خانه تازه های جهان موبایل انواع لنز دوربین در گوشی‌های هوشمند

انواع لنز دوربین در گوشی‌های هوشمند

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
15 آذر 1401 | 12:00
زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه در حوزه تکنولوژی و فناوری، مخصوصاً در گوشی‌های همراه، شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم؛ برای مثال در بخش دوربین گوشی‌ها، تعداد سنسورهای دوربین افزایش پیدا کرده‌اند و دیگر خبری از گوشی‌های تک دوربینی نیست. شرکت‌های اپل و HTC اولین گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه را طراحی و تولید کردند. و پس از آن شرکت‌های سامسونگ و شیائومی شروع به تولید گوشی‌هایی با دوربین‌های سه گانه و چهار گانه کردند. امروزه گوشی‌های تازه وارد همگی به دوربین‌های سه، چهار یا حتی پنج گانه مجهز شده‌اند؛ که همانند یک دوربین حرفه‌ای عمل می‌کنند و بازار فروش دوربین‌های دیجیتال پایین‌رده را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

 یکی از دلایلی که کاربران برای عکاسی، گوشی خود را به دوربین‌ حرفه‌ای‌ ترجیح می‌دهند، همواره در دسترس‌ بودن گوشی نسبت به دوربین می‌باشد. دلیل دوم اینکه به لطف وجود لنزهای مختلف در گوشی‌های همراه، می‌توان از قابلیت‌هایی همچون بزرگ نمایی اپتیکال، عکاسی با لنز فوق عریض، تصویربرداری در نور کم، عکاسی سه بعدی و پرتره برخوردار شد.

فاصله کانونی چیست؟

قبل از بررسی انواع لنز دوبین در گوشی‌های هوشمند، بهتر است با مفهموم فاصله کانونی آشنا شویم. فاصله‌ی کانونی، تفاوت اصلی بین لنزهای مختلف می‌باشد و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. در یک جمله ساده می‌توان گفت فاصله کانونی، فاصله بین مرکز لنز دوربین و محل برخورد نور به سنسور دوبین می‌باشد؛ که با واحد میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود.

 نکته مهم این است که هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید دوربین بیشتر می‌شود؛ در نتیجه می‌توان تصاویری با وسعت دید 120 به ثبت رساند. در عوض هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، زاویه دید کمتر می‌شود؛ و قدرت بزرگ‌نمایی و زوم افزایش پیدا می‌کند. برای مثال دوربین فوق عریض با فاصله کانونی کمتر از ۲۴ میلی‌متر دارای زاویه دید بیشتر از ۸۴ درجه می‌باشد؛ در نتیجه تصاویری با بیشترین زاویه دید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

انواع لنز دوربین در گوشی‌های هوشمند

چندین نوع لنز مختلف در دنیای گوشی‌های هوشمند وجود دارد؛ در این مقاله 7 نوع از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. ترکیب چند عدد از این لنزها با هم، ماژول دوربین گوشی‌های مختلف را تشکیل می‌دهند. این 7 لنز شامل لنز عریض یا Wide، لنز فوق عریض یا Ultra-wide، لنز تله‌فوتو یا Telephoto، لنز ماکرو یا Macro، لنز پریسکوپ یا Periscope، لنز تشخیص عمق یا ToF/Depth و لنز تک‌رنگ یا Monochrome می‌شوند.

 هر یک از این لنز‌ها کار خاصی انجام می‌دهند؛ با دارا کالا همراه باشید، تا در ادامه هر کدام را به تنهایی بررسی کنیم.

لنز دوربین واید (Wide)

اصلی‌ترین لنز در گوشی‌های همراه لنز واید می‌باشد؛ زیرا بهترین عکس‌ها را در بین دیگر لنزهای گوشی ثبت می‌کند. لنز واید با قدمت‌ترین لنز در گوشی‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا زمانی که دوربین‌های تکی در گوشی‌ها استفاده می‌شدند، لنز واید به تنهایی تصاویر را برای کاربران به ثبت می‌رساند.

امروزه هم، لنز واید در گوشی‌های موبایل بیشترین مگاپیکسل را دارد؛ و نسبت به دیگر لنزها عکس‌های باکیفیت‌تری ثبت می‌کند. همچنین دوربین سلفی هم از نوع واید می‌باشد. فاصله کانونی کم این لنز باعث می‌شود بتوانید تصاویری با زاویه دید گسترده به ثبت برسانید.

لنز دوربین اولتراواید (Ultrawide)

با توجه به نامی که برای لنز فوق عریض، در نظر گرفته شده است؛ می‌توان فهمید که بیشترین زاویه دید را در اختیارمان قرار می‌دهد. در اکثر گوشی‌هایی که به دو سنسور دوربین مجهز شده‌اند؛ این لنز هم در کنار سنسور اصلی حضور دارد. فاصله کانونی در لنز فوق عریض یا اولتراواید کمتر از 24 میلی‌متر می‌باشد؛ همین فاصله کانونی کم باعث ثبت تصاویری با زاویه دید گسترده می‌شود. این لنز در بعضی گوشی‌ها دارای زاویه دید 120 درجه هم می‌باشند؛ که بسیار عالی به نظر می‌رسد.

 لنز فوق عریض برای ثبت تصاویر از مناظر طبیعی و معماری‌ها بسیار کاربرد دارد. لبه‌های تصاویر فوق عریض، به دلیل زاویه دید گسترده،‌ دارای کمی انحراف می‌باشند؛ که گوشی‌های جدید می‌توانند این بهم ریختگی‌ها را برطرف کنند. بعضی از گوشی‌های تازه وارد مانند هواوی پی 40 پرو، که به دوربین سلفی دوگانه مجهز شده‌اند؛ هم از ترکیب دوربین عریض و دوربین فوق‌ عریض بهره‌مند شده‌اند.

لنز دوربین ماکرو (Macro Camera)

لنزهای ماکرو برای تصویربرداری از فاصله نزدیک سوژه کاربرد دارند؛ و بیشترین جزئیات را در فاصله کم به ثبت می‌رسانند. در ظاهر لنزهای ماکرو، پریسکوپ و تله‌فوتو در ثبت جزئیات بالا یکسان به نظر می‌رسند؛ با این تفاوت که دوربین ماکرو قادر به زوم کردن روی سوژه‌های دور نمی‌باشد.

بزرگ‌نمایی سوژه در این لنز به فاصله کانونی مرتبط نیست؛ بلکه توسط دوربین صورت می‌گیرد؛ در نتیجه دوربین مانند یک ذره بین سوژه‌های نزدیک را بزرگنمایی می‌کند. حداکثر کیفیت در نظر گرفته شده برای دوربین‌ ماکروی گوشی‌ها، 5 مگاپیکسل می‌باشد.

لنز دوربین تله‌ فوتو (Telephoto)

لنز تله‌فوتو برای عکاسی از فاصله دور مناسب است؛ و تصاویری با بزرگنمایی و بدون افت کیفیت به ثبت می‌رساند. لنز تله‌فوتو نقطه مقابل لنز فوق عریض محسوب می‌شود. زیرا فاصله کانونی بسیار زیاد آن؛ به جای زاویه دید گسترده، امکان بزرگ‌نمایی بیشتر را برای این لنز به ارمغان می‌آورد.

 به دلیل زاویه دید محدودتر این لنز، تمرکز روی بخش خاصی از تصویر امکان پذیر می‌باشد؛ بنابراین به کمک این لنز هم می‌توان تصاویر پرتره جذابی به ثبت رساند. لنز تله‌فوتو قادر به بزرگ‌نمایی اپتیکال ( زوم بدون کم شدن کیفیت)2 یا 3 برابری می‌باشند؛ در نتیجه بدون افت کیفیت، می‌توانید از سوژه‌ی در فاصله‌ی دور تصویر برداری کنید.

لنز تشخیص عمق (Depth Sensor)

لنر تشخیص عمق، به صورت مستقل یک دوربین نیست؛ بلکه یک سنسور است که وظیفه ثبت اطلاعات را برعهده دارد. هنگام ثبت تصاویر پرتره، دوربین تشخیص عمق یک نقشه سه‌بعدی از سوژه ترسیم می‌کند. یعنی این دوربین به کمک پرتاب لیزرهای LED به سوژه، فاصله سوژه تا دوربین را تشخیص می‌دهد و با استفاده از الگوریتم‌های نرم افزاری سوژه شناسایی و افکت بلور (Blur)به تصویر اضافه می‌شود. در نتیجه به کمک این سنسور می‌توان عکس‌های پرتره با کیفیتی به ثبت رساند.

لنز دوربین پریسکوپ (Periscope)

لنزهای تله‌فوتو قادر به بزرگ‌نمایی بیشتر از 3 برابر نمی‌باشد؛ بنابراین همیشه گزینه خوبی برای بزرگ‌نمایی محسوب نمی‌شوند. برای داشتن زوم اپتیکال بیشتر، لنز تله‌فوتو بسیار بزرگی لازم است، که جا دادن آن در قاب گوشی مشکل ساز می‌شود. لنزهای پریسکوپ قادر به انجام زوم اپتیکال بیشتری می‌باشند؛ و امکان زوم اپتیکال تا 10 برابر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.‌ این لنزها به دلیل فضای زیادی که اشغال می‌کنند، کمتر در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنز دوربین تک رنگ یا مونوکروم (Monochrome)

تمام دوربین‌ها برای اینکه بتوانند عکس رنگی ثبت کنند، باید نور را قبل از رسیدن به سنسور دوربین از آرایه فیلتر رنگی (Colour Filter Array) عبور دهند؛ زیرا سنسور به تنهایی فقط قادر به تشخیص نور می‌باشد و رنگ را تشخیص نمی‌دهد. فیلتر رنگی به کار رفته در عکس‌های رنگی، بخش زیادی از نور را منعکس می‌کند؛ در نتیجه با افت کیفیت تصاویر مواجه می‌شویم.

برای حل شدن این مشکل دوربین‌هایی بدون آرایه فیلتر نوری ساخته شدند؛ که لنزهای تک‌رنگ یا مونوکروم نام دارند. عکس‌هایی که توسط این لنزها به ثبت می‌رسند کنتراست و وضوح بالایی دارند. در کل این لنزها سوژه‌ها را همان‌طور که هستند، به طور دقیق ثبت می‌کنند؛ این تصاویر رنگی نیستند و حالت سیاه و سفید دارند. لنزهای تک‌رنگ برای دوستداران عکاسی سیاه‌و‌سفید بهترین انتخاب می‌باشند.

جمع بندی

گوشی‌های هوشمند هر روز به تعداد دوربین‌های بیشتری مجهز می‌شوند؛ تا بتوانند تصاویر متفاوتی در زوایای مختلف به ثبت برسانند. شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل با توجه به بودجه و فضایی که برای یک گوشی در نظر گرفته‌اند؛ از بین لنزهای گوناگون یک ترکیب را انتخاب می‌کنند. ما در این مقاله سعی کردیم انواع لنزهای دوربین گوشی‌های هوشمند را بررسی کنیم؛ تا شما هنگام خرید گوشی هوشمند با توجه به مجموعه لنزهای مورد نظرتان، انتخاب درستی داشته باشید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا