خانه علم و تکنولوژی تفاوت مانیتورهای ۴K در برابر ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p در چیست؟

تفاوت مانیتورهای ۴K در برابر ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p در چیست؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
4 تیر 1402 | 18:00
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در این مقاله قصد داریم به موضوع تفاوت مانیتورهای ۴K در برابر ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p بپردازیم. مانیتورهای موجود در بازار از نوع ۴K، ۱۰۸۰p و یا ۱۴۴۰p  هستند؛ و هریک مزایا و معایبی دارند. بنابراین بهتر است قبل از خرید، تفاوت انواع مختلف مانیتور را مورد بررسی قرار دهید؛ تا با توجه به نیازتان و بوجه‌ای که دارید انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید. 

مانیتورهای ۱۰۸۰p

مانیتور ۱۰۸۰p در ردیف افقی به ۱۹۲۰ پیکسل و در ردیف عمودی به ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است. بنابراین وضوح تصویر نمایشگر 1080p به صورت 1920×1080 نوشته می‌شود. نام دیگر این نمایشگر Full HD یا FHD است؛ که نشان دهنده محتوای ویدیویی با‌کیفیت بالا در این رزولوشن است. برای خرید مانیتور جدید در بازار، معمولاً رزولوشنی پایین‌تر از این نمی‌توانید بیابید.

حرف pدر این رزولوشن نشان دهنده اسکن پیشرونده است. به این معنی که تمام خطوط تصویر در هر فریم به نمایش گذاشته می‌شوند؛ تا تصویر صاف و دقیق‌تری را به ارمغان آورند. وضوح تصویر 1080p در تلویزیون‌ها‌ی هوشمند، صفحه نمایش گوشی‌ها‌ی هوشمند، مانیتور کامپیوتر، صفحه نمایش لپ‌تاپ و غیره کاربرد دارد.

مزایای استفاده از مانیتور ۱۰۸۰p

- مانیتورهای با رزولوشن ۱۰۸۰p به نسبت رزولوشن‌های ۱۴۴۰p و ۴K قیمت پایین‌تری دارند؛ زیرا ساخت آن‌ها نست به رقبا ساده‌تر و ارزان‌تر است.

- برخی از این مانیتورها به دلیل رزولوشن پایینی که دارند، سرعت به روز رسانی بالایی ارائه می‌کنند. زیرا هرچه تعداد پیکسل‌ها کمتر باشد، سرعت به‌روز‌رسانی افزایش می‌یابد. به بیانی دیگر در حین بروز رسانی، به دلیل تعداد کمتر پیکسل‌ها، فشار کمتری به مانیتور وارد می‌شود.

- مانیتورهای ۱۰۸۰p به کارت گرافیک فشار زیادی وارد نمی‌کنند؛ بنابراین این رزولوشن، برای گیمنگ بسیار مناسب است.

معایب استفاده از مانیتور ۱۰۸۰p

- می‌توان گفت بزرگ‌ترین عیب مانیتورهای ۱۰۸۰p نمایش تصاویر با دقت و رزولوشن نسبتاً پایین است. در این مانیتور فیلم‌های با کیفیت 4k را می‌توانید با رزولوشن ۱۰۸۰p تماشا کنید. همین که محتواهای با رزولوشن بالاتر را هم می‌توانید با مانیتور ۱۰۸۰p مشاهده کنید، یک نکته مثبت محسوب می‌شود. با این تفاوت که محتواهای ۴K، حدود نیمی از کیفیت بصری خود را در نمایشگرهای ۱۰۸۰p از دست می‌دهند.

مانیتورهای ۱۴۴۰p

مانیتورهای ۱۴۴۰p در ردیف‌های عمودی دارای ۱۴۴۰ پیکسل و در ردیف‌های افقی دارای۲۵۶۰ پیکسل هستند. این مانیتورها با نام مانیتورهای ۲K هم شناخته می‌شوند؛ که اشاره به تعداد پیکسل‌های ردیف‌ افقی دارد. این نوع مانیتورها طی چند سال گذشته در بین گیمرها محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. تعداد پیکسل‌های این مانیتورها تقریباً ۱.۵ برابر بیشتر از مانیتورهای ۱۰۸۰p است.

مزایای استفاده از مانیتور ۱۴۴۰p

- طبیعتاً هرچقدر تعداد پیکسل‌های نمایشگر بیشتر باشد، محتواها با کیفیت بالاتر و جذابیت بیشتری به نمایش گذاشته می‌شوند. با این وجود محتوای ۴K در مانیتور ۱۴۴۰p نسبت به مانیتور ۱۰۸۰p از کیفیت بالاتری برخوردار است؛ زیرا به پیکسل‌های بیشتری مجهز شده است.

- این مانیتورها هم مانند مانیتورهای ۱۰۸۰p، رفرش‌ریت بالایی را ارائه می‌دهند.

معایب استفاده از مانیتور ۱۴۴۰p

- در مانیتورهای ۱۴۴۰p، محتواهای ۱۰۸۰p کمی مات نمایش داده می‌شود؛ زیرا جای خالی پیکسل‌ها را خود مانیتور باید پر کند. بنابراین یک مانیتور با رزولوشن بالاتر، به خوبی نمی‌تواند محتواهای با رزولوشن پایین‌تر را به نمایش بگذارد. برای مقابله با این مشکل می‌توانید هنگام پخش محتواهای با رزولوشن پایین‌تر، رزولوشن مانیتور را پایین بیاورید.

- این مانیتورها در پخش محتواهای ۴K با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند؛ ولی در کل نسبت به مانیتورهای ۱۰۸۰p عملکرد مناسب‌تری ارائه می‌دهند.

- این مانیتورها در زمینه گیمینگ، به کارت گرافیک فشار بیشتری وارد می‌کنند. در نتیجه اگر کارت گرافیک شما از پس این میزان رزولوشن برنیاید، ممکن است حین اجرای بازی‌های ۱۴۴۰p با مشکلاتی همچون افت فریم‌ریت مواجه شوید.

مانیتورهای ۴K

مانیتورهای مدرن به رزولوشن ۴K مجهز شده‌اند؛ و دارای 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی هستند. نام دو مدل مانیتور دیگر از تعداد پیکسل‌های ردیف‌های عمودی گرفته شده است. ولی در مانیتورهای ۴K این نام به تعداد پیکسل‌های ردیف‌های افقی اشاره دارد. در کل تعداد پیکسل‌های یک مانیتور ۴K چهار برابر پیکسل‌های موجود در یک مانیتور ۱۰۸۰p است.

مزایای استفاده از مانیتور ۴K

- این نوع مانیتورها محتوای ۴K را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارند. بنابراین می‌توانید از تماشای فیلم‌ها و سریال‌های جدید بر‌پایه این رزولوشن، لذت ببرید.

- به لطف تعداد بسیار زیاد پیکسل‌ها در این مانیتور، به‌راحتی می‌توانید تعداد زیادی برنامه را کنار یکدیگر باز کنید. برای مثال این قابلیت برای تدوین‌گران، که به فضای بیشتری در مانیتور احتیاج دارند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

معایب استفاده از مانیتور ۴K

- مانیتورهای ۴K محتوای با رزولوشن پایین‌تر را بسیار بد نمایش می‌دهند. با توجه به این موضوع که در حال حاضر محتواهای ۴K هنوز زیاد در دسترس نیستند، بهتر است قبل از خرید مانیتور ۴K به این مسئله هم توجه کنید.

- مانیتورهای ۴K نسبت به مدل‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p قیمت بالاتری دارند. زیرا ساخت مانیتورهای۴K با پیکسل‌های بسیار زیاد و میزان رفرش‌ریت بالا، کار بسیار سختی است.

- برای تجربه گیمینگ با رزولوشن ۴K ، نیاز به یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند دارید؛ در غیراین صورت، مشکلات زیادی برایتان به وجود می‌آید.

چگونه مانیتوری با رزولوشن مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از خرید مانیتور جدید، باید نیازهای خود را مشخص کنید؛ تا بتوانید با توجه به نیازهایتان انتخاب مناسبی داشته باشید. معمولاً مانیتورهای ۱۰۸۰p گزینه‌های خوبی برای اکثر کاربران محسوب می‌شوند. زیرا از قیمت پایین‌تری برخوردار شده‌اند و نیازهای کاربران عادی را به‌خوبی برطرف می‌کنند. همچنین مانیتور ۱۰۸۰p برای گیمرها، که علاقه زیادی به رفرش‌ریت بالا دارند بسیار مناسب است.

کاربرانی که رزولوشن ۱۰۸۰p آن‌ها را راضی نمی‌کند، و توقع رزولوشن بهتری دارند، مانیتور ۱۴۴۰p انتخاب مناسبی برای آن‌ها است. احتیاجی به کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمند در این مانیتورها نیست. همچنین افزایش رزولوشن بالا در این مانتور کاربران را قادر می‌سازد در محیط سیستم‌عامل، به‌طور همزمان به برنامه‌های بیشتری دسترسی داشته باشند.

در آخر به کاربرانی که قصد تماشای فیلم‌ها و سریال‌های ۴K را دارند، مانیتور ۴K پیشنهاد می‌شود. همچنین برای کاربرانی که علاقه‌مند به اجرای بازی‌ با رزولوشن بالا هستند، مانیتور۴K تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورد. ولی دقت کنید که برای اجرای بازی‌ با این رزولوشن، احتیاج به کارت گرافیک‌های بسیار قوی و گران‌قیمتی دارید.

کلام آخر

در مقاله بالا از مزایا و معایب مانیتوهای مختلف مطلع شدید. در کل قبل از خرید مانیتور جدید، باید به دو موضوع دانستن نیازهایتان و بوجه‌تان توجه کنید؛ با توجه به این دو فاکتور به راحتی می‌توانید مانیتور مناسبی تهیه کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا