خانه علم و تکنولوژی اخبار نرم افزار آشنایی با 10 قابلیت جدید اندروید 15

آشنایی با 10 قابلیت جدید اندروید 15

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
28 اسفند 1402 | 16:51
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گوشی‌های اندرویدی، سهم زیادی از بازار گوشی‌های همراه را به خود اختصاص داده‌اند. پشتیبانی نرم افزاری در هر گوشی همراه، از اهیمت زیادی برخوردار است؛ زیرا کاربران توقع دارند بعد از خرید گوشی، تا چند سال خیالشان از بابت به‌روز ماندن دستگاه راحت باشد. 
کمپانی گوگل، با انتشار پیش‌نمایش Developer اندروید ۱۵ برای دستگاه‌های پیکسل، از نسخه‌ی جدید اندروید رونمایی کرد. در این مقاله با ویژگی‌های جدید اندروید ۱۵ آشنا می‌شویم.
گوگل، سیستم عامل اندروید ۱۵ خود را Vanilla Ice Cream یا بستنی وانیلی نامگذاری کرده است؛ این غول فناوری آمریکایی، از گذشته تا کنون نسخه‌های اندروید خود را با نام دسر و شیرینی‌ نامگذاری می‌کند. گوگل، اندروید ۱۵ را پس از دو نسخه‌ی Developer و چهار نسخه‌ی بتا، به‌صورت عمومی منتشر خواهد کرد. در حال حاضر اولین نسخه‌ی Developer عرضه شده؛ و دومین نسخه آن در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فرودرین ۱۴۰۳) منتشر می‌شود.

قابلیت‌ها و پیشرفت‌های اندروید ۱۵

در ادامه چند ویژگی اندروید ۱۵ را بررسی می‌کنیم؛ توجه کنید که این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهنده بوده، و نهایی نیستند. همچنین گوگل در نسخه‌های بعدی، قابلیت‌های بیشتری به اندروید ۱۵ اضافه خواهد کرد.

1- کنترل‌های جدید روی برنامه‌ دوربین

اندروید ۱۵ برای کنترل بیشتر بر سخت افزارِ دوربین، افزونه‌های جدیدی اضافه کرده است؛ که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد مستقیماً روی دوربین کنترل داشته باشند، تا بتوانند بهترین خروجی ممکن را دریافت کنند. قابلیت‌های این افزونه‌ها شامل بهبود دوربین در شرایط نور کم است؛ که کنترل برای افزایش روشنایی دوربین و تنظیمات پیشرفته‌ی قدرت فلش را برای توسعه دهندگان امکان پذیر می‌کند.

2- کنترل ویبره‌ی صفحه کلید

در نسخه‌ی اول Developer اندروید ۱۵، دکمه‌ای به نام Keyboard vibration وجود دارد؛ که با استفاده از آن می‌توانید ویبره‌ی کیبورد را غیرفعال کنید. پس از غیر فعالسازی این ویژگی، از هر اپلیکیشنی که به عنوان کیبورد استفاده کنید، با ویبره مواجه نخواهید شد. حتی اگر اپلیکیشن کیبورد شما از قابلیت غیرفعال‌سازی پشتیبانی نکند. همچنین می‌توانید این ویژگی را مجدداً فعال کنید.

3- قابلیت Notification cooldown

ویژگی دیگری که اندروید 15 در اختیار شما قرار می‌دهد Notification cooldown نام دارد؛ که وظیفه‌ی کم کردن تعداد پیام‌های اعلان از یک برنامه را برعهده دارد. این قابیلت صرفاً جهت کاهش تعداد نوتیفیکیشن‌هایی که توسط یک برنامه صادر می‌شود طراحی شده است.

4- اسکرین رکورد بخشی از صفحه نمایش

در این قابلیت جذابِ اندروید 15 می‌توانید هنگام اسکرین رکورد، فقط بخشی از کل صفحه نمایش را ضبط کرده یا به اشتراک بگذارید. بنابراین دیگر با نوتیفیکیشن‌های مزاحم هنگام اسکرین رکورد مواجه نخواهید شد. این ویژگی قبلاً در اندروید ۱۴ روی دستگاه‌های پیکسل فعال شده؛ و قرار است در آینده روی دستگاه‌های اندرویدی دیگر هم فعال شود.

5- اعلان‌های حساس

اندروید 15 در روش احراز هویت از طریق ارسال رمز یکبار مصرف (OTP) به وسیله پیامک یا ایمیل، از طریق اضافه کردن قابلیت «اعلانیه‌های حساس» (Sensitive notifications) از خوانده شدن رمز یکبار مصرف به وسیله سایر بد افزارهای اندرویدی جلوگیری می‌کند.

6- مدیریت گرما و توان پردازشی دستگاه

یکی دیگر از قابلیت‌های اندروید ۱۵ ابزارهای مدیریت گرما و افزایش توان پردازشی دستگاه است؛ که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را بهینه کرده و در اختیار کاربران قرار دهند. بنابراین با خیال راحت می‌توانید برنامه‌های سنگین مختلف را روی دستگاه خود نصب کنید.

7- اضافه شدن ویجت به صفحه قفل

ویجت‌های صفحه قفل در اندروید ۴.۲ وجود داشت؛ ولی در اندروید ۵.۰ این ویژگی از بین رفت. پس از اینکه iOS ابزارهای صفحه قفل را با iOS 16 معرفی کرد، اندروید می‌تواند با اندروید ۱۵ ویجت‌ها را به صفحه قفل بازگرداند.

8- مشاهده درصد سلامت باتری

اندروید ۱۴ جهت ردیابی اطلاعات سلامت باتری، پایه‌های مناسبی ایجاد کرد؛ اکنون اندروید ۱۵ موفق شده است اطلاعات سلامت باتری را ارائه دهد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید درصد تخمینی شارژ باتری گوشی خود را ببینید؛ بنابراین می‌توانید از سلامت باتری دستگاه اندرویدی خود اطلاعات بهتری کسب کنید. همچنین می‌توانید زمان تعویض یا تعمیر باتری دستگاه خود را تشخیص دهید.

9- قابلیت Health Connect

اندروید ۱۵ برای اپلیکیشن Health Connect آپدیت‌هایی در نظر گرفته است؛ و گزینه‌هایی جهت دریافت اطلاعات مربوط به تغذیه و سایر موارد به این برنامه اضافه شده است.

10- قابلیت‌‌ جدید برای گوشی‌های تاشو

اندروید ۱۵ برای گوشی‌های تاشو هم بهینه شده است؛ شما می‌توانید کنترل کنید که کار خود را روی نمایشگر بزرگ انجام دهید یا کوچک؛ در صورتی که در نسخه‌های قبلی اندروید، این کار را با وارد کردن رمز می‌توانستید انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله با 10 قابلیت‌ جدید اندروید ۱۵ آشنا شدیم؛ ممکن است بعضی از این ویژگی‌ها در حد شایعه باشند و منتشر نشوند؛ یا اینکه بعضی از قابلیت‌های جدید هنوز معرفی نشده‌ و در زمان انتشار ما را شگفت‌زده کنند. گوشی‌های آیفون سازگاری بی نظیری بین نرم‌افزار و سخت‌افزار دارند؛ که مزیتی بزرگ، برای این کمپانی محسوب می‌شود.
اندروید ۱۵ هم امسال قصد دارد با کاهش شکاف بین نرم‌افزار و سخت‌افزار و ارائه قابلیت‌های جدید، علاقه‌مندان به گوشی‌های اندرویدی را افزایش دهد. به نظر شما روزی می‌رسد که گوشی‌های اندرویدی محبوبیت بیشتری از آیفون به دست آورند؟


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا