خانه نقد و بررسی موبایل تاریخچه موبایل

تاریخچه موبایل

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
11 خرداد 1401 | 08:00
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاریخچه موبایل از آغاز

یکی از اشیایی که امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است، تلفن همراه یا موبایل است که به آن گوشی هم میگوییم. موبایل در دنیای مدرن کاربردهای فراوانی پیدا کرده است و شاید بتوان گفت حتی متاسفانه از اعضای خانواده ما برای بعضی از ما عزیزتر است و بیشتر با آن انس داریم. موبایل می تواند کاربردهای مفید فراوانی داشته باشد و هم میتواند مضرات جبران ناپذیری برای ما به ارمغان بیاورد. ما قصد داریم در این مقاله، به صورت نیمه مختصر به مسائل فنی، تاریخچه و ... بپردازیم. با ما همراه باشید تا مطالب جالبی درباره موبایل فرا بگیرید.

تعریف موبایل

تلفن همراه یا گوشی همراه، تلفن همراه، تلفن همراه، که گاهی اوقات به سادگی به موبایل، همراه یا فقط تلفن خلاصه می شود، یک تلفن قابل حمل است که می تواند در حین حرکت کاربر از طریق یک لینک فرکانس رادیویی، تماس برقرار کرده و دریافت کند. در یک منطقه خدمات تلفنی پیوند فرکانس رادیویی یک اتصال به سیستم های سوئیچینگ یک اپراتور تلفن همراه برقرار می کند که دسترسی به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) را فراهم می کند. خدمات مدرن موبایل از معماری شبکه سلولی استفاده می کنند. علاوه بر موبایل، تلفن‌های همراه دیجیتال (2G) از خدمات مختلفی مانند پیام‌های متنی، MMS، ایمیل، دسترسی به اینترنت، ارتباطات بی‌سیم کوتاه برد (مادون قرمز، بلوتوث)، برنامه‌های کاربردی تجاری، بازی‌های ویدیویی و عکاسی دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. موبایل هایی که فقط آن قابلیت‌ها را ارائه می‌دهند به عنوان موبایل های ویژه شناخته می‌شوند. موبایل هایی که قابلیت‌های محاسباتی بسیار پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند، اسمارت‌فون نامیده می‌شوند.

اولین موبایل دستی توسط جان اف میچل و مارتین کوپر از موتورولا در شهر نیویورک در سال 1973 با وزن 2 کیلو گرم در سال1979 عرضه شد. Nippon Telegraph and Telephone (NTT) اولین شبکه تلفن همراه جهان را در ژاپن راه اندازی کرد. در سال 1983، DynaTAC 8000x اولین تلفن همراه دستی تجاری بود. از سال 1983 تا 2014، اشتراک تلفن همراه در سراسر جهان به بیش از هفت میلیارد افزایش یافت و این مقدار به اندازه ای است که برای هر فرد روی زمین یک عدد موبایل فراهم کند. در سه ماهه اول سال 2016، برترین توسعه دهندگان گوشی های هوشمند در سراسر جهان سامسونگ، اپل و هواوی بودند. فروش گوشی های هوشمند 78 درصد از کل فروش تلفن های همراه را تشکیل می دهد. از سال 2016، برندهای مشهور موبایل که پرفروش بودند، سامسونگ، نوکیا و آلکاتل هستند.

تاریخچه

در سال 1917، مخترع فنلاندی، اریک تایگرستد، حق اختراعی را برای "تلفن تاشو جیبی با یک میکروفون کربنی بسیار نازک" ثبت کرد. پیشینیان اولیه موبایل شامل ارتباطات رادیویی آنالوگ از کشتی ها و قطارها بود. رقابت برای ایجاد دستگاه های تلفنِ واقعا قابل حمل، پس از جنگ جهانی دوم و با پیشرفت هایی در بسیاری از کشورها آغاز شد. پیشرفت‌های موبایل در «نسل‌های» متوالی ردیابی شده‌اند، که با سرویس‌های اولیه نسل صفر (0G) شروع شده است، مانند سرویس تلفن همراه Bell System و جانشین آن، سرویس تلفن همراه بهبودیافته. این سیستم‌های 0G سلولی نبودند، چند تماس همزمان را پشتیبانی می‌کردند و بسیار گران بودند.
توسعه فناوری ادغام در مقیاس بزرگ فلز-اکسید-نیمه هادی (MOS)، تئوری اطلاعات و شبکه های سلولی منجر به توسعه ارتباطات سیار مقرون به صرفه شد. اولین تلفن همراه دستی توسط جان اف میچل و مارتین کوپر از موتورولا در سال 1973 با استفاده از یک گوشی با وزن 2 کیلوگرم (4.4 پوند) به نمایش گذاشته شد. اولین شبکه تلفن همراه خودکار تجاری (1G) آنالوگ در ژاپن توسط Nippon Telegraph and Telephone در سال 1979 راه اندازی شد. پس از آن در سال 1981 سیستم تلفن همراه نوردیک (NMT) به طور همزمان در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد راه اندازی شد. سپس چندین کشور دیگر در اوایل تا اواسط دهه 1980 دنبال شدند. این سیستم‌های نسل اول (1G) می‌توانند تماس‌های همزمان بسیار بیشتری را پشتیبانی کنند، اما همچنان از فناوری سلولی آنالوگ استفاده می‌کنند. در سال 1983، DynaTAC 8000x اولین تلفن همراه دستی تجاری بود.

رقابت

شبکه های سلولی دیجیتال در دهه 1990 ظاهر شدند، که با پذیرش گسترده تقویت کننده های توان RF مبتنی بر MOSFET قدرت و LDMOS و مدارهای RF (RF CMOS)، منجر به معرفی سیگنال دیجیتال شد. در سال 1991، نسل دوم فناوری سلولی دیجیتال (2G) در فنلاند توسط Radiolinja بر اساس استاندارد GSM راه اندازی شد. این باعث رقابت در این بخش شد زیرا اپراتورهای جدید اپراتورهای شبکه 1G فعلی را به چالش کشیدند. استاندارد GSM یک ابتکار اروپایی است که در CEPT (Conférence Européenne des Postes et Telecommunications)، (کنفرانس پستی و مخابراتی اروپا) بیان شده است. همکاری تحقیق و توسعه فرانسه و آلمان امکان فنی را نشان داد و در سال 1987 یک یادداشت تفاهم بین 13 کشور اروپایی امضا شد که موافقت کردند تا سال 1991 یک سرویس تجاری راه اندازی کنند. اولین نسخه استاندارد GSM (=2G) دارای 6000 صفحه بود. IEEE و RSE به توماس هاگ و فیلیپ دوپوئیس مدال جیمز کلرک ماکسول 2018 را به دلیل مشارکت در اولین استاندارد تلفن همراه دیجیتال اعطا کردند. در سال 2018، بیش از 5 میلیارد نفر در بیش از 220 کشور از GSM استفاده کردند. GSM (2G) به 3G، 4G و 5G تبدیل شده است. بدنه استانداردسازی GSM در گروه کاری CEPT GSM (موبایل ویژه گروهی) در سال 1982 تحت چتر CEPT شروع به کار کرد. در سال 1988، ETSI تاسیس شد و تمام فعالیت های استانداردسازی CEPT به ETSI منتقل شد. گروه کاری GSM به کمیته فنی GSM تبدیل شد. در سال 1991، زمانی که ETSI کمیته UMTS (3G) را به کمیته فنی واگذار کرد، به کمیته فنی SMG (Special Mobile Group ،گروه ویژه موبایل) تبدیل شد.
باتری لیتیوم یون، منبع انرژی ضروری برای موبایل های مدرن، توسط سونی و آساهی کاسی در سال 1991 تجاری شد. در سال 2001، نسل سوم (3G) در ژاپن توسط NTT DoCoMo بر اساس استاندارد WCDMA راه اندازی شد. به دنبال آن پیشرفت‌های 3.5G، 3G+ یا توربو 3G مبتنی بر خانواده دسترسی بسته‌های پرسرعت (HSPA) انجام شد که به شبکه‌های UMTS اجازه می‌دهد سرعت و ظرفیت انتقال داده بالاتری داشته باشند.

سرعت موبایل در دو دهه اخیر

در سال 2009، مشخص شده بود که در برخی مواقع، شبکه های 3G تحت تأثیر رشد برنامه های کاربردی پهنای باند فشرده مانند رسانه های جریانی قرار می گیرند. در نتیجه، صنعت موبایل با وعده بهبود سرعت تا ده برابر نسبت به فناوری‌های 3G موجود، شروع به جستجوی فناوری‌های نسل چهارم بهینه‌سازی داده‌ها کرد. دو فناوری اولیه تجاری موجود که به عنوان 4G محسوب می‌شوند، یکی استاندارد وایمکس است که ارائه شده در آمریکای شمالی توسط Sprint، و دیگری استاندارد LTE، برای اولین بار در اسکاندیناوی توسط TeliaSonera ارائه شده است.

5G یک فناوری و اصطلاحی است که در مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی برای نشان دادن مرحله اصلی بعدی در استانداردهای مخابرات سیار فراتر از استانداردهای 4G/IMT-Advanced استفاده می‌شود. اصطلاح 5G به طور رسمی در هیچ مشخصات یا سند رسمی که هنوز توسط شرکت های مخابراتی یا نهادهای استاندارد مانند 3GPP، WiMAX Forum یا ITU-R عمومی شده است، استفاده نشده است. استانداردهای جدید فراتر از 4G در حال حاضر توسط نهادهای استاندارد در حال توسعه هستند، اما در حال حاضر به عنوان زیر چتر 4G دیده می شوند، نه برای نسل جدید تلفن همراه.

خاتمه

این مقاله مختصری درباره تاریخچه موبایل، اولین مخترعان، شرکت های اولیه عرضه موبایل و مسائلی از این قبیل صحبت کرده است. در مقاله های دیگر این سایت درباره موبایل با شما سخن خواهیم گفت تا درباره این موضوع به طور عمومی به مسائل مورد نیاز خود دست پیدا کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا