خانه علم و تکنولوژی گجت نیوز چرا شارژ باتری لپ تاپ سریع خالی می‌شود؟ + راه‌حل‌های جلوگیری از آن

چرا شارژ باتری لپ تاپ سریع خالی می‌شود؟ + راه‌حل‌های جلوگیری از آن

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
27 دی 1402 | 12:47
زمان مطالعه: 4 دقیقه

‌ در دنیای امروز تقریباً در هر خانه‌ای حداقل یک لپ تاپ وجود دارد؛ به دلیل قیمت بالای این محصول در بازار، لازم است به خوبی از آن مراقبت کنید تا نیازی به تعمیر یا تعویض آن نباشد. یکی از مهم‌ترین اجزای لپ تاپ باتری آن است؛ که باید در نگهداری آن دقت کافی داشته باشید. در صورتی که باتری سالم باشد عمر لپ تاپ تا چندین سال افزایش می‌یابد.
از جمله عواملی که باعث تخلیه سریع شارژ باطری لپ تاپ می‌شوند می‌توان به نور زیاد نمایشگر، اتصالات متعدد سیمی و بی‌سیم، چندین پردازش در حال اجرا، گرم شدن بیش از حد دستگاه و عواملی از این دست اشاره کرد. برطرف کردن هر یک از این مشکلات به شارژدهی بیشتر باتری لپ تاپ کمک می‌کند. در ادامه با دارا کالا همرا باشید تا پاسخ سوال چرا شارژ باتری لپ تاپ سریع خالی می‌شود را بیابیم؛ و راه‌حل‌های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری را بررسی کنیم.

چرا شارژ باتری لپ تاپ سریع خالی می‌شود؟

عوامل مختلفی در سریع خالی شدن شارژ باتری دخیل هستند؛ ولی با راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید. برای مثال در برخی لپ تاپ‌ها نور صفحه کلید می‌تواند باعث مصرف باتری شود. با اینکه مصرف باتری در چنین مواردی بسیار کم است؛ ولی جمع شدن این مقدارهای ناچیز روی‌ هم، باعث تشدید روند خالی شدن باتری لپ تاپ می‌شود. دلایل خالی شدن سریع شارژ باتری لپ تاپ و روش‌های رفع آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

قبل از هر بررسی باید به این نکته توجه کنید که خالی شدن سریع باطری لپ تاپ همیشه به دلیل وجود یک مشکل در ساز و کار لپ تاپ شما نیست. باید بدانند که مدت زمان شارژدهی باطری لپ تاپ، با نوع پردازش در حال انجام رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچه پردازش سنگین‌تری در حال انجام باشد، سخت‌ افزار داخلی با توان بیشتری کار کرده، بنابراین انرژی بیشتری مصرف می‌شود. از طرف دیگر فن‌های لپ تاپ برای کاهش گرمای حاصل از فعالیت زیادِ سخت‌ افزار داخلی، با شدت بیشتری حرکت می‌کنند که خود باعث مصرف انرژی می‌شود. با این وجود شارژ باتری لپ تاپ در این شرایط نسبت به زمان‌هایی که سیستم در حال پردازش‌های سبک است زودتر تمام می‌شود.

میزان نور صفحه نمایش

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل سریع‌تر تخلیه شدن شارژ باتری، بالا بودن میزان روشنایی صفحه نمایش است. نور زیاد صفحه نمایش علاوه بر کاهش عمر باتری به چشمان شما هم آسیب می‌رساند. بنابراین توصیه می‌شود سطح روشنایی لپ‌تاپ خود را تا حد امکان پایین نگه دارید.
شما می‌توانید وارد بخش Settings شده و در قسمت System گزینه Display را انتخاب کنید. سپس در قسمت Adjust brightness level میزان نور نمایشگر را به هر میزانی که می‌خواهید تنظیم کنید. بهتر است سطح روشنایی نمایشگر را در طول روز روی 60 و در طول شب ‌روی 40 قرار دهید.

برنامه‌های در حال اجرا

اجرای بعضی از نرم‌افزارها و برنامه‌ها باعث خالی شدن سریع شارژ باتری لپ تاپ شما می‌شوند. بعضی از این برنامه‌ها هم بدون آگاهی شما در پس‌زمینه در حال اجرا هستند. برای مثال بازی‌های کامپیوتری در سریع‌ترین حالت ممکن باتری لپ تاپ شما را تخلیه می‌کنند؛ و برای اجرا به انرژی زیادی نیاز دارند. برای دانستن این موضوع می‌توانید در نوار جستجوی ویندوز، عبارت Battery saver settings را جستجو کرده و بررسی کنید کدام برنامه بیشتر از باتری استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید تصمیم بگیرید از کدام برنامه‌ها استفاده کنید و از کدام برنامه کمتر استفاده کنید یا حتی آن را حذف کنید. همچنین با فعال کردن حالت صرفه‌جویی باتری، هنگامی که باتری لپ‌تاپ شما کم است، فعالیت‌های پس‌زمینه و اعلان‌ها محدود می‌شوند.

تعداد اتصالات

هرچه تعداد لوازم جانبی متصل به لپ تاپ بیشتر باشد، میزان شارژدهی باطری هم بیشتر می‌شود. وسایلی همچون ماوس، کیبورد، هارد اکسترنال، فلش مموری و دیگر وسایلی که برای کار کردن به برق نیاز دارند، در صورتی که به لپ تاپ متصل شوند، می‌توانند شارژ باطری را خالی کنند. علاوه بر اتصالات سیمی، اتصالات بی‌‌سیم مثل بلوتوث و وای فای هم باعث سریع‌تر خالی شدن باتری لپ تاپ می‌شوند.

متصل کردن لپ تاپ به شارژ پس از تخلیه کامل باتری

لپ تاپ را دائماً به شارژر متصل نگه داشتن و یا متصل کردن آن به شارژ وقتی که باتری رو به اتمام است کارهای اشتباهی هستند، که متاسفانه اکثر کاربران آن‌ها را انجام می‌دهند. به این نکته توجه کنید که زمانی که شارژ باتری زیر 20 درصد باشد و شما آن را به شارژ متصل ‌کنید؛ فشار زیادی به باتری وارد شده و باعث کاهش ظرفیت شارژ می‌شود.

باتری خراب یا قدیمی

باتری به کار رفته در لپ تاپ‌ها هم مانند دیگر باتری‌ها عمر محدودی دارند و فقط چند سال می‌توانند بدون مشکل شما را همراهی کنند. اکثر لپ‌تاپ‌ها پس از گذشت حدود 3 الی 4 سال و یا حتی زودتر، کاهش قابل‌توجهی در عمر باتری از خود نشان می‌دهند. در اصل با گذشت زمان ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند که یک امر طبیعی است.
در این شرایط شما می‌توانید لپ تاپ خود را با مدل جدیدتری تعویض کنید و یا آن را هنگام استفاده دائماً به برق متصل کنید. اگر لپ‌تاپ خود جدیداً تهیه کرده‌اید، و با مشکل ظرفیت باتری مواجه شده‌اید به‌احتمال زیاد به عوامل دیگری بستگی دارد که باید آن‌ها را برطرف کنید.
 

چند راه‌حل برای جلوگیری از خالی شدن سریع شارژ باتری

- لپ تاپ را خنک نگه دارید

افزایش گرما عمر لپ تاپ را کاهش می‌دهد. با این وجود لازم است به دمای سیستم و خنک نگه‌داشتن آن دقت کنید؛ تا از کاهش عمر آن جلوگیری کنید. بنابراین می‌توان گفت هر چقدر فضای داخلی لپ تاپ خنک‌تر باشد، عمر باتری آن افزایش می‌یابد. بهترین روش‌ خنک نگه‌داشتن لپ تاپ، استفاده از کول‌پد است؛ که حرارت تولید شده توسط قطعات داخلی لپ تاپ را تا حد زیادی کنترل کرده و سیستم را خنک کند.

- از حالت Hibernate استفاده کنید

با قرار دادن لپ‌تاپ در حالت Sleep ،نمایشگر و هارد دیسک و خاموش می‌شوند؛ ولی حافظه همچنان فعال است. در این شرایط باتری لپ تاپ در حال کار کردن است؛ بنابراین عمر آن کاهش می‌یابد. هنگامی که می‌خواهید بدون پاک شدن اطلاعات، لپ‌تاپ خود را خاموش کنید، بهتر است از حالت Hibernate استفاده کنید. در این حالت شرایط فعلی در لپ تاپ ذخیره شده و سپس خاموش می‌شود.

- نرم افزارهای غیرضروری را پاک کنید

تعدادی نرم‌ افزار کاملاً غیرضروری بر روی هر لپ تاپی وجود دارد؛ که غیرفعال کردن آن‌ها بر عملکرد لپ تاپ تاثیری نمی‌گذارد. پاک کردن و یا غیر فعال کردن این برنامه‌ها تاثیر زیادی بر شارژدهی باتری لپ تاپ دارد. برای بررسی این نرم‌ افزارها وارد قسمت Setting شده و در بخش Privacy گزینه Background Apps را انتخاب کرده، سپس نرم‌افزارهای غیرضروری را غیرفعال کنید.

- اتصالات را کاهش دهید

بهتر است اتصالات سیمی لپ تاپ را در زمان‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید جدا کنید. مثلاً در صورتی که می‌توانید با تاچ‌پد لپ تاپ کار کنید، ماوس را از دستگاه جدا کنید. علاوه بر این بهتر است اتصالات بی‌ سیم لپ تاپ که نیازی به آن‌ها ندارید را هم قطع کنید. برای انجام این کار در قسمت Setting وارد بخش Network Connections شوید و اتصالات و شبکه‌های بی‌‌سیم فعال را مشاهده کنید. اکنون هر کدام را که استفاده نمی‌کنید روی آن کلیک راست کرده و آن را در حالت Disable قرار دهید.

باتری لپ تاپ چقدر عمر می‌کند؟

عوامل بسیار زیادی روی عمر باتری لپ تاپ تأثیر می‌گذارند. یک باتری لپ تاپ بسته به میزان استفاده شما می‌تواند در طول روز بین 2 تا 10 ساعت شما را همراهی کند؛ ولی اکثر لپ‌تاپ‌ها به طور میانگین 4 ساعت خدمات ارائه می‌دهند. از جمله ویژگی‌هایی که در محدوده زمانی قابل ارائه لپ تاپ تاثیرگذار هستند می‌توان به سن باتری، ظرفیت باتری و نوع برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید اشاره کرد.

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین عضو لپ تاپ که باعث محبوبیت آن در بین کاربران شده است باتری است؛ زیرا باعث قابل حمل بودن لپ تاپ شده است. بنابراین لازم است به بهترین شکل از باتری محافظت کنید. در این مقاله به سوال چرا شارژ باتری لپ تاپ سریع خالی می‌شود؟ پاسخ دادیم و راه‌حل‌های جلوگیری از آن را بررسی کردیم. با خواندن مطالب بالا می‌توانید به بهترین شکل از باتری لپ تاپ خود محافظت کنید. خوشحال می‌شویم از چالش‌ها و تجربیات خود درباره نگهداری از باتری لپ تاپ برای ما بنویسید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا