خانه علم و تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟چه کاربردی در گوشی‌های هوشمند دارد

دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟چه کاربردی در گوشی‌های هوشمند دارد

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
24 مهر 1402 | 17:33
زمان مطالعه: 3 دقیقه

قابلیت Dolby Atmos یک فناوری صدای فراگیر است؛ که توسط شرکت آمریکایی دالبی طراحی شده است. این قابلیت در ابتدا وارد صنعت تلوزیون‌های هوشمند شد؛ و پس از آن به دلیل استقبال مردم، در گوشی‌های هوشمند هم مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که قابلیت دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟ و چه کاربردی در گوشی‌های هوشمند دارد.

شاید این سوال برایتان پیش آید که منظور از فناوری صدای فراگیر در قابلیت دالبی اتموس چیست؟ منظور از صدای فراگیر این است که صدا از تمام جهات به گوشی شما می‌رسد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که شما در صحنه حضور دارید. این تجربه بسیار هیجان انگیز است. علاوه بر این صدای دالبی اتموس بسیار قدرتمند، باکیفیت‌ و واضح‌ است. فناوری دالبی اتموس، روی سه محور X، Y و Z تمرکز کرده و این دامنه را ارائه می‌دهد؛ درنهایت یک صدای سه‌بعدی یا فراگیر به گوش شما می‌رسد.

مکانیسم صدای دالبی اتموس

جهت درک بهتر مکانیسم صدای دالبی اتموس، تصور کنید هنگامی که صدایی پخش می‌شود، فرکانس صدای اول از گوش سمت راست، وارد مغز شما شده تا در آنجا پردازش شود. در همین لحظه صدای دوم هم وارد گوش سمت چپ می‌شود. در این حالت گوش شما نقش فیلتر را اجرا می‌کند. این قابلیت به کمک چند کانال، فیلتر‌های صدا را ترکیب می‌کند و در نهایت در قالب یک محتوای سه‌بعدی صدا را خارج می‌کند؛ در این شرایط مغز احساس می‌کند که صدا از تمام جهات وارد گوش شده است.

دالبی اتموس چه کاربردی دارد

به کمک قابلیت دالبی اتموس، تجربه شنیداری بسیار خوبی از تماشای فیلم، گیم، شنیدن موسیقی و غیره کسب می‌کنید. در این قابلیت هنگام گوش دادن به اثر هنری نوازندگان، صدای تمام ابزارهای موسیقی را بسیار واضح احساس کنید. اگر گوشی به اسپیکر استریو مجهز شده باشد و از قابلیت دالبی اتموس هم پشتیبانی کند، تجربه گیمینگ بسیار عالی را برای شما به ارمغان می‌آورد. خروجی دالبی اتموس، هم از طریق اسپیکر گوشی و هم از هدفون قابل دریافت است؛ بنابراین به کمک یک هدفونِ باکیفیت هم می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

صدای فراگیر یا ۳۶۰ درجه، صداها را به طور واقعی‌تری به گوش شما می‌رساند. برای مثال هنگام تماشای یک فیلم اکشن، صدا از تمام جهات حتی بالای سر شنیده می‌شود؛ بنابراین احساس می‌کنید که در صحنه ماجرا قرار دارید. اگر در یک صحنه فیلم، هلیکوپتری در حال پرواز باشد، به دلیل قابلیت دالبی اتموس، احساس می‌کنید هلیکوپتر در بالای سر شما قرار گرفته است.

همچینن قابلیت دالبی اتموس کیفیت ویس را هم بهتر می‌کند؛ درنتیجه هنگام تماس‌ گرفتن هم این قابلیت تاثیر‌گذار است. درکل می‌توان گفت قابلیت صدای Dolby Atmos در همه‌ی زمینه‌های صوتی از جمله ویس، ویدیو، پادکست، تماس، کتاب صوتی و غیره صدای دل نشینی را ارائه می‌دهد. این قابلیت طیف وسیعی از صداها را در برمی‌گیرد؛ صداهای آهسته همچون نوت‌های پیانو و صداهای بسیار بلند همچون صحنه‌های انفجار در فیلم‌های اکشن را واضح و با نویز بسیارکم پخش می‌کند.

چه برندهایی به دالبی اتموس مجهز شده‌اند؟

 تکنولوژی دالبی اتموس فقط چند سال است که وارد صنعت تولید گوشی‌های هوشمند شده است؛ بنابراین نباید انتظار داشت که همه‌ی گوشی‎‌های هوشمند از آن پشتیبانی کنند. آیا فقط گوشی‌های سامسونگ قادر به پشتیبانی از قابلیت‌ Dolby Atmos ‌هستند؟ درحال حاضر فقط در گوشی‌های پرچمدار شاهد حضور این قابلیت نیستیم؛ بلکه این تکنولوژی برای گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی هم طراحی شده است. اکثر برندهای سازنده گوشی همراه از جمله سامسونگ، شیائومی، اپل، موتورولا و ... از این قابلیت استفاده کرده‌اند. اگر یکی از گوشی‌های پرچمدار برندهای موجود در بازار را تهیه کنید، بی‌شک از این قابلیت بهره‌مند خواهید شد. لازم به ذکر است که این قابلیت در تمام گوشی‌های یکسان است؛ و برای تولید صدای باکیفیت‌تر و سه‌بعدی طراحی شده است. اگر گوشی شما به این قابلیت مجهز شده باشد؛ می‌توانید بهترین تجربه شنیداری را تجربه کنید. 

فعال کردن Dolby Atmos گوشی

فعالسازی قابلیت دالبی اتموس در تمام گوشی‌های هوشمند را می‌تواند از دو روش زیر انجام دهید: 1) از طریق برنامه تنظیمات گوشی فعال کنید. 2) از طریق کنترل پنل گوشی خود اقدام کنید. توصیه می‌شود قبل از دانلود برنامه Dolby Atmos حتماً یکبار این دو روش را امتحان کنید.

1) فعال کردن قابلیت دالبی اتموس از طریق تنظیمات گوشی

برای فعال کردن قابلیت دالبی اتموس در گوشی سامسونگ مراحل زیر را انجام دهید؛ همچنین این مراحل در گوشی‌های برندهای دیگر هم تقریباً یکسان است.
- وارد بخش تنظیمات‌ “Sounds and Vibration” ‌شوید.
- سپس گزینه “Sound Quality and Effects” ‌را انتخاب کنید.
- اکنون گزینه “Dolby Atmos” را فعال کنید.


اکنون 4 فیلتر به شما نمایش داده می‌شود؛ که هر کدام عملکرد خاصی دارند:
- Auto: این گزینه صدای خروجی را به طور خودکار بهینه می‌کند.
- Music: حجم صدا و کیفیت بهتری تولید می‌کند.
- Movie: در پخش فیلم و ویدیو بهترین صدای ممکن را ارائه می‌دهد.
- Voice: سبب بلندتر و واضح‌تر شدن ویس‌ها می‌شود.
 

2) فعال کردن قابلیت دالبی اتموس از طریق کنترل پنل

در این روش فقط کافیست در صفحه‌نمایش گوشی خود انگشتتان را از بالای صفحه به سمت پایین بکشید و قابلیت دالبی اتموس را بیابید. سپس گزینه مربوطه را چند ثانیه بفشارید تا به آن صفحه منتقل شوید.

برنامه Dolby Atmos در گوشی‌های شیائومی

بعضی از گوشی‌های شیائومی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، به برنامه پیش فرضی مجهز نشده‌اند؛ بنابراین خودتان باید اقدام به دانلود Dolby Atmos برای گوشی خود کنید.
- ابتدا برنامه Google Play Music و Youtube Musicرا دانلود کنید.
- سپس دالبی اتموس (DolbyAtmos.apk) را هم دانلود کنید.
- اکنون گوشی خود را ریبوت (ری‌استارت) کنید.
- یکی از دو برنامه‌ای که نصب کرده‌اید را باز کرده و وارد تنظیمات آن شوید.
- وارد بخش اکولایزر شوید و دالبی اتموس را فعال کنید.
 

اکنون می‌توانید وارد موزیک پلیر شده و از پخش موسیقی دلخواهتان با قابلیت دالبی اتموس لذت ببرید. همچنین اگر خواستید این قابلیت را غیرفعال کنید، با تکرار مراحل بالا می‌توانید این کار را انجام دهید.

در اکثر گوشی‌های سامسونگ که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، نیازی به دانلود برنامه نیست. ولی در گوشی‌های شیائومی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، اما گزینه‌ای برای فعال کردن آن ندارند، باید طبق مراحل بالا به دانلود Dolby Atmos  برای اندروید بپردازند. در پلی استور هم برنامه‌هایی به عنوان دالبی اتموس وجود دارند، ولی اکثر آنها با ویژگی‌ها و معنی Dolby Atmos مطابقتی ندارند، در نتیجه تفاوت چندانی در صدای دستگاه به وجود نمی‌آورند.

جمع بندی

در این مقاله دانستیم که دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست و چه کاربردی در گوشی‌های هوشمند دارد. گوشی‌های موبایلی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، صدا را با کیفیت بالاتر و عمق و غنای بیشتری ارائه می‌دهند؛ بنابراین هیجان بیشتری هنگام شنیدن جلوه‌های صوتی به ارمغان می‌آورند. شما برای انجام چه کارهایی این ویژگی را فعال‌ می‌کنید؟ آیا تفاوت محسوسی در کیفیت صداها احساس‌ می‌کنید؟ در بخش دیدگاه من، نظرات خودتان را در رابطه با این فناوری صوتی برای ما بنویسید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا