خانه علم و تکنولوژی هات اسپات چیست و چه کاربردی دارد؟ (‌مزایا و معایب استفاده از هات اسپات)

هات اسپات چیست و چه کاربردی دارد؟ (‌مزایا و معایب استفاده از هات اسپات)

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
27 اردیهشت 1402 | 16:59
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حال حاضر با‌ پیشرفت علم و تکنولوژی، نیاز به دسترسی به اینترنت در هر‌لحظه و هرکجا احساس می‌شود. هر ساله نسل جدیدی از اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ که سرعت بیشتری نسبت به نسل قبل ارائه می‌دهد. به دلیل این پیشرفت‌ها، خوشبختانه دیگر خبری از اینترنت دایل آپ، با سرعت بسیار بد، که اکثر کاربران در گذشته مجبور به استفاده از آن بودند نیست. همزمان با این پیشرفت‌‌ها، مفاهیم جدیدی همچون هات اسپات موبایل هم رونمایی شدند. در این مقاله قصد داریم به موضوع هات اسپات چیست و چه کاربردی دارد؟ بپردازیم.

هات اسپات چیست‌؟

به زبان ساده می‌توان گفت، هات اسپات قابلیتی است که در گوشی‌های همراه و تبلت‌ها وظیفه انتقال داده و اشتراک داده‌های آنلاین را برعهده دارد. با این وجود پس از فعال کردن هات اسپات گوشی، موبایل خود را به یک مودم وای فای در محیط تبدیل می‌کنید. بنابراین امکان وصل شدن به موبایل و اینترنت گوشی خود، برای دیگر دستگاه‌های موجود در آن محیط اعم از کامپیوترها، لپ‌تاپ‎ها، موبایل‌ها، تبلت‌ها و درکل هر دستگاه هوشمند دیگری که در آن محیط وجود دارد، را فراهم می‌کنید.

از طریق قابلیت هات اسپات، خودتان و دوستانتان می‌توانید همواره به اینترنت دسترسی داشته باشید. قبل روشن کردن هات اسپات گوشی خود، لازم است از وصل بودن اینترنت سیم کارت خود مطمئن شوید. اگر اینترنت سیم کارت شما فعال نیست، می‌توانید از طریق دفاتر خدماتی اپراتور مربوطه، نسبت به فعال کردن آن اقدام کنید. در حال حاضر تمام سیمکارت‌های جدید از اینترنت نسل ۴.۵ پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین از پس تمام نیازهای شما به اینترنت برمی‌آیند. البته لازم به ذکر است که گوشی شما هم باید از سیم کارت‌های نسل جدید پشتیبانی کند تا بتوانید از سرعت آن‌ها استفاده کنید.

فعال سازی هات اسپات

فعال سازی هات اسپات گوشی کار بسیار ساده ای است؛ ابتدا باید اینترنت سیم کارت گوشی خود را روشن کنید. اکنون باید هات اسپات گوشی خود را فعال کنید؛ این کار در گوشی‌های مختلف با سیستم عامل‌های آی او اس و اندروید روش‌های متفاوتی دارد. در ادامه فعال کردن هات اسپات در هر یک از سیستم عامل‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم.

فعال کردن هات اسپات در گوشی‌های اندرویدی

اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند، از گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. زیرا برند‌های زیادی همچون سامسونگ، شیائومی، هوآوی، نوکیا و ... به سیستم عامل اندروید مجهز شده‌اند. تمام گوشی‌هایی که از این سیستم عامل پشتیبانی می‌کنند، فارغ از برند گوشی، از روش زیر برای فعال کردن هات اسپات خود استفاده می‌کنند. ممکن است به علت متفاوت بودن ورژن اندروید نصب شده روی گوشی‌های مختلف، در روش کار، تفاوت بسیار ناچیزی وجود داشته باشد. روش زیر مخصوص سیستم عامل اندروید ورژن ۴.۱ و بالاتر است.

- ابتدا وارد بخش  Setting یا تنظیمات شوید؛ و سپس وارد بخش وای فای و دیتا شوید.
- اکنون در صفحه جدید وارد بخش شبکه بی سیم Wireless and Networks شوید.
- سپس گزینه Tethering and portables Hotspot را انتخاب کنید.
- در این مرحله گزینه Portable Wi-Fihotspot settings را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات هات اسپات شوید.
- در صفحه جدید می‌توانید نام وای‌ فای که برای سرویس گیرندگان نمایش داده می‌شود و پسووردی که برای وصل شدن به هات اسپات موبایل شما مورد نیاز است را تعیین کنید.
 

اکنون باید در سیستم دیگری که می‌خواهید از اینترنت به اشتراک گذاشته شده استفاده کنید، وارد بخش وای فای شوید. جهت یافتن وای فای‌های موجود، سرچ کنید؛ سپس نامی که در موبایل خود برای هات اسپات تعیین کردید را انتخاب کنید. حال برای استفاده از اینترنت، لازم است همان پسوردی که در موبایل خود انتخاب کردید را وارد کنید. اکنون گوشی اندرویدی شما به یک مودم وای فای اینترنت برای دستگاه‌های دیگر تبدیل شده است.

نکته مهم برای انتخاب رمزعبور در تمام گوشی‌ها این است که، پسوردی انتخاب کنید که قابل حدس زدن نباشد؛ و بتوانید آن را به یاد بیاورید. برای بالا بردن امنیت پسوردی که انتخاب می‌کنید بهتر است هم از حروف، هم از اعداد و هم از نشانه‌های موجود در کیبورد استفاده کنید.

فعال کردن هات اسپات در سیستم عامل ios

تمام محصولات شرکت اپل، به صورت انحصاری به سیستم عامل آی او اس مجهز شده‌اند. این سیستم عامل پس از اندروید، بیشترین مصرف کننده در دنیا را دارد. برای استفاده از هات اسپات در این سیتم عامل مراحل زیر را انجام دهید:

- وارد بخش تنظیمات یا همان Setting شوید و گزینه General را انتخاب کنید.
- سپس گزینه ‌ Personal Hotspotرا انتخاب کنید.
- اکنون اسلاید گزینه‌Personal Hotspot را در وضعیت‌‌On قرار دهید.
- در پنجره جدید نام وای فای و رمز‌عبور مورد‌نظرتان را وارد کنید.

امنیت هات اسپات چقدر است؟

استفاده از هات اسپات گوشی سبب می‌شود دیگر نیازی به استفاده از اینترنت‌های نا‌امن در مکان‌های عمومی نداشته باشند. بنابراین، هات اسپات یک تکنولوژی امن برای شما محسوب می‌شود.

سرعت اتصال هات اسپات

نقاط اتصال وای فای، حداکثر سرعت ۳۰ تا ۴۰ مگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهند. ولی سرعت‌ها با توجه به نوع هات اسپات و سرویس متصل به آن، متفاوت هستند. هات اسپات‌هایی که از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند، به مراتب سرعت بیشتری دارند؛ که حتی به ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد.
در کل در هات اسپات همه چیز به سرعت مبدا بازمی‌گردد. ما در ایران با محدودیت‌هایی در شبکه اینترنت مواجه هستیم، بنابراین معمولاً سرعت بالای ۵ الی ۱۰ مگابایت بر ثانیه را به سختی تجربه می‌کنیم.

مزایا و معایب هات اسپات گوشی

اکنون که هات اسپات گوشی را از تمام جهات مورد بررسی قرار دادیم، وقت آن رسیده به طور کلی به چند مورد از مزایا و معایب استفاده از آن نگاهی بیندازیم.

مزایای هات اسپات

- از مهم‌ترین مزایای هات اسپات گوشی، قابل استفاده بودن در هر زمان و در هر مکان است. بنابراین در هر کجا که هستید می‌توانید لپ‌تاپ خود را به آن وصل کنید.
- از دیگر قابلیت‌های هات اسپات این است که گوشی شما هم‌زمان می‌تواند میزبان چندین دستگاه باشد. گوشی شما قادر است تقریباً ۵ تا ۱۰ دستگاه را به طور همزمان ساپورت کند. البته متصل کردن بیش از دو دستگاه به هات اسپات گوشی، فشار زیادی به باتری می‌آورد.

معایب هات اسپات

- استفاده از هات اسپات، انرژی زیادی از باتری و گوشی شما می‌گیرد. بنابراین نه‌تنها شارژ گوشی شما به سرعت خالی می‌شود، بلکه در دراز مدت باعث خرابی باتری گوشی هم می‌شود. هر چه تعداد دستگاه‌های وصل شده به هات اسپات گوشی بیشتر باشد ‌و کارهای سنگین‌تری با اینترنت انجام شود، فشار بیشتری به گوشی وارد می‌شود.
- در شرایطی که چند دستگاه به یک هات اسپات متصل شوند، سرعت و پهنای باند کاهش می‌یابند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی هات اسپات و کاربردهای آن در گوشی‌های ایفون و اندروید بپردازیم. روشن کردن هات اسپات در گوشی‌های مختلف کار بسیار راحتی است؛ و شما به‌راحتی می‌توانید هات اسپات را پیدا و فعال کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا