خانه ترفندهای موبایل تفاوت هدفون، هدست و هندزفری چیست؟ بررسی کاربرد آن‌ها

تفاوت هدفون، هدست و هندزفری چیست؟ بررسی کاربرد آن‌ها

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
9 اسفند 1402 | 17:04
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه به سوال تفاوت هدفون، هدست و هندزفری چیست؟ پاسخ دهیم و کاربرد هر یک از آن‌ها را بررسی کنیم. همه‌ی ما می‌دانیم که وظیفه‌ی هدفون، هدست و هندزفری کمک به کاربر در بهتر شنیدن محتوای صوتی است. ولی این سه محصول در اصل تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بررسی کاربرد هر یک از آن‌ها، در انتخاب دستگاهی که بیشترین سازگاری را با نیازتان داشته باشد به شما کمک می‌کند. 

بررسی کاربرد هدفون، هدست و هندزفری

در اصل تفاوت‌های زیادی بین هدفون، هدست و هندزفری وجود دارد؛ و هر کردام برای انجام کارِ خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ تا با کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

هدفون

در بین این سه دسته، هدفون‌ها در بین کاربران شناخته شده‌تر هستند. دراصل هدفون‌ها از دو درایور یا کاپ ساخته شده‌اند، که به وسیله‌ی یک هدبند به یکدیگر متصل شده‌اند. داخل هر کاپ، یک اسپیکرِ جداگانه قرار گرفته است. به کمک هدفون‌ها می‌توانید موسیقی گوش کنید، فیلم ببینید یا بازی کنید؛ ولی به دلیل اینکه هدفون‌ها دارای میکروفون نیستند، قابلیت مکالمه ندارند .اتصال هدفون به منبع صوتی به دو ‌صورت سیمی و یا بی‌سیم (بلوتوثی) انجام می‌شود.

هدفون‌ها از نظر محل قرار گیری، به دو دسته‌ی روی گوشی و دور گوشی تقسیم می‌شوند. در مدل روی گوشی، درایورها دقیقاً روی گوش قرار می‌گیرند. سایز این هدفون‌ها کمی کوچک‌تر است؛ بنابراین سبک‌تر بوده و برای استفاده بیرون از خانه مناسب‌تر هستند. ولی به دلیل کوچک‌تر بودن درایورها، فشار بیشتری به گوش وارد می‌شود؛ و برای استفاده طولانی مدت زیاد مناسب نیست.

در عوض هدفون‌های دور گوشی، بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند؛ وبه دلیل اینکه فشار کمتری به گوش و سر وارد می‌کنند استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. بنابراین بهتر است برای استفاده‌های طولانی مدت از این مدل استفاده کنید. در این هدفون‌ها، صدا حجم بیشتری دارد. درکل این مدل هدفون‌ها، به دلیل راحتی بیشتر و تولید صدای بهتر، طرفداران بیشتری دارند.

هدست

هدست‌ها همان هدفون‌هایی هستند که به میکروفون مجهز شده‌اند؛ و معمولاً گیمرها از آن‌ها استفاده می‌کنند. هدست‌ها در دو نوع تک گوش و دو گوش ساخته شده‌اند. اصطلاحاً مدل تک کاپ (single-earpiece) را مونو و مدل دو کاپ (double-earpiece) را استریو می‌نامند. معمولاً گیمرهای بازی‌های آنلاین، خلبان‌ها، اپراتور شرکت‌ها و ... از هدست‌ها برای برقراری یک ارتباط دو طرفه استفاده می‌کنند. میکروفون متصل شده به هدست‌ها می‌تواند ثابت باشد یا اینکه قابلیت جدا شدن و یا خمیده شدن داشته باشد.

اتصال یک میکروفون به هدفون تا حدی دست و پا گیر است؛ بنابراین استفاده از هدست در بیرون از منزل برای کاربران کمی سخت است. اولین تفاوت هدفون و هدست این است که هدست‌ها، دقت پایین‌تری نسبت به هدفون‌ها دارند؛ و صدایی با کیفیت پایین‌تر تولید می‌کنند. زیرا با توجه به اینکه هدست‌ها مخصوص مکالمه طراحی شده‌اند، تمرکزِ بیشتری روی میکروفون آن‌ها شده است.

هندزفری

هندزفری‌ها و ایربادزها دیوایس‌های کوچکی هستند، که داخل گوش قرار می‌گیرند؛ و این روزها طرفداران زیادی به دست آورده‌اند. در هدست‌ها و هدفون‌ها کاپ‌ها به وسیله‌ی هدبند به یکدیگر متصل می‌شود؛ ولی در هندزفری دیوایس‌ها به صورت جداگانه در گوش می‌نشینند.
هندزفری‌ها در دو نوع باسیم و بی سیم طراحی شده‌اند. درحال حاضر هندزفری‌های بلوتوثی یا همان ایربادزها، در بین کاربران جایگزین هندزفری‌های سیمی شده‌اند. زیرا دیگر نیازی به سیم بلند متصل به گوشی ندارند؛ بلکه با بلوتوث یا NFC به گیرنده‌های دیجیتالی متصل می‌شوند. بادزها چند سَری مختلف دارند؛ بنابراین شما می‌توانید سَری متناسب با اندازه‌ی کانال گوش خود را انتخاب کنید. درکل این وسیله به دلیل سایز کوچک، وزن کم و نگهداری شارژ خوب برای استفاده طولانی مدت در طول روز بسیار مناسب است.

ایرپاد هم نسخه‌ای از هندزفری بوده و از محصولات کمپانی بزرگ اپل است. این نوع هندزفری فاقد سیم است؛ به بیانی دیگر Airpod در واقع نسخه بی سیم Earpods است.

تفاوت هدفون و هدست

  • هدفون‌ها فاقد میکروفون هستند؛ ولی هدست‌ها میکرون دارند.
  • هدفون‌ها برای گوش دادن به موسیقی مناسب بوده و قادر به برقراری ارتباط دو طرفه نیستند؛ ولی به کمک هدست‌ها می‌توانید با دیگران صحبت کنید.
  • هدفون‌ها روی انتقال صدای باکیفیت تمرکز دارند؛ ولی تمرکز اصلی در هدست‌ها روی حساسیت و دقت میکروفون است.
     

تفاوت هدفون و هندزفری

  • هدفون‌ها به دلیل باتری بزرگ‌تر و قوی‌تری که دارند؛ طول عمر شارژ آن‌ها بیشتر است.
  • هدفون‌ روی گوش قرار می‌گیرد و هدبند آن روی سر قرار دارد؛ بنابراین احتمال افتادن آن نزدیک به صفر است. ولی هندزفری‌ها کوچک‌تر هستند و داخل گوش قرار می‌گیرند؛ هرچند به دلیل طراحی که دارند احتمال افتادن آن‌ها بسیار ضعیف است؛ ولی ممکن است حواستان نباشد و از گوشتان بیفتند و گم شوند.
  • هدفون‌ها بدنه‌ی مقاوم‌تری دارند.
  • هندزفری‌ها کوچک و سبک طراحی شده‌اند؛ بنابراین برای فالیت‌های روزانه و ورزش کردن مناسب‌تر هستند.

هدفون، هدست یا هندزفری، کدام را بخریم؟

هدفون، هدست و هندزفری در بخش‌هایی همچون طراحی و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین بهتر است با توجه به نیازتان محصول موردنظرتان را انتخاب کنید. در آخر می‌توان گفت:

  • اگر به دستگاهی نیاز دارید، که در طول روز همراه خود داشته باشید و کارهای روزمره خود همچون برقراری تماس و گوش دادن به موسیقی را با آن انجام دهید، هندزفری بهترین انتخاب است.
  • اگر برای گوش دادن به موسیقی و یا تماشای ویدئوهای آموزشی به دستگاهی با صدای باکیفیت احتیاج دارید، که مدت زمانی طولانی از آن استفاده کنید، هدفون را انتخاب کنید.
  • و اگر گیمر هستید و یا در مراکز خدماتی وظیفه پشتیبانی را برعهده دارید، بی شک هدست بهترین انتخاب برای شما است.
     

هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا