خانه علم و تکنولوژی اخبار نرم افزار بررسی رابط‌ کاربری EMUI 12 هواوی

بررسی رابط‌ کاربری EMUI 12 هواوی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
18 بهمن 1401 | 12:30
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت هوآوی، در سال 2019 وارد لیست سیاه خزانه‌داری آمریکا شد؛ بنابراین هوآوی دیگر قادر به مشارکت با شرکت‌هایی همچون گوگل، کوالکام و دیگر کمپانی‌های ایالات متحده نیست. در نتیجه‌ی این تحریم‌ها، محصولات جدید هواوی، فاقد سرویس‌های گوگل هستند.
هواوی جهت مقابله با تحریم‌ها سیستم‌عاملی به نام هارمونی (HarmonyOS) را طراحی کرد. هواوی در کنار سیستم عامل خود، پوسته‌ی کاربری EMUI را تا نسخه‌ی 11، بر پایه‌ی اندروید توسعه داد. در حال حاضر هواوی جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری خود با نام EMUI 12 را برای گوشی‌های هوشمند خود منتشر کرده است. رابط کاربری‌EMUI 12 در اصل بر پایه اندروید 11 توسعه داده شده است، ولی هواوی از نمایش آن در بخش تنظیمات گوشی‌ها‌ اجتناب می‌کند. در ادامه با دارا کالا همراه باشید تا قابلیت‌های به‌کاررفته در رابط کاربری EMUI 12 را بررسی کنیم.

طراحی رابط کاربری

شرکت هواوی، در طراحی رابط کاربری جدید خود از سبک مینیمال استفاده کرده است. تقریباً تمام المان‌های ظاهری این نسخه از سه رنگ مشکی، سفید و آبی ساخته شده‌اند؛ و در عین سادگی بسیار جذاب هستند. طبق گفته هواوی، در این طراحی از طبیعت و میدان‌های الکترومغناطیسی الهام گرفته شده است؛ تا بین انیمیشن‌های رابط کاربری با رخدادهای طبیعی پیوندی برقرار شود.
رابط کاربری EMUI 12 قابلیت جذاب تنظیم سایز فونت، به اندازه دلخواه را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. این قابلیت برخلاف قابلیت به کار رفته در رابط کاربری One UI سامسونگ محدود و ناپیوسته نیست. بلکه در این آیتم می‌توانید در یک بازه‌ی مشخص، هر اندازه‌ی فونتی را که بخواهید با استفاده از اسلایدر مربوطه در بخش تنظیمات انتخاب کنید.

کنترل پنل جدید

از تغییرات اساسی نسخه‌ی جدید EMUI می‌توان به بخش کنترل پنل اشاره کرد. کنترل پنل، میانبری برای دسترسی سریع به تنظیمات و کارهای روزمره، بدون نیاز به وارد شدن به منوی تنظیمات است.
بخش کنترل پنل، نسبت به نسخه قبلی به لطف الهام گرفتن از سیستم‌های عامل IOS و MIUI پیشرفت‌های زیادی کرده است. در کنترل پنل جدید، بخش اعلانات و تنظیمات از یکدیگر جدا شده‌اند. اگر از سمت راست نمایشگر به پایین بکشد، پنل تنظیمات باز می‌شود؛ و اگر از سمت چپ نمایشگر به پایین بکشید، پنل نوتیفیکیشن‌ها باز می‌شود.
در این پنل کنترل، طراحی جدیدی به کار رفته است؛ که بی شک توجه شما را به خود جلب می‌کند. در این پنل، بخش وای‌فای، بلوتوث و موزیک پلیر، به منظور دسترسی سریع‌تر در قسمت جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند.
بخش +DEVICE که زیربخش میان‌برهای تنظیمات قرار گرفته است؛ جلب توجه زیادی می‌کند. این بخش شبیه قابلیت Super Device در Harmony OS 2 است و باعث برقراری اتصال سریع و مستقیم بین دستگاه‌های مختلف هواوی می‌شود. به کمک این قابلیت می‌توانید گوشی خود را به MatePad، لپ‌تاپ‌های MateBook یا تلویزیون‌های هوشمند Huawei Visionمتصل کنید؛ و در صفحه نمایش‌های بزرگتر کارهای روی گوشی خود را انجام دهید.

امکان بزرگ کردن پوشه‌ها

هواوی در این رابط کاربری، قابلیت بزرگ یا کوچک کردن ابعاد پوشه‌ها را هم برای کاربران در نظر گرفته است. با لمس کردن پوشه مورد نظرتان و نگه‌داشتن انگشتتان روی آن، گزینه Enlarge نمایش داده می‌شود، با انتخاب آن می‌توانید پوشه را بزرگ کنید. برای کوچک کردن پوشه، باید بار دیگر انگشت خود را روی پوشه نگه دارید؛ و گزینه Shrink را انتخاب کنید تا پوشه‌ به سایز اولیه بازگردد.

عملکرد

طبق ادعای هواوی، رابط کاربری EMUI 12 نسبت به نسخه‌های قبلی از نظر عملکرد، بسیار بهینه‌تر شده است. این رابط کاربری با سرعت بسیار بالایی برنامه‌ها را اجرا می‌کند و در استفاده‌ی طولانی مدت، هم دچار افت عملکرد نخواهد شد. بنابراین برنامه‌ها به مرور زمان هم درست مثل روزهای اول، بارگذاری و اجرا می‌شوند. این برند چینی اعلام کرده است که صفحات وب و برنامه‌ها هم‌زمان و با اسکرول کردن، لود خواهند شد؛ تا عملکرد سریعی را برای کاربران به ارمغان آورند.

اپ گالری

پس از تحریم هواوی از سوی آمریکا و عدم دسترسی به سرویس‌های گوگل، این برند چینی مجموعه‌ای اختصاصی به نام HMS را طراحی کرده است؛ که جایگزین‌ مناسبی برای سرویس‌های گوگل محسوب می‌شود. برای مثال در سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) به جای گوگل مپس به Petal Maps و به جای گوگل سرچ به Petal Search دسترسی دارید. همچنین جایگزین هواوی برای مارکت گوگل، یعنی پلی استور،‌App Gallery نام دارد؛ که تمام برنامه‌های مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. جهت ورود به اپ گالری حتماً‌ Huawei ID نیاز است.
خوشبختانه در حال حاضر مشکل سازگاری برنامه‌ها با HMS تا حد زیادی برطرف شده است؛ و اکثر برنامه‌ها را می‌توانید به راحتی در سرویس‌های هواوی اجرا کنید. ولی همچنان به تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی گوگل مثل جیمیل و یوتیوب دسترسی ندارید؛ در صورت نیاز، می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب این برنامه‌ها استفاده کنید.

امنیت

در هر نرم‌افزار، بحث امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ هواوی هم با توجه به این موضوع جهت ارتقای امنیت رابط کاربری جدید خود تلاش‌های زیادی کرده است. برای مثال، شما می‌توانید از ساعت هوشمند هواوی، به‌عنوان trusted device یا دستگاه امن استفاده کند؛ بنابراین فقط زمان‌هایی که گوشی به ساعت متصل است می‌توانید به کمک تشخیص چهره، قفل گوشی خود را باز کنید.

جمع بندی

طبق گفته‌ی هواوی، رابط کاربری EMUI 12 همان نسخه جهانی Harmony Os است؛ ولی نسبت به هارمونی، امکانات کمتری را ارائه می‌دهد. این نسخه به لطف داشتن زبان طراحی مینیمال و ساده، زیبایی بصری جذابی را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ و بی شک قادر است توجه شما را به خود جلب کند. در کل رابط کاربری EMUI 12 نسبت به نسخه قبلی خود پیشرفت خوبی کرده است. در یک جمله می‌توان گفت اگر وجود سرویس‌های گوگل برای شما از اهمیت بالایی برخوردار نیست؛ رابط کاربری جدید هواوی، می‌تواند اکثر انتظاراتی که از رابط کاربری یک گوشی هوشمند دارید را برآورده سازد.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا