خانه تازه های جهان موبایل اپل از تراشه قدرتمند M2 اولترا رونمایی کرد

اپل از تراشه قدرتمند M2 اولترا رونمایی کرد

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
7 تیر 1402 | 17:10
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اپل در رویداد WWDC ۲۰۲۳ از سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌ی خود با نام M2 ‌اولترا رونمایی کرد. این پردازنده از ترکیب دو تراشه M2 مکس ساخته شده است؛ و روی کامپیوتر پرقدرت مک استودیو و همچنین مک پروی جدید به بازار عرضه خواهد شد.

 تراشه تازه‌وارد M2 اولترا، 134 میلیارد ترانزیستور دارد؛ که درمقایسه‌با M1 اولترا ۲۰ میلیارد بیشتر شده است. همچنین حداکثر 192 گیگابایت حافظه داخلی یکپارچه را ارائه می‌دهد؛ این میزان حافظه نسبت به تراشه M1 اولترا حدود 50 درصد بیشتر است. معماری به کار رفته در ساخت این تراشه‌UltraFusion اپل است؛ و از ترکیب دو تراشه M2 مکس حاصل شده است.

تراشه M2 اولترا با فرآیند ۵ نانومتری نسل دوم ساخته شده است؛ و به منظور اتصال دو تراشه‌ی‌M2 ‌مکس به تکنولوژی پیشرفته‌ی اولترافیوژن مجهز شده است. به همین دلیل است که عملکرد آن دوبرابر M2 مکس است. تعداد هسته‌های پردازشی M2 اولترا از ۱۲ به ۲۴ و تعداد هسته‌های گرافیکی آن از ۳۸ به ۷۶ رسیده‌ است.

این تراشه از 24 هسته CPU و 76 هسته GPU تشکیل شده است. و به کمک 32 هسته در قسمت موتور عصبی، قادر است 31.6 تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد. M2 اولترا توانایی پشتیبانی از حداکثر 6 نمایشگر پرو دیسپلی XDR را دارد.
این نسخه جدید از نظر GPU تقریباً 30 درصد و از نظر CPU تقریباً 20 درصد قوی‌تر از M1 اولترا شده است؛ همچنین موتور عصبی آن ۴۰ درصد سریع‌تر شده است. پهنای باند حافظه در این تراشه به 800 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

از دیگر قابلیت‌های M2 اولترا می‌توان به پشتیبانی از حداکثر هشت درگاه تاندربولت 4 و شش درگاه PCIe نسل 4، پشتیبانی از وای‌فای 6e و اترنت 10 گیگابیتی، امکان افزودن کارت گرافیک‌های مجزا، بلوتوث ۵.۳ و غیره اشاره کرد. 
 

چندین سال است که اپل تلاش می‌کند محصولاتش را به تراشه‌های اختصاصی خود مجهز کند. عرضه‌ی تراشه‌M2 اولترا به همراه مک پرو نشان دهنده این است که اپل در این کار کاملاً موفق شده است. ‌اپل ادعاهای زیادی راجع به مزیت پردازنده‌های خود نسبت به پردازنده‌های اینتل دارد؛ ولی باید دید که آیا این برتری‌ها در عمل هم دیده می‌شوند یا خیر.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا