خانه علم و تکنولوژی تفاوت‌های موتور جستجوی گوگل و بینگ

تفاوت‌های موتور جستجوی گوگل و بینگ

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
8 فروردین 1403 | 15:06
زمان مطالعه: 3 دقیقه

طی چند سال اخیر، گوگل به عنوان استاندارد جستجو در وب شناخته شده است؛ زیرا بیشترین سهم بازار جستجو را به خود اختصاص داده است. در 12 سال گذشته، ماکروسافت در حال توسعه موتور جستجوی بینگ بوده است. به نظر شما زمان آن رسیده که از گوگل به بینگ مهاجرت کنیم؟ در این مقاله موتور جستجوی گوگل و بینگ را روبروی هم قرار می‌دهیم تا ببینیم که آیا بینگ می‌تواند با گوگل رقابت کند و یا جایگزین آن شود؟

نتایج جستجو

زمانی که در هر دو موتور جستجو به دنبال پاسخ می‌گردید، معمولاً به نتایج مشابهی دست می‌یابید، با این تفاوت که هنگامی که به زبان انگلیسی جستجو می‌کنید، گوگل پست‌های انجمن‌های پرسش و پاسخی همچون Quora و Reddit را در بالای اکثر نتایج جستجو به شما نمایش می‌دهد. چنین امکانی در زبان فارسی نیست؛ زیرا این انجمن‌ها و سایت‌های مشهور در زبان فارسی محتوای چندانی ارائه نمی‌دهند. گوگل به این نتیجه رسیده است که کاربران به خواندن تجربیات دیگران علاقه‌مند هستند؛ از این رو در تعداد بیشتری از عبارات جستجو، پست‌های انجمن‌ها اولویت دارند. چنین رویکردی در بینگ مشاهده نمی‌شود؛ و معمولاً توجه خاصی به نتایج مربوط به انجمن‌ها نکرده است.

اکنون شما باید تصمیم بگیرید که ترکیبی از مقالات و پست‌های انجمن‌های گفتگو در گوگل را بخوانید و یا مجموعه‌ای از مقالات در بینگ را ببینید.

بینگ بیشتر از گوگل تلاش می‌کند که کاربر در همان صفحه‌ی نخست جواب سوال خود را به‌دست آورد؛ و نیازی نباشد روی لینک‌های مختلف کلیک کند. ولی به دلیل اینکه منبع درآمد گوگل از تبلیغات است، منطقی به نظر می‌رسد که اهمیت زیادی به صاحبان وب‌سایت‌ها و ایجاد ترافیک برای آن‌ها بدهد؛ و از راضی کردن کاربر در همان صفحه‌ی نتایج سرچ، بپرهیزد.
به نظر می‌رسد به همین دلیل است که مایکروسافت چت‌بات هوش‌مصنوعی موتورجستجوی خود را سریع‌تر از گوگل عرضه کرد؛ احتمالاً این قابلیت میزان ترافیک وب‌سایت‌ها را کاهش می‌دهد.

در بخش Images، بینگ نسبت به گوگل، تصاویری با کیفیت و تنوع بالاتر و دسته بندی متنوع‌تر به منظور جستجوی دقیق‌تر ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد به همین دلیل است که اپل برای جستجوی تصاویر Siri از بینگ استفاده می‌کند؛ و برای سایر جستجوها از گوگل کمک می‌گیرد.

در دسته‌ی Videos هم بینگ کمی از گوگل عملکرد بهتری دارد؛ زیرا تامنیل (بنر اصلی) ویدیو‌ها در بینگ بزرگ است و ویدیوها تمام صفحه نمایش داده می‌شوند. در بینگ با اسکرول کردن صفحه،‌ به‌طور خودکار ویدیوهای بیشتری به نمایش گذاشته می‌شوند؛ با این تفاوت که در جستجوی گوگل، باید در انتهای صفحه روی صفحه‌ی بعد کلیک کنید. همچنین جهت جستجوی دقیق‌تر ویدیو‌ها در بینگ، دسته‌بندی‌های مختلفی همچون تیک‌تاک، Trending ،‌Shorts و For You در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که بینگ در نتایج جستجوی خود، هیچ نتیجه‌ای از آپارات به نمایش نمی‌گذارد؛ و اکثر ویدیوها را از یوتیوب دریافت می‌کند. ولی گوگل ویدیوی آپارات را در همان صفحه نخست سرچ نمایش می‌دهد. این موضوع نشان دهنده این است که بینگ برای پاسخ به درخواست‌های فارسی بهینه نشده است و هنوز راه زیادی در پیش دارد، و گوگل در این زمینه پیروز است.

رابط کاربری

موتور جستجوی بینگ به رابط کاربری پیچیده‌ای مجهز شده است؛ که کار کردن با آن را کمی سخت کرده است. چیدمان قرار گیری نتایج کمی شلوغ است و کاربر را گیج می‌کند. زیرا بینگ اطلاعاتی بیشتر از نیاز کاربر را به نمایش می‌گذارد؛ بینگ حتی ساده‌ترین پرسش‌ها را هم به همراه اطلاعات اضافی ارائه می‌دهد.

زمانی که در گوگل جست و جو می‌کنید، ممکن است در بخش بالایی صفحه، جواب سوال خود را به طور مختصر و مفید بیابید. این قابلیت، یکی از ویژگی‌های کلیدی گوگل محسوب می‌شود؛ که باعث می‌شود کاربر پاسخ سوال خود را در عرض چند ثانیه بیابد.

از ویژگی‌های مثبت بینگ این است که به‌طور پیش‌فرض، با کلیک چپ، لینک نتایج جستجو را در تب جدیدی باز می‌کند؛ ولی در گوگل لینک‌ها در همان پنجره‌ی نتایج باز می‌شوند و برای ایجاد تب جدید لازم است کلیک‌راست کرده و سپس گزینه‌ی Open in New Tab را انتخاب کنید.

بینگ با نمایش کپچاهای آزاردهنده وقت شما را تلف نمی‌کند، زیرا برخلاف گوگل، کاری به آی‌پی شما ندارد و شما باید موقعیت مکانی‌ خود را در بخش تنظیمات بینگ تعیین کنید. در عوض گوگل حساسیت شدیدی به آی‌پی دارد؛ بنابراین به کاربرانی که از ابزار تغییر آی‌پی استفاده می‌کنند، مشکوک شده و از آن‌ها می‌خواهد ثابت کنند که ربات نیستند.

جمع بندی

بی شک درحال حاضر، گوگل بهترین موتور جستجو است؛ و بینگ که 13 سال از گوگل کوچک‌تر است با اتکا بر هوش مصنوعی، به سرعت در حال پیشرفت است. بینگ در این چند سال، بسیاری از ویژگی‌های گوگل را کپی کرده و بعضی از آن‌ها را ارتقا داده است. گوگل به منظور رقابت با Copilot بینگ، قابلیت آزمایشی Search Generative Experience را ارائه کرده است. این اتفاق باعث شده است موتور جستجوی پیشرو، بالاخره با این چالش روبرو شود.
دو موتور جستجوی گوگل و بینگ معتبر و پرکاربرد هستند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؛ پس انتخاب بین گوگل یا بینگ، به انتظارات شما بستگی دارد. در پایان خوشحال می‌شویم که تجربه‌‌ی وب‌گردی‌ خود با موتور جستجوی بینگ را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا