خانه علم و تکنولوژی بررسی هوش مصنوعی سورا (Sora) | ساخت ویدیوهای شگفت‌انگیز با سورا

بررسی هوش مصنوعی سورا (Sora) | ساخت ویدیوهای شگفت‌انگیز با سورا

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
16 اسفند 1402 | 12:36
زمان مطالعه: 3 دقیقه

هوش مصنوعی با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است؛ و به سمت نقطه‌ای فراتر از درک انسان پیش می‌رود. شرکت OpenAI که با ابزار چت‌بات هوش مصنوعی «چت جی‌پی‌تی» (Chat GPT) آن را می‌شناسیم، چندی پیش از هوش مصنوعی جدید خود با نام «سورا» (Sora) رونمایی کرد. هوش مصنوعی سورا قوی‌ترین ابزار مولد تبدیل متن به ویدیو است؛ که برای ساخت بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحال حاضر این ابزار پیشرفته در دسترس عموم قرار نگرفته است؛ و فقط تعداد محدودی از آزمایش‌کنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. سورا نسبت به دیگر ابزار ساخت ویدیو از نوشتار، فیلم‌هایی بسیار طبیعی‌تر و واقعی‌تری تولید می‌کند. در ادامه همراه دارا کالا باشید تا به بررسی هوش مصنوعی سورا بپردازیم.

هوش مصنوعی سورا چیست؟

سورا ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است؛ که پیام‌های متنی شما را به ویدئو تبدیل می‌کند. ویدئوهای ساخته شده توسط سورا، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند؛ زیرا زوایای مختلف دوربین، حرکت، جهت و هر چیزی که از یک ویدیوی تولید شده انتظار دارید در این ویدئوها رعایت شده است. سورا همچنین قادر است صحنه‌هایی پیچیده، در کنار شخصیت‌های متعدد بسازد. در وب‌سایت سورا می‌توانید ویدیوهای واقعی و حرفه‌ای ساخته شده را مشاهده کنید. مثلاً صحنه طوفان در کالیفرنیا یکی از معروف‌ترین ویدیوهایی است که این هوش مصنوعی تولید کرده است. سورا ویدیوهایی با وضوح حداکثر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نسبت‌های مختلف می‌سازد.

در واقع سورا اولین فناوری تولید ویدیو از متن نیست؛ قبل از آن (RunwayML) این خدمات را با پرداخت هزینه انجام می‌داد. با این تفاوت که در ویدئوهای که ران‌وی ام‌ال می‌سازد ثبات زیادی مشاهده نمی‌شود، فیزیک آن‌ها منطقی نیست و تا حداکثر ۱۶ ثانیه می‌تواند کلیپ بسازد.
در حال حاضر یکی از رقیب‌های سورا هوش مصنوعی لومیر (‌‌Lumiere) است که به تازگی توسط گوگل توسعه داده شده و ادعا می‌کند نسبت به نسخه‌های قبلی خود ویدیوهای بهتری می‌سازد. ولی به نظر می‌رسد سورا حداقل در بعضی ویژگی‌ها از لومیر قوی‌تر باشد.
ویدیوهایی که سورا تولید می‌کند به یک دقیقه هم می‌رسند؛ این ویدئوها کاملاً پایدار بوده و برای ذهن انسان باور پذیر به نظر می‌رسند. ویدیوهایی که سورا ارائه می‌دهد صدا ندارند؛ ولی به کمک سیستم‌های هوش مصنوعی دیگر می‌توانید روی ویدیوهای ساخته شده گفتار یا موسیقی قرار دهید.

درکل سورا با تولید ویدیوهای باکیفیت، به فعالان عرصه‌ی هنرهای تصویری، شوک بزرگی وارد کرد. می‌توان سورا را شروع واقعی صنعت فیلم مصنوعی دانست.‌ OpenAI از عملکرد درونی سورا اطلاعات زیادی ارائه نکرده است؛ زیرا این موارد انحصاری بوده و همین جزئیات است که سورا را از سایر رقبا متمایز کرده است.

سورا چه کارهایی انجام می‌دهد؟

از جمله کارهایی که با استفاده از هوش مصنوعی سورا می‌توانید انجام دهید باید به موارد زیر اشاره کرد:

- تبدیل متن به ویدیو باکیفیت

مهم‌ترین قابلیت هوش مصنوعی Sora نسبت به دیگر ابزارهای ویدیو ساز، درک دقیق محتوای متنی و تبدیل آن‌ها به ویدیوهای باکیفیت است. سورا با توجه به الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که دارد، متن را با دقت بسیار بالایی تحلیل کرده و ویدیوهایی بسیار واقعی و حرفه‌ای می‌سازد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ابزارهای هوش مصنوعی، درک صحیح خواسته‌های کاربران است؛ که خوشبختانه این مشکل در هوش مصنوعی سورا حل شده است. سورا سازندگان را قادر می‌سازد تا افکار و ایده‌های خود را به راحتی به ویدیوهای خلاقانه تبدیل کنند.

- ساخت ویدیوهای واقع‌گرایانه

هوش مصنوعی سورا، قادر است ویدئوهای واقع‌گرایانه‌ای تولید کند؛ که کاملاً شبیه به واقعیت به نظر می‌رسند. این ویدیوها به کمک داده‌های آموزشی ساخته می‌شوند؛ و در نگاه نخست اصلاً قابل‌تشخیص نیستند. ویدیوهای ساخته شده دارای واترمارک اوپن ای‌آی هستند؛ تا بتوان آن‌ها را تشخیص داد. درکل این قابلیت در صنعت‌هایی همچون تولید فیلم، تبلیغات و آموزش بسیار کاربرد دارد.

- ساخت ویدیو از روی عکس یا ساخت ادامه ویدیو

سورا همچنین می‌تواند تصاویر را دریافت کرده و با دقت و توجه به جزئیات بسیار ریز آن، تصویر را به یک ویدیوی متحرکِ باکیفیت تبدیل کند. این قابلیت سازندگان و تولیدکنندگان ویدیوها را با دنیایی جدید آشنا می‌کند؛ که به راحتی می‌توانند از هر تصویری که بخواهند، یک ویدیو با جزئیات ریز و تحرکات دقیق بسازند.
همچنین سورا می‌تواند ویدیوهایی که دریافت می‌کند را گسترش دهد. برای مثال اگر فریم‌هایی در یک ویدیو از دست رفته باشد Sora با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، این فریم‌های گم‌شده را اصلاح می‌کند. این قابلیت به سازندگان در تولید ویدیوهای باکیفیت و حرفه‌ای بسیار کمک می‌کند.

چه زمانی سورا در دسترس قرار می‌گیرد؟

درحال حاضر دقیقاً مشخص نیست که سورا چه زمانی قرار است برای عموم قابل استفاده باشد و هزینه‌ی آن چقدر خواهد بود. OpenAI می‌گوید سورا درحال حاضر در اختیار تیم قرمز است؛ این تیم وظیفه دارند تمام کارهای نادرستی که می‌شود با سورا انجام داد را انجام دهند تا محافظی در برابر این کارها طراحی شود. از جمله این کارهای نادرست می‌توان به ساخت ویدیوهای توهین آمیز، ساخت اطلاعات نادرست و بسیاری از سوء استفاده‌های دیگر اشاره کرد. همچنین بعضی از تولیدکنندگان محتوای منتخب هم جهت اهداف آزمایشی و دریافت نظرات مختلف به سورا دسترسی دارند. بنابراین در حال حاضر OpenAI هیچ اطلاعاتی درباره تاریخ دقیق عرضه‌ی سورا ارائه نکرده است؛ تا مسائل ایمنی کاملاً مطرح و کشف شوند.

عواقب استفاده از هوش مصنوعی سورا

هوش مصنوعی Sora با تبدیل متن به ویدیو، در صنایع مختلفی همچون فیلم‌سازی، تبلیغات و آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگرانی اصلی درباره‌ی استفاده از سورا، حول تأثیر اجتماعی و اخلاقی آن‌ می‌چرخد. زیرا دنیا در حال حاضر گرفتار اطلاعات نادرست است؛ امکان دارد روی کار آمدن ابزارهایی همچون سورا هم اوضاع را خیلی بدتر کنند. جهت جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده، شرکت OpenAI درحال وضع قوانین و مقررات و اقدامات امنیتی خاصی است؛ تا بتواند سورا را در دسترس عموم قرار دهد.

جمع بندی

شرکت اوپن ای‌آی، با ساخت جدیدترین ابزار هوش مصنوعی خود با نام سورا، باعث پیشرفتی چشمگیر در زمینه ساخت ویدیوهای باکیفیت شده است. OpenAI Sora توانایی بسیار بالایی در تبدیل متن و تصویر به ویدیوهای طبیعی دارد؛ که تشخیص آن‌ها از فیلم‌های واقعی بسیار دشوار است. بنابراین سازندگان به کمک این ابزار می‌توانند ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را به‌راحتی به واقعیت تبدیل کنند. در صورتی که جامعه‌ی انسانی ظرفیتِ این فناوری جدید را داشته باشند، می‌توان با استفاده از آن مناظر غیرقابل تصوری را به تصویر کشید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا