خانه ترفندهای موبایل آموزش محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر گرمای شدید

آموزش محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر گرمای شدید

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
29 شهریور 1402 | 16:24
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در گرمای شدیدِ فصل تابستان، با خوردن یک لیوان آب یخ یا نشستن جلوی کولر عطش خود را از بین می‌بریم، ولی در این شرایط چگونه می‌توان از وسایل الکترونیکی خود در برابر گرمای شدید محافظت کرد؟ گرمای شدید ممکن است به این وسایل آسیب برساند؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم به آموزش محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر گرمای شدید بپردازیم.

تاثیر گرما بر وسایل الکترونیکی

تمامی قطعات الکترونیکی از جمله دیود،‌ خازن،‌ باتری و موتور که در‌ لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها‌ و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی به کار رفته‌اند، گرما تولید می‌کنند. گرما در وسایل الکتریکی در اثر اصطکاک قطعات متحرک، انتقال جریان، واکنش‌های شیمیایی و تبدیل حالت‌های مختلف انرژی به وجود می‌آید.
به دلیل اجتناب‌ناپذیر بودن تولید گرما در دستگاه‌های الکترونیکی به منظور عملکرد بهتر، آن‌ها را به فن‌،‌ سینک‌ حرارتی و دیگر مکانیزم‌های خنک‌کننده مجهز می‌کنند. ولی ممکن است در شرایطی که دما خیلی س بالا رود، این مکانیزم‌ها توانایی جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌ازحد وسایل را نداشته باشند. افزایش دما احتمال کندشدن، خراب‌شدن، سوختن یا ازکارافتادن اجزای درونی دستگاه را افزایش می‌دهد.

روش‌های محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی، لپ تاپ و تبلت در برابر گرمای شدید:

- دور نگه داشتن وسایل از گرما

اکثر وسایل الکترونیکی، در دمای اتاق عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. بهتر است هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی آن‌ها را زیر نور مستقیم خورشید یا کنار شومینه و اجاق گاز قرار ندهید. اگر میز کارتان نزدیک پنجره است و خورشید مستقیم به وسایلتان می‌تابد، باید میز کارتان در جای دیگری قرار دهید. هنگام استفاده از تلفن همراه یا لپ تاپ، در بیرون از خانه هم توصیه می‌شود از قرار گرفتن در نور خورشید خودداری کنید و زیر سایه با وسایل خود کار کنید. حتی درصورتی که دستگاه شما خاموش‌ است، حواستان باشد آن را در خودرو رها نکنید؛ زیرا امکان دارد در فضای بسته دما بیش‌ازحد بالا رفته و اتفاقات ناخوشایندی بیفتد.

- تهویه مناسب

در شرایطی که در محیط سربسته تهویه مناسبی وجود داشته باشد؛ دستگاه‌ الکترونیکی دمای بالا را تحمل می‌کند. وسایل الکتریکی ثابت همچون کامپیوتر، کنسول‌ بازی و روتر وای فای در فضاهای تنگ با تهویه مناسب قرار گرفته‌اند.
بهتر است وسایل الکتریکی خود را روی فرش بالش و دیگر سطوح نرم قرار ندهید؛ زیرا باعث عدم جریان هوا می‌شوند. برای مثال می‌توانید لپ تاپ خود را روی پایه یا پد خنک‌کننده قرار دهید. همچنین اگر از قاب محافظ برای دستگاه خود استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که هوا اجازه عبور داشته باشد. گزینه مخرب دیگر گردوغبار است؛ که در دریچه‌های کامپیوتر به دام افتاده و در عملکرد فن‌ها اختلال به وجود می‌آورد و باعث داغ‌شدن بیش‌ازحد سیستم می‌شود. بنابراین بهتر است گردوغبار دستگاه‌های خود را مرتب تمیز کنید.

- استفاده از قاب‌های مقاوم در برابر حرارت

بهتر است از قاب‌هایی که از جنس چرم،‌ پلاستیک و فوم هستند استفاده نکنید؛ زیرا مانند یک لباس بسیار گرم از عبور هوا جلوگیری می‌کنند. در صورت استفاده از قاب محافظ، بهتر است از مواد مقاوم در برابر حرارت همچون لاستیک، فلز یا سیلیکون استفاده کنید. قاب‌هایی استفاده کنید که منافذ کافی برای ازبین‌بردن گرما داشته باشند.

- کنترل کردن دمای دستگاه خود

توصیه می‌شود در محیط‌های بسیار گرم هر چند وقت یکبار دستگاه خود را بررسی کنید؛ تا به‌موقع متوجه علائم داغ‌شدن بیش‌ازحد یا بوی سوختگی شوید. این کار را می‌توانید به کمک یک برنامه نظارت بر دما یا نرم‌افزار نظارت داخلی برای بررسی قطعات الکترونیکی هم انجام دهید.
در صورتی که متوجه شدید دستگاه الکتریکی شما زیاد داغ شده است؛ دیگر از آن استفاده نکنید یا آن را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. همچنین به کمک لوازم جانبی هم می‌توانید خنک‌شدن دستگاهتان را سرعت بخشید.

- خاموش کردن دستگاه هنگام عدم استفاده

توصیه می‌شود زمان‌هایی که از وسیله الکتریکی خود استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. زیرا فرایندهای درون دستگاه، باعث گرم‌شدن آن می‌شوند. درصورتی که نمی‌توانید دستگاه را خاموش کنید، بهتر است حالت هواپیما را فعال کنید. دستگاه‌هایی وجود دارند که در زمان بالابودن بیش‌ازحد دما، حتی جریان و سرعت شارژ را هم محدود می‌کنند. همچنین بهتر است فرایندهای پس‌زمینه یا برنامه‌های غیرضروری را هم غیرفعال کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا