خانه علم و تکنولوژی شارژر وایرلس یا بی سیم چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

شارژر وایرلس یا بی سیم چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
12 دی 1401 | 12:00
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازارِ همیشه داغ فناوری، در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده است. پیشرفت تکنولوژی، بی شک تاثیرات مثبت زیادی در زندگی انسان‌ها گذاشته است؛ و اکثر کارها را برای ما راحت‌تر کرده است. یکی از این تکنولوژی‌های جدید، شارژر وایرلس می‌باشد؛ که از سال ۲۰۱۷ به طور رسمی به بازار تکنولوژی عرضه شد. با داراکالا همراه باشید؛ تا در ادامه به این موضوع بپردازیم که شارژ وایرلس یا بی سیم چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

شارژر وایرلس چیست؟

شارژر وایرلس، یک شارژر بی‌سیم است؛ زیرا بدون نیاز به متصل شدن دستگاه به شارژر، دستگاه را شارژر می‌کند. شارژر بی سیم، به دلیل سیم‌ پیچی داخلی مخصوصی که دارد، از طریق شارژ القایی، قادر به شارژ دستگاه می‌باشد.
از استانداردهای مختلفی در ساخت این شارژر استفاده شده است؛ که مهم‌ترین آن‌ها Qi نام دارد. این استاندارد از سوی برندهای معروفی همچون اپل، سامسونگ و غیره پذیرفته شده است. استاندارد‌ Qi موجب یکسان‌سازی فناوری به کار رفته در دستگاه‌های مختلف می‌شود. بنابراین همه‌ی وسایل دیجیتال، از هر نوع برندی که باشند، می‌توانند از این فناوری استفاده کنند. با این تفاسیر، تمام گوشی‌‌ها و وایرلس‌‌ها با هر برندی که باشند، می‌توانند با یکدیگر کار کنند.

شارژر وایرلس چگونه کار می‌کند؟

برخلاف نامی که برای شارژر بی سیم، در نظر گرفته شده است، کاملاً بی سیم نیست. اگرچه وسایل هوشمند، با استفاده از این سیستم بدون اتصال سیمی شارژ می‌شوند؛ ولی در اصل خود این شارژرها باید به پریز برق متصل شوند؛ تا بتوانند عملیات شارژ را انجام دهند.
شارژرهای بی‌سیم، به روش القای مغناطیسی عمل می‌کنند؛ یعنی از مغناطیس برای انتقال انرژی و شارژ وسایل هوشمند استفاده می‌کنند. برای شارژ به روش بی سیم، به یک شارژر و یک گیرنده شارژ نیاز است. شارژرها معمولاً درون پد یا صفحاتی قرار گرفته‌اند و گیرنده‌های شارژ هم داخل دستگاه‌هایی که نیاز به شارژ دارند تعبیه شده‌اند.
درون شارژر و گیرندۀ شارژ موجود در دستگاه، سیم‌پیچی‌های مسطح و تختی قرار گرفته‌اند. با قرار دادن وسایل هوشنمد روی این پدها، به دلیل وجود جریان الکتریکی درون پد و عبور آن‌ها از درون سیم پیچ‌ها، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی به روش القاء، انرژی خود را به سیم‌پیچی‌های گیرنده شارژ در وسایل هوشمند منتقل می‌کند. سپس سیم‌پیچی‎های موجود در وسایل هوشمند، انرژی را به صورت جریان الکتریکی در باتری ذخیره‌ می‌کنند. در نتیجه می‌توان هر دستگاهی را که به این قابلیت مجهز شده باشد را بدون نیاز به هیچ کابلی شارژ کرد.

مزایای شارژر وایرلس

1- سهولت و آسانی در استفاده

از نظر کاربران مهم‌ترین مزیت شارژرهای بی سیم، سهولت و آسانی در استفاده از آن‌ها می‌باشد. زیرا به کمک شارژرهای وایرلس می‌توانید بدون اتصال کابل به گوشی، و فقط با قراردادن آن روی پد، هر دستگاه هوشمندی را شارژ کنید.

2- عمر بالای شارژ

با خرید شارژرهای بی‌سیم، دیگر با مشکلاتی همچون پاره شدن سیم شارژر، خراب شدن پورت شارژر، داغ شدن آداپتور و غیره مواجه نمی‌شوید. بنابراین شارژرهای بی‌سیم نسبت به شارژرهای سیم‌دار طول عمر بالاتری دارند.

3- امنیت بالا در برابر نوسانات برقی

در شارژهای بی سیم خبری از کابل و سوکت نیست؛ بنابراین امکان رخ‌ دادن اتصال کوتاه وجود ندارد. با این وجود احتمال آتش‌سوزی و آسیب رسیدن به گوشی بسیار کم می‌شود و نوسانات برق نمی‌توانند به باتری و وسایل هوشمند آسیبی بزنند.

4- قابل استفاده برای تمام گوشی‌های هوشمند

همان طور که در بالا اشاره کردیم، به کمک استاندارد ‌Qi، تمام گوشی‌هایی که به این قابلیت مجهز شده‌اند می‌توانند از شارژهای یکسانی به منظور دریافت انرژی استفاده کنند.

معایب شارژر وایرلس

1- عملکرد پایین شارژر

شارژرهای بی سیم در مقایسه با شارژرهای معمولی سرعت عملکرد کندتری دارند؛ و قابلیت شارژ سریع برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. ولی این مشکل از سوی تولید کنندگان روز به روز در حال بهبود می‌باشد.

2- آسیب به باتری

به دلیل بازدهی پایین‌تر شارژرهای بی سیم، دستگاه متصل شده و پد شارژر داغ می‌شوند؛ این افزایش دما به باتری دستگاه آسیب می‌رساند. البته این مشکل در برندهای معتبر تا حدودی برطرف شده است.

3- قیمت بالا

اگر گوشی شما قابلیت استفاده از شارژر بی سیم را داشته باشد، باید شارژر را جداگانه تهیه کنید. این شارژرها قیمت بیشتری نسبت به شارژرهای عادی دارند؛ و احتمالاً برای خرید آن‌ها باید چندبرابر هزینه کنید.

آیا گوشی شما از قابلیت شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند؟

برای پی بردن به این موضوع که آیا گوشی شما از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند یا نه می‌توانید:
- به سراغ کارتن گوشی خود بروید؛ اگر روی کارتن یا داخل دفترچه راهنما، در قسمت مشخصات باتری، عبارت Qi magnetic fast wireless charging را مشاهده کردید، به این معناست که گوشی شما مجهز به فناوری شارژ بی سیم می‌باشد.
- با مراجعه به سایت برند گوشیتان، می‌توانید اطلاعات کاملی از گوشی خود به دست آورید. مثلا اگر گوشی شما شیائومی است؛ با رفتن به سایت شیائومی و جستجوی مدل گوشیتان، لیست کاملی از مشخصات گوشی خود را مشاهده می‌کنید.
- با مراجعه به سایت مرجع gsmArena و جستجوی مدل گوشی خود، می‌توانید لیست مشخصات گوشیتان را مشاهده کنید. در قسمت اطلاعات باتری گوشی، اگر عبارت Qi magnetic fast wireless chargingرا یافتید، یعنی گوشی شما مجهز به قابلیت شارژ بی سیم می‌باشد.

شارژر سیمی یا شارژر بی‌ سیم، کدام یک عملکرد بهتری دارند؟

بی شک استفاده از شارژرهای بی سیم نسبت به شارژرهای سیمی راحت‌تر است؛ و نظرتان را به خود جذب می‌کند. ولی اگر معیارهایی همچون سرعت شارژ و کارایی شارژر را در نظر بگیرید، ممکن است نظرتان عوض شود. سرعت شارژ بالایی برای شارژهای بی سیم در نظر گرفته نشده است. ولی برای مثال بعضی از گوشی‌های هوشمند، در بخش شارژ سیمی، به سرعت شارژ 120 وات مجهز شده‌اند. بنابراین استفاده از شارژر سیمی با سرعت بالا به صرفه‌تر است.
شارژرهای بی سیم، اضافه‌ی انرژی تولید شده را به گرما تبدیل می‌کنند. گرمای تولید شده باعث کاهش عمر باتری خواهد شد. بعضی از شرکت‌های تولید کننده، برای حل این مشکل درون شارژرهای وایرلس خود از فن استفاده می‌کنند؛ که ممکن است صدا تولید کند.
ما در این مقاله مزایا و معایب شارژرهای بی سیم را مورد بررسی قرار دادیم؛ ولی انتخاب با شماست، که با توجه به نیازهایتان تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید از این فناوری جدید استفاده کنید یا خیر.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا