خانه ترفندهای موبایل آموزش ساخت رمز عبور قوی

آموزش ساخت رمز عبور قوی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
21 آذر 1402 | 11:28
زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای ثبت‌نام و ورود به هر سامانه و اپلیکیشنی، نیاز به ساخت یک رمزعبور ایمن دارید. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد چطور یک رمز عبور قوی بسازید و آن را هرگز فراموش نکنید. در ادامه با دارا کالا همراه باشید.

شاید شما هم شمارش تعداد دفعاتی که برای ورود به وب‌سایت‌های مختلف رمز عبور ساخته‌اید، از دستتان در رفته باشد. بی‌شک راهی برای به خاطر سپردن تمام رمزهای عبوری که ساخته‌اید وجود ندارد؛ مگر با تکرار آن رمز عبور یا استفاده از نوعی الگوی مشخص. همچنین استفاده مجدد از یک گذرواژه‌ برای تمام برنامه‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا درصورت دستیابی سودجویان به یک رمز عبور، می‌توانند به سایر اطلاعات و حریم خصوصی شما دسترسی پیدا کنند.

بهترین برنامه‌های مدیریت رمزعبور

برای مقابله با مشکل ساخت و به خاطر سپردن رمزعبور، نرم افزارهای مدیریت رمزعبور به کمک شما می‌آیند. برای استفاده از این نرم افزارها لازم است رمزعبور بسازید؛ اما این آخرین و تنها رمز عبوری است که باید آن را به خاطر بسپارید. زیرا برنامه‌ مدیریت رمز عبور قادر است رمزهای عبور قوی برای شما ایجاد کند؛ و آنها را به خاطر بسپارد.
شما می‌توانید در فروشگاه‌های دانلود اینترنتی، تعداد زیادی برنامه مدیریت رمز عبور بیابید. برای مثال برنامه‌های 1Password و Dashlane‌ از بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور محسوب می‌شوند. این برنامه‌ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ و با تمام مرورگرهای وب محبوب همچون کروم، اج، فایرفاکس و سافاری ادغام می‌شوند. و در تمام دستگاه‌هایتان رمزهای عبور شما را همگام‌سازی می‌کنند.
 اگر امنیت برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید برایتان مهم است، از رمزهای عبور قوی برای ورود به آن‌ها استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای ساخت رمز عبور قوی، استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور است. این برنامه‌ها قابلیت‌های ویژه دیگری همچون، داشبوردهای امنیتی، تعویض رمز عبور و... را هم در اختیار شما قرار می‌دهند.
 

اصول ساخت یک رمزعبور قوی

طبق توصیه‌های سنتی، یک رمزعبور قوی باید دارای خصوصیات زیر باشد:
- حداقل 12 کاراکتر داشته باشد: یک کلمه عبور مناسب باید از 12 تا 14 کاراکتر تشکیل شده باشد. هرچه تعداد کاراکترها بیشتر باشد، کلمه عبور شما قوی‌تر می‌شود.
- دارای نماد‌ها و حروف بزرگ و کوچک باشد: رمز عبور باید ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک باشد؛ تا حک کردن آن توسط افراد سودجو سخت‌تر شود.
- از کلماتی که در فرهنگ لغات وجود دارند، استفاده نکنید: کلماتی که خودشان و یا ترکیباتی از آن‌ها در فرهنگ لغات وجود دارند، برای کلمه عبور مناسب نیستند. به جای استفاده از کلمات با پسوند یا پیشوندهایشان؛ که به راحتی قابل هک شدن هستند؛ از حروف بزرگ و کوچک اول یا آخر کلمات استفاده کنید
- از نشانه استفاده کنید: استفاده از نشانه‌هایی همچون @، #، !، &  و ... که از ترکیب  Shift+اعداد ساخته می‌شود، از یک حرف یا عدد عادی چند برابر قدرتمندتر هستند.
 برای مثال با توجه به گفته‌های بالا رمزعبور «BigHouse$123» بسیار مناسب به نظر می‌رسد. به دلیل اینکه از‌ 12 کاراکتر متشکل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها ساخته شده است. ولی باز هم آن قدر که فکرش را می‌کنید این کلمه عبور قوی نیست؛ زیرا کلمات به کار رفته در این رمز عبور کاملاً در فرهنگ لغات وجود دارند و فقط یک نماد مشخص در آن به کار رفته است؛ همچنین اعداد به ترتیب در انتها قرار گرفته‌اند. بنابراین حدس زدن این رمز عبور برای هکرها و افراد سودجو بسیار راحت است.
 

ترفندهای ساخت رمز عبور فراموش نشدنی

در کل ساخت یک رمز عبور مناسب کار آسانی است؛ کافیست انگشتان خود را روی صفحه کلید بکشید. برای مثال رمز‌(t&gSp&3h2Z4#t9d5) بسیار قوی است؛ زیرا از 16 کاراکتر مختلف که در بالا توضیح دادیم تشکیل شده است. کاراکترهای تصادفی به کار رفته در این رمزعبور قابل حدس زدن نیستند.
ولی مشکل اصلی این است که حفظ کردن این رمز عبور بسیار دشوار است. با این وجود، فقط از طریق روش‌ها و برنامه‌های مدیریت پسورد می‌توانید رمزهای عبور دشوار را ذخیره کنید.

1) استفاده از الگوریتم‌ برای حفظ رمز عبور

روش استفاده از الگوریتم‌ برای حفظ کلمه عبور، به این صورت است که شما از یک جمله که نشان دهنده خاطره یا بخشی از زندگی‌تان باشد استفاده کنید. این روش بسیار آسان‌تر از چیدمان اعداد و حروف بی‌ربط است.
برای مثال جمله‌ی، اولین خانه‌ای که من در آن زندگی کردم، خیابان فالک پلاک 9 بود. (The first house I ever lived in was 9 Falk Street) به کمک این جمله می‌توانید از اولین ارقام و حروف هر کلمه، رمز عبور مناسبی بسازید. از جمله پیش فرض بالا می‌توان رمز عبور ( TfhIeliw613FS.Rw$4pm ) را استخراج کرد. این رمز عبور قوی است و تمام نکات در آن رعایت شده است؛ علاوه بر این به خاطر آوردن آن کار زیاد سختی نیست.

2) ساخت رمزعبور از طریق سایت Diceware

برای ساخت یک رمز عبور قوی، توصیه می‌شود چهار کلمه به طور تصادفی انتخاب کنید؛ سپس آنها را با هم ترکیب کنید تا یک رمز عبور قوی چند کلمه‌ای داشته باشید. مهم‌ترین نکته در این روش، تصادفی بودن کلمات انتخابی و طول رمز عبور است. برای مثال کلماتی همچون «سیب باتری هواپیما درخت» کاملاً تصادفی هستند. این کلمات هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، ولی به خاطر سپردن آن‌ها آسان‌تر از یک رمز عبور تصادفی و غیرمرتبط با علائم و کاراکترهای زیاد است.
بعضی از شما ممکن است مهارتی در ساخت ترکیب‌های تصادفی نداشته باشید؛ به همین دلیل ابزاری طراحی شده است که به شما در ساخت رمزعبور قوی کمک می‌کند.
وبسایت Diceware لیستی از کلمات را به صورت تصادفی به شما ارائه می‌دهد. این روشِ کمکی  در انتخاب کلمه عبور مناسب بسیار کارآمد است؛ زیرا این اطمینان را به شما می‌دهد که کلمات کاملاً تصادفی هستند. به خاطر سپردن این کلمات تقریباً ساده است؛ زیرا از یک لیست مشخص انتخاب شده‌اند.
دقت کنید که ساخت رمزعبور دشوار به تنهایی برای حفظ حریم شخصی شما کافی نیست. زیرا در صورتی که از یک رمزعبور برای تمام حساب‌های کاربری خود استفاده کنید، در صورتی که رمز عبور شما به دست افراد سودجو بیفتد، تمام برنامه‌های شما به خطر می‌افتند.

کلام آخر

در این مقاله به آموزش ساخت رمزعبور قوی برای استفاده در برنامه‌های شخصی مختلف پرداختیم. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ساخت رمز عبور ایمن، برای هر برنامه به صورت جداگانه شما را از شر بدافزارهای هک کننده رمزهای عبور در امان نگه دارید. همچنین مهم‌تر از ساخت رمز عبور، این است که رمز عبور ساخته شده را درجای ایمن نگهداری کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا