مادر و کودک

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
18 آذر 1400 | 16:00
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رابطه مادر و کودک

مادران و فرزندانشان حتی قبل از تولد با هم ارتباط دارند. تمام آن ماه هایی که با هم سپری شده اند، آغاز یک رابطه گاه چالش برانگیز و در عین حال پربار است. مادران نقش مهمی در سلامت روان فرزند خود دارند زیرا مایحتاج اولیه (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب) را تامین می‌کنند و با فرزند خردسال خود پیوندی مطمئن ایجاد می‌کنند. دلبستگی، پیوند عاطفی است که بین نوزاد و مراقب ایجاد می شود. کودکانی که وابستگی های سالمی با مراقبان خود دارند، احتمال بیشتری دارد که در آینده روابط پایداری برقرار کنند.
ایجاد دلبستگی با فرزندان شامل موارد زیر است:
نگه داشتن آنها
فراهم کردن محیط زندگی امن
صحبت کردن با آنها
خندیدن و بازی با آنها
مطمئن شوید که خواب کافی دارند
غذا دادن به آنها و خوردن با آنها در زمان غذا
داشتن انتظارات مناسب از آنها و تعیین محدودیت
یادگیری نحوه بیان منحصر به فرد آنها (مانند حالات چهره، صداهایی که تولید می کنند، نحوه بیان نیازهای خود)
علاوه بر پرورش کودکان، تعیین محدودیت ها بخش مهمی از رابطه مادر و کودک است. بچه ها نباید خانه را اداره کنند، شما باید ادره کنید و می توانید. هنگام تعیین محدودیت با فرزندتان شفاف باشید. به عنوان مثال، «درست نیست که روی مبل آب بریزید. باید آن را در سینک بگذاریم.» در این مثال، شما یک رفتار غیرقابل قبول را شناسایی کردید و رفتاری را که می خواهید ببینید به کودک گفتید. به یاد داشته باشید، زمانی که به فرزندتان بگویید چه کاری انجام دهد، باید آن را دنبال کنید. اگر کودک به آنچه شما گفتید گوش نمی دهد، ممکن است لازم باشد به او کمک کنید تا کار را انجام دهد. برای مثال، ممکن است با او راه بروید تا فنجان آب را در سینک قرار دهید.
توانایی ایجاد یک دلبستگی سالم و ایمن با پسر یا دخترتان با مراقبت از خودتان آغاز می شود. به عنوان یک مادر، شما اغلب مشغول هستید و استرس واقعاً می تواند شما را خسته کند. درست مانند فرزندتان، اولین قدم این است که نیازهای اولیه (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب) را برآورده کنید. بدون خواب یا غذای کافی، نمی توانید در بهترین حالت خود باشید. هنگامی که این نیازها برآورده می شوند، مهم است که به نحوه برخورد با استرس فکر کنید. آیا اجازه می‌دهید تا زمانی که از عصبانیت و ناامیدی منفجر شوید، ایجاد شود؟ آیا آن را بر سر خانواده و فرزندان خود می بینید؟ آیا احساس ناراحتی و ناامیدی می کنید؟ همه اینها واکنش های رایج به استرس هستند و شما سزاوار حمایت هستید. اگر خانواده یا دوستان قادر به ارائه پشتیبانی نیستند، می‌توانید به دنبال آژانس‌های اجتماعی باشید که خدماتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای شما و فرزندتان مفید باشد. شما همچنین می توانید هر روز راه های کوچکی برای مقابله با استرس خود پیدا کنید.

در طول روز، احساسات دائماً در حال تغییر هستند - از خوشحالی به غم ، غم به ناامیدی، آزار تا عصبانیت و... این لیست ادامه دارد. وقتی حس می کنید که احساسات شما در حال دور شدن از "هنجار" یا "خط پایه" شما هستند، (احساساتی که اغلب با حداقل استرس حسشان می کنید)، زمان توقف و تفکر فرا رسیده است. با صرف چند ثانیه یا چند دقیقه برای تمرکز بر استرس، به بدن و ذهن خود فرصتی می دهید تا به آن «هنجار» یا «خط پایه» برگردند.
قبل از اینکه به استرس خود عمل کنید، ابتدا:
متوقف کردن کار
از اتاق بیرون بروید
نفس های عمیق بکشید
تا 10 بشمارید
یک جرعه آب بنوشید یا به موسیقی گوش دهید.
سپس، کمی وقت بگذارید و فکر کنید. دارم به چی فکر میکنم؟ چه احساسی دارم؟ آیا من هنوز آرام هستم؟ یک کودک سالم بدون داشتن والدین سالم نمی تواند بزرگ شود. به عنوان یک مادر، شما سزاوار این هستید که به خاطر تمام کارهایی که انجام می دهید به خودتان احترام بگذارید و دوست داشته باشید.

نکاتی برای تقویت روابط والدین و فرزندان

به طور مداوم عشق خود را به فرزندان خود ابراز کنید.

این یکی ممکن است واقعاً ابتدایی به نظر برسد، اما برای هر والدینی ضروری است که به فرزندان خود بگویند که آنها را دوست دارند. کودکان باید دائماً احساس کنند که مورد علاقه و امنیت هستند. این نکته را به آنها نشان دهید که بدون توجه به سنشان، در حالی که در حال رشد هستند، آنها را دوست دارید. حتی در میان اختلاف نظرها و سوءتفاهم ها، به آنها این احساس را بدهید که بدون قید و شرط دوستشان دارید.

به آنها توجه کنید.

گیر افتادن در برنامه های شلوغ بهانه ای نیست و نباید هرگز بهانه ای برای گذراندن وقت کافی با کودکتان نباشد. همیشه به آنها زمان و توجه بدهید. چه آنها در حال بازی با اسباب بازی های خود، تماشای تلویزیون و یا لذت بردن از تنقلات خود هستند، زمانی را برای نشستن با آنها اختصاص دهید. به سادگی با آنها صحبت کنید، با آنها بازی کنید، با آنها درگیر شوید و به آنها توجه بی نظیری داشته باشید.

سنت ها و آیین ها را توسعه دهید.

ایجاد تشریفات و سنت ها احساس امنیت را در کودک افزایش می دهد. در حالی که آنها جوان هستند، به توسعه مناسک مادام العمر توجه کنید. به عنوان مثال، می توانید روال قبل از خواب را تنظیم کنید. قبل از اینکه آنها را در شب در آن قرار دهید، کتاب‌هایشان را بخوانید. سپس، یک مراسم خانوادگی هفتگی ترتیب دهید که در آن از یک فعالیت خاص هر آخر هفته لذت ببرید، مانند یک ناهار خانوادگی در یکشنبه ها یا یک شب سینما در هر شنبه. صرف نظر از سن و آیین آنها، مهم این است که شما به طور منظم برای فعالیت هایی که پیوند شما را در خانواده تقویت می کند، وقت بگذارید.

با هم غذا بخورید.

خوردن وعده های غذایی به عنوان یک خانواده بسیار مهم است. زمان صرف غذا بهترین زمان برای گفتگو و اشتراک گذاری خوب است. این می تواند یک فعالیت پیوندی سرگرم کننده نیز باشد. مطمئن شوید که تمام عوامل حواس پرتی را در طول وعده های غذایی حذف کنید. تلویزیون را خاموش کنید و تمام وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید. این زمانی است که می توانید واقعاً صحبت کنید و از همراهی یکدیگر لذت ببرید.

احساسات آنها را تأیید کنید.

اگر فرزندتان برای گفتن احساساتش در مورد چیزی نزد شما آمد، حتما از او استقبال کنید. آنها را بشنوید و به آنها احساس درک کنید. شاید آنها می خواهند در مورد یک روز بد در مدرسه یا ناامیدی خود از تکالیف صحبت کنند. هر چیزی که باعث ناراحتی آنها می شود، در کنار آنها باشید. آنها را قضاوت نکنید احساسات آنها را تأیید کنید و برای گفتگو با آنها آماده باشید.

پیوند ویژه بین والدین و فرزند یکی از قوی ترین و واقعی ترین پیوندهایی است که هر کسی می تواند در طول زندگی خود داشته باشد. از این نکات برای تقویت مداوم رابطه ای که با کودک خود دارید استفاده کنید.

ما اهمیت روابط والدین-فرزند را ارج می نهیم، به همین دلیل است که والدین را تشویق می کنیم تا در فعالیت های روزانه فرزندانشان مشارکت کنند. به این ترتیب، کودکان می دانند و احساس می کنند که برای منحصر به فرد بودنشان پذیرفته شده و برایشان ارزش قائل هستند.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا