خانه ترفندهای موبایل بعد از افتادن گوشی در آب چکار کنیم؟

بعد از افتادن گوشی در آب چکار کنیم؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
17 بهمن 1401 | 01:05
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بعد از شکستن صفحه نمایش گوشی، دومین اتفاقی که گوشی‌های موبایل را دچار مشکل می‌کند افتادن گوشی در آب است! شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که گوشی موبایلتان داخل جوی آب، ظروف نوشیدنی یا هر جای مرطوب دیگری افتاده و یا در ماشین لباسشویی شسته شده و در اثر نفوذ آب یکباره خاموش شده است. حال سوالی که در ذهنتان پیش آمده این است که اگر چنین اتفاقی برای گوشیتان افتاد، چه کاری باید انجام دهید. در ادامه با دارا کالا همراه باشید؛ تا پاسخ کامل سوالتان را بیابید.

با گوشی در آب افتاده چه کار کنیم؟

قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که احتمال خراب شدن گوشی خیس شده، به عوامل زیادی همچون کیفیت ساخت گوشی، مدت زمانی که گوشی در آب مانده است و نوع باتری گوشی بستگی دارد.
همچنین به این نکته هم دقت کنید که قسمت‌های مختلف گوشی، بسیار حساس هستند و در صورت انجام دادن کوچک‌ترین اشتباهی، ممکن است به قسمت‌های دیگر آسیب بزنید.
آب وارد شده به گوشی می‌تواند به صفحه نمایش آسیب زده و حتی وارد قسمت‌های زیرین نمایشگر و درون حفره باتری شود. برای سالم بیرون آمدن گوشی از این شرایط مراحل زیر را انجام دهید:

- ابتدا گوشی را خاموش کنید

به محض در آورن گوشی از آب، آن را خاموش کنید. به هیچ عنوان در این شرایط سعی نکنید گوشی را روشن کنید تا از سلامت آن مطلع شوید. زیرا اگر گوشی جان سالم به در برده باشد، با این کار احتمال سوختن گوشی را بالا می‌برید.

- قطعات قابل جدا شدن را بیرون بیاورید

گارد گوشی را جدا کنید و در صورت قابل تعویض بودن باتری گوشی، درب پنل پشتی را باز کرده و باتری را خارج کنید. علاوه بر باتری، قطعات دیگری همچون سیمکارت و کارت حافظه را نیز بیرون آورید. حین انجام این کار دقت کنید که گوشی را تکان ندهید و گوشی ثابت باشد تا از جابجا شدن آب داخل گوشی جلوگیری شود.

- خشک کردن گوشی با دستمال نرم و بدون پرز

سپس به آرامی دستمال پارچه‌ای را روی گوشی بکشید؛ تا تمام آب‌ها از روی سطوح مختلف گوشی پاک شوند. برای انجام این کار دستمال را داخل درگاه شارژ قرار ندهید و فقط آب‌های باقیمانده روی سطح گوشی را خشک کنید. اکنون مهم‌ترین کاری که باید انجام این است که گوشی خود را روی یک دستمال نم‌گیر به حال خود رها کنید تا خشک شود.
مدت زمان استاندارد جهت خشک شدن گوشی در این شرایط حدود یک تا دو روز است. پس از آن اقدام به روشن کردن گوشی کنید؛ به احتمال زیاد گوشی روشن می‌شود. ولی در صورت روشن نشدن گوشی، آن را به شارژر متصل کرده و مجدداً روشن کنید؛ زیرا ممکن است فقط باتری گوشی آسیب دیده باشد.
در شرایطی که گوشی پس از طی کردن مراحل بالا روشن نشد؛ یا پس از روشن شدن در انجام کارهای مختلف همچون لمس نمایشگر، یافتن آنتن و غیره دچار مشکل شد؛ دیگر کاری از دست شما بر نمی‌آید. باید گوشی را به یکی از مراکز تعمیر گوشی همراه ببرید تا در صورت امکان، گوشی شما را تعمیر کنند.

روش‌های منسوخ شده برای خارج کردن آب از گوشی

1- قرار دادن گوشی داخل کیسه برنج

احتمالاً شما هم این را شنیده‌اید که گفته می‌شود بهترین راه برای خشک کردن گوشی، این است که آن را درون برنج خشک و نپخته قرار دهید. تا برنج رطوبت را از قسمت‌های داخلی گوشی جذب کند. راجب این موضوع همچنان بحث‌هایی وجود دارد که آیا این روش تاثیر گذار است یا خیر. بعضی از سایت‌های راهنما، هنوز این روش را قبول دارند ولی برخی دیگر بر این باور هستند که روش برنج فقط در حد یک افسانه است.
اعتقاد ما این است که روش برنج ممکن است در گذشته جواب می‌داد؛ ولی اکنون دیگر نمی‌تواند جواب دهد. زیرا در حال حاضر اکثر گوشی‌های موجود در بازار دارای باتری‌های قابل جابجایی نیستند. بنابراین دَرز و شکاف کمتری در آن‌ها وجود دارد و سخت افزار گوشی در فضای بسیار بسته‌تری قرار گرفته‌اند. بنابراین در گوشی‌های جدید، برنج فرصت کم‌تری دارد که رطوبت داخل گوشی را از نزدیک ببیند و آن‌ها را جذب کند. پس با قرار دادن گوشی در برنج ممکن است آب داخل گوشی باقی بماند و آسیب بیشتری به گوشی وارد کند.

2- خشک کردن داخل گوشی به وسیله سشوار

برخلاف توصیه‌های عموم مردم، پیشنهاد ما این است که از سشوار(چه باد سرد، چه باد گرم) برای خشک کردن گوشی استفاده نکنید. زیرا هنگام استفاده کردن از سشوار امکان دارد رطوبت بیشتری به سمت داخل گوشی حرکت کند و به اجزای الکتریکی دیگر گوشی آسیب برساند. پس استفاده از سشوار می‌تواند کار را خراب‌تر کند.

کارهایی که پس از افتادن گوشی در آب نباید انجام دهید

پس از افتادن گوشی در آب، انجام یک سری کارها می‌تواند فاجعه به بار آورد و گوشی را خراب‌تر کند. پس بهتر است هنگام افتادن این اتفاق، خونسرد باشید و کارهای زیر را انجام ندهید:
- به هیچ عنوان گوشی را روشن نکنید.
- دکمه‌های فیزیکی گوشی را فشار ندهید.
- گوشی را ثابت نگه دارید و اصلاً برای خارج کردن آب آن را تکان ندهید.
- در منافذ گوشی فوت نکنید.

پیشگیری از افتادن گوشی در آب

خیس شدن گوشی و افتادن آن در آب کاملاً غیرقابل پیش بینی است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. ولی با رعایت کردن یک سری کارها می‌توانید احتمال خیس شدن و آسیب رسیدن به گوشی را کم‌تر کنید. در این قسمت به چند نمونه از این پیشگیری‌ها اشاره می‌کنیم:
- سعی کنید در سرویس بهداشتی، استخر و سینک از گوشی خود استفاده نکنید.
- گوشیتان را همراه خود به حمام نبرید؛ زیرا بخار آب می‌تواند متراکم شود و گوشی را دچار مشکل کند.
- بهتر است هنگام خرید به گواهی IP گوشی توجه کنید، مثلا خرید گوشی با گواهی IP68 می‌تواند تا حدودی خیال شما را بابت خرابی گوشی در اثر آب خوردگی را راحت کند.

جمع بندی

افتادن گوشی در آب یک اتفاق بدیهی است؛ و ممکن است برای هر کسی پیش آید. اگر این اتفاق برای شما افتاد، مهم‌ترین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید و کارهایی که ممکن است بیشتر به گوشی آسیب بزند را انجام ندهید. در این شرایط به موقع گوشی خود را خشک کنید؛ و در صورتی که گوشی مدت زمان زیادی در آب بوده است؛ آن را به مراکز تعمیرات موبایل ببرید؛ تا از آسیب جدی جلوگیری کنید. اگر شما در این زمینه روش‌های بهتری را تجربه کرده‌اید، با ما به اشتراک بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا