خانه اخبار داراکالا روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
7 آذر 1400 | 12:00
زمان مطالعه: 8 دقیقه

روانشناسی رنگ ها

رنگ چیزی فراتر از یک تجربه بصری است. همچنین یک پدیده روانشناختی است که می تواند به شدت بر خلق و خو و احساسات انسان تأثیر بگذارد. این یک شکل کلاسیک از ارتباط است که می تواند شخصیت شما را نشان دهد و لحن و فضا را در هر اتاق از خانه شما تنظیم کند. واکنش ها به رنگ می تواند ذهنی باشد، اما به طور کلی، انواع خاصی از رنگ ها پاسخ های خاصی را ایجاد می کنند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی می‌توانند احساس گرما یا پرخاشگری را ایجاد کنند، در حالی که رنگ‌های سرد مانند سبز و آبی می‌توانند آرامش‌بخش یا افسرده‌کننده باشند.

روانشناسی رنگ چیست؟

به عبارت ساده‌تر، روان‌شناسی رنگ‌ها به حوزه‌ای محبوب از نظریه رنگ‌ها تبدیل شده است که مفاهیم عاطفی و روان‌شناختی را بین رنگ‌ها و احساسات، اختصاص می‌دهد. بسیاری از این معانی جهانی هستند زیرا بر مغز تأثیر می گذارند، اما برخی فقط فرهنگی هستند. هنگام سفر، عاقلانه است که در مورد رنگ های پذیرفته شده و غیر قابل قبول برای هر رویداد خانوادگی یا فرهنگی که در خارج از کشور شرکت می کنید، تحقیق کنید.
اینکه آیا رنگی را که اغلب دوست دارید به خاطرات دوران کودکی و ارتباط شما بین رنگ ها و احساسات است یا نه؟ مثلااگر روزی مادرتان شما را مجبور کرد که رنگ زرد بپوشید و همکلاسی‌هایتان شما را مسخره کردند، احتمالاً زرد رنگ مورد علاقه شما در بزرگسالی نخواهد بود.

آیا رنگ ها چگونه بر خلق و خو و احساسات تأثیر می گذارند؟

رنگ می تواند نقش مهمی در انتقال اطلاعات به صورت غیرکلامی، ایجاد حالات خاص و حتی تاثیرگذاری بر تصمیمات افراد داشته باشد. با توجه به اینکه 90 درصد قضاوت های فوری تحت تأثیر تأثیرات روانی رنگ به تنهایی است، مهم است که بدانیم رنگ ها چه معنایی دارند و چه پاسخ هایی می توانند برانگیزند.

1. آبی

رنگ آبی رنگ اعتماد، آرامش و صلح است. این نشان دهنده وفاداری و صداقت و همچنین محافظه کاری است.
آرام بخش، کاهش تنش و ترس، کاهش دهنده ضربان نبض و اشتها است. در حالی که الهام بخش خرد و آرمان های برتر است، صمیمانه، محتاطانه و ساکت است.
از آنجایی که آبی محبوب ترین رنگ در بین همه است، استفاده از آن در لباس های تجاری و خطوط هوایی ایمن ترین است. این به اعتماد، صداقت و قابل اعتماد بودن مربوط می شود، بنابراین به ایجاد وفاداری مشتری کمک می کند. آبی برای دنیای شرکت ها خوب عمل می کند و اغلب در جلسات مهم استفاده می شود. هنگام مصاحبه و ملاقات با حرفه ای های تجاری مانند حسابداران، شرکت های بیمه، بانکداران و سایر شرکت های مالی که در آنها اعتماد و اطمینان مهم است، آن را بپوشید.
نزول رنگ آبی و به خصوص سرمه ای این است که می تواند بالغ، محافظه کار، خسته کننده به نظر برسد یا نشان دهنده یک چشم انداز سفت و سخت باشد.

2. رنگ زرد

رنگ زرد نشان دهنده شادی، خوش بینی، الهام و تابستان است. کسانی که رنگ زرد را دوست دارند جذب چیزهای جدید و مدرن می شوند. زرد کم رنگ می تواند حس آفتابی را به فضا بیافزاید بدون اینکه چشم را فراگیر کند.
زرد رنگ ذهن و عقل است که با سمت چپ و منطقی مغز طنین انداز می شود.
زرد که روشن ترین رنگ طیف است، نشاط بخش و روشن کننده است، امید، شادی و سرگرمی را ارائه می دهد. رنگی گرم و شاد است که حس شادابی و بازیگوشی ایجاد می کند و روحیه افراد را درخشان می کند.
با این حال، رنگ زرد بیش از حد می تواند باعث اضطراب، عصبی بودن، دلهره، بی قراری و درگیری به خصوص در افرادی شود که قبلاً استرس دارند. همچنین می تواند حاکی از بی حوصلگی، انتقاد و بزدلی باشد و افراد را برانگیزد تا بیش از حد انتقادی، قضاوت کننده و فریبکار شوند.
هنگام تلاش برای تأثیرگذاری بر طرف مقابل از پوشیدن لباس زرد خودداری کنید. آنها تمایل دارند که آن را ارزان و غیر پیچیده ببینند. با این حال، برای متمایز شدن از جمعیت بسیار عالی است.

3. رنگ بنفش

رنگ بنفش تخیل را تحریک می کند. این رنگ سلطنت، تجمل و ثروت است. کسانی که رنگ بنفش را دوست دارند، خلاق، عاقل و رمانتیک هستند. آیا می خواهید حس آرامش و آرامش را در اتاق ایجاد کنید؟ سعی کنید دیوارها را با سایه آرامش بخش یاسی رنگ کنید.
بنفش رنگ تخیل و معنویت است که الهام بخش ایده آل های عالی است. همچنین یک لحن درون‌نگراست که به ما امکان می‌دهد با افکار عمیق‌تر خود ارتباط برقرار کنیم.
افرادی که به رنگ بنفش کشیده می شوند معمولاً حساس و دلسوز هستند، درک و حمایت می کنند و قبل از خود به دیگران فکر می کنند. آنها اغلب شخصیتی صلح آمیز و آرام دارند.
اغلب برای نشان دادن یک محصول با کیفیت بالا یا برتر استفاده می شود. اگر در یک کسب و کار خدماتی هستید، از رنگ بنفش در بازاریابی خود برای تبلیغ خدمات برتر خود استفاده کنید.

4. قرمز

رنگ قرمز، رنگ اعتماد به نفس، هیجان و انرژی، محرک ترین رنگ ها از نظر روانی است. کسانی که قرمز را دوست دارند، پرشور، پرانرژی، برون‌گرا و شجاع هستند. آیا می خواهید حس شادی را به فضای خود بدهید؟ سعی کنید آن را به رنگ قرمز آب نباتی-سیبی رنگ کنید.
رنگ قرمز بیشترین توجه را به خود جلب می کند و با احساسات قوی مانند عشق، اشتیاق و خشم همراه است.
این رنگ جهانی برای نشان دادن قدرت، شجاعت و خطر است. قرمز پر جنب و جوش، محرک و مهیج با پیوند قوی با تمایلات جنسی و افزایش اشتها است.
قرمز انرژی زا و هیجان انگیز است و به ما انگیزه می دهد تا عمل کنیم. همچنین می تواند به کسانی که خجالتی هستند یا فاقد اراده هستند اعتماد به نفس بدهد.
گرم و مثبت است، به طور کلی با بیشترین نیازهای فیزیکی و اراده ما برای بقا مرتبط است. این یک انرژی مردانه قوی و قدرتمند است. متابولیسم را افزایش می دهد، سرعت تنفس را افزایش می دهد و فشار خون را افزایش می دهد.
برای انرژی بخشیدن به گروه یا جلسه قرمز بپوشید اما در تکه های کوچکتر لباس، مانند بلوز یا روسری. همچنین در یک مجموعه سبز تیره، خاکستری، مشکی و سرمه ای خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

5. سبز

رنگ سبز، رنگ طبیعت است. سبز آرامش بخش را می توان به عنوان شادی آور، هماهنگ، پر انرژی و سرشار از زندگی توصیف کرد. گفته می شود کسانی که سبز را دوست دارند به تعادل، ثبات و پایداری اعتقاد دارند. با رنگ آمیزی یک اتاق با رنگ سبز لیمویی، انرژی را به اتاق بیاورید.
سبز طبیعت، تعادل و رشد است. آرامش بخش و امن است و نماد هماهنگی، شفا و ثبات است.
همچنین نشان دهنده امنیت و خوداتکایی است. سبزهای تیره تر به پول، ثروت و اعتبار مربوط می شوند، در حالی که سبزهای روشن تر به تولد دوباره، رشد و شادابی مربوط می شوند.
با این حال، رنگ سبز بیش از حد می تواند منجر به احساس حرص، حسادت و خودخواهی شود.
در تجارت، سبز برای هر چیزی که با سلامتی و شفا و ترویج محصولات طبیعی، ایمن، ارگانیک و سازگار با محیط زیست مرتبط باشد، مفید است. سبز تیره انتخاب خوبی برای وب سایت های پولی و مالی است.

6. رنگ صورتی

رنگ صورتی بخشی ظریف از خانواده رنگ قرمز است. کسانی که رنگ صورتی را دوست دارند، زنانه، معصوم و رمانتیک هستند. در مقایسه با قرمز، صورتی رنگ آرام تری است که می تواند به خوبی در اتاق خواب کار شود.

7. رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای نشان دهنده زمین، امنیت و رضایت است. کسانی که قهوه ای دوست دارند، طبیعت، سادگی و راحتی را دوست دارند.

https://crm.darakala.com//Files/SystemFiles/Mag/نویسندگان/میثم امینی/AdobeStock_70137599-1080x675.jpg

8. رنگ نارنجی

رنگ نارنجی مفید و پربار در نظر گرفته می شود. این در حالی است که نماد تعادل، گرما، سرزندگی و اشتیاق است، نیاز به توجه دارد. آنهایی که نارنجی دوست دارند رفتار دوستانه ای دارند و با همه کنار می آیند. نارنجی اشتها را تحریک می کند.
این رنگ تشویق، خوش بینی و اعتماد به نفس است که شخصیت برونگرا را مشخص می کند. نارنجی گرما و شادی را ساطع می کند و انرژی فیزیکی و تحریک رنگ قرمز را با شادابی زرد ترکیب می کند. نارنجی می تواند الهام بخش شجاعت، اشتیاق، تجدید قوا و سرزندگی باشد.
همچنین می تواند نشانه بدبینی و سطحی نگری باشد.
در کاربردهای تجاری، رنگ نارنجی بسته به سایه انتخاب شده و ترکیب آن با رنگ های دیگر، تصور مقرون به صرفه بودن را به شما می دهد. نارنجی نشان دهنده انرژی زنانه و انرژی خلقت است.

9. رنگ نقره اي

رنگ نقره ای نشان دهنده رفاه و ثروت است. کسانی که رنگ نقره ای را دوست دارند حس سبکی دارند و بسیار با انگیزه هستند. برجسته کردن اتاق ها با رنگ نقره ای می تواند احساس غنا را ایجاد کند.

10. رنگ سفید

رنگ سفید نشان دهنده جوانی و تمیزی است و احساس خنکی و طراوت ایجاد می کند. کسانی که رنگ سفید را دوست دارند سبک معاصر را ترجیح می دهند. سایه‌های گرم‌تر سفید باعث می‌شود اتاق راحت‌تر به نظر برسد، در حالی که سایه‌های سردتر احساس رسمی‌تری دارند.

11. رنگ مشکی

رنگ مشکی نشان دهنده ظرافت، رمز و راز و قدرت است. گفته می شود کسانی که سیاه را دوست دارند جاه طلب و پیچیده هستند. با این حال، سیاهی بیش از حد می تواند افسرده کننده باشد. در نظر بگیرید که از آن به عنوان یک رنگ برجسته استفاده کنید تا به اتاق خود جذابیت بیشتری بدهید.

خاتمه

تمام مطالبی که در بالا از نظر گذارندید، نتایج روانشناسی رنگ ها، تا به امروز است. ممکن در آینده چیزهایی غیر از اینها ثابت شود و در حال حاضر، در پاره ای از موارد خطا داشته باشد، لذا با توجه به این نکات مطالب مفید بالا را در ذهن داشته باشید. امیدواریم که در استفاده از رنگ ها، همیشه بهترین ها را را متناسب با هدف خود انتخاب کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا