خانه ترفندهای موبایل روش‌های مختلف کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

روش‌های مختلف کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
8 آبان 1402 | 17:26
زمان مطالعه: 3 دقیقه

درحال حاضر تعداد کاربرانی که برای باز کردن قفل نمایشگر گوشی خود از روش‌هایی همچون الگو، پین یا رمز ورود استفاده می‌کنند بسیار کم است. اکثر افراد استفاده از روش اثر انگشت برای بازگشایی قفل گوشی را ترجیح می‌دهند؛ زیرا این روش سرعت عمل و امنیت بالایی را ارائه می‎دهد. گاهی اوقات این قابلیت به طور صحیح کار نمی‌کند و شما گمان می‌کنید حسگر اثر انگشت گوشیتان خراب شده و دیگر نمی‌توانید با آن کار کنید. ولی این طور نیست؛ ما در این مقاله فرایند کالیبراسیون حسگر اثر انگشت را به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی بتوانید این مشکل را برطرف سازید.

انواع حسگر اثر انگشت

به دلیل محبوبیت بالای فناوری حسگر اثر انگشت در بین کاربران، سازندگان تلفن‌های همراه دائماً در حال تلاش برای بهبود این قابلیت هستند. بنابراین حسگرهای اثر انگشت نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرده‌اند؛ و از دقت بالا و عملکرد سریع‌تری برخوردار شده‌اند. این حسگرها در حال حاضر در دو مدل‌ مختلف اولتراسونیک و اوپتیکال در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. حسگر اوپتیکال، عملکرد خوبی دارد و در ساخت گوشی‌های میان رده از آن استفاده می‌شود؛ و حسگرهای اولتراسونیک در گوشی‌های پرچمدار به کار رفته‌اند و عملکرد فوق العاده‌ای ارائه می‌دهند. هر دو مدل ممکن است دچار افت عملکرد شوند؛ ولی احتمال آن در حسگرهای اولتراسونیک کمتر است.

چرا سنسور اثرانگشت ضعیف می‌شود؟

سنسور اثرانگشت یک قطعه مصرفی نیست که بی‌دلیل از کار بیفتد یا ضعیف شود؛ بلکه دلایلی همچون ورود گرد و خاک، آب خوردگی، کثیف بودن انگشت هنگام استفاده و ضربه خوردگی باعث ضعیف شدن حسگر اثرانگشت می‌شود. گاهی اوقات هم به دلیل ناشی بودن تعمیرکار ممکن است پس از تعویض نمایشگر یا تعویض ال سی دی حسگر اثرانگشت گوشی کاملاً از کار بیفتد.

کالیبراسیون حسگر اثر انگشت چیست؟

کالیبراسیون اثر انگشت از واژه کالیبره کردن گرفته شده و برای تنظیم مجدد سنسور اثر انگشت و رفع مشکل آن کاربرد دارد. تنها زمانی می‌توانید از روش کالیبره اثر انگشت استفاده کنید که حسگر شما گهگاهی کار می‌کند و کاملاً از کار نیفتاده است. در صورتی که مشکل سخت افزاری برای سنسور شما به وجود آمده باشد، باید آن را به دست یک تعمیرکار معتبر بسپارید.

روش‌های مختلف کالیبراسیون

ممکن است گوشی شما پس از به روز رسانی، تعویض واحدهای نمایشگر LCD و یا ضربه خوردن، دچار اختلال در عملکرد اثر انگشت شود. جهت رفع این مشکل می‌توانید طبق یکی از روش‌های زیر فرایند کالیبراسیون حسگر اثر انگشت را انجام دهید.

تمیز کردن حسگر اثر انگشت

هنگامی که حسگر اثر انگشت گوشی شما دچار اختلال شده است، اولین کاری که باید اینجام دهید این است که محل قرارگیری سنسور را با یک دستمال نرم و ترجیحاً نانو خوب تمیز کنید. زیرا ممکن است عامل اصلی این اختلال کثیف شدن حسگر باشد. سپس سطح انگشت خود را چک کنید؛ که زیاد چرب یا خشک نشده باشد.

آپدیت کردن گوشی

ساده‌ترین روش برای خلاص شدن از مشکل اختلال عملکرد حسگر اثر انگشت، آپدیت آخرین نسخه از سیستم عامل است. در صورتی که برای دستگاه شما مشکل فیزیکی پیش نیامده باشد، این روش می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
در شرایطی که پس از نصب نسخه جدید سیستم عامل، سنسور اثر انگشت گوشی شما به درستی کار نکرد، احتمالاً باگ نرم افزاری است. در این شرایط دو راه وجود دارد یا اینکه تا بروزرسانی بعدی که معمولاً تحت عنوان bug Fix منتشر می‌شود صبر کنید؛ یا اینکه گوشی خود را به نسخه قبلی بازگردانید.

مشکل تاچ در سنسورهای اپتیکال

ممکن است پس از برخورد گوشی با زمین، تاچ آن ضربه ببیند و ضعیف‌تر از قبل عمل کند. از آنجایی که سنسور اپتیکال رابطه مستقیمی با لمس صفحه نمایش دارد؛ بهتر است در این شرایط به یک تعمیرکار مراجعه کرده و بعد از تست و مطمئن شدن از ضعیف شدن تاچ گوشی، نمایشگر آن را تعویض کنید. ولی همان طور که می‌دانید تعویض نمایشگر بسیار پر هزینه است؛ بنابراین قبل از عوض کردن تاچ، حتماً آن را تست کنید.

پاک کردن حافظه کش گوشی

همان طور که به احتمال زیاد می‌دانید، تمام اپلیکیشن‌ها یک حافظه کش یا پنهان دارند؛ که فضایی از گوشی را به خود اختصاص می‌دهند. توصیه می‌شود هرچند وقت یکبار آن را پاک کنید؛ تا باعث بهبود عملکرد گوشیتان شود. برای انجام ریست فکتوری گوشی اندروید مراحل زیر را انجام دهید:
- ابتدا گوشی خود را خاموش کنید
- سپس دکمه پاور و کلید کاهش صدا را همزمان فشار دهید، پس از اینکه لوگو گوشی نمایش داده شد؛ دست خود را از کلید ولوم بردارید تا وارد صفحه بوت گوشی شوید.
- گزینه Wipe Cache Data را انتخاب کنید.
- اکنون گوشی خود را ریبوت کرده تا به صورت نرمال بالا بیاید.

ریست‌فکتوری گوشی

گاهی اوقات ممکن است گوشی شما ویروسی شده یا نرم افزار آن دچار مشکل شده باشد. در این شرایط بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه به شما کمک می‌کند. برای انجام این کار در قسمت تنظیمات وارد بخش General Management شده و گزینه Factory data reset را انتخاب کنید. برای دانستن مراحل انجام این کار بهتر است مقاله ریست فکتوری چیست را مطالعه کنید .

فعال کردن Screen Sensitivity

ویژگی جذابی به گوشی‌های هوشمند جدید اضافه شده است، که به عملکرد بهتر و افزایش حساسیت نمایشگر کمک می‌کند. جهت فعال کردن این قابلیت در بخش تنظیمات گوشی وارد قسمت Display شوید و گزینه Touch Sensivity را فعال کنید. پس از فعال کردن این ویژگی، حساسیت نمایشگر بیشتر شده و درصورتی که حسگر اثرانگشت گوشی شما زیر نمایشگر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

تست سنسور اثر انگشت در گوشی سامسونگ

جهت تست سنسور اثرانگشت گوشی‌های سامسونگ، کد دستوری*#0*# را شماره گیری کنید؛ تا به صفحه تست منتقل ‌شوید. در قسمت سنسورها، درصورتی که حسگر اثر انگشت سالم باشد گزینه Pass نمایش داده می‌شود. اگر سنسور دچار مشکل شده باشد ارور یا Fail را مشاهده می‌کنید؛ که نیاز به مراجعه به تعمیرکار دارد.

تست سنسور اثر انگشت در گوشی شیائومی

در گوشی‌های شیائومی کد دستوری *#*#۶۴۶۶۳#*#* را شماره گیری کنید؛ تا وارد صفحه QC شوید. در این صفحه تست، تمام قسمت های مختلف گوشی مشاهده می‌شود.

در این مقاله روش‌های مختلف کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی را به شما آموزش دادیم. پس جای هیچ نگرانی نیست زیرا از این پس در صورت اختلال در سنسور اثر انگشت گوشی خود، می‌توانید با چند عملیات ساده و کوتاه این مشکل را در منزل حل کنید. اگر با هیچ یک از روش های بالا نتوانستید مشکل را برطرف کنید لازم است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا