خانه علم و تکنولوژی اخبار سخت افزار معرفی تراشته پرچم دار کوالکام، اسنپدراگون ۸ نسل ۲

معرفی تراشته پرچم دار کوالکام، اسنپدراگون ۸ نسل ۲

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
5 دی 1401 | 12:00
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت آمریکایی کوالکام، جدیدترین تراشته پرچم دار خود را با نام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به بازار معرفی کرد. این تراشه جدید احتمالاً قصد دارد جایگزین نسل قبلی یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 شود. به زودی گوشی‌هایی که به این تراشه مجهز شده‌اند، به بازار عرضه خواهند شد. این پردازنده 4 نانومتری با شماره مدل SM8550-AB هم نام گذاری شده است. با دارا کالا همراه باشید تا در ادامه به بررسی این تراشه تازه وارد بپردازیم.

مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 2

با توجه به اینکه کوالکام در ساخت جدیدترین تراشه‌ خود، تمرکز زیادی روی بخش مصرف بهینه کرده است؛ ولی همچنان با بهبود چشمگیر عملکرد تراشه، نسبت به نسل قبل مواجه هستیم. طبق گفته شرکت سازنده، اسنپدراگون 8 نسل 2 نسبت به نسل قبلی‌35 درصد افزایش عملکرد داشته است؛ و همچنین از نظر مصرف انرژی هم 40 درصد عملکرد بهینه‌‌تری ارائه می‌دهد.
در این تراشه، از ۱هسته قدرتمند از نوع Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز به عنوان هسته اصلی استفاده شده است. برخلاف نسل قبل، ۴ هسته‌ی قدرتمند Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز در این تراشه ایفای نقش می‌کنند. همچنین شاهد حضور ۳ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز هم هستیم.
کوالکام ،برای این تراشه نسبت به نسل قبل، فناوری‌های جدیدتری در نظر گرفته است؛ بنابراین گوشی‌های مجهز به این تراشه، قادراند از رم LP-DDR5X با فرکانس 4200 مگاهرتز و همچنین فضای ذخیره‌سازی UFS 4.0 پشتیبانی کنند.
اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به پردازنده گرافیکی، آدرنو 740 مجهز شده است؛ که در مقایسه با آدرنو 730 با افزایش 25 درصدی عملکرد و کاهش 45 درصدی مصرف انرژی همراه شده است. پردازنده آدرنو 740 همچنین برای اولین‌بار قادر به پشتیبانی از ولکان 1.3 به همراه OpenGL ES 3.2 می‌باشد.

نمایشگر

اسنپدراگون 8 نسل 2‌، از نمایشگرهایی با رزولوشن +QHD و نرخ تازه سازی 144 هرتز یا نمایشگرهایی با کیفیت 4K و نرخ تازه سازی 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین قادر به پشتیبانی از نمایشگر اکسترنال با کیفیت4K و سرعت ۶۰ هرتز هم می‌باشد. پشتیبانی از‌+HDR10، دالبی ویژن، رنگ‌های ۱۰ بیتی، رمزگشایی ویدیویی AV1 با امکان استریم ویدیوهای 8K ‌ با سرعت 60 فریم بر ثانیه هم از دیگر قابلیت‌های این تراشه می‌باشند.

دوربین

تراشته پرچم دار کوالکام، برای استفاده از سنسورهای دوربین سونی و سامسونگ بهینه‌سازی شده است؛ و همچون نسل گذشته از یک سیستم پردازش تصویر سه‌گانه ۱۸ بیتی پشتیبانی می‌کند. این تراشه قادر است به صورت همزمان از سه دوربین 36 مگاپیکسلی یا یک دوربین 200 مگاپیکسلی بهره‌مند شود. همچنین دوربین‌های 108 مگاپیکسلی را بدون شاتر لگ مدیریت می‌کند.
در بخش فیلم برداری، اسنپدراگون 8 نسل 2 ویدیوهای با کیفیت 8K HDRبا سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند؛ همچنین تصاویری 64 مگاپیکسلی هم به‌صورت هم‌زمان به ثبت می‌رساند. علاوه بر این، قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K ‌‌و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و ضبط ویدیوهای اسلوموشن با کیفیت ۷۲۰P و سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه هم برای این تراشه در نظر گرفته شده است.

اتصالات

این تراشه از مودم اسنپدراگون X70 بهره مند شده است؛ که از طول موج میلی‌متری 5G و فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت و آپلود 3.5 گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.
وای‌فای ۷ در این تراشه، به لطف سیستم FastConnect 78000 ‌نسبت به نسل قبل، علاوه بر کاهش زمان تأخیر، با افزایش سرعت از ۳٫۶ به ۵٫۸ گیگابیت هم همراه شده است.
کوالکام، جدیدترین پردازنده خود را به بلوتوث ۵٫۳ و به روزترین سیستم صوتی اسنپدراگون Sound با قابلیت پخش صدا با کیفیت ۴۸ کیلوهرتز و زمان تأخیر بسیار عالی ۴۸ میلی ثانیه مجهز کرده است.

هوش مصنوعی

پردازنده Hexagon به کار رفته در اسنپدراگون هشت نسل دو، برای اولین‌بار است که در تراشه‌های کوالکام مورد استفاده قرار می‌گیرد. و از فرمت INT4 پشتیبانی می‌کند؛ که نسبت به نسل قبل، 60 درصد عملکرد بهتری را در هر وات ارائه می‌دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، عملکرد هوش مصنوعی در این تراشه‌ جدید، 4.35 برابر افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین به دوربین در شناسایی بخش‌های مختلف تصویر کمک زیادی می‌کند.

جمع بندی

شرکت‌های سازنده زیادی از جمله شیائومی و سامسونگ قصد دارند از تراشته پرچم دار کوالکام، یعنی اسنپ دراگون ۸ نسل ۲ در محصولات خود استفاده کنند. خبر خوش اینکه اولین گوشی‌هایی که به اسنپدراگون ۸ نسل 2 مجهز شده اند، تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند، ولی همچنان نمی‌دانیم کدام شرکت سازنده اولین نفر از این تراشه استفاده می‌کند.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا