خانه علم و تکنولوژی همه چیز درباره سیستم صوتی دالبی دیجیتال

همه چیز درباره سیستم صوتی دالبی دیجیتال

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
9 فروردین 1402 | 15:49
زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای خلق یک محتوای خوب برای مخاطب، بی شک به کیفیت بالای تصویر و صدا نیاز است. صداهای به کار رفته در محتواهای مختلف، فرمت‌های مختلفی دارند؛ این فرمت‌ها با پیشرفت تکنولوژی دائماً در حال به روز رسانی هستند. از جمله این فرمت‌ها میتوان به فرمت صدای فراگیر و همه جانبه‌ Dolby Digital اشاره کرد. این تکنولوژی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت صدا دارد؛ در ادامه با دارا کالا همراه باشید تا با سیستم صوتی دالبی دیجیتال آشنا شویم.


قبل از بررسی همه چیز درباره سیستم صوتی دالبی دیجیتال، باید به این موضوع اشاره کنیم که در اصل دالبی نام یک شرکت بزرگ سیستم‌های صوتی است. این شرکت در زمینه افزایش کیفیت صدا، کاهش نویز و روش‌های مختلف فشرده‌سازی و ذخیره‌سازی صدا فعالیت می‌کند. تمام استاندارد‌های ثبت و ارائه شده توسط شرکت دالبی، در ابتدای نام خود از کلمه دالبی استفاده می‌کنند.

سیستم صوتی دالبی دیجیتال

سیستم دالبی دیجیتال، از بهترین سیستم‌های صوتی محسوب می‌شود؛ که در واقع شبیه سازی شده از سیستم پردازش صدا توسط گوش انسان است. گوش انسان دائماً در معرض انواع سیگنال‌های صوتی قرار می‌گیرد؛ ولی فقط قادر است بعضی از آن‌ها را بشنود. در فناوری دالبی دیجیتال هم مانند عملکرد گوش انسان، سیگنال‌های صوتی نویز، حذف شده یا پوشش داده می‌شوند؛ تا گوش انسان فقط سیگنال صوتی مورد نظر را بشنود. بنابراین از دالبی دیجیتال، به عنوان پردازشگر صدا و یا صدای فراگیر فشرده هم یاد می‌شود. سیستم دالبی در واقع یک سیستم نویزگیری است؛ که با کاهش میزان نویزها، صدای شفاف و تمیزی را تولید می‌کند.

این فناوری در اصل هنگامی که صدا در حال ضبط است، کیفیت صدا را افزایش می‌دهد و در زمان پخش باعث کاهش نویز صدا می‌شود. در فرایند دالبی به منظور تولید صدای باکیفیت، لازم است از ابتدا، یعنی از زمان ضبط صدا تا زمان پخش، از فناوری نویز پشتیبانی شود.

سیستم صوتی دالبی دیجیتال، در کل یک تکنولوژی پخش فشرده است؛ که تفکیک صدای بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. هنگام گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم با این تکنولوژی، هیچ گونه نویزی از لذت گوش دادن شما نمی‌کاهد. این تکنولوژی همچنین قابلیت پخش صدا به صورت سه بعدی را هم دارد.

سیستم دالبی چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌های صوتی فراگیر در دو نوع 7 کاناله و 5 کاناله تولید می‌شوند. سیستم 7 کاناله از 7 بلندگو و یک ساب ووفر (Subwoofer) تشکیل شده است. در سیستم بلندگو‌ها در سمت راست و چپ، جلو راست و چپ ، پشت راست و چپ و جلو وسط به همراه ساب ووفر قرار گرفته‌اند. مدل 5 کاناله هم با این مدل مشابه است؛ ولی بلند گوی چپ و راست در آن حذف شده‌اند. درنتیجه هر دو نوع با در نظر گرفتن یک ساب ووفر به سیستم 7.1 و 5.1 معروف شده‌اند.

دالبی دیجیتال پلاس چیست؟

نسخه بهبود یافته سیستم دالبی دیجیتال، دالبی دیجیتال پلاس نام دارد. این دو فناوری در چندین موارد با هم تفاوت دارند که اصلی‌ترین آن‌ در تعداد کانال‌های آن‌ها است. دالبی دیجیتال قادر به پشتیبانی از 6 کانال است؛ ولی دالبی دیجیتال پلاس از 8 کانال پشتیبانی می‌کند. این تفاوت در تعداد کانال‌ها باعث می‌شود که دالبی دیجیتال پلاس بتواند صدا را با کیفیت بالاتری پخش کند. سیستم صوتی دالبی دیجیتال پلاس قادر است فایل‌های صوتی بزرگ را بدون افت کیفیت، فشرده سازی کند.

دالبی دیجیتال پلاس، از فناوری E-AC-3 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین با این نام هم شناخته می‌شود. دالبی دیجیتال پلاس به عنوان یک استاندارد صوتی برای ویدئو‌ها HD DVD محسوب می‌شود. این فناوری قادر است فیلمی با حجم 6 مگابایت بر ثانیه را دریافت کند؛ و ۶۴۰ کیلو بایت بر ثانیه خروجی داشته باشد؛ که پیشرفت چشمگیری نسبت به دالبی دیجیتالی به حساب می‌آید.

دالبی دیجیتال پلاس در‌Blu-ray ، Datarate و بازی‌های ویدئویی عملکرد متفاوتی ارائه می‌دهد. این فناوری از سیستم دالبی دیجیتال لایو در بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کند؛ و قادر است سیگنال صوتی موجود در کامپیوتر و بازی‌ها را به یک کانال 1.5 دالبی دیجیتال تبدیل کند. سیستم صوتی دالبی Tru HD هم توانایی بازسازی صدای بیت به بیت را دارد.

سیستم صوتی دالبی اتموس

نسل جدیدتر این فناوری صوتی، دالبی اتموس نام دارد؛ که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در یک انیمیشن به نام شجاع مورد استفاده قرار گرفت. و پس از آن کم کم به سیستم‌های صوتی خانگی راه پیدا کرد؛ در حال حاضر نمونه‌های خانگی دالبی اتموس دارای خروجی‌های ۵. ۱ و ۷. ۱هستند. اولین نسل این فناوری، قادر به تغذیه 64 اسپیکر با 128 ترک صوتی بود؛ که محبوبیت زیادی برای این سیستم به همراه داشت. سیستم صوتی دالبی اتموس ابتدا در سینماها استفاده شد و بعد از آن به تلویزیون‌های خانگی هم راه یافت.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی همه چیز درباره سیستم صوتی دالبی دیجیتال پرداختیم و به این نتیجه رسیدیدم که این سیستم نوعی رمزگذاری داده‌های صوتی دیجیتال است؛ که با فشرده سازی، می‌تواند کیفیت صدای هر سیستمی را افزایش دهد. در کل این سیستم داده صوتی با حجم بالا را دریافت می کند و پس از رمزگذاری و فشرده سازی، بدون هیچ گونه افت کیفیت و نویزی آن را پخش می‌کند.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا