خانه ترفندهای موبایل آموزش روش‌های تشخیص پردازنده گوشی هوشمند

آموزش روش‌های تشخیص پردازنده گوشی هوشمند

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
25 مهر 1402 | 17:33
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اصلی‌ترین عنصر به کار رفته در گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و غیره پردازنده‌ است؛ که همچون مغز در بدن انسان عمل می‌کند. پردازنده‌، مهم‌ترین معیار سنجش کیفیت و ارزش خرید یک گوشی‌ به حساب می‌آید. هرچه یک پردازنده جدیدتر و گران‌قیمت‌تر باشد، عملکرد سریع‌تر و قدرتمندتری ارائه می‌دهد. بنابراین برای اطلاع دقیق از عملکرد گوشی هوشمندتان، بهتر است مدل تراشه به کار رفته در آن را بدانید. کوالکام بزرگترین تامین کننده پردازنده گوشی‌های هوشمند در جهان است؛ علاوه بر آن برندهای دیگری همچون مدیاتک، سامسونگ، هوآوی و غیره هم در این زمینه عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به آموزش روش‌های تشخیص پردازنده گوشی بپردازیم.

روش‌های تشخیص پردازنده گوشی

اولین و ساده‌ترین راه برای تشخیص نوع پردازنده به کار رفته در گوشی، مراجعه کردن به جعبه گوشی است. زیرا روی جعبه گوشی برخی از اطلاعات مهم از جمله میزان باتری، رم، حافظه داخلی، نوع پردازنده و ... نوشته شده است. علاوه براین می‌توانید از طریق دفترچه داخل جعبه به تمام اطلاعات گوشی دسترسی پیدا کنید.
اگر به جعبه گوشی دسترسی نداشتید، نیاز به برنامه‌های جانبی دارید؛ زیرا در بخش تنظیمات فقط اطلاعاتی همچون میزان رم، حافظه داخلی و غیره در اختیارتان قرار می‌گیرد. هوآوی تنها برندی است که امکان تشخیص نوع تراشه، در قسمت تنظیمات را برای کاربران فراهم کرده است.

- تشخیص پردازنده بدون نرم افزار

در بعضی از گوشی‌ها مثل برند هوآوی، با رفتن به بخش تنظیمات می‌توانید به مشخصات پردازنده گوشی دسترسی پیدا کنید؛ برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:
- ابتدا وارد منوی تنظیمات Setting شوید.
- سپس به بخش“About Phone/Device” وارد شوید.
- در این بخش تمام اطلاعات گوشی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود.

- تشخیص تراشه گوشی به کمک برنامه CPU X

اپلیکیشن CPU X یک برنامه جامع است؛ که می‌توانید با استفاده از آن به اطلاعات دقیقی از پردازنده و دیگر مشخصات گوشی خود دسترسی پیدا کنید. علاوه براین اطلاعات دیگری همچون دوربین، باتری، اینترنت و سنسورهای گوشی هم درون این برنامه یافت می‌شوند.
پس از نصب برنامه CPU X، در صفحه اول، لیست کاملی از اطلاعات مختلف درباره مشخصات سخت افزاری گوشی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. برای تشخیص پردازنده گوشی، گزینه CPU را انتخاب کنید؛ تا اطلاعات دقیقی از تراشه در اختیارتان قرار گیرد. همچنین این برنامه این قابلیت را دارد که گوشی‌های مختلف را از نظر سخت افزاری با یکدیگر مقایسه کند.

- تشخیص تراشه گوشی به کمک برنامه DevCheck

1) اپلیکیشن DevCheck را از گوگل پلی دانلود کنید.
2) پس از نصب برنامه، وارد صفحه داشبورد ‌شوید.
3) از نوار بالای صفحه وارد قسمت Hardware شوید.
4) با انتخاب گزینه سخت افزار (Hardware) مشخصات کامل و دقیقی از اطلاعات CPU به دست می‌آورید.

- تشخیص تراشه گوشی به کمک برنامه CPU info

از دیگر برنامه‌های تشخیص تراشه گوشی، میتوان به برنامه CPU info اشاره کرد؛ که اطلاعات دقیقی درباره حافظه داخلی، رم، تراشه و پردازنده گرافیکی گوشی در اختیارتان قرار می‌دهد. پس از اینکه برنامه را نصب و اجرا کردید، از طریق تب‌های بالا، گزینه CPU را انتخاب کنید. نام دقیق و مشخصات آن در سطر SoC Name‌ برای شما به نمایش گذاشته می‌شود.

- پیدا کردن تراشه گوشی اندرویدی با استفاده از برنامه Inware

برنامه Inware یک برنامه جدید، با رابط کاربری ساده است. برای استفاده از این برنامه پس از نصب و اجرای آن روی تب Hardware ضربه بزنید؛ تا اطلاعت دقیقی از پردازنده گوشی خود به دست آورید.

- پیدا کردن تراشه گوشی به کمک برنامه Device info

برنامه Device info هم مانند برنامه‌هایی که تا کنون معرفی کردیم، اطلاعات مفیدی درباره پردازنده گرافیکی، میزان حافظه، رم، باتری و تراشه در اختیارتان قرار می‌دهد. برای هر کدام از این قسمت‌ها تب‌های جداگانه‌ای وجود دارد؛ که کار کردن با این برنامه را بسیار راحت کرده است. با انتخاب تب CPU به تمام اطلاعات مفید راجع به تراشه گوشیتان دسترسی خواهید یافت.

ARM،‌ARM64 و x86 چیست؟

درحال حاضر، سه معماری اصلی CPU در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بین سه حالت ARM، ARM64 ‌و x86‌ ، رایج‌ترین حالت ARM است؛ زیرا مصرف باتری بهینه‌ای دارد.‌ARM64 نسخه پیشرفته‌تر ARM است؛ که از پردازش 64 بیتی برای محاسبات قدرتمندتر پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر اکثر گوشی‌ها به دلیل محاسبات قدرتمند آن به معماری ARM64 مجهز شده‌اند.x86 هم از هر یک از انواع CPU های ARM قدرتمند‌تر و سریع‌تر است؛ ولی مصرف باتری بیشتری دارد؛ بنابراین نسبت به دو مدل دیگر کمتر رایج است.

چطور بفهمیم یک گوشی سامسونگ اسنپدراگون است یا اگزینوس

برند سامسونگ گوشی‌های پرچمدار خود را در دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس به بازار عرضه می‌کند. این برند امسال تصمیم گرفت گوشی‌های پرچمدار سری اس 23 خود را فقط به تراشه اسنپدراگون مجهز کند؛ که باگ کمتر و عملکرد بهتری دارد. بنابراین به دلیل عملکرد بهتر تراشه اسنپدراگون، اکثر کاربران به دنبال گوشی با این تراشه هستند. اگر می‌خواهید قبل از باز کردن جعبه گوشی بدانید که تراشه به کار رفته در آن اسنپدراگون است یا اگزینوس، مراحل زیر را دنبال کنید.
همان طور که می‌دانید اطلاعات زیادی همچون IMEI، Serial Number و مدل نامبر روی جعبه گوشی نوشته شده‌اند. به کمک مدل نامبر می‌توانید اسنپدراگون یا اگزینوس بودن گوشی‌های سامسونگ را بفهمید. اگر عبارات U-U1-W-N-E در آخر مدل نامبر باشد؛ تراشه به کار رفته در گوشی اسنپدارگون است. و اگر در آخر نامبر عبارات B/DS و B قرار داشت، گوشی مجهز به تراشه اگزینوس است.

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم اصلی‌ترین عنصر به کار رفته در گوشی‌های موبایل پردازنده‌ است. بنابراین دانستن اینکه تراشه به کار رفته در گوشی شما چیست، می‌تواند به شما در فهمیدن میزان قدرت گوشیتان کمک زیادی بکند. در این مقاله چند مورد از بهترین برنامه‌های تشخیص تراشه گوشی را به شما معرفی کردیم؛ که به راحتی بتوانید نوع تراشه به کار رفته در گوشی خود را بفهمید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا