خانه راهنمای خرید گوشی نکاتی که باید راجب گارانتی گوشی بدانید

نکاتی که باید راجب گارانتی گوشی بدانید

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
5 بهمن 1401 | 12:06
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بی شک خرید کالای با ضمانت، برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین به هنگام خرید هر کالای جدیدی علاوه بر ضمانت اصالت، داشتن خدمات پس از فروش یا گارانتی معتبر هم برای کاربران بسیار مهم است. وجود گارانتی معتبر به هنگام خرید گوشی هوشمند و سایر وسایل الکتریکی، یکی از ارکان اصلی خرید محسوب می‌شود. ممکن است شما راجب شرایط گارانتی گوشی موبایل اطلاعات زیادی نداشته باشید؛ در این مقاله می‌خواهیم تمام نکاتی که باید راجب گارانتی گوشی بدانید را بررسی کنیم.

گارانتی چیست؟

گارانتی یا ضمانت نامه، در واقع یک تعهد است؛ که از طرف تولیدکننده یا شرکت، بابت تضمین اصالت کالا به کاربر داده می‌شود. همچنین شرکت تضمین می‌کند که در صورت معیوب بودن محصول، آن را تعویض کند؛ علاوه براین در مدت زمان مشخصی هم برای محصول خدمت پس از فروش در نظر می‌گیرد. این خدمات، شامل تعمیر یا تعویض بخش‌ها یا تمام قطعات محصول می‌شوند. بنابراین گارانتی می‌تواند خیال شما را بابت اتفاقاتی که ممکن است برای گوشیتان بیفتد راحت کند.

تفاوت گارانتی و بیمه

بعضی از گوش‌های گران قیمت، ممکن است علاوه بر گارانتی، دارای بیمه نامه هم باشند. وجود بیمه باعث افزایش قیمت گوشی می‌شود. کارایی بیمه با گارانتی بسیار متفاوت است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، گارانتی یک تعهد از سوی شرکتِ ارائه دهنده، به خریدار است؛ در مواقعی که کاربر در خرابی محصول نقشی نداشته‌ باشد، قطعات آن را تعمیر می‌کند. همچنین اگر بخش یا بخش‌هایی از محصول هم معیوب باشند، گارانتی تعمیر دستگاه را برعهده می‌گیرد. طبق قوانین گارانتی، اگر کالایی تعمیرپذیر نباشد، کلاً تعویض می‌شود.
مواردی که اکثراً در گارانتی‌ وجود ندارند را بیمه نامه پوشش می‌دهد. مثلاً شکستن LCD گوشی، نه تنها شامل گارانتی نمی‌شود؛ بلکه گارانتی گوشی را هم باطل می‌کند. ولی در صورتی که گوشی بیمه باشد، بیمه مقداری از هزینه یا کل هزینه‌ تعویض ال سی دی گوشی را می‌پردازد. موقع خرید گوشی جدید، داشتن گارانتی و ضمانت نامه محصول، از اهمیت بیشتری برخوردار است. و بیمه گوشی نقش مکمل را ایفا می‌کند.

گارانتی‌ اصلی و فرعی

گارانتی‌هایی که توسط شرکت تولید کننده پشتیبانی می‌شوند، گارانتی اصلی نام دارند و تمام محصولات آن برند را پشتیبانی می‌کنند. شرکت‌های دیگری همچون اپل، به دلیل تحریم‌ها در ایران شرکت ندارند. بنابراین شرکت‌های ثالثی وارد کردن این محصولات را انجام می‌دهند؛ که توسط شرکت اصلی تولید کننده پشتیبانی نمی‌شوند. تجربه ثابت کرده است که خرید کالاهایی که گارانتی آن‌ها توسط شرکت سازنده پشتیبانی می‌شود بهتر است.

تفاوت شرکت‌های گارانتی

هنگام خرید هر محصولی، علاوه بر مدت زمان گارانتی، باید به شرکت گارانتی کننده هم دقت کنید. به این دلیل که سیاست‌های شرکت‌های گارانتی با یکدیگر متفاوت است. بنابراین گوشی‌های همراه با توجه به نوع گارانتی که از آن پشتیبانی می‌کنند، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. قبل از خرید گوشی با گارانتی مشخص، پیشنهاد می‌کنیم راجب شرکت تضمین دهنده تحقیق کنید؛ تا اگر مجبور به استفاده از گارانتی شدید، با مشکل مواجه نشوید.

مدت زمان گارانتی

مدت زمان گارانتی در زمان خرید محصول جدید اهمیت زیادی دارد. ممکن است مدت زمان گارانتی گوشی برای بعضی از خریداران زیاد مهم نباشد. اکثر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار بین 12 ماه الی 18 ماه از گارانتی پشتیبانی می‌کنند. در کل می‌توان گفت هرچه قدر مدت زمان گارانتی بیشتر باشد، خیالتان بابت بروز مشکلات راحت‌تر است.

شرایط گارانتی

متاسفانه گارانتی شامل تمام مشکلات و خرابی‌های گوشی نمی‌شود. گارانتی مواردی را شامل می شود که قطعات سخت افزاری دستگاه در بازه زمانی مشخص شده، بدون دخالت عوامل جانبی دچار آسیب شوند. هر شرکت گارانتی قوانین خاص خودش را دارد؛ بنابراین شرایط پوشش دهی گارانتی‌ها، متفاوت است. به طور کلی مشکلات زیر اصلی‌ترین مواردی هستند که شامل گارانتی گوشی همراه نمی‌شوند:

خرابی ناشی از نفوذ آب

گوشی‌هایی که در اثر نفوذ آب دچار مشکل شده‌اند، شامل گارانتی نمی‌شوند. نفوذ آب، به گوشی آسیب می‌زند و سبب باطل شدن گارانتی آن می‌شود. این مسئله برای گوشی‌های با استاندارد IP6X نیز صدق می‌کند. برای مثال اگر گوشی گلکسی اس 21 شما چند روز بعد از خرید، به دلیل افتادن در آب خراب شود، گارانتی هیچ گونه مسولیتی را برعهده نمی‌گیرد.

خرابی در اثر ضربه

وارد شدن ضربه به گوشی، به اجزای داخلی و خارجی آن آسیب وارد می‌کند. بنابراین اکثر شرکت‌ها، ضربه خوردن به محصولات را مشمول دریافت گارانتی نمی‌دانند. در کل می‌توان گفت تمام خرابی‌هایی که توسط کاربر به وجود آید، همچون شکستن ال سی دی، خرابی‌های ناشی از استفاده از شارژرهای نامرغوب و نوسانات برق تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند.

پیکسل سوختگی نمایشگر

پیکسل سوختگی یعنی پیکسل‌های صفحه نمایش دیگر توانایی تولید رنگ‌ نداشته باشند. در مورد این مسئله، شرکت‌های گارانتی کننده، دارای قوانین متفاوتی هستند. شما باید به منظور دریافت اطلاعات راجب شرایط گارانتی پیکسل سوختگی نمایشگر گوشی خود از گارانتی مورد نظر سوال کنید.

تغییرات نرم افزاری در گوشی

تغییرات آسیب زننده در بخش نرم افراز دستگاه همچون آنلاک بوتلودر، تعویض رام و نصب برنامه‌های مخرب مشمول دریافت خدمات گارانتی نمی‌شوند و گارانتی گوشی را باطل می‌کنند.

روش استعلام گارانتی گوشی

به منظور مطمئن شدن از صحت گارانتی گوشی به هنگام خرید و جلوگیری از دریافت کارت‌های گارانتی تقلبی، باید عدد روی کارت گارانتی را به سامانه پیامکی شرکت گارانتی کننده ارسال نمایید.

چگونگی استفاده از گارانتی گوشی

جهت استفاده از خدمات گارانتی، اول باید مطمئن شوید که گوشی شما شرایط لازم جهت دریافت خدمات کارت گارانتی را دارد. پس از آن باید با در دست داشتن مدارکی همچون فاکتور خرید، کارتن گوشی و کارت گارانتی به مراکز خدمات پس از فروش آن شرکت بروید. کارشناسان گارانتی، گوشی شما جهت اطمینان از شرایط گارانتی بررسی می‌کنند. در پایان جهت تعمیر و یا در مواردی تعویض گوشی، بازه زمانی حدود یک هفته تا یک ماه زمان نیاز است.

تفاوت گارانتی با وارانتی

همان طور که در ابتدا توضیح دادیم، گارانتی یک تعهد است، که از جانب شرکت گارانتی کننده به مصرف کننده داده می‌شود. تا اگر مشکلی برای دستگاه پیش آمد آن‌ را تعمیر یا تعویض کند. ولی وارانتی تعهدی است که از سوی شرکت ارائه دهنده وارانتی، به کاربران داده می‌شود؛ که دستگاه تا مدت زمان مشخصی بدون مشکل و خرابی با همان مشخصات اولیه کار کند.
اگر محصول خریداری شده یا گوشی همراه شما به وارانتی مجهز باشد، شما هیچ گونه هزینه‌ای برای تعمیر یا تعویض قطعات پرداخت نخواهید کرد. و در صورت بروز مشکل برای محصول، هزینه تعمیر و تعویض قطعات را وارانتی پرداخت می‌کند.
- اصلی‌ترین تفاوت گارانتی با وارانتی، در این است که در گارانتی امکان پس گرفتن پول محصول از شرکت گارانتی دهنده وجود دارد؛ ولی در وارانتی همچنین قابلیتی وجود ندارد.
- از دیگر تفاوت‌های گارانتی با وارانتی می‌توان به مدت زمان آن‌ها اشاره کرد؛ وارانتی مدت زمان بیشتری نسبت به گارانتی دارد. در کل می‌توان گفت در گارانتی اگر محصول دارای مشکلی در ظاهر یا کیفیت باشد، شرکت گارانتی کننده وظیفه دارد محصول را تعمیر، تعویض یا پس بگیرد. و در وارانتی محصول در صورت داشتن مشکل توسط شرکت وارانتی کننده تعمیر یا تعویض می‌شود.

جمع بندی

بی شک یکی از دغدغه‌های اصلی شما هنگام خرید یک دستگاه جدید، داشتن گارانتی خوب است. در این مقاله در مورد گارانتی گوشی، شرایط گارانتی و تفاوت گارانتی و وارنتی توضیحاتی دادیم. امیدوارم توانسته باشیم به سوالاتتان راجب گارانتی گوشی پاسخ داده باشیم.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا