خانه ترفندهای موبایل روش‌های انتقال مالکیت گوشی دست دوم - ریجستری گوشی

روش‌های انتقال مالکیت گوشی دست دوم - ریجستری گوشی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
19 دی 1401 | 12:00
زمان مطالعه: 4 دقیقه

از سال ۹۶ به بعد طرح رجیستری تلفن همراه، در سرتاسر کشور اجرایی شد. طبق این طرح باید تلفن همراه به نام شخص ثبت شود تا مالکیت آن احراز شود. سازمان، این طرح را به منظور جلوگیری از قاچاق و کلاهبرداری در زمینه تلفن همراه و همچنین حذف واسطه‌گران و دلالان فروش موبایل به تصویب رساند.
قبل از تصویب طرح ریجیستری، شرکت‌های مختلفی واردات تلفن همراه را انجام می‌دادند. همچنین واردات گوشی همراه به صورت قاچاق هم انجام می‌شد؛ در روش قاچاق به دلیل عدم پرداخت هزینه گمرک، گوشی‌ها با قیمت کمتری به دست فروشندگان می‌رسیدند. پس از تصویب طرح رجیستری، واردکنندگان باید حق گمرکی همه‌ی گوشی‌هایی که وارد می‌کنند را بپردازند و در سامانه گمرک ثبت کنند.
سامانه رجیستری، تلفن‌های همراه را به رسمیت شناخت و آن‌ها را تحت مالکیت اشخاص قرار داد. بنابراین با خرید یک گوشی، در سامانه رجیستری، گوشی به نام شخص ثبت می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این طرح برای مردم می‌توان به امکان ردیابی گوشی‌های گم‌شده یا سرقت شده اشاره کرد. زیرا زمانی که گوشی شخصی گم شود یا به سرقت برود؛ از طریق این سامانه می‌توان آن را ردیابی کرد.
گوشی‌هایی از این طرح پیروی نکنند، غیر قانونی محسوب می‌شوند و پس از مدتی غیرفعال خواهند شد. پس از خرید یک گوشی نو یا دست دوم، فروشنده باید گوشی را در مالکیت سیم‌کارت شما قرار دهد؛ در غیر این صورت، به هیچ عنوان دستگاه را خریداری نکنید. زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند شما مالک اصلی این گوشی هستید. فعال کرن مالکیت گوشی بر روی سیم‌کارت شما، به این معناست که سند دستگاه به نام شماست. بنابراین زمانی که بخواهید گوشی خود را به شخص دیگری بفروشید، باید مالکیت گوشی را به آن شخص انتقال دهید.

انتقال مالکیت گوشی

تمام گوشی‌های موجود در بازار ایران، اگر به صورت قاچاق وارد نشده باشند در سامانه ثبت شده‌اند؛ و هنگام خرید فقط باید مالکیت آن‌ها به خریدار انتقال داده شود. بنابراین زمان خرید گوشی،‌ چه نو و چه دست دوم، مالکیت دستگاه باید به نام خریدار ثبت شود؛ هیچ شرکت یا هیچ شخصی، حق عدم انتقال مالکیت دستگاه ندارد.
با توجه به اهمیت بالای انتقال مالکیت دستگاه، اگر شما هم روش‌های انتقال مالکیت گوشی دست دوم نمی‌دانید، در ادامه با ما همراه باشید.
انتقال مالکیت تلفن همراه از راه‌های مختلفی قابل اجرا است. با شماره‌گیری کد دستوری انتقال مالکیت و همچنین با رفتن به سایت انتقال مالکیت گوشی، می‌توان‌ این کار را انجام داد. کلمه انتقال مالکیت برای گوشی‌های دست دوم استفاده می‌شود؛ برای گوشی‌های نو باید از کلمه فعال‌سازی استفاده کرد. انتقال مالکیت و فعالسازی هر دو مسیرهای مشابهی دارند.

کد‌ IMEI چیست؟

قبل از گفتن روش‌های انتقال مالکیت بهتر است بدانید کد IMEI چیست؟ کد IMEI همان شناسه گوشی است؛ که روی کارتن گوشی نوشته شده است. این کد برای شناسایی گوشی همراه و مسدود کردن آن‌ از طریق شبکه کاربرد دارد. همچنین هنگام سرقت گوشی می‌توان از طریق این کد گوشی را ردیابی کرد. برای به دست آوردن این کد می‌توانید کد دستوری ۰۶##* را با همان گوشی شماره گیری کنید.

روش‌های انتقال مالکیت گوشی

1- انتقال مالکیت از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*

- با همان گوشی مورد نظر که قصد خرید یا فروش آن را دارید، کد دستوری ۷۷۷۷#* را شماره‌گیری کنید.

- عدد گزینه مربوط به انتقال مالکیت را انتخاب کنید.

- در این مرحله کد IMEI گوشی به شما نشان داده می‌شود؛ عدد 1 را انتخاب کنید.

- در این قسمت شماره تلفن خریدار را وارد کنید. یا اگر می‌خواهید مالکیت گوشی را به سیم‌کارت دیگر خود انتقال دهید در این قسمت شماره تلفن دیگرتان را وارد کنید.

- در این قسمت اگر اطلاعات صحیح بود گزینه 1 را ارسال کنید.

- سپس کد فعال‌سازی برای خریدار ارسال می‌شود، آن را یادداشت کنید. زیرا این کد باید حتماً به سامانه همتا ارسال شود.

در این مرحله پس از دریافت کد فعالسازی، باید سیمکارت خریدار را روی گوشی قرار دهید و همان مراحل فعالسازی گوشی نو را انجام دهید.

-دوباره کد دستوری ۷۷۷۷# *را شماره‌گیری کنید.

- عدد گزینه فعال‌سازی را انتخاب کنید.

- در این قسمت کد ۱۵ رقمی(IMEI) دستگاه خریداری شده را وارد کنید.

- سپس اگر شماره تلفن صحیح بود، عدد ۱ را ارسال کنید. در غیر این صورت شماره مورد نظرتان را وارد و ارسال کنید.

- کد فعال‌سازی که برای سیم‌کارت مورد نظر ارسال شده بود را وارد کنید.

- سپس اطلاعات را در صورت صحیح بودن تایید کنید؛ تا فرآیند انتقال مالکیت گوشی شما با موفقیت به اتمام برسد.

2- انتقال مالکیت از طریق سامانه همتا

دولت همزمان با اجرای طرح رجیستری، سایتی به نام همتا، جهت ثبت مالکیت تلفن‌های همراه معرفی کرد. می‌توانید از طریق شماره تلفن مالک دستگاه و رمز عبوری که به آن ارسال می‌شود وارد سایت شوید. یا اینکه در سایت ثبت نام کنید و سپس با استفاده از کد ملی وارد شوید.
- پس از ورود به سایت، دستگاه‌هایی که تحت مالکیت این شماره هستند را مشاهده می‌کنید. شناسه (IMEI) مورد نظر را انتخاب کند.
- بر روی گزینه انتقال مالکیت کلیک کنید.
- سپس شما می‌خواهد شماره تلفن شخص خریدار را وارد کنید.
- در این قسمت اگر اطلاعات کاملاً درست است، آن را تایید کنید.

3- انتقال مالکیت از طریق اپلیکیشن همتا

همچنین می‌توانید در سایت همتا اپلیکیشن آن را دانلود کنید. سپس وارد برنامه شوید و به بخش انتقال مالکیت بروید و شماره تلفنتان را وارد کنید. در این قسمت تمام دستگاه‌هایی که تحت مالکیت این سیم‌کارت هستند نمایش داده می‌شوند. شناسه (IMEI) مورد نظرتان را انتخاب کنید، و سپس شماره خریدار را وارد کنید. در آخر اگر اطلاعات صحیح بود، انتقال مالکیت گوشی را تایید کنید.

انتقال مالکیت گوشی بدون شماره تلفن

اگر در شرایطی هستید که به فروشنده گوشی دست دوم دسترسی ندارید و مجبور به انتقال مالکیت دستگاه هستید؛ اگر در حال حاضر این دستگاه تحت مالکیت شخصی نیست، احتمالاً به کمک مراحل زیر می‌توانید انتقال مالکیت را انجام دهید.
- وارد سایت همتا شوید.
- شماره موبایل و رمز موقتی که برای آن ارسال می‌شود و همچنین کد امنیتی را در کادر وارد کنید.
- وارد بخش وضعیت شناسه دستگاه (IMEI) شوید.
- شناسه IMEI دستگاه مورد نظر را وارد کنید.
- با شماره تلفنی که به شما نمایش داده می‌شود، تماس بگیرید و بخواهید تا انتقال مالکیت گوشی را انجام دهد.

اگر انتقال مالکیت گوشی انجام نشود چه می‌شود؟

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که بلافاصله پس از خرید گوشی لازم است انتقال مالکیت آن را انجام دهید. زیرا کمترین احتمال این است که فروشنده می‌تواند معامله را تکذیب کند و ادعا کند که شما گوشی او را سرقت کرده‌اید. یا اینکه برای این‌کار از شما هزینه اضافه‌تری بخواهد. از نظر قانونی هم خریدار هیچ‌ حقی نسبت به دستگاهی که مالکیت آن به ‌نامش نیست نخواهد داشت.
عدم انتقال مالکیت به خریدار می‌تواند خسارات سنگین‌تری هم بزند. برای مثال اگر پس از فروش گوشی خود عملیات انتقال مالکیت را انجام ندهید، هر کار غیرقانونی که از سوی خریدار انجام شود؛ به‌پای شما نوشته می‌شود. زیرا مالک قانونی آن گوشی شما هستید.
اگر زمانی گوشی شما به سرقت رفت، بالافاصه به پلیس گزارش دهید تا سرقت را در سیستم ثبت کنند. زیرا اگر با گوشی اقدام مجرمانه‌ای صورت بگیرد، شما هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نداشته باشید.
امیدوارم که به اهمیت بالای انتقال مالکیت هنگام خرید گوشی پی برده باشید و با انجام این کار از هر گونه کلاهبرداری افراد سودجو در امان باشید. مورد دیگری که لازم به تذکر است این است که در هنگام وارد کردن شماره تلفن خریدار دقت کنید و تا زمانی که از صحیح بودن شماره مطمئن نشده‌اید؛ عدد گرینه تایید را وارد نکنید. در صورت بروز اشتباه، در این قسمت ممکن است خسارات سنگینی به شما وارد شود.
در این مقاله با روش‌های انتقال مالکیت گوشی دست دوم از جمله کد دستوری، سایت همتا و اپلیکشن همتا آشنا می‌شویم. فعال کرن مالکیت گوشی بر روی سیم‌کارت شما، به این معناست که سند گوشی به نام شماست و شما مالک قانونی گوشی هستید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا