خانه ترفندهای موبایل آموزش 11 روش ساده برای افزایش سرعت اینترنت وای فای

آموزش 11 روش ساده برای افزایش سرعت اینترنت وای فای

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
8 مهر 1402 | 15:08
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در عصر ارتباطات و تکنولوژی، سرعت اینترنت از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است؛ و رقابت تبادل داده‌ها بر سر صدم ثانیه است. در حال حاضر کندی سرعت اینترنت، یکی از مشکلات کلافه کننده هر کاربری است؛ زیرا با کاهش سرعت اینترنت، عملکرد ما در انجام کارها کم می‌شود. اینترنت را می‌توان به صورت خانگی از طریق مودم یا از طریق اینترنت همراه استفاده کرد. کاهش سرعت اینترنت دلایل زیادی دارد. اکثر اوقات این مشکل را با ری استارت کردن مودم و روتر یا ارتقاء به شبکه می‌توان حل کرد. در ادامه با دارا کالا همراه باشید؛ تا به آموزش 11 روش ساده برای افزایش سرعت اینترنت وای فای بپردازیم.

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت

پایین بودن سرعت اینترنت، دلایل مختلفی از جمله پهنای باند، تنظیمات‌DNS ، قدیمی بودن روتر، فاصله دور از سیستم، تغییرDNS server و غیره دارد. هیچ جای نگرانی نیست؛ زیرا هر کدام از این موارد راه حل مختص به خود را دارد. اگر می‌خواهید یک بار برای همیشه بیاموزید که چگونه سرعت وای فای خود را افزایش دهید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ترفندهای افزایش سرعت وای فای

برای افزایش سرعت وای فای، بهتر است تمام نکات و ترفندهایی که در ادامه مطرح می‌کنیم را تست کنید.

1) مودم را در جای مناسبی قرار دهید

اولین اقدام این است که مودم خود را در جای مناسبی قرار دهید. 
- بهتر است مودم را در مرکز خانه قرار دهید؛ زیرا مودم امواج و سیگنال‌های خود را در تمام جهات منتشر می‌کند. بنابراین از قرار دادن مودم در گوشه اتاق بپرهیرید.
- مودم را روی زمین قرار ندهید؛ حتماً آن را روی میز یا قفسه بگذارید.
- بهتر است مودم را در اتاقی قرار دهید که بیشترین مصرف اینترنت را دارد، و یا دستگاه‌های متصل به وای فای در آنجا قرار دارند. زیرا اتاقی که مودم در آن قرار دارد، سرعت اینترنت بیشتری دارد. 
- مودم را در نزدیکی تلویزیون، تلفن‌های بیسیم، گوشی‌های موبایل، مایکروویو و دیگر وسایل الکترونیکی قرار ندهید؛ زیرا باعث تداخل و کاهش سرعت مودم می‌شود.
- قرار دادن مودم در فضای باز هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ گذاشتن مودم بین مبلمان یا داخل کمد سبب کاهش سرعت اینترنت می‌شود.
 

2) مودم را خاموش و روشن کنید

گاهی اوقات با خاموش و روشن کردن مودم، مشکل کاهش سرعت حل می‌شود. زیرا در صورتی که مودم ADSL را چندین روز خاموش و روشن نکنید، مممکن است بعضی از قسمت‌های آن به خوبی کار نکنند.

3) مودم را ری استارت یا ریست کنید

راه‌اندزی مجدد مودم، در اکثر مواقع جواب خواهد داد. بهتر است به جای اینکه به طور دستی وای فای را ری‌استارت کنید، یک برنامه خودکار تنظیم کنید تا یک بار در روز یا هفته یکبار ری استارت شود. برای ری استارت کردن مودم مراحل زیر را انجام دهید:
- با دکمه پاور، مودم را خاموش کنید.
- سیم برق را جدا کنید.
- ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه صبر کنید سپس آن را مجدداً به برق متصل کنید.
- با دکمه پاور مودم را روشن کرده و چند ثانیه صبر کنید تا چراغ‌های آن روشن شود.

ریست کردن مودم هم کار بسیار آسانی است؛ فقط کافیست کلید«Reset»‌ یا «Restart» را که معمولاً در پشت کنار خروجی‌های شبکه یا دکمه روشن خاموش قرار گرفته است را چند ثانیه بفشارید. ریست کردن باعث می‌شود مودم به تنظیمات کارخانه بازگردد؛ و تمام تغییراتی که ایجاد کرده‌اید از بین بروند. پس از ریست کردن لازم است تغییراتی همچون انتخاب رمزعبور را دوباره ایجاد کنید.

4) از دو روتر استفاده کنید

بهتر است برای بالا بردن سرعت اینترنت وای فای، از یک روتر دوم، به صورت استراتژیک در خانه یا محل کار خود استفاده کنید.

5) جهات آنتن مودم را تغییر دهید

ترفند بعدی برای افزایش سرعت وای فای، تنظیم جهات آنتن‌های مودم است. آنتن‌های عمودی، سیگنال‌های افقی منتشر می‌کنند؛ بنابراین فضای بیش‌تری را تحت پوشش قرار می‌دهند. اگر مودم شما دو آنتن دارد، در صورتی که یک آنتن را عمودی و دیگری را افقی قرار دهید، انتشار امواج به صورت یکنواخت در تمام خانه پخش می‌شود و سیگنال‌دهی بهتری دارد.

6) تنظیمات امنیتی مودم خود را کنترل کنید

اگر مودم شما از نظر امنیتی ضعیف باشد، افراد سودجو به راحتی می‌توانند اقدام به هک کردن و استفاده از پهنای اینترنتی شما کنند. اگر تاکنون به امنیت مودم و شبکه ی خود اهمیت زیادی نداده‌اید، همین الان از طریق آدرس IP مودم، وارد صفحه تنظیمات شوید؛ و در بخش رمزگذاری WPA2 پسوردی پیچیده تعیین کنید. با انجام این کار احتمال هک شدن مودم و کاهش سرعت آن را کاهش خواهید داد. علاوه بر این، روش‌های دیگری همچون مخفی کردن نام شبکه وای فای یا استفاده از قابلیت مک فیلترینگ مودم هم وجو دارد؛ که با انجام آن‌ها می‌توانید امنیت شبکه داخلی خود را دو چندان کنید.

7) نرم افزار مودم خود را تنظیم کنید

بعضی مواقع می‌توانید سرعت وایفای را با انجام تنظیماتی در مودم افزایش دهید. نسل جدید مودم‌ها به طور خودکار کانالی که شلوغی کمتری دارد انتخاب می‌کنند؛ درحالی که مودم‌های قدیمی به صورت پیشفرض یک کانال را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین دچار مشکل می‌شوند.
- ابتدا از طریق آدرس آیپی وارد صفحه تنظیمات مودم شوید. آدرس معمولاً در پنل پشتی مودم درج شده است. مودم‌های قدیمی روی ۱۲ کانال مختلف کار می‌کنند؛ که در بین آن‌ها کانال‌های 1، 6 و 11 بهتر هستند و تداخل کمتری نیز دارند. مودم‌های قدیمی به طور پیشفرض روی کانال 6 هستند، شما با تغییر کانال‌ها می‌توانید سرعت اینترنت را افزایش دهید.
اگر مودم شما دارای 2 باند فرکانسی است، توصیه می‌شود فرکانس 2.4 گیگاهرتزی را به 5 گیگاهرتز تغییر دهید تا کیفیت وایفایتان بهبود پیدا کند. زیرا فرکانس 5 گیگاهرتز، سرعت بالایی دارد و با دیگر دستگاه‌ها و شبکه‌ها تداخل کمتری دارد.
در کل اگر اطراف مودم تداخل سیگنالی کمتری باشد، به دلیل افزایش کیفیت سیگنال، سرعت وای فای زیاد خواهد شد.
همچنین از طریق فریمویرها هم می‌توانید سرعت وای فای را افزایش دهید. شرکت‌های عرضه کننده‌ی مودم به طور معمول هر چند وقت یکبار فریمویرهایی را به صورت رایگان عرضه می‌کنند. فقط لازم است به سایت شرکت سازنده مودم مراجعه کرده و فریمویرهای جدید را دریافت و بروز رسانی کنید.

8) از مبدل‌های پاورلاین استفاده کنید

ترفندهای پیشرفته‌ای هم برای افزایش سرعت وای فای وجود دارند؛ مثل استفاده از مبدل‌های powerline adapters ‌یا رپیتر، که مناسب مکان‌هایی است که نمی‌توان مودم را در مرکز خانه قرار داد.
برای استفاده از این دستگاه کافیست، یک سیستم مِش وایفای (mesh Wi-Fi system) ایجاد کنید. برای این کار، مبدل را در کنار مودم به برق وصل کنید؛ و آن را با کابل شبکه به مودم متصل کنید. سپس در محلی که نیاز به دسترسی به شبکه اینترنت دارید، مبدل دیگر را به برق وصل کنید. اکنون مبدل دوم هم سیگنال کافی و سرعت مناسب اینترنت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

9) دستگاه‌های اضافی متصل به مودم را حذف کنید

اگر دستگاه‌های مختلفی به شبکه وای فای متصل باشد، پهنای باند بین همه‌ی دستگاه‌ها تقسیم خواهد شد. بنابراین بهتر است دستگاه‌های اضافی متصل به مودم را حذف کنید؛ تا به بهترین سرعت وای فای دست یابید.

10) با شرکت ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید

در صورتی که سرعت وایفای را با دستگاه‌های مختلف بررسی کردید؛ و همچنان با کندی سرعت مواجه بودید، بهتر است با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) تماس بگیرید. زیرا در بعضی مواقع علت کاهش سرعت وایفای، ربطی به مودم ندارد و مرتبط با شرکت ارائه دهنده اینترنت است.

11) تجهیزات جدید خریداری کنید

اگر پس از انجام روش‌های بالا هنوز با مشکل کندی سرعت وای فای مواجه هستید، بهتر است اقدام به خرید یک مودم جدید کنید. گاهی اوقات به دلیل قدیمی بودن تجهیزات سخت افزاری مانند مودم، سرعت وایفای کاهش می‌یابد.

جمع بندی

با توجه به اینکه اکثر شما حداقل یکبار با مشکل کندی سرعت اینترنت مواجه شده‌‌اید، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به آموزش 11 روش ساده برای افزایش سرعت اینترنت وای فای بپردازیم. با مطالعه روش‌های بالا می‌توانید به راحتی در خانه مشکل کندی سرعت اینترنت وای وای خود را برطرف کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا