژاپنی بیش از 1 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد؛ و تقریباً ۸۰ درصد مردم ژاپن محصولات مورد نیاز خود را از راکوتن خریداری می‌کنند. این سایت بیش از 1.7 میلیون نفر مشتری فعال در سراسر جهان دارد و محصولات بسیار متنوعی ارائه می‌دهد؛ در حدی که توانسته است لقب آمازون ژاپن را کسب کند.

7) فلیپ کارت (Flipkart)

یکی دیگر از بزرگترین مارکت پلیس‌های خرده فروشی دنیا، شرکت هندیِ فلیپ کارت است. بنسل (Sachin Bansal) و بینی بنسل (Binny Bansal) در سال 2007 کار خود را همچون فروشگاه آمازون، از فروش کتاب شروع کردند. فلیپ کارت رفته رفته با فروش کالاهای بسیار متنوع، توانست یکی از بازارهای تجارت الکترونیک بزرگ جهان شود. این شرکت در سال 2021 بیش از 4.2 میلیون فروشنده داشت و درآمد آن تنها در ماه اکتبر 4.6 میلیارد دلار بود.

8) سی دیسکانت (Cdiscount)

سی دیسکانت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مارکت پلیس‌های اروپا، توسط کریستف‌ (Christophe Charle)، نیکلاس (Nicolas Charle) و هروه (Hervé Charle)  راه اندازی شد. این سه برادر در ابتدای کارشان در سال 1998 فقط CD و DVD می‌فروختند؛ ولی پس از آن با گسترش فعالیتشان در زمینه‌های مختلف توانستند با آمازون وارد رقابت شوند.

بهترین مارکت پلیس‌های ایران

در حال حاضر در کشور خودمان هم فروشگاه‌های مارکت پلیس موفقی در حال فعالیت هستند؛ که به احتمال زیاد تاکنون تجربه خرید از آن‌ها را کسب کرده باشید. از مزایای فروشگاه‌های مارکت پلیس این است که حتی بدون داشتن مغازه و صرف هزینه برای تبلیغات هم می‌توانید هر کالاهایی که بخواهید به فروش برسانید. در ادامه با چند نمونه از مارکت پلیس‌های معروف ایران آشنا می‌شویم:

1) دیجی کالا (Digikala)

یکی از بزرگ‌ترین مارکت پلیس‌های ایرانی دیجی کالا است؛ که کمتر کسی تاکنون تجربه خرید از آن را نداشته است. دو برادر با نام‌های حمید و سعید محمدی در سال 1383 سایت فروش اینترنتی کالای دیجیتال را تاسیس کردند؛ که فقط دوربین عکاسی و موبایل در آن به فروش می‌رسید. ولی کم کم بستری برای فروش محصولات دیگر هم فراهم کردند و در سال 1396، به یک بازارگاه یا مارکت پلیس تبدیل شدند. سپس در سال 1401، به بیش از 9.7 میلیون تنوع کالایی و 308 هزار فروشنده از سراسر ایران رسیدند.

2) باسلام (basalam)

با سلام یک بازارچه محلی در بازار آنلاین است؛ که فروشندگان مختلف، محصولات تولیدی خود را به خریداران سراسر کشور عرضه می‌کنند. این سایت با دسته بندی کردن محصولات، این امکان را برای خریداران به وجود آورده است تا به راحتی محصول مورد نظر خود را بیابند. همچنین خریداران می‌توانند با فروشندگان گفتگو کرده، سپس با خیال راحت خرید خود را انجام دهند. با سلام در سال 1397  توسط محمدرضا آقایا راه اندازی شد؛ و تمرکز اصلی آن بر کالاهای غیر کارخانه‌ای است. 

3) ایسام (esam)

مارکت پلیس ایسام در سال 1390 توسط سام مدن پور راه‌اندازی شد؛ که با الگو‌برداری از سایت  eBay، امکان راه‌اندازی فروشگاه برای کاربران را فراهم می‌سازد. در ایسام می‌توانید کالای نو و دست‌دوم خود را به فروس برسانید. همچنین ایسام، مجوز برگزاری مزایدات آنلاین را هم دارد؛ یعنی فروشندگان می‌توانند قیمتی پایه برای محصولات خود در نظر بگیرند؛ و در نهایت کالا به خریداری فروخته شود که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد. این پلتفرم بیش از 2800 مدل کالای مختلف و 1.3 میلیون فروشنده دارد.

4) ترب (torob)

سایت ترب یک جستجوگر کالا و فروشگاه اینترنتی است؛ که در سال 1393 راه اندازی شد. این سایت فروشندگان و خریداران را برای خریدی راحت‌تر به هم متصل می‌کند. پس از جستجوی محصول مورد نظرتان در سایت ترب، لیستی از فروشندگان و قیمت‌های مختلف به شما نمایش داده می‌شوند، می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و فرآیند خرید خود را تکمیل کنید. در ترب میلیون‌ها محصول مختلف و بیش از 14 هزار فروشگاه وجود دارد؛ که می‌توانند اکثر نیازهای شما را برطرف کنند.

جمع بندی

به دلیل استقبال فروشندگان و خریداران از فروشگاه‌های مارکت پلیس، روز به روز به تعداد این فروشگاه‌ها در دنیا افزوده می‌شود. درحال حاضر فروشندگان به این نتیجه رسیده‌اند که نباید این بازار گسترده‌ را از دهند، زیرا حضور در فروشگاه مارکت پلیس،‌ مزایای زیادی برای آن‌ها دارد. جهت افزودن فروشگاه خود به مارکت پلیس دارا کالا به بخش فروشنده شوید مراجعه کنید. 


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا