خانه علم و تکنولوژی اخبار نرم افزار تفاوت‌های رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی

تفاوت‌های رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
19 فروردین 1403 | 13:39
زمان مطالعه: 3 دقیقه

رابط کاربری MIUI، ‌ سیزده سال است که گوشی‌های شیائومی را همراهی می‌کند و میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند؛ ولی به دلیل مشکلات اندکی که در آپدیت‌هایش دارد، نتوانست در حد سامسونگ و اپل کاربران خود را راضی نگه دارد.

شیائومی چند ماه پیش تصمیم گرفت به تدریج رابط کاربری HyperOS را جایگزین MIUI کند؛ تا بتواند سیستم عاملی یکپارچه، برای اتصال تمامی گجت‌های خود در اختیار کاربران قرار دهد. آیا رابط کاربری جدید عملکرد بهتری ارائه خواهد داد؟

در ادامه همراه دارا کالا باشید تا به بررسی تفاوت‌های رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی بپردازیم؛ و تصمیم بگیریم آیا ارزش دارد به رابط کاربری جدید شیائومی کوچ کنیم یا خیر.

رابط کاربری HyperOS

شرکت شیائومی از سال ۲۰۱۷ در حال توسعه رابط کاربری HyperOS بوده است؛ و توانسته است تغییرات قابل توجهی در هسته اصلی آن ایجاد کند. لی جون، مدیرعامل شیائومی می‌گوید سیستم عامل جدید، بر پایه‌ی اندروید بوده و به شکل متن باز و با Vela (پلتفرم نرم افزاری جدید اینترنت اشیا برند شیائومی) نوشته شده است.
دراصل HyperOS نسخه تکامل یافته رابط کاربری MIUI محسوب می‌شود. به گفته شیائومی هدف از تولید هایپر او اس، اتصال تمام برنامه‌ها و دستگاه‌های تولیدی این برند به یکدیگر است.

HyperOS در برابر MIUI شیائومی

با توجه به اینکه شیائومی تغییراتی در هسته‌ی مرکزی این رابط کاربری اعمال کرده است، انتظار داشتیم هایپر او اس، ویژگی‌هایی کاملاً جدید، که تا کنون در گوشی‌های هوشمند ندیده‌ایم، در اختیارمان قرار دهد. ولی این گونه نیست، این رابط کاربری جدید، نسبت به نسخه‌های قبلی، تغییرات جزئی کاربرپسندی ارائه کرده است؛ که کار کردن با گوشی را لذت بخش‌تر از قبل می‌کند. در اصل، چند مورد از تغییرات HyperOS از iOS الهام‌گرفته شده است. در ادامه چند مورد از این قابلیت‌ها را بررسی می‌کنیم:

- طراحی جدید

هر دو رابط کاربری HyperOS و MIUI دارای آیکون‌ها و چینش‌های تقریباً مشابهی هستند؛ و آپدیت جدید در بخش طراحی، ظاهری متفاوت ارائه نمی‌دهد.

هایپر او اس، تغییراتی جزئی در آیکون‌ها و منوها به وجود آورده است؛ که پس از کار کردن با این رابط کاربری متوجه آن‌ها خواهید شد. آیکون‌های جدید دارای رنگ‌های ملایم‌تر هستند و تفاوت‌هایی جزئی در آن‌ها مشاهده می‌شود. برای مثال در منوی اپ‌ها، چینش بعضی از برنامه‌ها تغییر کرده است؛ و نوشته‌ای برای آیکون‌های app info و Uninstall وجود ندارد. همچنین فونتِ به کار رفته هم Boldتر و بزرگ‌تر شده است. HyperOS قابلیت‌های شخصی سازی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد؛ تا بتوانید دستگاهتان را به چیزی که دوست دارین، نزدیک کنید.

- بهبود یافتن کنترل سنتر

تغییرات قابل توجهی در بخش کنترل سنتر رابط کاربری HyperOS مشاهده می‌شود؛ که بی شک نظر کاربران را به خود جلب خواهد کرد. مهم‌ترین تغییر اعمال شده، حذف برچسب‌ تمام آیکون‌ها است؛ که ظاهری مینیمالیستی به کنترل سنتر بخشیده است. نکته منفی این تغییر این است که ممکن است بعضی از کاربران در تشخیص کارکرد هر آیکون دچار مشکل شوند. در صورتی که بخواهید برچسب آیکون‌ها را مشاهده کنید، می‌توانید در بخش Settings گزینه‌ی Notifications & Status Bar را انتخاب کرده، سپس گزینه‌ی Don’t Show Icon Labels را غیرفعال کنید.

آیکون‌های کنترل سنتر نسبت به MIUI بزرگ‌تر شده و در یک صفحه قابل اسکرول قرار گرفته‌اند. همچنین یک ویجت پخش کننده موسیقی هم به کنترل سنتر اضافه شده است.

- حذف برنامه‌های سنگین پیش فرض

کاربران در سال‌های گذشته همیشه با برنامه‌های سنگینِ پیش فرض گوشی‌های شیائومی مشکل داشتند. خوشبختانه HyperOS در حال برطرف کردن مشکل برنامه‌های ناخواسته (bloatware) است. در گوشی‌های MIUI هم راهکارهایی فنی برای این کار وجود دارد، ولی برای اکثر کاربران دشوار است.
با حذف برنامه‌های غیرضروری در هایپر او اس، علاوه بر افزایش فضای ذخیره‌سازی، منابع سیستمی اشغال شده توسط برنامه‌ها هم آزاد می‌شود. بنابراین فضای ذخیره‌سازی بیشتر و عملکردی بهتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

- جذاب شدن صفحه قفل

در HyperOS، طراح‌های جدیدی برای صفحه قفل در نظر گرفته شده است؛ که کاربران را قادر می‌سازد به سلیقه‌ی خود، صفحه قفل را شخصی‌سازی کنند. اصطلاح Artistic Lock Screens برای این طرح‌های جدید شیائومی به کار رفته است. شما می‌توانید در بین سه گزینه Classic، Rhombus و Magazine یکی از طراحی‌های جذاب را انتخاب کنید. در صورتی که قصد شخصی‌سازی بیشتر دارید، به بخش Rhombus و Magazine بروید.

- اضافه شدن قابلیت ناچ پویا

شیائومی با HyperOS وارد جمع استفاده‌کنندگان از «جزیره‌ی پویا» شده است؛ ولی هنوز نامی برای این قابلیت انتخاب نکرده است، و اکثراً آن را با نام «ناچ پویا» می‌شناسند. این قابلیتِ جدید در حال حاضر برخلاف جزیره‌ی پویا در آیفون‌ها، کاربرد زیادی در هایپر او اس ندارد.

در این قابلیت، هنگام اتصال گوشی به شارژر، ناحیه‌ی اطراف ناچ به رنگ مشکی درآمده و سرعت شارژ و میزان باتری را نمایش می‌دهد. همچنین هنگام سایلنت کردن دستگاه، فعال کردن حالت مزاحم نشوید (Do Not Disturb) و روشن کردن هات‌اسپات هم این قابلیت را مشاهده می‌کنید. امیدواریم در آینده برای این قابلیت کاربردهای بیشتری در نظر گرفته شود.

- دسته‌بندی اپ‌ها بر اساس رنگ

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که به دسته‌بندی برنامه‌ها براساس رنگ آیکون علاقه‌مند هستید، HyperOS این قابلیت را به صورت پیش‌فرض در اختیارتان قرار می‌دهد. برای استفاده از این قابلیت کافیست به سمت بالا سوایپ کنید تا app drawer باز شود، اکنون روی آیکون قرار گرفته و به سمت راست بخش بالایی ضربه بزنید، سپس گزینه Group icons by colour را انتخاب کنید. اکنون همه‌ی برنامه‌های گوشی بر اساس رنگ آیکون‌ها، دسته بندی خواهند شد.

- بهبود عمر باتری

تغییراتی که در هسته‌ی HyperOS اعمال شده؛ باعث بهبود عمر باتری شده است. هرچند میزان این بهبود با الگوی مصرف شما رابطه دارد؛ ولی انتظار می‌رود با آپدیت جدید، زمان استفاده‌ی شما از گوشی حدود یک ساعت افزایش یابد.

- اتصال تمام گجت‌ها به یکدیگر

غول تکنولوژی چینی قصد دارد با رابط کاربری HyperOS دنیایی به هم پیوسته برای محصولاتش خلق کند. شیائومی می‌خواهد دستگاه‌های خود از جمله گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ‌، چراغ‌ هوشمند، نمایشگر هوشمند، ردیاب‌های سلامتی و حتی خوردوهای برقی خود را تحت یک سیستم‌عامل واحد گرد هم جمع کند.

جمع بندی

درکل می‌توان گفت اگر شما علاوه بر گوشی هوشمند، از محصولات دیگر شیائومی هم استفاده می‌کنید، سیستم یکپارچه‌ی شیائومی برایتان بسیار جذاب خواهد بود. همچنین HyperOS نسبت به MIUI پیشرفته‌های قابل توجهی کرده است؛ که پس از نصب به‌روزرسانی می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا