خانه ترفندهای موبایل ریست فکتوری چیست - چگونه می‌توان گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگرداند؟

ریست فکتوری چیست - چگونه می‌توان گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگرداند؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
29 دی 1401 | 12:00
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر گوشی هوشمند شما هم مشکل جدی نرم‌افزاری دارد، زیاد هنگ می‌کند و یا قصد فروش آن را دارید، وقت آن رسیده که گوشیتان را ریست فکتوری کنید. ریست فکتوری با نام دیگر بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه هم در بین کاربران شناخته شده است. دلیل نامگذاری بازگرداندن به تنظیمات کارخانه برای فرایند ریست فکتوری این است که با انجام این کار، تمام اطلاعات موجود در گوشی حذف شده و گوشی به تنظیمات پیش فرض هنگام خروج از کارخانه باز می‌گردد. در هنگام انجام فرایند ریست گوشی یک سری نکات کلیدی را باید رعایت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
هنگام انجام ریست فکتوری بهتر است بی‌گدار به آب نزنید؛ زیرا اگر ندانسته این کار را انجام دهید، ممکن است اطلاعات مهم‌تان خذف شوند و بازگرداندن آن‌ها گاهی غیر ممکن می‌باشد.

چگونه گوشی را ریست فکتوری کنیم؟

ریست فکتوری در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌شود. برای بخش نرم افزاری، باید وارد تنظیمات گوشی خود شوید. در ریست فکتوری بخش نرم افزاری، تمام فیلم‌ها، عکس‌ها و فایل‌های صوتی موجود در دستگاه حذف خواهند شد. در ریست فکتوری بخش سخت افزاری، نیازی به دسترسی داشتن به تنظیمات گوشی ندارید. در ریست فکتوری سخت افزاری باید عملیات Hard reset را انجام دهید. جهت انجام عملیات هارد ریست و رفتن به منوی‌Recovery mode ، به دکمه‌های فیزیکی گوشی‌ نیاز است. این کلیدها در هر گوشی با گوشی دیگر متفاوت هستند. این روش بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که گوشی دچار یک مشکلات فنی شده باشد و از طریق روش اول نتوانید ریست گوشی را انجام دهید.
با دارا کالا همراه باشید تا در ادامه مراحل انجام ریست فکتوری در گوشی‌های برندهای مختلف با سیستم‌عامل‌های متفاوت را بررسی کنیم.

ریست فکتوری گوشی‌های سامسونگ

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم، با انجام ریست فکتوری همه‌ی اطلاعات گوشی از جمله فیلم، عکس، فایل صوتی و شخصی‌سازی‌های گوشی حذف خواهند شد و گوشی به تنظیمات زمان خرید گوشی باز خواهد گشت. نکته مهم دیگر اینکه قبل از انجام ریست فکتوری از داشتن شارژ گوشی خود مطمئن شوید؛ زیرا این عملیات به حداقل 70% شارژ باتری نیاز دارد.
در گوشی‌های سامسونگ از دو روش دستی و منوی تنظیمات می‌توانید ریسک فکتوری را انجام دهید. جهت ریست فکتوری از طریق تنظیمات، ابتدا وارد قسمت تنظیمات گوشی شوید و گزینه «General Management» را انتخاب کنید. در این قسمت گزینه Reset را انتخاب کرده سپس روی گزینه «factory data reset» بزنید؛ و در آخر گزینه Reset را انتخاب کنید.

در شرایطی که به هر دلیلی نمایشگر گوشی روشن نمی‌شود یا به رمز گوشی دسترسی ندارید؛ از طریق منوی ریکاوری ریست فکتوری دستی گوشی را انجام دهید. در این روش ابتدا باید گوشی خود را خاموش کنید؛ در مرحله بعد دکمه افزایش صدا، دکمه پاور یا Home را به صورت همزمان نگه دارید تا زمانی که منوی boot-loader ظاهر شود. در بین گزینه های پیش رو گزینه Wipe data/ factory reset را انتخاب کنید.

در این مرحله تاچ گوشی از کار افتاده است و به کمک دکمه‌های فیزیکی تنظیم صدا باید منو را بالا و پایین کردن کنید و از دکمه پاور برای کلیک روی گزینه‌ها کمک بگیرید. در صفحه جدید پیش رو گزینه Factory data resetرا انتخاب کرده و منتظر به پایان رسیدن فرایند ریست باشید. ریست فکتوری که به پایان رسید، گزینه Reboot system now را انتخاب کنید تا گوشی سامسونگ شما به تنظیمات کارخانه برگردد.

ریست فکتوری گوشی‌های شیائومی

در گوشی‌های شیائومی، ریست فکتوری با دو روش تنظیمات گوشی و به کمک دکمه‌های فیزیکی انجام می‌شود. در روش تنظیمات، پس از وارد شدن به بخش تنظیمات گزینه Additional Settings را انتخاب کنید، در صفحه جدید روی گزینه Factory Reset ضربه بزنید. اگر از ریست فکتوری و حذف تمام اطلاعات گوشی خود مطمئن هستید، جهت ادامه فرایند، گزینه (Erase all data) را انتخاب کنید. سپس باید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید برنامه‌های دانلود شده و محتوای موجود در کارت حافظه حذف شوند؟ یا خیر گزینه مورد نظر را انتخاب کنید و روی بازنشانی تلفن ضربه بزنید.

روش دوم برای زمانی مناسب است که به منوی گوشی دسترسی ندارید، در این شرایط ابتدا از طریق Mi-Recovery به قسمت Factory reset بروید؛ بعد از آن گوشی را خاموش کنید. سپس برای چند ثانیه دکمه‌های تنظیمات صدا و پاور را نگه دارید تا زمانی که لوگوی شیائومی روی صفحه نمایش نمایش داده شود. پس از روشن شدن نمایشگر دکمه تنظیمات صدا را نگه دارید تا حالت بازیابی مشاهده شود.
پس از نمایان شدن صفحه Mi Recovery Mode گزینه Wipe Data را انتخاب کنید. در صفحه جدید گزینه Wipe All Data را انتخاب کنید. در ادامه به قسمت Reboot to System رفته و دکمه پاور را فشار دهید. پس از آن گوشی شما مجدد راه اندازی خواهد شد.

ریست فکتوری گوشی‌های آیفون

در روش ریست فکتوری سخت افزاری آیفون با استفاده از تنظیمات گوشی، ابتدا وارد تنظیمات گوشی خود شوید و سپس به قسمت General بروید. در این صفحه گزینه Reset را انتخاب کنید. اگر تمایل دارید اطلاعات به طور کامل حذف شوند، گزینهErase All Content and Settings را انتخاب کنید. در مرحله آخر گزینه قرمز رنگ Erase iPhone یا Erase iPad را انتخاب کنید. ولی اگر می‌خواهید تمام بخش تنظیمات ریست شود ولی هیچ‌یک از اطلاعات تصویری و یا صوتی شما حذف نشود، گزینه‌‌Reset All Settings را انتخاب کنید.

برای روش ریست فکتوری نرم افزاری، با حالت ری استارت گوشی را با دکمه پاور خاموش کنید. سپس دکمه پاور و دکمه هوم را به مدت 15 ثانیه به طور همزمان نگه دارید تا لوگوی اپل را روی نمایشگر مشاهده کنید. زمانی که گوشی روشن شود شما یک گوشی ریست شده دارید.

جمع بندی

اگر گوشی هوشمند شما هم زیاد هنگ می‌کند و در اجرای برنامه ها با مشکل مواجه شده‌اید، ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که ریست فکتوری چیست و چگونه می‌توان گوشی را به تنظیمات کارخانه برگرداند؟ ما در این مقاله ریست فکتوری گوشی‌های سامسونگ‌، شیائومی و آیفون را مرحله به مرحله بررسی کردیم تا با تمام مراحل این فرایند آشنا شوید. نکته مهمی که قبل ریست فکتوری حتماً باید به آن توجه کنید تهیه کردن بکاپ از تمام اطلاعات گوشی است. پس از آن با خیال راحت می‌توانید گوشیتان را به تنظیمات کارخانه باز گردانید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا