خانه علم و تکنولوژی اخبار نرم افزار بررسی جدیدترین ویژگی‌های اندروید 13

بررسی جدیدترین ویژگی‌های اندروید 13

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
16 فروردین 1402 | 10:27
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوگل در 15 آگوست 2022 به طور رسمی، از نسخه جدیدِ بزرگ‌ترین سیستم عامل موبایل جهان، یعنی اندروید 13 رونمایی کرد. این سیستم عامل در ابتدا برای گوشی‌های پیکسل عرضه شد؛ و پس از آن برای گوشی‌های اندرویدی دیگر هم قابل استفاده شد.

 اندروید ۱۳ ممکن است انتظارات شما از یک نسخه جدید سیستم عامل را برآورده نسازد؛ ولی به یک سری قابلیت‌های جذاب مجهز شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اندروید، یک سیستم‌عامل به بلوغ رسیده است؛ بنابراین نباید توقع داشته باشیم که هرسال، ارتقای نرم‌افزاری زیادی در آن مشاهده ‌کنیم. اندروید ۱۳ یکی از آپدیت‌های جدید اندروید محسوب می‌شود. در این مقاله با دارا کالا همراه باشید تا به بررسی جدیدترین ویژگی‌های اندروید 13 بپردازیم.

-آیکون‌های سازگار با تم

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید ۱۳ امکان هماهنگ کردن تم‌ها با سایر بخش‌های سیستم عامل است. گوگل برای انجام این کار، به برنامه‌نویسان گفته است تا از آیکون برنامه‌های خود، یک نسخه سیاه و سفید هم ارائه دهند. این آیکون‌ها به کمک کدهایی که توسط گوگل نوشته شده‌اند، می‌توانند با رنگ تمی که کاربر برای سیستم‌عامل خود انتخاب کرده است همرنگ شوند.
این قابلیت در حال حاضر فقط برای گوشی‌های پیکسل در دسترس است. و فقط در برنامه‌هایی قابل اجرا است که برنامه نویس آیکون تک‌رنگ آن‌ها را هم طراحی کرده باشد.

-پشتیبانی بهتر از اسکنر ‌QR Code

در حال حاضر QR کد‌ها کاربردهای زیادی دارند؛ با توجه به اهمیت بالای این موضوع اندروید 13 تغییراتی در دسترسی به این قابلیت به وجود آورده است. در این نسخه یک آیکون اختصاصی برای QR Code Scanner در قسمت کنترل سنتر تعبیه شده است. بنابراین اسکنر QR‌ از بخش نوتیفیکشن‌ها قابل اجرا است. به کمک این قابلیت، نیازی به باز کردن دوربین گوشی و استفاده از برنامه‌های دیگر برای اسکن کردن نیست؛ فقط کافیست آیکون QR کد را لمس کنید تا اسکنر گوشی شما فعال شود.

-انتخاب جداگانه زبان برای هر برنامه

اندروید ۱۳ کاربران را قادر می‌سازد تا برای هر برنامه، زبان جداگانه‌ای انتخاب کنند. بنابراین اگر به چند زبان مسلط هستید، می‌توانید برای هر برنامه، زبان جداگانه‌ای انتخاب کنند. لازم به ذکر است که این قابلیت، فقط در برنامه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت کافیست به صفحه App info برنامه بروید و از طریق گزینه Language زبان برنامه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

-کنترل لوازم خانگی هوشمند

تاکنون برای کنترل لوازم هوشمند منزلتان از طریق گوشی، حتماً مجبور به باز کردن قفل گوشی‌تان بودید. حتی اگر سوئیچ آن را روی صفحه قفل قرار می‌دادید؛ باز هم برای استفاده از آن باید قفل صفحه را باز می‌کردید. از زمان روی کار آمدن اندروید ۱۳، می‌توانید به بخش تنظیمات صفحه قفل بروید و سوئیچ مربوطه را تغییر دهید. این سوییچ به منظور حفظ امنیت کاربران غیرفعال است؛ ولی می‌توانید آن را فعال کنید.

-تنظیمات جدید ساعت صفحه قفل

از دیگر ویژگی‌های جدید اندروید 13 می‌توان به جابجایی دو حالت برای نمایش ساعت روی صفحه قفل اشاره کرد. در این ویژگی شما می‌توانید بین چیدمان نمایش تک خطی و نمایش دو خطی ساعت، یک گزینه را انتخاب کنید. جهت دسترسی به این قابلیت باید مسیر Settings > Display > Lock Screen را طی کنید.

-میان‌بر چراغ قوه

قابلیت بسیار جذاب Quick Tap همراه با اندروید ۱۲ معرفی شد؛ این قابلیت شما را قادر می‌ساخت تا با دو بار ضربه زدن به پنل پشتی گوشی، کارهای خاصی را انجام دهید. بنابراین از نظر فنی نمی‌توانیم این قابلیت را جزو ویژگی‌های جدید اندروید ۱۳ در نظر بگیریم. ولی در نسخه جدید اندروید، به لیست کارهایی که با Quick Tap انجام می‌شود، گزینه جدید چراغ قوه هم اضافه شده است.
برای استفاده از این قابلیت، کافیست وارد بخش System (سیستم) شوید و سپس Gestures (ژست‌ها) را انتخاب کنید و روی گزینه‌ی Quick Tap to start actions کلیک کنید. در انتهای لیست، گزینه‌ی Toggle Flashlight قرار گرفته است؛ آن را فعال کنید. پس از طی کردن این مراحل می‌توانید با ضربه زدن روی پنل پشتی گوشی خود، از چراغ قوه آن استفاده کنید.

-بهبود قابلیت Fast Pair

قابلیت‌Fast Pair شما را قادر می‌سازد تا با سرعت بالا گوشی خود را، به لوازم جانبی اطراف، همچون هدفون‌های بلوتوثی وصل کنید. در این قابلیت، همچون گذشته نیازی به اضافه کردن دستی این لوازم جانبی نیست؛ بلکه گوشی به صورت خودکار به شما هشدار می‌دهد که اطرافتان وسیله‌ای وجود دارد؛ آیا مایلید به آن وصل شوید؟ قابلیت Fast Pair مستقیماً در اندروید 13 تعبیه شده است؛ بنابراین استفاده از آن را راحت‌تر کرده است.

- نمایش آیکن حالت ویبره

قابلیت‌ جدیدی که به اندروید ۱۲ اضافه شده بود باعث می‌شد وقتی گوشی روی حالت ویبره قرار می‌گیرد، آیکن مربوط به آن نمایش داده نشود. این قابلیت جدید برای برخی کاربران خوشایند بود؛ ولی برای برخی دیگر باعث سردرگمی می‌شد. اکنون در اندروید ۱۳، انتخاب با شماست؛ که آیا آیکن حالت ویبره برایتان نمایش داده شود یا نه.
برای استفاده از این قابلیت وارد بخش صدا و ویبره ‌(Sound & Vibration) شوید و گزینه‌ (Always show icon when in vibrate mode) را انتخاب کنید. پس از فعال کردن گزینه (همیشه آیکن را در حالت ویبره نمایش بده)، آیکن حالت ویبره، در نوار وضعیت گوشی شما نمایش داده می‌شود.

- کنترل شدت لرزش حالت ویبره

کوک کردن ساعت گوشی برای بیدار شدن از خواب، از گذشته تاکنون در بین مردم مرسوم بوده است. مشکلی که در زنگ آلارم باعث نارضایتی کاربران می‌شود، عدم کنترل شدت لرزش آلارم است. در دستگاه‌های مختلف، بسته به کیفیت موتورهای لرزشی، لرزش حالت ویبره ممکن است بلند و آزاردهنده یا کوتاه باشد. در هر دو صورت شما روی آن کنترلی ندارید.
در اندروید 13 این امکان برای شما فراهم شده است که شدت لرزش حالت ویبره را تغییر دهید. برای انجام این کار وارد قسمت صدا و لرزش ‌(Sound & Vibration)، در بخش تنظیمات شوید، سپس در قسمت ویبره (Vibration & haptics) و ویبره آلارم (Alarm vibration)، می‌توانید با اسلایدری که در این صفحه قرار دارد، شدت آن را کم یا زیاد کنید. در همین صفحه می‌توانید شدت ویبره در پخش محتوای رسانه‌ای را هم کاهش یا افزایش دهید.

-قابلیت Audio description

اندروید برای کاربرانی که نقص‌های جسمانی دارند، قابلیت‌های دسترسی فراوانی، برای استفاده بهتر از سیستم عامل در نظر گرفته است. از این قابلیت‌های دسترسی، می‌توان به بزرگ‌نمایی اندازه‌ی متون و تبدیل گفتار به نوشتار در لحظه اشاره کرد. گوگل در هر نسخه اندرویدِ جدیدی که عرضه می‌کند، معمولاً به این بخش، قابلیت‌های جدیدی می‌افزاید یا قابلیت‌های قبلی را بهبود می‌بخشد. در اندروید ۱۳، قابلیتی به نام Audio description مشاهده می‌شود؛ این قابلیت به کاربر کمک می‌کند اتفاقاتی که در سیستم در حال رخ دادن است را بشنود.

- قابلیت کپی و پیست بهبود یافته‌تر

قابلیت کپی و پیست کردن، قابلیتی ضروری برای هر سیستم عامل محسوب می‌شود؛ و بسیار پرکاربرد است. این قابلیت عملکرد بسیار ساده‌ای دارد؛ بنابراین سال‌هاست که تغییری نکرده است. فقط کافی است متن یا سندی را کپی و سپس در جایی پیست کنید. گوگل در اندروید ۱۳، قابلیتی جدید به آن اضافه کرده است؛ به این صورت که وقتی چیزی را کپی می‌کنید، در گوشه‌ی سمت چپ یک منو به وجود می‌آید، با کلیک روی آن، وارد صفحه‌ای مجزا که متن در آن کپی شده است می‌شوید. در این صفحه می‌توانید، هر تغییری که می‌خواهید روی متن انجام بدهید و آن را ذخیره و استفاده کنید.

کلام آخر

اندروید 13 آپدیت خارق العاده‌ای محسوب نمی‌شود؛ زیرا در این نسخه فقط چند قابلیت جدید، نسبت به اندروید 12 اضافه شده است و سایر قابلیت‌ها فقط بهبود یافته‌اند. گوگل با معرفی اندروید 12 با شکل و قالبی جدید، انقلابی به وجود آورد؛ و اکنون اندروید 13 را در جهت بهبود انقلاب قبلی عرضه کرده است. دقت کنید که جدیدترین ویژگی‌های اضافه شده به اندروید 13 بیشتر از این چیزی است که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، امیدواریم تمام ویژگی‌های جدید، به گوشی‌های اندرویدی اضافه شوند. از طریق این لینک می‌توانید لیست گوشی‌هایی که اندروید 13 را دریافت می‌کنند مشاهده کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا