خانه ترفندهای موبایل افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی با چند روش ساده

افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی با چند روش ساده

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
19 فروردین 1402 | 12:56
زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه کاربران اطلاعات حساس و شخصی زیادی را در گوشی‌های هوشمند خود ذخیره می‌کنند؛ که مهم‌ترین آن‌ها شامل داده‌های حساب‌های کاربری، اطلاعات بانکی، ایمیل‌ها، ویدیوها، تصاویر و غیره می‌شود. متاسفانه دستگاه‌های اندرویدی دارای نقطه ضعف‌هایی در زمینه امنیت هستند؛ و همین موضوع باعث سوءاستفاده بدافزارها و هکرها از اطلاعات شخصی کاربران شده است. در این مقاله به موضوع افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی با چند روش ساده می‌پردازیم؛ که رعایت کردن آن‌ها به حفظ حریم شخصی و حفاظت داده‌هایتان کمک زیادی می‌کند.

روش‌های بهبود امنیت گوشی‌های اندرویدی

۷۰ درصد از گوشی‌های هوشمند جهان، از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند؛ این سیستم عامل در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است. گوگل و شرکت‌های سازنده، دائماً درتلاش‌اند تا امنیت سیستم عامل اندروید را بالا ببرند؛ و در این زمینه هم موفق بوده‌اند. زیرا نسخه‌های جدیدتر این سیستم عامل از سطح امنیتی بالاتری برخوردار شده‌اند. ولی علی‌رغم تلاش‌های بی وقفه سازندگان اندروید، محصولات اپل همچون آیفون، دارای امنیت بسیار بیشتری هستند.
عملکرد نسبتاً ضعیف دستگاه‌های اندرویدی، باعث شده است کاربران اقدامات پیشگیرانه‌ای برای امنیت اطلاعاتشان انجام دهند. این اقدامات شامل توجه بیشتر به نصب برنامه‌ها، استفاده از برنامه‌های امنیتی و غیره می‌باشد. در ادامه به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین اقدامات افزایش امنیت گوشی‌های اندروید می‌پردازیم.

1) از منابع معتبر برنامه‌ دانلود کنید

اگر شما هم برنامه‌های مورد نیاز خود را از منابع نامعتبر دانلود می‌کنید؛ باید به این موضوع توجه داشته باشید که بسیاری از بدافزارها با ظاهری ساده، در قالب برنامه‌های مخرب، با اجازه شما نصب می‌شوند. جهت جلوگیری از چنین اتفاقی، باید برنامه‌هایتان را فقط از منابع معتبر و رسمی دانلود کنید.

گوگل پلی، معتبرترین منبع برای دانلود اپلیکیشن‌های اندروید محسوب می‌شود؛ که با خیال راحت می‌توانید برنامه‌های دلخواهتان را در آن دانلود کنید. همچنین از استورهای دیگر همچون گلکسی استور یا Mi Store هم می‌توانید استفاده کنید. اما در این منابع هم احتمال وجود بدافزار هست؛ ولی نسبت به سایت‌های دانلود اپ، کمتر است.

در قسمت تنظیمات گوشی‌های اندرویدی گزینه‌ای به نام (Unknown Sources) مشاهده می‌شود؛ که به صورت پیش فرض غیرفعال است. اگر بخواهید از منابع غیرمجاز برنامه ای دانلود و نصب کنید، لازم است گزینه ( Unknown Sources) را فعال کنید. فعال‌ کردن این گزینه، یک ریسک امنیتی برای گوشی شما به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که نصب برنامه از بازار هم نیازمند فعال بودن این گزینه است؛ زیرا اگرچه بازار، برای ایرانی‌ها منبع دانلود معتبری است؛ ولی گوگل آن را تایید نکرده است.

2) از قفل صفحه نمایش استفاده کنید

ساده‌ترین روشی که می‌تواند امنیت دستگاه اندرویدی شما را افزایش دهد، استفاده از قفل صفحه نمایش یا لاک اسکرین است. در این روش شما قفلی را تعیین می‌کنید که وارد کردن آن برای استفاده از دستگاه اجباری است. قفل صفحه نمایش می‌تواند به صورت پین، الگو یا پترن، رمز عبور، اثرانگشت و یا اسکنر تشخیص چهره باشد.

3) احراز هویت دو مرحله‌ای انجام دهید

استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای، یکی از راه‌های موثر در تامین امنیت حساب‌های کاربری است. این قابلیت در بسیاری از سرویس‌ها به صورت اجباری و در برخی به صورت اختیاری ارائه می‌شوند. احراز هویت دو مرحله‌ای با روش‌های مختلفی همچون ارسال کد تایید از طریق پیامک، ایمیل یا برنامه‌های مخصوص این کار انجام می‌شود. پیشنهاد می‌شود این قابلیت را برای حساب کاربری گوگل و اکانت سامسونگ یا شیائومی خود فعال کنید؛ تا از اطلاعات ذخیره شده شما محافظت کند. برای استفاده از این قابلیت می‌ توانید از اپلیکیشن Authenticator گوگل استفاده کنید.

4) گوشی خود را به طور منظم آپدیت کنید

یکی از اصولی‌ترین راه‌ها برای افزایش امنیت گوشی، نصب آپدیت‌های عرضه شده است. دلیل اصلی این کار این است که برنامه‌هایی که اکنون در حال استفاده از آن‌ها هستید، ممکن است دارای باگ‌های مختلفی همچون باگ امنیتی باشند. بنابراین ممکن است در نسخه آپدیت این باگ‌ها رفع شده باشند. با انجام منظم به روزرسانی‌های گوشی، دیگر هکرها نمی‌توانند از حفره‌های امنیتی گوشی سوء استفاده کنند.

5) مدیریت دسترسی‌های برنامه‌ها را چک کنید

برنامه‌های نصب شده روی گوشی، برای عملکرد صحیح به دسترسی‌های مختلفی نیاز دارند. این دسترسی‌ها شامل خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه داخلی، مشاهده پیامک‌ها، تماس‌ها، دسترسی به لیست مخاطبین و غیره می‌شوند. دسترسی به این اطلاعات خوشبختانه بدون تایید کاربر امکان پذیر نیست؛ ولی ممکن است شما بدون توجه به عواقب آن اجازه این دسترسی‌ها را داده باشید. اگر ناخواسته این کار را انجام داده اید، جای نگرانی نیست، زیرا پس از نصب برنامه هم می‌توانید لیست دسترسی‌ها را بررسی کنید. همچنین گوگل پلی، به منظور حذف دسترسی برنامه‌های بدون استفاده، از قابلیت داخلی کمک می‌گیرد؛ می‌توانید این قابلیت را از مسیر زیر فعال کنید.
- به گوگل پلی وارد شوید و آیکن پروفایل خود در گوشه بالایی صفحه را انتخاب کنید.
- سپس گزینه Play Protect را انتخاب کنید پس از آن به قسمت Settings بروید.
- در بخش تنظیمات گزینه Permissions for unused apps را انتخاب کنید؛ برنامه مورد نظرتان را انتخاب کنید، سپس گزینه وسط صفحه را روی حالت فعال قرار دهید.

6) از وای‌فای‌ عمومی استفاده نکنید

استفاده از وای فای عمومی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات امنیتی محسوب می‌شود. زیرا وای فای عمومی، هیچ گونه امنیتی ندارد؛ بنابراین هکرها از آن‌ برای دسترسی غیر مجاز به داده‌های شخصی شما استفاده می‌کنند. در نتیجه به هیچ وجه از وای فای عمومی در نقاط غیر ایمین استفاده نکنید.

7) قابلیت Find My Device را فعال کنید

در گوشی‌های اندرویدی قابلیت Find My Device این اجازه را به شما می‌دهد تا بتوانید گوشی یا تبلت خود را از راه دور کنترل کنید؛ و در صورت لزوم اطلاعات موجود روی آن را پاک کنید. این قابلیت در زمان گم شدن یا سرقت گوشی، بسیار کاربرد دارد و می‌تواند از داده‌های شما محافظت کند.
برای فعال کردن این قابلیت مراحل زیر را طی کنید:
- وارد قسمت Settings شوید و گزینه Biometrics and security را انتخاب کنید.
- گزینه Find My Mobile را انتخاب کنید و در صفحه جدید باز شده، کلید بالای صفحه را فعال کنید.
- سپس دو گزینه Remote unlock و Send last location را فعال کنید؛ گزینه اول برای قفل کردن دستگاه از راه دور و گزینه دوم برای ارسال موقعیت مکانی کاربرد دارد.

8) از روت کردن گوشی خودداری کنید

ممکن است شما هم جهت استفاده از برنامه‌های بیشتر یا امکانات مرتبط با شخصی‌سازی، اقدام به روت کردن گوشی خود کرده باشید. روت کردن گوشی به تنهایی آسیب امنیتی به گوشی‌اندرویدی شما نمی‌زند؛ ولی برنامه‌هایی که به روت دسترسی دارند می‌توانند روی عملکرد دستگاه کنترل بیشتری داشته باشند؛ که ممکن است در برخی موارد خطرناک باشد. مسئله این است که احتمال اینکه دستگاه‌های روت شده به بدافزارها آلوده شوند زیاد است؛ بنابراین بهتر است از روت کردن گوشی خود اجتناب کنید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی با چند روش ساده پرداختیم. همان طور که می‌دانید هیچ گزینه امنیتی یا نرم افزاری برای تامین امنیت صد درصدی گوشی شما وجود ندارد. فقط خودتان باید مراقب باشید و برنامه‌ها و موارد مشکوک را با هوشیاری اجرا کنید؛ تا بتوانید امنیت گوشی خود را حفظ کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا