خانه علم و تکنولوژی معرفی انواع صفحه نمایش گوشی هوشمند

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی هوشمند

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
21 اسفند 1401 | 16:48
زمان مطالعه: 5 دقیقه

از گذشته تا کنون، صفحه نمایش‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی‌ هوشمند محسوب می‌شدند. صفحه نمایش دریچه‌ای برای ورود به گوشی است؛ و اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، عملکرد سایر اعضا همچون دوربین و سخت افزار را هم زیر سوال می‌برد. با توجه به این موضوع، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، دائماً در تلاش‌اند صفحه نمایش‌های با کیفیتی را طراحی و تولید کنند.

بنابراین در بازار، صفحه نمایش‌هایی با ‌کیفیت، کارایی و قیمت‌های مختلف یافت می‌شوند. اگر قبل از خرید گوشی جدید با ویژگی‌ها و جزئیات صفحه نمایش‌های مختلف آشنا باشید، می‌توانید با توجه به نیازها و خواسته‌هایتان انتخاب درستی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع صفحه نمایش گوشی هوشمند و بررسی ویژگی آن‌ها به شما در انتخاب درست کمک کنیم؛ با دارا کالا همراه باشید.

دلایل اهمیت صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی، مستقیماً با چشم انسان در ارتباط است؛ بنابراین اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، در استفاده طولانی مدت، مشکلات چشمی مختلفی را برای شما به وجود می‌آورد. از سوی دیگر صفحه نمایش با میزان مصرف باتری مرتبط است. در نتیجه اگر صفحه نمایش، کیفیت مناسبی نداشته باشد و دارای ضعف و نقص باشد؛ مصرف باتری افزایش پیدا می‌کند و در نهایت طول عمر مفید گوشی کاهش پیدا می‌کند.

انواع صفحه نمایش گوشی

به طور کلی امروزه صفحه نمایش‌ها به دو دسته LCD و LED تقسیم می‌شوند. در ابتدا صفحه نمایش‌های LCD مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پس از آن، با پیشرفت تکنولوژی، صفحه نمایش‌های LED به بازار عرضه شدند. غول‌های سازنده گوشی همراه، با طراحی نمایشگرهای اختصاصی خود، دائماً در تلاش‌اند تا از رقبای خود جا نمانند. به همین دلیل صفحه نمایش‌های زیادی در بازار وجود دارند؛ که انتخاب گزینه مناسب را بسیار سخت کرده است. در ادامه صفحه نمایش‌های به کار رفته در گوشی‌های امروزی را بررسی می‌کنیم.

صفحه نمایش‌های LCD

صفحه نمایش‌های LCD از مجموعه‌ای کریستال مایع تشکیل شده‌اند؛ که به وسیله نور پس زمینه روشن می‌شوند. این نمایشگرها به دلیل تکنولوژی ساده و قدیمی که دارند، از قیمت مناسبی برخوردار شده‌اند و در گوشی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاکنون با فناوری LCD چند نوع نمایشگر با نام‌های‌TFT، IPS، PLS تولید شده‌اند.

صفحه نمایش TFT LCD

اولین نوع از صفحه نمایش‌های LCD با نام TFT به بازار عرضه شدند.TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor به معنی ترانزیستور لایه نازک است. در طراحی این نمایشگر، پیکسل‌ها به صورت افقی، عمودی کنار هم قرار گرفته‌اند. هر پیکسل نمایشگر، مجهز به یک خازن و یک ترانزیستور سیلیکون آمورف جداگانه شده است؛ بنابراین هر پیکسل کاملاً جداگانه شارژ می‌شود و حتی بعد از رفرش شدن هم، شارژ آن برای تصویر جدید باقی می‌ماند.

صفحه نمایش TFTدر زمینه مصرف باتری، نسبت به صفحه نمایش‌های قدیمی‌تر پیشرفت کرده است. ولی نسبت به صفحه نمایش‌های جدید همچنان مصرف باتری بیشتری دارد. این نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید، کیفیت چندان زیادی ندارد؛ همچنین در زمینه زاویه دید و نمایش رنگ‌های کدر هم عملکرد ضعیفی دارد. این تکنولوژی با توجه به مشکلاتی که دارد، همچنان در میان تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند از جایگاه خوبی برخوردار است؛ زیرا هزینه تولید نسبتاً پایینی دارد و در مقایسه با LCD های معمولی کنتراست بیشری ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش IPS

صفحه نمایش IPSنسبت به صفحه نمایش TFT بسیار پیشرفت کرده است؛ و یکی از بهترین صفحات نمایش LCD محسوب می‌شود. این نمایشگر نسبت به نسل قبل، از قیمت بیشتر و کیفیت بهتری برخوردار شده است. نمایشگر‌ IPS برخلاف نسخه قبلی زیر تابش مستقیم نور خورشید هم قابل استفاده است.
مهم‌ترین نقطه ظعف نمایشگر IPS، عدم توانایی در تولید رنگ مشکی عمیق و باکیفیت است؛ رنگ مشکی تولید شده در این نمایشگر بیشتر به رنگ خاکستری تیره متمایل است. در تولید این نمایشگرها، یک لایه اضافه برای نور پس زمینه به کار رفته است؛ بنابراین نسبت به سایر صفحات نمایش قطر بیشتری دارند.

در تکنولوژی به کار رفته در این نمایشگر، تمام پیکسل‌ها، حتی پیکسل‌های مشکی تا زمانی که دستگاه روشن است، از نور پس زمینه برخوردار می‌شوند؛ بنابراین رنگ مشکی در این صفحه نمایش‌ها دچار مشکل می‌شود. پیکسل‌های این صفحه نمایش دارای قابلیت جمع شدن و فشرده شدن هستند؛ به همین دلیل تصاویری که به نمایش می‌گذارند بسیار شفاف و واضح هستند.
دو تکنولوژی IPS و PLS تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ هر دو تقریباً هزینه یکسانی دارند و کارایی مشابهی دارند، بنابراین استفاده از هرکدام از این دو LCD به شرکت تولید کننده گوشی بستگی دارد.

صفحه نمایش‌Super LCD یا SLCD

این نوع صفحه نمایش به طور کلی در گوشی‌های HTC مورد استفاده قرار می‌گیرد. صفحه نمایش‌های IPS LCD و Super LCD از نظر فنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. تفاوت این دو مدل در این است که در Super LCD بین محافظ صفحه نمایش بیرونی و سنسور تاچ صفحه نمایش هیچ درز و فاصله‌ای وجود ندارد، بنابراین ال سی دی به گلس نزدیک تر است، پس انعکاس تصویر کمتری دیده می‌شود. از مزایای این نمایشگر می‌توان به مصرف کمتر و دید بهتر در خارج از خانه اشاره کرد. سوپر ال سی دی در دو نسخه Super LCD 2 و Super LCD 3 به بازار عرضه شده است.

صفحه نمایش‌های LED

نمایشگرهای‌LED یا Light-Emitting Diodes پس از نمایشگرهای LCD با هزینه‌ ساخت بالاتری به بازار عرضه شدند. این صفحه نمایش‌های جدیدتر دارای کیفیت رنگ بهتر، مصرف باتری کمتر و روشنایی بیشتر هستند. این صفحه نمایش‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است.

صفحه نمایش‌ OLED

OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diodes است؛ این صفحه نمایش، همان صفحه نمایشLED است با این تفاوت که در تکنولوژی ساخت آن تغییراتی ایجاد شده است. فناوری OLED یا دیودهای ارگانیک نور، پیشرفت بسیار بزرگی در فناوری صفحه نمایش محسوب می‌شود.
OLED ماده‌ای ارگانیک است؛ و از یک لایه مواد آلی بر پایه کربن ساخته شده است. این نمایشگر همیشه خاموش است؛ فقط زمانی که جریان برق از داخل پیکسل‌های آن عبور کند، از خود نور منتشر می‌کند. در این نمایشگر، ماده‌ی آلی (معمولاً کربن) بین دو صفحه رسانای کاتد و آند قرار گرفته است؛ هنگام عبور جریان، بین این دو صفحه رسانا، نور ساطع شده و باعث روشن شدن نمایشگر می‌شود.

از پیشرفت‌های این نمایشگر نسبت به نسل قبل می‌توان به غلظت رنگ مشکی اشاره کرد. زیرا پیکسل‌های سیاه در صفحه نمایش‌های OLED خاموش هستند. در این نمایشگر لایه‌های اضافی که مسئول نوردهی بودند حذف شده‌اند؛ بنابراین نمایشگر دارای وزن سبک‌تر و حجم کمتری شده است. در حال حاضر در تولید تلویزیون‌ها، ساعت‌های هوشمند و برندهای مختلف گوشی همچون سامسونگ و هوآوی، از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

صفحه نمایش AMOLED

AMOLED مخفف عبارت Active Matrix Organic Light-Emitting Diode به معنی دیود انتشار نور ارگانیک ماتریکس فعال است. روش کار نمایشگر AMOLED بسیار شبیه به نمایشگر OLED است. در این صفحه نمایش، پیکسل‌ها به صورت جدا جدا روی یک مدار در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ هر پیکسل قادر است به صورت جداگانه فعال شود. در این مدار با ایجاد یک ولتاژ و ارسال آن به آندها و کاتدهای هر پیکسل، ماده ارگانیک موجود در بین الکترودها تحریک شده و باعث تولید نور می‌شود.
پیکسل‌های این صفحه نمایش قادراند به صورت کامل خاموش شوند؛ در این حالت نمایشگر کاملا سیاه می‌شود. برای مثال درعکس‌هایی که رنگ مشکی دارند، در آن ناحیه پیکسل‌ها خاموش‌ هستند؛ زیرا پیکسل‌ها فقط برای نشان دادن تصاویر رنگی روشن می‌شوند. بنابراین محتوای صفحه نمایش با کیفیت بهتری نمایش داده می‌شود؛ علاوه بر این به دلیل خاموش بودن پیکسل‌های غیر ضروری، باتری کمتری مصرف می‌شود.

از نکات مثبت نمایشگرهای AMOLED می‌توان به مصرف انرژی بسیار کم‌تر، اندازه نازک‌تر، وزن کم‌تر، نمایش رنگ عالی، روشنایی تصویر بیشتر، انعطاف پذیری بالا، سرعت پاسخگویی سریع، و قیمت بالاتر اشاره کرد. از معایب نمایشگر امولد عملکرد پایین در زیر نور مستقیم خورشید است.

صفحه نمایش Super AMOLED

این نمایشگر را شرکت سامسونگ توسعه داده است؛ و تفاوت چندانی با نمایشگر امولد ندارد. در اصل سامسونگ یک صفحه لمسی بسیار باریک، حدود یک هزارم میلی متر به نمایشگرهای‌‌ AMOLED اضافه کرده است و آن را‌Super AMOLED  نامگذاری کرده است.

نمایشگرهایSuper Amoled  و  Amoled از نظر کیفیت رنگ و نور تفاوتی ندارند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که در صفحه نمایش سوپرامول، به جای استفاده از یک لایه لمسی جداگانه، سنسور لمسی، درون خود صفحه نمایش ایجاد شده است. بنابراین حسگر نسبت به قبل بسیار قوی‌تر و هوشمندتر شده و همچنین در زیر نور مستقیم خورشید عملکرد بهتری ارائه می دهد.

نسخه ارتقا یافته این نمایشگر، Super AMOLED Plus نام دارد؛ که باریک‌تر و روشن‌تر از سوپرامولد است؛ در نتیجه و وضوح بهتری را ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش‌های Retina

Retina نامی است که شرکت اپل به نوع دیگری از صفحه نمایش‌ها اختصاص داده است. در این نمایشگر ویژگی خاصی دیده نمی‌شود؛ فقط صفحه نمایش به رزولوشنی مجهز شده است، که از یک فاصله مشخص به بعد، دیگر چشم انسان نمی‌تواند پیکسل‌های آن را تشخیص دهد. تراکم پیکسلی در این نوع نمایشگرها ۳۰۰ppi یا بیشتر است؛ لازم به ذکر است که مقیاس سنجش پیکسل توسط شرکت اپل، با سایر شرکت‌ها متفاوت است. در کل در نمایشگرهای رتینا، با چشم عادی نمی‌توانیم تراکم پیکسلی را ببینیم. این نمایشگر برای اولین بار در آیفون ۴ مورد استفاده قرار گرفت.
در حال حاضر نمایشگرهای رتینا در انواع مختلفی همچون لیکوئید رتینا، سوپر رتینا و سوپر رتینا XDR در گوشی‌های آیفون و و دیگر محصولات این برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع بندی

در این مقاله هدف ما از معرفی انواع صفحه نمایش گوشی هوشمند این بود که به شما کمک کنیم تا هنگام خرید گوشی، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر همچنان سوالی برایتان باقی مانده است؛ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا