خانه علم و تکنولوژی گجت نیوز فناوری NFC چیست، و چه کاربردهایی دارد؟

فناوری NFC چیست، و چه کاربردهایی دارد؟

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
3 اسفند 1401 | 15:58
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به احتمال زیاد اکثر شما واژه NFC را در مشخصات گوشی‌های هوشمند امروزی مشاهده کرده‌اید. این واژه، هنوز در بین کاربران ایرانی زیاد شناخته شده نیست؛ و در هنگام خرید گوشی جدید، زیاد به این ویژگی توجه نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم با مفهوم NFC و قابلیت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهد آشنا شویم.

NFC چیست؟

کلمه NFC مخفف عبارت Near Field Communication است؛ این عبارت به معنی (ارتباط حوزه نزدیک) است. در واقع nfc یک استاندارد ارتباطی برای گجت‌های قابل حمل است؛ که به کمک یک ارتباط رادیویی، به تبادل اطلاعات بین دو دستگاه مجهز به این قابلیت می‌پردازد. نکته بسیار مهمی که راجب این ارتباط وجود دارد، این است که فاصله دو دستگاه از هم، باید حداکثر 4 سانتیمتر باشد. با این تفاسیر‌ NFC فقط قادر به رد و بدل کردن اطلاعات بین دو دستگاه‌ِ نزدیک به هم است.
این تکنولوژی تا حدودی شبیه بلوتوث است؛ با این تفاوت که بلوتوث از فاصله چند متری هم قادر به برقراری ارتباط است؛ ولی تکنولوژی NFC در فاصله محدود چند سانتی متری قادر به فعالیت است. به کمک این قابلیت جذاب، می‌توانید کارهایی همچون دریافت بلیط و کارت پرواز، چاپ کردن تصویر با پرینترهای مجهز به این فناوری، باز و بسته کردن درها و بسیاری کار دیگر را انجام دهید.

NFC چگونه کار می‌کند؟

پس از اینکه با واژه NFC آشنا شدیم، اکنون به بررسی نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. NFC بر پایه یک تکنولوژی ساده و آسان استوار است؛ و همچون بلوتوث و وای-فای از طریق امواج رادیویی عمل می‌کند.‌ فرکانس رادیویی در این قابلیت بر روی یک چیپ یا تراشه اختصاصی اعمال شده است؛ بنابراین دستگاه را قادر به ارتباط بیسیم می‌کند. زمانی که ارتباط NFC بین دو دستگاه فعال باشد، آن دو دستگاه بدون نیاز به وارد کردن کد تایید می‌توانند حجم کمی از اطلاعات را رد و بدل کنند. شرط لازم جهت این کار، فاصله نزدیک دو دستگاه از یکدیگر است.

چگونه بفهمیم گوشی NFC دارد؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه ارتباطات، گوشی‌های هوشمند به قابلیت‌های بسیار کابردی و جذابی مجهز شده‌اند. بی شک این قابلیت‌های جدید، در داشتن زندگی راحت‌تر کمک بسزایی به ما می‌کنند. از بین این قابلیت‌ها می‌توان به NFC‌،‌RFID و غیره اشاره کرد. حال سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که چگونه بفهمیم گوشی ما از ان اف سی پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ چک کردن NFC گوشی کار بسیار راحتی است؛ کافیست در قسمت تنظیمات گوشی خود عبارت‌NFC را سرچ کنید؛ تا از وجود آن مطمئن شوید. همچنین با جستجوی مشخصات گوشی خود در وب می‌توانید از وجود ان اف سی اطمینان حاصل کنید.

تگ NFC چیست؟

تگ‌های ان اف سی، شامل برچسب‌ها و سایر فرستنده‌های کوچک می‌شوند؛ که به عنوان دستگاه‌های غیرفعال‌ NFC فعالیت می‌کنند. تگ‌های ان اف سی قادراند بدون نیاز به منبع انرژی، اطلاعاتی را به دستگاه‌های NFC دیگر ارسال کنند. تگ‌ها، توانایی دریافت و پردازش اطلاعات از منابع ان اف سی را ندارند. بنابراین این برچسب‌ها بدون نیاز به منبع تغذیه، با برنامه‌هایی همچون Tasker برنامه‌ریزی می‌شوند؛ تا پس از اسکن، کارهای خاصی را انجام دهند. این تگ‌ها کاربردهای بسیار گوناگونی دارند؛ برای مثال در پوسترهای تبلیغاتی هوشمند، کنترل گوشی، کنترل کامپیوتر و غیره از آن‌ها استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد NFC

کل وسایل مجهز به NFC در سه حالت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند:

1) حالت همتا به همتا

متداول‌ترین حالت اتصال بین دو وسیله مجهز به NFC حالت Peer-to-peer یا همتا به همتا است. در این حالت می‌توان اطلاعاتی همچون عکس‌، فایل‌ صوتی و مخاطبین را بین دو دستگاه رد و بدل کرد. در حالت همتا به همتا، ارسال داده برعهده دستگاه اکتیو است و دریافت داده برعهده دستگاه پسیو است.

2) حالت خواندن و نوشتن

حالت Reader/writerبه منظور برقراری ارتباط بین دستگاه مجهز به فناوری NFC همچون گوشی هوشمند و دستگاه کارت خوان با برچسب‌های NFC کاربرد دارد. این برچسب‌ها روی مکان یا اشیاء مختلف نصب می‌شوند؛ و جهت ارائه اطلاعات یا تسهیل در امور روزمره، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3) حالت شبیه‌ساز کارت

در این حالت برقراری ارتباط، بین گوشی یا کارت مجهز به NFC با دستگاه NFC خوان است.

کاربردهای NFC در ایران

در کشور ما هم خوشبختانه بعضی از قابلیت‌های NFC همچون پرداخت‌های الکترونیکی امکان‌پذیر شده‌اند. جهت استفاده از برنامه‌های طراحی شده برای پرداخت‌های الکترونیکی، با روش ان اف سی، باید کارت‌ عضو شتاب خود را به این برنامه‌ها معرفی کنید؛ یا اینکه کیف پول الکترونیکی ایجادشده در آن‌ها را شارژ کنید. به کمک این برنامه‌ها می‌توانید به‌جای کارت الکترونیکی اتوبوس یا مترو، از گوشی خود استفاده کنید.

امنیت NFC

NFC از امنیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین با خیال راحت می‌توانید برای پرداخت‌های موبایلی و الکترونیکی از آن استفاده کنید. در این روش، امکان سرقت اطلاعات وجود ندارد؛ زیرا اطلاعات به‌صورت رمزگذاری ‌شده تبادل می‌شوند.

کاربرد NFC در گجت‌های مختلف

فناوری NFC کاربردهای بسیار زیاد و جذابی را در گجت‌های هوشمند برای ما به ارمغان می‌آورد. در ادامه با چند نمونه از این کاربردها آشنا می‌شویم:

- پرداخت الکترونیکی و بیسیم

در حال حاظر قابلیت‌های پرداخت الکترونیکی بیسیم از طریق گجت‌های موبایلی رو به روز در حال فراگیرتر شدن هستند. از اصلی‌ترین این نوع قابلیت‌ها می‌توان به اپل پی (Apple Pay)، سامسونگ پی (Samsung Pay) و اندروید پی (Android Pay) اشاره کرد. استفاده از این قابلیت‌ها منوط به اتصال nfcاست؛ بنابراین اگر گجت هوشمند شما قادر به پشتیبانی NFC نباشد، نمی‌توانید از سرویس‌های پرداخت الکترونیکی بهره‌مند شوید.

- انتقال تصویر از موبایل به تلویزیون

جهت انتقال تصاویر از موبایل به تلویزیون، حتما باید تلویزیون شما هم از قابلیت NFC پشتیبانی کند. در اکثر تلوزیون‌های جدید برچسب NFC ‌به قسمت پشتی بدنه دستگاه نصب شده است. با نزدیک کردن گوشی به برچسب NFC ‌می‌توانید تصاویر را از موبایل به نمایشگر تلویزیون انتقال دهید.

- انتقال صدا به اسپیکر

بعضی از اسپیکرهای خاص از قابلیت‌ NFC پشتیبانی می‌کنند. برای انتقال صدا از گوشی به اسپیکر، کافیست گوشی خود را به قسمت انتقال داده از طریق‌NFC ، نزدیک کنید؛ تاارتباط برقرار شود و صدای خروجی از اسپیکر پخش ‌شود.

- باز کردن قفل درب‌های مختلف

قفل‌های خاصی وجود دارند که در آن‌ها از چیپ NFC استفاده شده است؛ بنابراین با نزدیک شدن کارت‌های شناسایی NFC دار، به این قفل‌ها می‌توانید آن‌ها را باز کنید. همچنین در بعضی از خودروهای خاص هم به منظور باز کردن درب خوردو از قابلیت ان اف سی استفاده می‌شود.

- کارت غذای دانشگاه‌، بلیت اتوبوس و غیره

سیستم‌های هوشمند مورد استفاده در دانشگاه‌ها جهت ارائه غذا برپایه اتصال nfc هستند. زمانی که کارت هوشمند غذا در مجاورت دستگاه nfc خوان قرار می‌گیرد؛ از طریق چیپ NFC یک ارتباط رادیویی بین کارت هوشمند و دستگاه برقرار می‌شود و اطلاعات بین آن‌ها تبادل می‌شوند. این قابلیت در مکان‌های دیگری مثل بلیط مترو، اتوبوس و غیره هم کاربرد دارد.

- پرینت آنی عکس‌ها

بعضی از پرینترهای خاص، قادر به پشتیبانی از اتصال nfc هستند. اگر یک پرینتر مجهز به چیپ nfc دارید، می‌توانید به صورت بیسیم و از طریق ارتباط NFC بین گوشی خود و پرینتر، در عرض چند ثانیه عکس‌های خود را چاپ کنید. برای این کار فقط باید برنامه‌هایی مثل موبایل پرینت (Mobile Print) را در گوشی خود نصب کنید.

جمع بندی

در این مقله راجب، اتصال‌ nfcچیست، چگونگی عملکرد آن و قابلیت های مختلف ان اف سی صحبت کردیم. بی شک می‌توان گفت در آینده‌ای نه چندان دور، اتصال NFC کاربردهای بسیار بیشتری پیدا می‌کند؛ و با توجه به سهولت کار این اتصال، توجه کاربران زیادی به آن جلب می‌شود. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌های مقاله نظری دارید، با ما به اشتراک بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا