خانه تازه های جهان موبایل سیمکارت الکترونیکی یا eSIM چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

سیمکارت الکترونیکی یا eSIM چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
14 اسفند 1401 | 13:05
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به احتمال زیاد، تا کنون کلمه سیمکارت الکترونیکی یا‌eSIM به گوشتان خورده است. eSIM جدیدترین تکنولوژی در زمینه سیمکارت محسوب می‌شود؛ که در آینده‌ای نه چندان دور، انواع سنتی سیم‌کارت را منسوخ می‌کند. سوالی که مطرح می‌شود این است که سیمکارت‌ eSIM چه تفاوتی با سیم کارت‌های استاندارد دارد؟ در ادامه با دارا کالا همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

سیمکارت استاندارد (SIM)

پیش از اینکه به بررسی جدیدترین نوع سیمکارت بپردازیم، بهتر است ابتدا با سیمکارت استاندارد آشنا شویم. سیم (SIM) مخفف عبارت Subscriber Identity Module به معنی (ماژول شناسایی مشترک) است. سیم، یک چیپ حافظه‌ی ساده است؛ که برای شناسایی مشترکین یک شبکه‌ی تلفن همراه اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کند. سیم کارت‌ها اکثراً کارت‌هایی از جنس PVC هستند؛ که بخش فلزی کوچکی، به منظور اتصال به برد گوشی روی آن قرار گرفته است. سیم کارت‌ها در ابتدا در ابعاد بزرگ‌تر تولید می‌شدند، ولی رفته رفته ابعاد آن‌ها کوچک‌تر شد.
بر روی تمام سیمکارت‌ها، یک شماره‌ی شناسایی منحصربه‌فرد ۲۰ رقمی به نام‌ ICCID حک شده شده است؛ که شماره‌شناسه منحصر به فرد آن سیم کارت، در سیستم شبکه مخابراتی محسوب می‌شود. سیم کارت‌ها عدد دیگری به نامIMSI را هم در خود ذخیره می‌کنند؛ که همان شماره تلفن شما است. سیمکارت‌ها همچنین دارای حافظه داخلی، برای ذخیره شماره یا پیامک هستند؛ که در گوشی‌های امروزی زیاد کاربرد ندارد. زیرا امروزه اکثر کاربران شماره تلفن‌های خود را در سرویس‌های ابری ذخیره می‌کنند.

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟

Esim  جدیدترین تکنولوژی در زمینه سیم کارت است؛ که مخفف عبارت ( EMBEDDED SIM ) به معنی سیم جاسازی شده است. در این تکنولوژی، در اصل سیم کارت با یک گجت یکپارچه شده است؛ و می‌توان گفت که ESIM یک سیم کارت واقعی نیست. بلکه یک چیپ با استاندارد SON 8 است که به طور مستقیم درون گوشی قرار گرفته است؛ و قابلیت تعویض ندارد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت‌ Esim‌ به منظور بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های مخابراتی، هویت شما را برای آن‌ها تأیید می‌کند.
ابعاد eSIM بسیار کوچک‌تر از ابعاد سیمکارت معمولی است. و همان طور که در بالا گفتیم روی مادربرد گوشی‌ به صورت ثابت قرار گرفته‌ است. بنابراین کاربر نمی‌تواند آن را نصب یا باز کند؛ و فقط می‌تواند اپراتور یا شماره‌ی تلفن آن را تغییر دهد. زیرا اطلاعاتeSIM  قابل بازنویسی‌ هستند.

آیا esim در ایران قابل دسترسی است؟

esim تا کنون در کمتر از ۲۰ کشور مورد استفاده قرار گرفته است؛ و فقط ۱۲۰ اپراتور مخابراتی آن را ارائه می‌دهند. متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از esim در ایران راه اندازی نشده است. شرکت‌های مخابراتی ایرانسل و شاتل در تلاش برای راه‌ اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران هستند؛ ولی هنوز نتیجه‌ای موفقیت آمیز از این شرکت‌ها دریافت نشده است. اپراتور همراه اول هنوز در این راستا هیچ گونه اقدامی نکرده است. با این وجود به طور دقیق نمی‌توانیم زمان بهره برداری از فناوری eSIM در ایران را مشخص کنیم.

مزایای سیم کارت الکترونیکی

مهم‌ترین مزیت سیم‌کارت‌های الکترونیکی، داشتن ابعاد کوچک است. در حال حاضر سیمکارت‌های نانو کوچک‌ترین سیم کارت استاندارد محسوب می‌شوند؛ که مساحت 108/24میلی‌مترمربع دارند. در مقابل‌ eSIM مساحتی برابر۳۰ میلی‌مترمربع دارد؛ که حدود یک سوم نانوسیم است. 
این کاهش ابعاد باعث می‌شود طراحان فضای بیشتری در اختیار داشته باشند؛ همچنین می‌توانند از قطعات بزرگ‌تری در ساخت گوشی استفاده کنند. این تکنولوژی جدید در  ضد‌آب ‌کردن گوشی‌های هوشمند نقش زیادی دارد؛ زیرا سیمکارت الکتریکی در لبه بیرونی فریم قرار نمی‌گیرد؛ و کاملاً درون گوشی قرار گرفته است. بنابراین هیچ شکاف اضافه‌ای، باعث ورود آب به درون گوشی نمی‌شود. با مجهز شدن گوشی به سیم کارت الکترونیکی، دیگر نیازی به حمل کردن سیم‌های فیزیکی ندارید؛همچنین دردسر باز و بسته کردن خشاب سیم کارت را هم نخواهید داشت. 
 

معایب سیم کارت الکترونیکی

اصلی‌ترین مشکل سیم‌کارت الکترونیکی، هنگام جابه‌حایی گوشی‌همراه احساس می‌شود. در این تکنولوژی نمی‌توانید سیم‌کارتتان را از یک گوشی به گوشی دیگر انتقال دهید. بنابراین در شرایطی که دچار مشکل ارتباطی می‌شوید، نمی‌توانید سیم کارت خود را به گوشی دیگری منتقل کنید؛ تا بفهمید مشکل از گوشی است یا از اوپراتور سیم کارت شما؛ در حالی که در سیمکارت‌های استاندارد به راحتی در عرض چند دقیقه می‌توانید این کار را انجام دهید.

مشکل دیگری که هنگام استفاده از سیمکارت Esim ممکن است برای کاربران پیش بیاید این است که اگر به کشوری مثل ایران سفر کنند، که از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کند، گوشی آن‌ها کاملاً بلااستفاده می‌شود. در زمان استفاده از سیمکارت‌های استاندارد اگر شارژ گوشی شما تمام شود و برای گرفتن تماس به گوشی خود نیاز داشته باشید، می‌توانید سیمکارت خود را روی گوشی دیگری قرار دهید؛ این کار در تکنولوژی جدید ممکن است غیر ممکن نباشد، ولی آسان و سریع هم نیست.

چه گوشی‌هایی از Esim پشتیبانی می‌کنند

گوشی‌های آیفون سری ۱۱ به بالاتر و همچنین مدل‌های قدیمی‌تر مثل آیفون XS و آیفون XR درکنار سیم‌کارت نانو از eSIM هم پشتیبانی می‌کنند. در ایالات متحده خانواده‌ی آیفون ۱۴ فقط از eSIM پشتیبانی می‌کنند؛ و هیچ جایگاهی برای استفاده از سیم کارت استاندارد در آن‌ها تعبیه نشده است. در ایالات متحده گوشی‌های گوگل از پیکسل 2 به‌بعد هم به این فناوری مجهز شده‌اند. به جز مواردی که ذکر کردیم، تعداد اندکی گوشی دیگر هم از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. مثلاً در حال حاضر، در برند سامسونگ، فقط گوشی‌های پرچمدار از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

گوشی‌های آیفون سری ۱۱ به بالاتر و همچنین مدل‌های قدیمی‌تر مثل آیفون XS و آیفون XR درکنار سیم‌کارت نانو از eSIM هم پشتیبانی می‌کنند. در ایالات متحده خانواده‌ی آیفون ۱۴ فقط از eSIM پشتیبانی می‌کنند؛ و هیچ جایگاهی برای استفاده از سیم کارت استاندارد در آن‌ها تعبیه نشده است. در ایالات متحده گوشی‌های گوگل از پیکسل 2 به‌بعد هم به این فناوری مجهز شده‌اند. به جز مواردی که ذکر کردیم، تعداد اندکی گوشی دیگر هم از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. مثلاً در حال حاضر، در برند سامسونگ، فقط گوشی‌های پرچمدار از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

جمع بندی

سیم کارت esimتکنولوژی بسیار جدیدی است؛ که هنوز چالش‌ها‌ و مشکلات آن به طور دقیق مشخص نشده‌ است. در این مقاله با مزایا و معایب این تکنولوژی آشنا شدیم؛ اکنون نظر شما راجع به سیم کارت الکترونیکی چیست؟ آیا امیدی به موفقیت این فناوری دارید؟


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا