خانه علم و تکنولوژی بررسی تاثیر آب و هوا بر کامپیوتر شما

بررسی تاثیر آب و هوا بر کامپیوتر شما

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
7 تیر 1402 | 18:00
زمان مطالعه: 3 دقیقه

رایانه‌ی شما ممکن است تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی زیادی قرار بگیرد و با افت عملکرد مواجه شود. مهم‌ترین عوامل خارجی تاثیرگذارد بر عملکرد رایانه، آب‌وهوا است. در این مقاله به بررسی تاثیر آب و هوا بر کامپیوتر شما می‌پردازیم.

بی شک همه‌ی ما در اکثر مواقع در هوای متعادل، از نظر دما و رطوبت مشغول کار با رایانه هستیم؛ ولی ممکن است گاهی اوقات مجبور شویم از کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود در شرایط متفاوتی استفاده کنیم. در این شرایط خاص امکان دارد آب‌وهوا روی مجموعه‌ی سخت‌افزاری سیستم ما تاثیر زیادی بگذارد.

تاثیر گرما بر عملکرد رایانه

هنگام استفاده از رایانه، طبیعتاً دمای دستگاه بالا می‌رود؛ مخصوصاً اگر در حال انجام بازی سنگین و یا چند کار به‌طور همزمان باشید. همان‌طور که می‌دانیم گرما و وسایل الکترونیکی زیاد با یکدیگر سازگار نیستند. اگر میزان گرما از حد معمول بیشتر شود می‌تواند مشکل ساز شود.

به بیانی دیگر گرما و سرعت رایانه با یکدیگر رابطه عکس دارند؛ اگر گرمای داخلی رایانه بر اثر آزاد شدن انرژی، بیش از حد شود، باعث کاهش سرعت رایانه‌ی شما می‌شود. در این شرایط اغلباً مادربرد از پردازش و استفاده از هارد دیسک می‌کاهد؛ تا بتواند میزان آسیب را کاهش دهد. همچنین فن‌های رایانه‌ هم برای خنک کردن سیستم به سختی کار می‌کنند. فن‌ها با توجه به میزان گرم شدن قطعات مختلف، صدای چرخش بلند یا ضعیفی تولید می‌کنند.
 

گرمای خارجی چگونه بر رایانه‌ی شما تأثیر می‌گذارد

 رایانه شما دمای زیر ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۱۴۰ درجه‌ی فارنهایت) را به راحتی تحمل می‌کند. ولی هنگامی که دما از ۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۱۵۸ درجه‌ی فارنهایت) عبور ‌کند، لازم است برای خنک کردن آن اقدام کنید. بعید به نظر می‌رسد که دمای خارجی به تنهایی بتواند به رایانه‌ی شما آسیب وارد کند؛ ولی کاملاً بی اثر هم نیست.
Puget Systems پس مطالعات بسیار به رابطه‌ی مستقیم بین دمای خارجی (محیطی) و داخلی رایانه پی برده است. طبق این مطالعات زمانی که از رایانه استفاده نمی‌شود، در شرایطی که دمای محیط ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یابد، دمای CPU هم ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد (۳۳.۸ درجه‌ی فارنهایت) افزایش می‌یابد. این تناسب در زمان فعال بودن CPU هم به همین شکل است.

همچنین دمای GPU هم تحت تاثیر دمای خارجی قرار دارد؛ اگر دمای محیط بیرونی۱ درجه‌ افزایش پیدا کند، دمای GPU هم ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. در شرایطی که این قطعه فعال باشد، به ازای هر ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش دما، دمای آن ۰.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش می یابد.

با این تفاسیر زمانی که رایانه‌ی شما در حال پردازش قوی است و محیط هم دمای بالایی دارد، احتمالاً سیستم بیش از حد گرم می‌شود. بروز این حادثه ممکن است باعث تاب برداشتن و یا حتی ذوب شدن اجزای سیستم مثل مادربرد شود. گرمای بیش‌ازحد می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به سخت افزار سیستم شما وارد کند.

دمای بالا در کل باعث کندی سرعت پردازش، هنگ کردن و خرابی رایانه می‌شود. فن‌ها در این شرایط وارد عمل می‌شوند؛ فعالیت فن‌ها موجب سخت‌تر شدن کار سیستم می‌شود؛ زیرا قدرت بیشتری برای خنک کردن سخت افزار نیاز است؛ بنابراین گرمای بیشتری آزاد می‌شود.
در آخر باید به این مسئله هم توجه کنیم که بدنه‌ی خارجی رایانه جریان هوا را محدود می‌کند و باعث افزایش دما می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود حین کار با رایانه از یک فن رومیزی استفاده کنید؛ تا کامپیوتر شما را خنک کند. همچنین دور نگه داشتن رایانه‌ از نور مستقیم خورشید هم می‌تواند در روزهای گرم به خنک شدن سیستم کمک کند.

تاثیر سرما بر عملکرد رایانه

همان‌طور که دمای بالای محیط می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به رایانه بزند، دمای خارجی پایین هم می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.‌ Alphr می‌گوید هر کامپیوتری تمایل دارد در دمای ۱.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد (۳۵ درجه فارنهایت) کار خود را متوقف کند. در بعضی از مناطق خاص جهان، چنین دماهایی در فضل زمستان مرسوم است.

محیط داخلی اتاق به ندرت به چنین دمای پایینی می‌رسد؛ همچنین خیلی کم پیش می‌آید که کسی در روزهای بسیار سرد در بیرون از خانه با لپ تاپ یا کامپوتر خود کار کند. اگر شما هم در سردترین روزهای سال، در محیطی با دمای مناسب با سیستم خود کار میکنید؛ خیالتان راحت باشد که هیچ خطری رایانه شما را تهدید نمی‌کند.

تاثیر رطوبت بر عملکرد رایانه

میزان غلظت آب در هوا را رطوبت می‌نامیم. هرچه میزان رطوبت موجود در هوا بیشتر باشد، نفس کشیدن برای انسان سخت‌تر می‌شود. رایانه هم به رطوبت بالا حساس است. درکل آب تنها چیزی است که رایانه از آن متنفر است؛ زیرا می‌تواند آسیب‌های جبران ناپدیری به دستگاه وارد کند. رطوبت بالا، قطعات سخت‌افزاری رایانه‌ را در معرض خطر قرار می‌دهد.

زمانی که رایانه درحال فعالیت است؛ فن‌های باعث جریان پیدا کردن هوا در کل سیستم می‌شوند. اگر میزان رطوبت هوا زیاد باشد، محیطی با بخار آب در کامپیوتر ایجاد می‌شود. این بخار با سرد شدن هوا متراکم شده و تبدیل به آب می‌شود. همین چند قطره آب، مشکلات زیادی برای قطعات سخت افزاری به وجود می‌آورند.

فقط رطوبت زیاد است که به سیستم شما آسیب جدی وارد می‌کند؛ سطوح اندک رطوبت سلامت سیستم شما را تهدید نمی‌کند. جهت کاهش احتمال آسیب توسط رطوبت می‌توانید در محیط اطراف خود از فن‌هایی استفاده کنید که هوا را به گردش درآورند. و یا اینکه از یک رطوبت‌گیر در نزدیکی رایانه خود استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تاثیر آب و هوا بر کامپیوتر پرداختیم؛ و به این نتیجه رسیدیم که دمای بسیار بالا و پایین و همچنین رطوبت شدید می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به رایانه شما وارد کند. بنابراین موارد بالا فقط در شرایط شدید صدق می‌کند. اگر در شرایط آب و هوایی سخت و شدید بتوانید هوای اطراف رایانه خود را متعادل نگه دارید، هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌شود.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا