خانه تازه های جهان موبایل بررسی 10 قابلیت کاربردی‌ اندروید 14

بررسی 10 قابلیت کاربردی‌ اندروید 14

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
3 آبان 1402 | 14:43
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوگل در رویداد I/O 2023، به طور رسمی از اندروید ۱۴ رونمایی کرد. این نسخه جدید به لطف بهره‌مندی از هوش مصنوعی، قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. در این رویداد فقط بخشی از ویژگی‌های این نسخه‌ی جدید معرفی شده است؛ ولی در جلسات مختص توسعه‌دهندگان، گوگل از تعداد بیشتری قابلیت رونمایی کرده است. در نسخه جدید اندروید، نسبت به نسخه قبل، تغییرات اندک و جزئی مشاهده می‌شود؛ ولی همین تغییرات جزئی باعث بهبود عملکرد گوشی شما خواهند شد. احتمالاً نسخه رسمی اندروید 14 در فصل پاییز منتشر خواهد شد. در این مقاله به بررسی 10 قابلیت کاربردی‌ اندروید 14 می پردازیم.

بررسی برترین ویژگی‌های اندروید ۱۴

قابلیت‌های کاربرپسندی به اندروید ۱۴ اضافه شده است که ارزش صبر کردن دارند؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، پیشنهاد می‌شود تا انتشار نسخه اصلی و رسمی آن منتظر بمانید. مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید 14 عبارت‌اند از:

1) هشدار نوتیفیکیشن به وسیله فلش دوربین

قابلیت فلش‌زدن دوربین و نمایشگر، در هنگام دریافت نوتیفیکیشن، برای کاربرانی که زیاد گوشی خود را چک نمی‌کنند بسیار کاربردی است. در زمان‌هایی که این کاربران منتظر دریافت پیغام‌های مهم هستند و متوجه نوتیفیکیشن‌ها نمی‌شوند، می‌توانند این قابلیت را فعال کنند.
همچنین اگر ‌مدت زمان طولانی، با صدای بلند به موسیقی گوش دهید، این قابلیت با هدف عدم آسیب به شنوایی، به شما هشدار می‌دهد.درصورت تمایل با لمس گزینه Lower volume ‌می‌توانید صدای موسیقی را کم کنید.

2) توقف اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی کاربر

تمام اپلیکیشن‌هایی که از نظر امنیت بی‌نقص به نظر می‌رسند هم ممکن است اطلاعات شما را به تبلیغ‌کنندگان، دلالان و یا سازمان‌های بی‌نام‌ونشان بفروشند. تلاش‌های صورت گرفته در اندروید 14 این مشکل را برطرف کرده است؛ به این صورت که اگر برنامه‌ای روش ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات خود را تغییر دهد، نوتیفیکیشنی برای کاربر ارسال شده تا از این موضوع باخبر شود. این قابلیت جدید در افزایش امنیت اندروید تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
علاوه بر این هنگامی که یک برنامه بخواهد موقعیت مکانی شما را با دیگران به اشتراک بگذارد سیستم‌عامل، پیامی با موضوع «this app stated it may share location data with third parties» (ممکن است این اپلیکیشن اطلاعات موقعیت مکانی شما را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد) برای شما ارسال می‌کند تا به شما هشدار ‌دهد.

3) حذف پسورد

در نسخه 14 اندروید، از اپلیکیشن جدیدی برای مدیریت رمزهای عبور (‌Credential Manager) استفاده شده است؛ که قادر است چندین کلید عبور و رمز عبور را در هر اپلیکیشن ذخیره کند. به کمک این قابلیت می‌توانید از همان سنسور اثر انگشت صفحه نمایش برای ورود به برنامه‌های مختلف استفاده کنید. گوگل جهت استفاده از این قابلیت، رابط کاربری ساده‌ای را طراحی کرده است. بی‌شک پشتیبانی برنامه‌های مختلف از این قابلیت زمان‌بر است، ولی ابزارهای مدیریت پسورد خیلی زود به بهره‌گیری از آن روی می‌آورند.

4) ایجاد انیمیشن قبل از برگشت به صفحه‌ی قبلی

قابلیت Predictive Back به کار رفته در اندروید ۱۳ شما را قادر می‌سازد با سوایپ‌کردن روی یک اپلیکیشن به‌سمت عقب (از سمت راست به چپ)، بدون لمس دکمه ناوبری back (بازگشت به عقب) به عقب بازگردید. اکنون شاهد پیشرفت این قابلیت در اندروید 14 هستیم؛ به گونه‌ای که در سوایپ کردن روی یک اپلیکیشن از سمت راست به چپ، قبل رسیدن انگشتتان به سمت چپ نمایشگر، صفحه‌ای که درحال سوایپ در آن هستید، کوچک شده و بخشی از صفحه‌ای که می‌خواهید به آن بازگردید، نمایش داده می‌شود.

5) شخصی‌سازی صفحه قفل با ساعت‌های مختلف

تعداد زیادی ساعت زیبا، برای شخصی‌سازی صفحه قفل به اندروید 14 اضافه شده است. بعضی از تصاویر پس‌زمینه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی، قبل از انتشار رسمی اندروید ۱۴ در گوشی‌های پیکسل عرضه خواهند شد.

6) افزایش سایز متن‌ها

افزایش اندازه فونت در اندروید ۱۳ به ۱۳۰ درصد رسید؛ ولی در اندروید ۱۴ این امکان وجود دارد تا فونت‌ها را تا ۲۰۰ درصد افزایش دهید. در این بروزرسانی، متن‌ها به صورت غیرخطی بزرگ می‌شوند، به طوری که کلماتی که قبلاً بزرگ‌تر شده‌اند (مانند سرفصل‌ها) بزرگ‌تر نمی‌شوند؛ و مشکلی در جذابیت رابط کاربری به وجود نمی‌آید.

7) اپلیکیشن مربوط به سلامتی

در اندروید 14 اپلیکیشن Health Connect جایگزین اپلیکیشن Google fit شده است؛ که اطلاعات اپلیکیشن‌های سلامتی را با گوشی و برعکس به اشتراک می‌گذارد. گوگل می‌گوید این اپلیکیشن در اندروید ۱۴ به بخشی از سیستم‌عامل تبدیل شده است؛ و آپدیت‌های خود را از سیستم به روز رسانی گوگل پلی دریافت کرده و نیازی به دانلود جداگانه نخواهد داشت.

8) کاربردی‌ترشدن دکمه ‌اشتراک‌گذاری

با زدن این دکمه در اندروید ۱۴ یک منوی به‌اشتراک‌گذاری داخلی با نام shresheet برای شما به نمایش گذاشته می‌شود؛ که گزینه‌های متعددی برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها ارائه می‌دهد؛ می‌توانید به کمک آن‌ها فایل خود را در اپلیکیشن‌های بیشتری به اشتراک بگذارید.

9) قابلیت‌های جدید در اپ دوربین

در نسخه اندروید 14، برای اپ‌های دوربین امکانات کاربردی زیادی در نظر گرفته شده است. برای مثال قابلیت In-sensor zoom عملکرد دوربین در ثبت تصاویر زوم‌شده و بهره‌مندی بهتر از توانایی‌های سنسور را بهبود می‌بخشد. این قابلیت قادر است یک تصویر کراپ‌شده با فرمت RAW را با تعداد پیکسل‌های یکسان با پیکسل‌های عکس کامل ثبت کند؛ تا کیفیت تصویر زوم‌شده کاهش نیابد.

10) پخش فایل‌های صوتی غیرفشرده(lossless) با هدفون‌های USB بدون ازدست‌ رفتن تماس‌ها

در نسخه‌های قبلی اندروید گوش‌دادن به فایل‌های صوتی غیرفشرده (Lossless) با هدفون‌های USB امکان‌پذیر بود؛ ولی کنترل صوتی گوشی به هدفون‌های USB سپرده می‌شد؛ بنابراین صدای زنگ یا آلارم گوشی پخش نمی‌شد. خوشبختانه در نسخه ۱۴ اندروید، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی، استانداردی برای پخش فایل‌های صوتی Lossless و high res (دارای وضوح بالا) بدون ازدست‌دادن تماس‌ها به وجود آمده است.

جمع بندی

اگر فقط چند سال از معرفی گوشی هوشمندتان میگذرد، به احتمال زیاد آپدیت اندروید 14 شامل حال گوشی شما خواهد شد. اغلب گوشی‌هایی که برپایه اندروید 12 و 13 وارد بازار شدند، آپدیت اندروید 14 را دریافت می‌کنند؛ زیرا شرکت‌های سازنده گوشی همراه، حداقل 2 سال پشتیبانی نرم افزاری ارائه می‌دهند. در این مقاله به بررسی 10 قابلیت کاربردی‌ اندروید 14 پرداختیم؛ تا با قابلیت‌های کابردی این نسخه جدید آشنا شوید و با خیال آپدیت جدید را دریافت کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا