خانه علم و تکنولوژی اخبار سخت افزار برسی انواع پردازنده در گوشی‌های موبایل

برسی انواع پردازنده در گوشی‌های موبایل

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
10 دی 1401 | 18:30
زمان مطالعه: 3 دقیقه

پردازنده یا همان چیپ‌ست، در تمام وسایل الکترونیکی، وظیفه برنامه‌ریزی کارها را برعهده دارد. در یک جمله می‌توان گفت اصلی‌ترین عنصر به کار رفته در گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و غیره همین پردازنده‌های گران‌قیمت می‌باشند؛ که همچون مغز در بدن انسان عمل می‌کنند. در نتیجه پردازنده‌، مهم‌ترین معیار سنجش کیفیت و ارزش خرید یک گوشی‌ به حساب می‌آید. هرچه یک پردازنده جدیدتر و گران‌قیمت‌تر باشد، عملکرد سریع‌تر و قدرتمندتری ارائه می‌دهد.
قبل از اینکه به بررسی انواع پردازنده‌ در گوشی‌های موبایل بپردازیم، لازم است یک اشتباه رایج در این زمینه را تصحیح کنیم. وقتی می‌گوییم پردازنده یک گوشی مثلاً دایمنسیتی1200است کاملاً اشتباه است؛ و به جای آن باید از کلمه CPU استفاده کرد. زیرا کل بخش پردازشی یک گوشی چیپ‌ست یا پردازنده نام دارد؛ که از قطعاتی همچون CPU، GPU، بخش پردازش تصاویر و ... تشکیل شده است. انواع CPUشامل اسنپدراگون، اگزینوس، کایرین و مدیاتک و غیره می‌شود؛ که بخش کوچکی از پردازنده گوشی یا همان چیپ‌ست را تشکیل داده است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع CPU های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند بپردازیم.
معماری ساخت CPU یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود؛ که با واحد نانومتر بیان می‌شود. این عدد نشان‌دهنده ابعاد سی‌پی‌یو می‌باشد؛ هرچقدر این عدد کمتر باشد؛ یعنی دقت بیشتری در ساخت آن به کار رفته است. عدد کوچک‌تر، نشان دهنده‌ی فاصله داخلی کمتر قطعات، سیم‌کشی کمتر‌مدارها، مدت زمان ساخت طولانی‌تر و دقیق‌تر می‌باشد. در نتیجه هدر رفتن انرژی کمتر می‌شود و سی‌پی‌یو عملکرد بهینه‌تری ارائه می‌دهد. در حال حاضر معماری ۵ نانومتری، بهینه‌ترین ابعاد در بین تمام‌ CPU های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند می‌باشد.

کوالکام(اسنپدراگون)

یکی از محبوب‌ترین و گران‌ قیمت‌ترین پردازنده‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند، پردازنده‌های اسنپدراگون، ساخت شرکت آمریکایی کوالکام می‌باشند. پردازنده‌های اسنپدراگون، به پنج دسته‌ی جداگانه تقسیم شده‌اند؛ و با کدهای ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ نامگذاری می‌شوند. ترتیب نام‌گذاری سی‌پی‌یو، با قدرت پردازشی آن ارتباط مستقیمی دارد. سری 200 در گوشی‌های پایین رده و اقتصادی استفاده می‌شوند. سری 300 نسبت به سری 200 دارای قدرت سخت افزاری بیشتری می‌باشند؛ ولی همچنان در ساخت گوشی‌های پایین‌رده به کار می‌روند.
سری 400 با افزایش قدرت سخت افزاری، در گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده قابل استفاده می‌باشند. سری 600 و 700 بسیار به یکدیگر شباهت دارند و در ساخت گوشی‌های میان‌رده از آن‌ها استفاده می‌شود. و اما سری 800 با توجه به قدرت پردازشی بسیار بالایی که دارد، در ساخت گوشی‌های پرچمدار و بالارده از آن استفاده می‌شود و در مدل‌های 888، 870، 865، 855 و … به بازار عرضه شده است. از سی‌پی‌یو اسنپدراگون در ساخت گوشی‌های برند‌های مختلفی همچون سامسونگ، شیائومی وان‌پلاس، ال‌جی و ... استفاده می‌شود.

مدیاتک(هلیو)

مدیاتک، یک شرکت تایوانی می‌باشد؛ که پردازنده‌های تولید شده توسط آن، عملکرد نسبتاً ضعیفی در تست‌های مرتبط از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل علی رغم قیمت مناسبی که دارند، نتوانسته‌اند در بین کاربران طرفداران زیادی به دست آورند. این پردازنده‌ها در سری‌های مختلفی از جمله سریA‌، سری X‌، سری‌P، سری Gو سری دایمنسیتیه نام‌گذاری شده‌اند. سری Gیکی از قدرتمندترین پردازنده‌های این شرکت محسوب می‌شود و از آن در ساخت گوشی‌های گیمینگ استفاده می‌شود.

سامسونگ(اگزینوس)

پردازنده اگزینوس توسط شرکت کره‌ای سامسونگ ساخته شده است؛ و می‌توان آن را رقیب جدی اسنپدراگون دانست. شرکت سامسونگ در ساخت محصولاتش هم از پردازنده اختصاصی خود و هم از پردازنده اسنپدراگون استفاده می‌کند. این پردازنده دارای سری‌های مختلفی از جمله اگزینوس ۹۸۰، اگزینوس ۸۸۰، اگزینوس ۹۶۰۹، اگزینوس ۲۱۰۰ و ... می‌باشد؛ که از آن‌ها در ساخت گوشی‌های پرچم دار و میان رده استفاده شده است. جدیدترین و قدرتمند ترین تراشه‌ی این شرکت اگزینوس 2200 نام دارد؛ که در ساخت گوشی گلکسی S22 به کار رفته است.

هواوی(کایرین)

پردازنده کایرین، مخصوص شرکت چینی هوآوی می‌باشد؛ و در گوشی‌های هوآوی و آنر ایفای نقش می‌کند. این پردازنده توسط شرکت HiSilicon هوآوی ساخته شده است. تراشه‌ کایرین در مدل‌های متنوعی تولید شده است؛ کایرین سری ۶۰۰ در ساخت گوشی‌های اقتصادی و مقرون به صرفه ی هوآوی و آنر استفاده شده است؛ و قادر به برطرف کردن نیازهای روزمره کاربران می‌باشد.
سری ۷۰۰ در گوشی‌های میان‌رده و بالارده‌ی این دو شرکت حضور دارد. کایرین سری ۸۰۰ در ساخت گوشی‌های قاتل پرچم دار مورد استفاده قرار می‎گیرد. و اما قدرتمندترین آن‌ها کایرین سری 900 می‌باشد که عملکرد بسیارعالی دارند و در ساخت گوشی‌های گران قیمت و پرچمدار استفاده می‌شوند.

اپل(A)

شرکت اپل، برای محصولات خود به صورت اختصاصی پردازنده تولید می‌کند؛ که از نظر طراحی و عملکرد در جایگاه بسیار عالی قرار گرفته‌اند. اسامی این پردازنده‌ها با حرف A شروع می‌شود. اولین تراشه اپل در این مدل نامگذاری، A4 نام داشت که با فناوری ساخت ۴۵ نانومتری ساخته شده بود. هر چه عدد CPUیعنی عدد کنار حرفA بزرگتر باشد، سی‌پی‌یو جدیدتر است و قدرت بالاتری ارائه می‌دهد.
آخرین سری این پردازنده A14 bionic نام دارد؛ که در ساخت آن از فناوری 5 نانومتری استفاده شده است؛ در نتیجه عملکرد فوق العاده‌ای ارائه می‌دهد. شرکت اپل، خودش سخت افزار و نرم افزار گوشی‌هایش را تولید می‌کند؛ در نتیجه این هماهنگی باعث به وجود آمدن پایداری و عملکرد بی نظیر محصولات اپل نسبت به سایر برند‌ها شده است.

جمع بندی

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، پردازنده در گوشی موبایل، نقش مغز در بدن انسان را ایفا می‌کند. بنابراین همان‌طور که مغز وظیفه‌ی اداره‌ی تمام فعالیت‌های بدن را برعهده دارد، پردازنده هم تمام امور تلفن همراه را کنترل می‌کند. ویژگی‌ها و قابلیت‌های پردازنده در یک گوشی تعیین کننده‌ی این است که دوربین، باتری، نمایشگر و... در چه سطحی فعالیت کنند.
در این مقاله تلاش کردیم با بررسی انواع پردازنده‌ در گوشی‌های موبایل، مهم‌ترین اطلاعاتی که باید هنگام خرید یک گوشی هوشمند راجب CPU بدانید در اختیارتان قرار دهیم. تا بتوانید با توجه به نیازتان مناسب‌ترین تلفن همراه را انتخاب کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا