خانه ترفندهای موبایل 8 روش ساده برای افزایش طول عمر گوشی

8 روش ساده برای افزایش طول عمر گوشی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
17 آبان 1402 | 16:47
زمان مطالعه: 4 دقیقه

درحال حاضر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، از قیمت‌های بسیار زیادی برخوردار شده‌اند؛ حتی خرید گوشی‌های اقتصادی و مقرون به صرفه هم برای بعضی از کاربران دشوار است. گوشی‌های هوشمند با کوچک‌ترین ضربه ممکن است دچار آسیب جدی شوند؛ بنابراین نیاز است در نگهداری از آن‌ها بسیار دقت کنید. با توجه به اینکه در صورت آسیب دیدن گوشی، هزینه تعمیر آن‌ زیاد است. در نتیجه بهتر است هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم از لحاظ نرم‌افزاری از گوشی هوشمند خود مراقبت کنید؛ تا دچار آسیب نشود. در این مقاله 8 روش ساده برای افزایش طول عمر گوشی را به شما آموزش می‌دهیم.  

1) از قاب محافظ باکیفیت استفاده کنید

اولین کاری که بهتر است بلافاصله پس از خرید گوشی جدید انجام دهید، تهیه قاب محافظ مناسب و باکیفیت برای آن است. زیرا گوشی شما هر لحظه در معرض خطر زمین خوردن قرار دارد. قاب محافظ به شما کمک می‌کند گوشی خود را بدون هیچ گونه آسیب، خط و خش و شکستگی نگه داید. درکل اگر از قاب محافظت استفاده نکنید، گوشی شما دوام زیادی نخواهد داشت.
انتخاب قاب مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در صورتی که قاب محافظ از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، به خودی خود می‌تواند باعث آسیب به بدنه‌ی گوشی، ایجاد خط و خش یا تغییر رنگ آن شود. لازم به ذکر است که یک قاب خوب، لزوماً یک قاب زیبا نیست. بنابراین در درجه اول به زیبایی توجه نکنید و قابی تهیه کنید که بتواند به بهترین شکل ممکن از گوشی شما محافظت کند.
 یک قاب بسیار باکیفیت، قابی است که امکان محافظت ۳۶۰ درجه از دوربین، پنل پشتی و نمایشگر را داشته باشد. در صورتی که قاب شما 360 درجه نیست و امکان مراقبت از لنزهای دوربین را ندارد، بهتر است برای لنزها یک برچسب محافظ تهیه کنید.

2) از گلس محافظ صفحه نمایش استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید صفحه نمایش، یکی از حساس‌ترین بخش‌های گوشی هوشمند است؛ که دائماً در معرض آسیب قرار می‌گیرد. بنابراین محافظت از آن در افزایش طول عمر گوشی تاثیر زیادی دارد. هر چند در حال حاضر اکثر گوشی‌های هوشمند به شیشه‌های محافظی مانند گوریلا گلس مجهز شده‌اند؛ ولی باز هم ممکن است در برابر خط و خراش یا ضربه، آسیب ببینند.
همچنین باید به این موضوع هم دقت کنید که تعویض نمایشگر گوشی یکی از پرهزینه‌ترین تعمیرات تلفن‌ همراه است. با این حال بهترین راه استفاده از گلس‌های محافظ است؛ این شیشه‌های محافظ هزینه کمی دارند؛ ولی می‌توانند بخش قابل توجهی از ضربه را جذب کنند.

3) مراقب باتری گوشی خود باشید

باتری گوشی شما ممکن است به دلایل مختلفی زودتر از دیگر بخش‌ها دچار آسیب شود؛ و نیاز به تعویض پیدا کند. به طور طبیعی پس از گذشت چند سال باتری گوشی شما دیگر مثل روز اول کار نخواهد کرد. ولی به کمک روش‌های زیر می‌توانید مدت زمان بیشتر باتری گوشی خود را سالم نگه دارید. 
- مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از حتماً از شارژر و کابل اصلی شرکت سازنده گوشی استفاده کنید. زیرا کابل‌های بی‌کیفیت موجود در بازار به باتری گوشی شما آسیب می‌زنند.
- بهترین بازه شارژ باتری معمولاً بین ۳۰ تا ۸۵ درصد است. بنابراین اجازه ندهید شارژ باتری شما به کمتر از 30 درصد یا بیشتر از 85 درصد برسد؛ تا از آسیب رسیدن به باتری جلوگیری شود. 
- قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم، بسیار کاربردی است؛ ولی استفاده زیاد از آن به مرور زمان به باتری شما آسیب می‌رساند.
همچنین با خواندن مقاله‌ 10 راهکار برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری به طور کامل با روش‌های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری آشنا شوید.

4) گوشی خود را همیشه تمیز نگه دارید

ورود گرد و غبار به داخل گوشی، ممکن است در عملکرد آن اختلال به وجود آورد. بنابراین تمیز کردن مرتب حفره‌های گوشی از جمله میکروفون، بلندگو و غیره در افزایش طول عکر گوشی تاثیر گذار است. این کار را با الکل و مواد شوینده انجام ندهید؛ زیرا باعث آسیب بیشتر به گوشی می‌شوند. نیازی به تمیز کردن روزانه گوشی نیست؛ اگر هر 2 الی 3 ماه یک بار گوشی را تمیز کنید، قطعاً دوام گوشی افزایش خواهد یافت.

5) هر از گاهی گوشی خود را خاموش و روشن کنید

خاموش و روشن کردن گوشی همراه، به طور منظم به عملکرد صحیح آن کمک می‌کند. روشن بودن مستمر گوشی، به مرور زمان باعث کند شدن یا ایجاد مشکلاتی برای گوشی خواهد شد. درست مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر که پس از مدتی استفاده، آن‌ها را خاموش می‌کنید، لازم است گوشی خود را هم برای مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه در طول هفته خاموش کنید. زمان‌هایی که می‌خواهید دوش بگیرید یا غذا بخورید بهترین زمان است که است گوشی خود را خاموش کنید. دقت کنید که خاموش شدن دستگاه به دلیل رسیدن شارژ باتری به ۰ درصد هیچ فایده‌ای برای گوشی ندارد.

6) گوشی قدیمی را آپدیت نکنید

اگر از عمر گوشی شما بیشتر از سه سال می‌گذرد؛ دیگر آپدیت گوشی کمکی به سلامت گوشی شما نخواهد کرد. آپدیت‌هایی که شرکت‌های سازنده ارائه می‌دهند، قابلیت‌های جدیدی به گوشی اضافه می‌کنند؛ ولی نیازمند سیستم‌های قوی هستند که بتوانند از آپدیت جدید پشتیبانی کنند. بدین معنی که سخت‌افزار گوشی شما بعد از مدتی، توانایی دریافت نرم‌افزار جدید را ندارد. در نتیجه آپدیت سیستم‌عامل جدید باعث کند شدن گوشی خواهد شد. شما نهایتاً تا سه سال می‌توانید گوشی خود را آپدیت کنید؛ پس از آن باید تحقیق کنید که آیا گوشی شما و آپدیت جدید با هم هماهنگ هستند یا خیر.

7) از پر شدن حافظه جلوگیری کنید

پر شدن بیش از حد حافظه در کاهش عملکرد گوشی تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین هر چند وقت یک بار حافظه‌ی گوشی خود را خالی کنید و برنامه‌ها، بازی‌ها و اطلاعاتی که به آن‌ها نیاز ندارید را پاک کنید. پس از اشباع شدن ظرفیتِ حافظه، دستگاه نمی‌تواند همچون قبل عملکرد مطلوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. سعی کنید همیشه چندین گیگابایت فضای خالی در گوشی وجود داشته باشد تا بتواند داده‌های ورودی و خروجی را به راحتی پردازش کند. به همین دلیل است که معمولاً پس از بازگشت گوشی به تنظیمات کارخانه، تأثیر شگفت‌انگیزی در سرعت گوشی مشاهده می‌شود.

8) در برابر بدافزارها و ویروس‌ها از گوشی خود مراقبت کنید

- بدافزارها باعث کندی یا خرابی گوشی می‌‎شوند؛ بنابراین لازم است از گوشی خود در برابر آن‌ها محافظت کنید. برای این کار سعی کنید وارد هر وب‌سایتی نشوید و روی هر لینکی که برایتان ارسال می‌شود کلیک نکنید. حتماً مطمئن شوید که لینک ارسال شده معتبر است.
- هر فلشی را به گوشی خود متصل نکنید؛ زیرا در صورت ویروسی بودن فلش، عملکرد گوشی شما دچار اختلال خواهد شد.
- برنامه‌های خود را از منابع معتبری همچون پلی استور دانلود کنید. زیرا منابع دیگر حساسیت گوگل از نظر امنیتی را ندارند و برنامه‌هایی که درون این فروشگاه‌ها وجود دارند، از فیلترهای خاصی عبور نمی‌کنند. 

کلام آخر

در حال حاضر اکثر کارهای روزمره کاربران از جمله رسیدگی به کارهای اداری، انجام کارهای بانکی، خرید و ... از طریق گوشی هوشمند انجام می‌شود. بنابراین گوشی همراه به یکی از مهم‌ترین وسایل زندگی هر کاربر تبدیل شده است. اگر می‌خواهید گوشی شما پس از گذشت چند سال بدون هیچ مشکلی کار کند، نیاز به انجام یک سری اقدامات است. در این مقاله 8 روش ساده برای افزایش طول عمر گوشی را به شما آموزش دادیم تا با انجام آن‌ها بتوانید به بهترین شکل از گوشی خود مراقبت کنید. اگر شما هم راهکاری دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا