خانه اخبار داراکالا رباتیک و هوش مصنوعی

رباتیک و هوش مصنوعی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
10 تیر 1400 | 00:00
زمان مطالعه: 0 دقیقه

هوش مصنوعی و رباتیک

شما چه ماشینی را میتوانید نام ببرید که شبیه انسان باشد و حتی در شرایط خاص بتواند مانند انسان عمل کند؟ اگر روبات را حدس زدید ، درست می گویید !!! و رباتیک رشته ای است که به ایجاد و طراحی این انسانهای مکانیکی می پردازد. رباتیک این روزها فقط به حوزه مکانیکی و الکترونیکی محدود نمی شود.
امروزه ، ربات ها با کمک علوم کامپیوتر "باهوش تر" و کارآمدتر می شوند. بنابراین، هوش مصنوعی نه تنها در افزایش راحتی انسان، بلکه با افزایش بهره وری صنعتی که شامل تولید کمی و همچنین کیفی و مقرون به صرفه است، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. این مقاله بینشی کوتاه در مورد اهمیت هوش مصنوعی در زمینه رباتیک ارائه می دهد.

بیایید ابتدا به اساسی ترین سوالات بپردازیم:

سوال 1: ROBOT دقیقا چیست؟

ربات ماشینی است که قادر به درک و تعامل با محیط خود است. ربات ها عوامل مصنوعی هستند که در محیط واقعی زندگی می کنند.

سوال 2: رباتیک چیست؟

رباتیک شاخه ای از هوش مصنوعی است که از مهندسی برق ، مهندسی مکانیک و علوم کامپیوتر برای طراحی، ساخت و کاربرد ربات ها تشکیل شده است.

سوال 3: هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یک برنامه رایانه ای است که عمدتا بر توسعه و تجزیه و تحلیل الگوریتم ها متمرکز است که به عبارت دیگر بدان معنی است که هوش مصنوعی یک برنامه رایانه ای است که قادر به ایجاد یک ماشین است که دارای هوش و رفتار خاص خود است.

هدف رباتیک، یک هدف واقع گرایانه است

هدف از کار ربات ها این است که اشیا را از طریق درک، چیدن، جابجایی، اصلاح خصوصیات فیزیکی جسم، از بین بردن آن یا داشتن تاثیری در نتیجه آزاد سازی نیروی انسانی از انجام عملکردهای تکراری بدون خسته شدن، حواس پرتی و خستگی از بین ببرند.

از زمانی که جان مک کارتی اصطلاح هوش مصنوعی را در سال 1956 ابداع کرده است ، این احساسات زیادی ایجاد کرده است. این به این دلیل است که هوش مصنوعی این توانایی را دارد که به روبات ها جان ببخشد و آنها را قادر به تصمیم گیری خود به خود کند. بسته به نوع استفاده و وظایفی که ربات برای انجام انواع مختلف AI دارد که آنها به شرح زیر هستند:

1. هوش مصنوعی ضعیف

از این نوع هوش مصنوعی برای ایجاد یک شبیه سازی از اندیشه و تعامل انسان استفاده می شود. رباتها با پیش فرض فرامین و پاسخها هستند. مناسب ترین نمونه این مورد سیری و الکسا است. هوش مصنوعی موجود در این دستگاه ها فقط وظایفی را که مالک خواسته انجام می دهد.

2. هوش مصنوعی قوی

از این نوع هوش مصنوعی در آن دسته از ربات ها استفاده می شود که کارهای خود را به تنهایی انجام می دهند. هنگامی که برای انجام صحیحِ وظیفه برنامه ریزی شده باشند، آنها به هیچ نوع نظارتی نیاز ندارند. این نوع هوش مصنوعی امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بسیاری از موارد در حال خودکار شدن هستند و یکی از جالب ترین نمونه ها، اتومبیل های خودران و اتومبیل های اینترنتی است. این نوع هوش مصنوعی در ربات های انسان نما نیز استفاده می شود که می توانند محیط خود را به خوبی درک کنند و با محیط اطراف خود تعامل داشته باشند. همچنین، جراحان رباتیک روز به روز محبوب می شوند زیرا هیچ گونه مداخله انسانی لازم نیست.

3. هوش مصنوعی تخصصی

این نوع هوش مصنوعی زمانی استفاده می شود که ربات، فقط نیاز به انجام کارهای خاصِ مشخص شده داشته باشد. این فقط به کارهای محدود از پیش مشخص شده، محدود میشود. این شامل عمدتا ربات های صنعتی است که کارهای مشخص و تکراری مانند نقاشی، سفت کردن و غیره را انجام می دهند.

جنبه های رباتیک

روبات ها دارای ساختار مکانیکی ، فرم یا شکلی هستند که برای انجام یک کار خاص طراحی شده اند.

آنها دارای اجزای الکتریکی هستند که ماشین آلات را تأمین و کنترل می کنند.
آنها حاوی سطحی از برنامه رایانه ای هستند که تعیین می کند یک ربات چه کاری، چه زمانی و چگونه کاری انجام می دهد.

ربات ها و هوش مصنوعی چگونه با هم کار می کنند

پاسخ ساده است. هوش مصنوعی به ربات ها یک دید رایانه ای برای حرکت ، حس و محاسبه واکنش آنها بر اساس آن می دهد. روبات ها یاد می گیرند که وظایف خود را از طریق یادگیری ماشینی که بخشی از برنامه نویسی رایانه و هوش مصنوعی است، از انسان انجام دهند.

ربات ها اولین ماشین های شناخته شده خودکار هستند که مردم آنها را می شناسند. زمانی وجود داشت که ربات ها برای انجام کارهای خاص ساخته می شدند ، بله چنین ماشین هایی زودتر و بدون هیچ گونه هوش مصنوعی (AI) ساخته شده بودند تا فقط کارهای تکراری را انجام دهند.

اما اکنون سناریوها متفاوت است ، هوش مصنوعی در یکپارچه سازی در ربات ها برای توسعه سطح پیشرفته رباتیک که می تواند چندین کار را انجام دهد، و همچنین چیزهای جدید را با درک بهتر از محیط یاد می گیرد.

هوش مصنوعی در رباتیک به ربات ها کمک می کند تا وظایف اساسی را با دیدی شبیه به انسان انجام دهند تا اجسام مختلف را شناسایی یا تشخیص دهند.
امروزه، ربات ها از طریق آموزش یادگیری ماشین تولید می شوند. از تعداد زیادی مجموعه داده برای آموزش مدل بینایی رایانه استفاده می شود، به طوری که رباتیک می تواند اشیا various مختلف را تشخیص داده و بر اساس آن اقدامات را با نتایج درست انجام دهد.

علاوه بر این، روز به روز، با کیفیت بالاتر و دقیق تری فرآیندهای یادگیری ماشین، عملکرد رباتیک در حال بهبود است. بنابراین، در اینجا ما در حال یادگیری ماشین در رباتیک و انواع مجموعه داده های مورد استفاده برای آموزش مدل AI توسعه یافته برای ربات ها هستیم.
چگونه هوش مصنوعی در رباتیک استفاده می شود؟
هوش مصنوعی در رباتیک نه تنها به یادگیری مدل برای انجام برخی وظایف کمک می کند بلکه باعث می شود ماشین ها در سناریوهای مختلف باهوش تر عمل کنند.
توابع مختلفی در ربات ها وجود دارند، مانند بینایی رایانه ای، کنترل حرکت، گرفتن اشیا، و آموزش داده ها برای درک الگوهای داده های فیزیکی و لجستیکی و مطابق آن عمل می کنند.
و برای درک سناریوها یا شناختن اشیا various مختلف ، از داده های آموزشی دارای برچسب برای آموزش مدل هوش مصنوعی از طریق الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده می شود.
در اینجا، حاشیه نویسی تصویر، نقشی اساسی در ایجاد تعداد زیادی مجموعه داده دارد که به رباتیک کمک می کند انواع مختلف اشیا را تشخیص داده و درک کند و یا عمل مورد نظر را به روشی صحیح انجام دهد تا هوش مصنوعی در رباتیک موفق شود.

چند نمونه مهم از کاربردهای رباتیک

رباتیک در بهداشت و درمان

رباتیک در مراقبت های بهداشتی در حال حاضر نقش مهمی در ارائه راه حل خودکار برای دارو و سایر بخش های صنعت دارد.
شرکت های هوش مصنوعی اکنون از داده های بزرگ و سایر داده های مفید صنعت بهداشت و درمان برای آموزش روبات ها برای اهداف مختلف استفاده می کنند.
از تجهیزات پزشکی گرفته تا ضدعفونی کردن و انجام جراحی های از راه دور، هوش مصنوعی در رباتیک باعث می شود که چنین ماشین هایی هوشمندتر از داده ها یاد بگیرند و کارهای مهم را بدون کمک انسان انجام دهند.

رباتیک در خودرو

صنعت خودرو به اتوماسیون منتقل شد که منجر به خطوط مونتاژ کاملاً خودکار برای جمع آوری وسایل نقلیه می شود. به غیر از چند وظیفه مهم، فرآیندهای زیادی وجود دارد که توسط رباتیک برای تولید اتومبیل انجام می شود و هزینه های تولید را کاهش می دهد.
معمولاً رباتیک برای انجام برخی اقدامات با دقت و کارایی بهتر آموزش دیده است.

رباتیک در کشاورزی

در بخش کشاورزی ، اتوماسیون به کشاورزان کمک می کند تا عملکرد محصول را بهبود بخشند و بهره وری را افزایش دهند. و رباتیک با شناسایی دقیق گیاهان، سبزیجات، میوه ها و سایر فلورهای ناخواسته نقش زیادی در کشت و برداشت محصولات دارد.
در كشاورزی، ربات های هوش مصنوعی می توانند میوه ها یا سبزیجات را برداشت كنند، سموم دفع آفات را سمپاشی كنند و شرایط سلامتی گیاهان را كنترل كنند.

رباتیک در انبارها

انبار برای مدیریت مقدار زیادی از موجودی که عمدتا توسط شرکت های تجارت الکترونیکی نگهداری می شود، به نیروی انسانی نیاز دارد تا محصولات را به مشتریان خود تحویل دهد یا از مکانی به مکان دیگری منتقل کند.
رباتیک برای اداره چنین موجودی هایی با توانایی حمل دقیق از یک مکان به مکان دیگر آموزش دیده است و باعث کاهش نیروی انسانی در انجام چنین کارهای تکراری می شود.

رباتیک در زنجیره تأمین

دقیقاً مانند رسیدگی به موجودی کالا در انبارها، رباتیک در تدارکات و زنجیره تأمین نیز نقشی اساسی در جابجایی اقلام حمل شده توسط شرکت های لجستیک دارد.
مدل AI برای رباتیک از طریق فناوری بینایی رایانه ای برای شناسایی اشیا various مختلف آموزش می بیند.
چنین رباتیک هایی می توانند جعبه ها را انتخاب کرده و در محل مورد نظر نگه داشته یا بارگیری کرده و همان سرعت را با دقت و سرعت بیشتری از خودرو تخلیه کنند.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا