خانه علم و تکنولوژی اخبار سخت افزار اسنپدراگون ۸ نسل ۴ رقیبی سرسخت برای تراشه‌های اپل

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ رقیبی سرسخت برای تراشه‌های اپل

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
7 فروردین 1403 | 11:53
زمان مطالعه: 2 دقیقه

جدیدترین نسل تراشه پرچمدار کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۴، به طور قابل توجهی سریع‌تر از نسل قبلی است؛ و حتی می‌تواند به رقیبی سرسخت برای تراشه M3 اپل تبدیل شود.

به نظر می‌رسد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خبر از پایان روزهای برتری آیفون می‌دهد؛ زیرا با سرعت بالایی که دارد، قادر است قوی‌ترین چیپست اپل را نابود کند و به عنوان قوی‌ترین تراشه در دنیای موبایل شناخته شود.

قدرت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ اولین چیپستی است که به هسته‌های اختصاصی اوریون (Oryon) مجهز شده است؛ و توانسته در آزمون تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب امتیاز ۲٬۸۴۵ و ۱۰٬۶۲۸ را به‌دست آورد. بنابراین نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که امتیاز ۷۲۴۹ را در تست چند‌هسته‌ای کسب کرده، چیپست جدید در این تست ۴۶ درصد سریع‌تر شده است و در تست تک‌هسته‌ای هم اختلاف محسوسی با نسل قبلی دارد.
در بنچمارک گرفته شده از تراشه A17 Pro و کسب امتیاز ۲۹۶۰ در آزمون تک هسته‌ای و امتیاز ۷۳۳۹ در آزمون چند هسته‌ای، به این نتیجه رسیدیم که تراشه Snapdragon 8 Gen 4 در بخش چندهسته‌ای، ۴۴ درصد قوی‌تر شده است.

ساختار تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴

گفته می‌شود در اسنپدراگون ۸ نسل ۴ از پیکربندی ۶ + ۲ برای هسته‌ها استفاده شده است؛ و طبق شایعات، فقط هسته‌های سفارشی Phoenix با سرعت کلاک ۴ گیگاهرتز به کار برده شده‌اند. این پردازنده هم مانند دایمنسیتی 9300 از هسته‌های کم‌مصرف استفاده نکرده است؛ تا حتی با وجود مصرف انرژی بیشتر هم عملکرد آن ارتقا پیدا کند.
احتمالاً اسنپدراگون ۸ نسل ۴ براساس فرایند ۳ نانومتری TSMC موسوم به N3E ساخته شده است (‌TSMC شرکتی است که تراشه‌ی A18 را برای گوشی آیفون می‌سازد). بنابراین به لطف فناوری ساخت جدید، اثرات منفی افزایش مصرف انرژی تا حد زیادی جبران می‌شود.

نتیجه بنچمارک Antutu که در بالا مشاهده می‌کنید، حاکی از آن است که مک‌بوک پرو دارای چیپ M3 در آزمون تک‌هسته‌ای امتیاز 2985 و در آزمون چند‌هسته‌ای امتیاز 10762 را به دست آورده است؛ بنابراین می‌توان گفت کوالکام در استفاده از هسته‌های پردازشی جدید، موفق شده است. بدون شک می‌توان گفت بالاخره شکاف عملکرد با سری A اپل در حال پر شدن است؛ بنابراین شاهد رقابت بیشتری در این فضا خواهیم بود.

در سال ۲۰۲۴ رقابت بهترین پردازنده‌های موبایل، جذاب‌تر از همیشه خواهد بود. این مسئله هم از اهیمت بالایی برخوردار است، که در آینده قیمت CPU چه تأثیراتی بر قیمت گوشی خواهد گذاشت.
معرفی رسمی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ حدود یکسال دیگر انجام می‌شود؛ و درحال حاضر نمی‌توانیم درباره‌ی عملکرد این تراشه با قاطعیت صحبت کنیم؛ ولی با انتشار گزارش‌ها و بنچمارک‌های بیشتر، در این زمینه ابهامات کمتر می‌شود.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا