خانه علم و تکنولوژی گجت نیوز تفاوت هارد HDD با‌ SSD در چیست؟

تفاوت هارد HDD با‌ SSD در چیست؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
11 اسفند 1401 | 13:13
زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه با توجه به تغییر و تحول سخت سخت افزار و نرم افزارها، تجهیزات ذخیره سازی در کامپیوترها و لب تاب‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند. بنابراین در طی سال‌های گذشته، تکنولوژی‌های ذخیره سازی، پیشرفت زیادی کرده‌اند. حافظه‌های SSD و HDD تجهیزات ذخیره سازی هستند؛ که در بسیاری از لپ تاپ‌های موجود در بازار یافت می‌شوند. آیا می‌دانید هارد ssd با hdd چه تفاوت‌هایی دارد؟ در ادامه با دارا کالا همراه باشید؛ تا با کاربرد این دو نوع هارد آشنا شویم.

هارد HDD چیست؟

HDD مخفف عبارت ( Hard disk drive) است؛ و یک هارد دائمی برای ذخیره سازی داده‌های مورد پردازش کامپیوتر محسوب می‌شود. این هارد اطلاعات را به شکل مکانیکی، بر روی سطح مغناطیسی دیسک‌های خود ذخیره می‌کند.‌ این تکنولوژی، از 60 سال قبل مورد استفاده قرار گرفته است؛ آن زمان، هاردها بسیار بزرگ‌ بودند و فضای ذخیره سازی کمتر از 4 مگابایت را ارائه می‌دادند. حافظه HDD قدمتی به اندازه کامپیوترهای امروزی دارد. رفته رفته اندازه این هاردها کاهش پیدا کرد؛ و به میزان فضای ذخیره سازی آن‌ها اضافه شد.
این هاردها در حال حاضر، به صورت اینترنال و اکسترنال مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول، هارد‌های اکسترنال تا 20 ترابایت و هارد‌های اینترنال تا 2 ترابایت ظرفیت دارند. تکنولوژی این هارد به این صورت است که به کمک چرخش پلاتر، یک بازوی مکانیکی، بین هد خواندن و نوشتن و داده ارتباط برقرار می‌کند‌. بنابراین به کمک بازوها و بهره مندی از مغناطیس، اطلاعات مورد نظر خوانده و نوشته می‌شوند.

هارد SSD چیست؟

SSD مخفف عبارت (Solid State Disk)یا درایو حالت جامد است؛ که نسبت به هارد دیسک‌های دیگر، سرعت خواندن و نوشتن بیشتری دارد. در این حافظه برخلاف حافظه Hdd عضو مکانیکی و مغناطیس دیده نمی‌شود؛ بلکه اطلاعات در تراشه‌های حافظه فلش، به‌صورت به هم پیوسته ذخیره می‌شوند. طراحی این حافظه به گونه‌ای است که به کمک مجموعه‌ای از مدارها، داده‌‌ها به‌طور مداوم در آن ذخیره می‌شوند. بنابراین فضای ذخیره سازی ssd به مراتب سرعت بیشتری دارد. هاردهای‌ssd در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ و هم به صورت اکسترنال و هم به صورت اینترنال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

اکسترنال به معنای خارجی و اینترنال به معنای داخلی است. هارد اکسترنال، شبیه فلش مموری است؛ شما می‌توانید آن را به راحتی از سیستم جدا کنید. ولی هارد اینترنال درون سیستم شما قرار گرفته است؛ و شما نمی‌توانید به راحتی آن را از درون سیستم خارج کنید.

آیا می‌توان به صورت همزمان از هارد ssd و hddاستفاده کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است؛ اکثر لپ تاپ‌های امروزی به هر دو حافظه مجهز شده‌اند؛ که به آن حافظه هیبریدی می‌گویند. در این لپ تاپ‌ها به منظور عملکرد سریع‌تر سیستم، از 256 یا 512 گیگابایت حافظه ssd ‌استفاده می‌شود. همچنین برای ذخیره سازی اطلاعات بیشتر،‌ 1 یا 2 ترابایت هم حافظه hdd مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت هارد‌SSD و HDD

تا اینجای مقاله به این نتیجه رسیدیم که هر دو نوع حافظه، داده را در خود ذخیره می‌کنند. در این قسمت تفاوت این دو نوع حافظه را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

سرعت

از دستاوردهای پیشرفت فناوری در هر زمینه‌ای، می‌توان به افزایش سرعت اشاره کرد. این موضوع در مورد هارد SSD و HDDهم صدق می‌کند. بنابراین افزایش سرعت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های حافظه SSD با HDDمحسوب می‌شود. سرعت هارد HDD در مدل‌های مختلف بین 30 تا 150 مگابایت بر ثانیه متغیر است. در صورتی که سرعت در هارد‌ SSD حدود 500 مگابایت بر ثانیه است؛ و مدل‌های جدیدتر NVME از سرعت 3000 الی 3500 مگابایت بر ثانیه برخوردار شده‌اند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت یک هارد SSD در ساده‌ترین حالت، پنج برابر سریع‌تر از هارد HDD است؛ و در بهترین حالت ممکن، عملکردی تا 20 برابر سریع‌تر ارائه می‌دهد.
این تفاوت سرعت، فقط هنگام انتقال داده مطرح نمی‌شود؛ بلکه در انجام تمام کارها تأثیر می‌گذارد. برای مثال اگر هارد SSD روی سیستم شما نصب شده باشد، سیستم سریع‌تر بوت می‌شود، بازی ها در مدت زمان کمتری لود می‌شوند و نرم افزارها بسیار سریع‌تر اجرا می‌شوند.

قیمت

هنگام خرید یک محصول جدید، یکی فاکتور‌های بسیار مهم قیمت آن است. در این رقابت، هارد HDD پیروز میدان است؛ زیرا قیمت هارد SSD تقریباً دو برابر است. با این تفاسیر، هارد SSD با ظرفیت 512 گیگابایت قیمت بیشتری نسبت به هارد HDD با ظرفیت 1 ترابایت دارد.

طول عمر

طول عمر یک هارد، با میزان استفاده از آن و میزان انتقال دیتا رابطه مستقیم دارد. بنابراین به طور دقیق نمی‌توان گفت یک هارد چه مدت عمر می‌کند. طبق تجربه می‌توان طول عمر هارد HDD را بین 3 تا 5 سال و هارد SSD را بین 5 تا 10 سال تخمین زد. زیرا در هارد HDD ‌قطعه‌های مکانیکی وجود دارند؛ که باعث کاهش طول عمر این محصول می‌شوند.
بین هارد اکسترنال و اینترنال، هارد اکسترنال طول عمر بیشتری دارد؛ زیرا هارد خارجی است و در صورت نیاز از آن استفاده می‌کنید. ولی هارد اینترنال دائماً توسط سیستم عامل و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نتیجه زودتر خراب می‌شود و طول عمر کمتری دارد.

میزان صدا

در هارد SSD هیچ قطعه مکانیکی وجود ندارد؛ بنابراین کاملاً بی‌صدا است. ولی هارد HDD به دلیل وجود دیسک مکانیکی، مخصوصاً در زمان انتقال داده، صدا تولید می‌کند. لازم به ذکر است که این میزان صدا در حدی نیست که شما را اذیت کند؛ ولی در کل به عنوان یک تفاوت محسوب می‌شود.

آسیب پذیری

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند لپ تاپ روشن را جابجا نکنید؛ و یا هنگامی که هارد اکسترنال در حال فعالیت است آن را تکان ندهید. دلیل این موضوع این است که هارد HDD دیسک‌های چرخان مکانیکی دارد؛ بنابراین تکان شدید، به این دیسک‌ها آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن تمام یا بخشی از اطلاعات موجود بر روی هارد می‌شود .ولی در هارد SSD قطعه مکانیکی و متحرکی وجود ندارد؛ پس تکان دادن آن حین انجام کار مشکل ساز نمی‌شود.

اندازه

موضوع مهم دیگر، تفاوت حافظه SSD با HDD از نظر اندازه است؛ حافظه‌های‌ SSD نسبت به حافظه‌های HDD بسیار کوچک‌تر هستند. اندازه کوچک حافظه‌های SSD دستِ سازندگان لپ تاپ و کامپیوتر را در زمینه طراحی باز گذاشته است.

هارد HDD بخریم یا ‌ SSD

اگر قصد خرید هارد اکسترنال دارید، هاردهای HDD می‌توانند انتخاب خوبی باشند. زیرا از هارد اکسترنال دائماً استفاده نمی‌شود و شاید سرعت آن هم زیاد اهمیتی نداشته باشد. ولی اگر می‌خواهید هارد اینترنال خریداری کنید، هارد‌ SSD انتخاب مناسبی است. زیرا باعث افزایش سرعت سیستم یا لپ تاپ می‌شود؛ همچنین با خیال راحت می‌توانید لپ تاپ خود را بدون آسیب رسیدن به دیتاها جابجا کنید. موضوع مهم این است که اگرچه طول عمر هارد SSD بیشتر است؛ قیمت آن هم حدود دو برابر بیشتر از هارد HDD است.

خرید هارد HDD

به طور خلاصه می‌توان گفت با توجه به این موضوع که هاردهای HDD قادر به ذخیره سازی دیتای زیادی هستند، و قیمت مناسب‌تری هم دارند؛ بنابراین به عنوان هارد اکسترنال ارزش خرید بالایی دارند.

خرید هارد SSD

هاردهای SSD از سرعت و طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشند. بنابراین اگر لپ تاپ خود را در حالت روشن زیاد جابجا می‌کنید؛ یا اگر می‌خواهید سرعت لپ تاپ قدیمی خود را افزایش دهید؛ پیشنهاد می‌کنیم هارد SSD تهیه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت حافظه SSD با HDDپرداختیم؛ با توجه به توضیحات بالا به این نتیجه رسیدیم که اگر احتیاج به فضای ذخیره سازی دیتا دارید، هارد HDD را انتخاب کنید؛ و اگر قصد افزایش سرعت لپ تاپ خود را دارید هارد SSD انتخاب بسیار مناسبی است.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا