خانه نقد و بررسی موبایل نقد و بررسی مشخصات گوشی گلکسی A73

نقد و بررسی مشخصات گوشی گلکسی A73

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
11 بهمن 1401 | 16:18
زمان مطالعه: 4 دقیقه

شرکت سامسونگ، سال گذشته یکی دیگر از اعضای خانواده پرفروش سری A خود را، با نام گلکسی A72 را به بازار عرضه کرد. گلکسی A72  به جز در بخش‌هایی محدود، تفاوت چندانی با گلکسی A52 نکرده بود. سامسونگ در سال 2022 جدید‌ترین محصول این خانواده را با نام گلکسی A73 به بازار عرضه کرد؛ که قابلیت‌هایی در حد محصولات پرچمدار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شرکت کره‌ای بر خلاف سال گذشته، استراتژی‌های متفاوتی را برای گلکسی A73 و گلکسی A53 در نظر گرفته است؛ که تفاوت بین این دو گوشی را پررنگ‌تر کرده‌اند. در ادامه با دارا کالا همراه باشید؛ تا به بررسی کامل گوشی گلکسی A73 بپردازیم.

طراحی گوشی گلکسی A73

گوشی گلکسی A73 هم مانند دیگر محصولات سری A سامسونگ به بدنه‌ای از جنس پلاستیک مجهز شده است؛ که جذب اثر انگشت پایینی دارد. بدنه به کار رفته در این محصول از نظر مقاومت و خوش ساخت بودن، در حد و اندازه‌ی محصولات پرچم دارد است. گلکسی A73 در ابعادی برابر 163.7 × 76.1 × 7.6 میلی‌متر و وزنی معادل 181 گرم طراحی و تولید شده است. که نسبت به نسل قبلی ۰٫۸ میلی‌متر کاهش ضخامت و ۲۲ گرم کاهش وزن داشته است. در نتیجه با محصولی سبک و خوش دست، سروکار داریم.
در پنل پشتی، ماژول مستطیل شکل دوربین، به صورت یکپارچه با بدنه و با برآمدگی کمی دیده می‌شود؛ که میزیان چهار سنسور دوربین و یک فلش LED شده است. سه سنسور دوربین به صورت ستونی و در مقابل آن‌ها یک سنسور تکی و فلش LED قرار گرفته است. در ساخت بدنه‌ی این گوشی از فلز و شیشه خبری نیست و کاملاً از جنس پلاستیکِ مات ساخته شده ‌است. در پنل پشتی لوگوی سامسونگ هم دیده می‌شود.
فریم اطراف گوشی، از جنس آلومینیوم است و حالتی براق دارد؛ در لبه‌ی سمت راست آن کلیدهای پاور و تنظیم صدا قرار گرفته‌اند. در لبه‌ی سمت چپ فریم هیچ دکمه و درگاهی دیده نمی‌شود. در لبه‌ی بالایی فریم میکروفون دوم و درگاه سیمکارت جا خوش کرده‌اند. در لبه‌ی پایینی فریم اسپیکر اصلی، درگاه تایپ C و میکروفون مکالمه مشاهده می‌شوند. متاسفانه در این محصول از جک 3.5 میلی متری صدا خبری نیست.

در پنل جلویی گلکسی A73 صفحه نمایشی6.7 اینچی از نوع Super AMOLED قرار گرفته است. به لطف حاشیه‌های نازکی که اطراف این نمایشگر مشاهده می‌شوند؛ صفحه نمایش توانسته است 87 درصد از نمای جلویی را به خود اختصاص دهد. در قسمت بالایی نمایشگر طراحی ناچ اینفینیتی O مشاهده می‎شود؛ که میزبان دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی شده است. حسگر اثر انگشت هم در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است؛ و دقت و سرعت مناسبی در باز کردن قفل نمایشگر ارائه می‌دهد. محافظ Gorilla Glass 5 از صفحه‌نمایش در برابر صدمات و خط و خش محافظت می‌کند.
گواهی IP67 هم در گلکسی A73 حضور دارد؛ بنابراین این محصول قادر است در برابر نفوذ قطرات آب و ذرات گردوخاک مقاومت کند. سامسونگ، گلکسی A73 را در رنگ‌های خاکستری، سفید و سبز(حالت مات) در اختیار کاربران قرار داده است.

صفحه نمایش گوشی گلکسی A73

باز هم سامسونگ در بخش نمایشگر سنگ تمام گذاشت؛ و صفحه نمایشی ۶٫۷ اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ برای گلکسی A73در نظر گرفته است. این نمایشگر قادر است در هر اینچ ۳۹۳ پیکسل‌ را به نمایش بگذارد. حاشیه‌های باریکی اطراف صفحه نمایش مشاهده می‌شوند، بنابراین نمایشگر 87 درصد از نمای جلویی را به خود اختصاص داده است. این نمایشگر به وسیله گوریلاگلس 5 در برابر صدمات و خط و خش مقاوم شده است.
نرخ تازه سازی 120 هرتزی برای این صفحه نمایش در نظر گرفته شده است؛ درنتیجه تجربه‌ی بازی و تماشای فیلم لذت بخشی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این نمایشگر به میزان روشنایی 800 نیتی مجهز شده است؛ بنابراین در زیر نور مستقیم خورشید هنگام کار با گوشی مشکلی برای کاربر به وجود نمی‌آید.
دو پروفایل‌های رنگی Natural و Vivid در تنظیمات صفحه نمایش این گوشی دیده می‌شوند. پروفایل Natural فضاهای رنگی sRGB و پروفایل Vividفضای رنگی DCI P3را پوشش می‌دهند. در حالت اول رنگ‌ها بسیار دقیق و خنثی هستند. و در حالت دوم، ‌رنگ‌ها تقریباً دقیق و متمایل به سردی تولید می‌شوند.

اسپیکر گوشی گلکسی A73

اسپیکرهای استریو برای گلکسی A73 در نظر گرفته شده است؛ اسپیکر اول در لبه‌ی پایینی فریم حضور دارد؛ اسپیکر مکالمه هم در لبه‌ی بالایی نمایشگر قرار گرفته است. بلندی صدای دو کانال در حد متعادلی قرار دارد و بیشترین حجم صدا را کانال پایین تولید می‌کند. کیفیت و وضوح صدای این اسپیکرها بسیار عالی است، همچنین بیس موسیقی به‌خوبی پخش می‌شود.

دوربین گوشی گلکسی A73

گوشی گلکسی A73  در پنل پشتی خود، به دوربینی چهارگانه‌ مجهز شده است. که از یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی، دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو و دوربین 5 مگاپیکسلی سنجش عمق تشکیل شده است.

دوربین اصلی از یک حسگر HM6 سامسونگ با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، ابعاد سنسور 1/1.67 اینچی، پیکسل‌های ۰٫۶۴ میکرومتری و گشودگی دریچه لنز f/1.8  تشکیل شده است. برای این دوربین، قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) هم در نظر گرفته شده است. تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی، دارای وضوح بالا، رنگ‌های شفاف و نویز بسیار کمی هستند. حالت شب (Night Mode) در محیط‌هایی با نور کم، به کمک دوربین می‌آید؛ در نتیجه دوربین اصلی در شرایط کم نور هم می‌تواند تصاویری با کیفیت مناسب، ولی با نویز بسیار کم به ثبت برساند.

دوربین اولتراواید از یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX258 سونی، ابعاد 1/3.06 اینچی، پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری و گشودگی دریچه لنز f/2.2 تشکیل شده است. این سنسور میدان دید ۱۲۳ درجه را پوشش می‌دهد. لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار در این سنسور یافت نمی‌‌شوند. تصاویر ثبت شده به وسیله این سنسور، دارای وضوح تصاویر بالا، کنتراست مناسب و نویز بسیار کمی هستند. به کمک این سنسور در محیط‌هایی با نور مناسب می‌توان عکس‌هایی با کیفیت بسیار خوبی به ثبت رساند.

دوربین ماکرو از یک حسگر ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه لنز f/2.4 تشکیل شده است. این سنسور قادر است از فاصله نزدیک ( 3 تا 5 سانتی متری) سوژه، تصاویری با رنگ‌های شفاف‌ و جزئیات بالا به ثبت رساند. 
دوربین سنجش‌عمق یک حسگر۵ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه لنز f/2.4 است. این سنسور در ثبت تصاویر پرتره، کمک شایانی به دوربین اصلی می‌کند. در تصاویر پرتره، سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا شده است. کیفیت بالای این تصاویر می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند.
 دوربین سلفی از یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی IMX616 سونی با ابعاد 1/2.8 اینچی، پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری و گشودگی دریچه لنز f/2.2 تشکیل شده است. در محیط هایی با نور مناسب می‌توان تصاویری با رنگ‌های جذاب و جزئیات خوب در حد و اندازه‌ی گوشی‌های پرچمدار به ثبت رساند. به کمک این سنسور در حالت پرتره سلفی هم می‌توان عکس‌هایی با کیفیت ثبت کرد.
در بخش فیلمبرداری گلکسی A73 قادر به ضبط ویدئوهایی با کیفتی1080 و سرعت‌های 60 فریم و 30 فریم بر ثانیه و همچنین با سرعت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه است. هر سه دوربین‌ واید، اولتراواید و سلفی قادر به ضبط ویدئو با کیفیت 4K هستند.
 

نرم افزار و رابط کاربری گوشی گلکسی A73

گلکسی A73 به صورت پیش فرض آخرین و به‌روزترین سیستم‌عامل را در اختیار کاربران قرار داده است. سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 در این محصول حضور دارند. شرکت سازنده تا 4 سال به روز رسانی سیستم عامل را برای این گوشی در نظر گرفته است. با این وجود احتمالاً کاربران تا نسخه اندروید 15 را هم با این گوشی تجربه می‌کنند. رابط کاربری جدید امکان شخصی‌سازی گسترده ای دارد، همچنین محیطی روان و راحت و پالت‌های رنگی متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

سخت افزار گوشی گلکسی A73

سامسونگ در بخش سخت افزاری، گلکسی A73 را به یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده‌ شرکت کوالکام به نام اسنپدراگون G778 مجهز کرده است. هشت هسته‌ی این پردازنده‌ی 6 نانومتری از چهار هسته قدرتمند‌تر با توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز و چهار هسته اقتصادی با صرفه انرژی کمتر و توانایی ارائه فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است. این پردازنده از نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه هم پشتیبانی می‌کند.
پردازنده گرافیکی Adreno 642L در این گوشی ایفای نقش می‌کند، بنابراین گلکسی A73 در مجموع به سخت افزاری بسیار قدرتمند مجهز شده است؛ که قادر به اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا است.

سامسونگ، این تازه وارد را در سه نسخه 128،6 و 128،8 و 256،8 گیگابایتی به بازار عرضه کرده است. خوشبختانه این محصول از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر این میزان از فضای ذخیره سازی پاسخ گوی نیاز کاربران نبود، می‌توانند به وسیله کارت حافظه microSDXC ( مشترک با شیار دوم سیمکارت) حافظه را ارتقا دهند.

باتری گوشی گلکسی A73

در بخش تامین انرژی، گلکسی A73 به یک باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت از نوع لیتیوم پلیمری مجهز شده است. شارژر 25 وات مجهز به شارژ سریع هم باتری این گوشی را همراهی می‌کند. ولی متاسفانه شرکت سازنده آداپتورشارژری درون جعبه‌ی این محصول قرار نداده است و کاربر باید آن را به صورت جداگانه تهیه نماید. این میزان از حجم باتری در استفاده‌های معمولی یک روز کامل کاربر را از شارژ مجدد بی نیاز می‌کند.

جمع بندی

گلکسی A73 در حال حاضر یکی از جدیدترین و البته با کیفیت‌ترین محصولات سری A شرکت سامسونگ محسوب می‌شود. اگر اهل تماشای فیلم و بازی با گوشی موبایل هستید، این محصول را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیرا برخورداری از صفحه نمایشی با کیفیت و پردازنده‌ای قدرتمند تجربه‌ی لذت بخشی از کار کردن با این گوشی برای کاربران به ارمغان می‌آورد.
از قابلیت‌هایی که ارزش خرید این گوشی را بالا می‌برد می‌توان به دوربین چهارگانه با کیفیت بالا، صفحه نمایش قوی، نرم افزار به روز، قابلیت ضد آب و باتری با ظرفیت مناسب اشاره کرد.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا