خانه ترفندهای موبایل آموزش حذف برنامه‌های پیش فرض اندروید

آموزش حذف برنامه‌های پیش فرض اندروید

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
8 شهریور 1402 | 12:43
زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر گوشی اندرویدی تازه خریداری شده دارای تعداد زیادی نرم افزار از پیش نصب شده است؛ که ممکن است هیچ وقت از آن‌ها استفاده نکنید و کاربردی برایتان نداشته باشد. شاید فکر کنید این برنامه‌ها فضای زیادی اشغال می‌کنند و به دلیل افزایش فعالیت‌های پس‌زمینه، باعث خالی شدن سریع‌تر شارژ می‌شوند. بنابراین بهتر است آن‌ها را حذف کنید. با دارا کالا همراه باشید تا در ادامه به آموزش حذف برنامه‌های پیش فرض اندروید بپردازیم.

برنامه‌های پیش فرض اندروید را حذف یا غیر فعال کنید

برنامه‌های بسیار مهمی همچون پیام‌رسان و تلفن روی تمام گوشی‌های اندرویدی نصب شده است؛ که با ضربه زدن و نگه داشتن روی برنامه به سادگی نمی‌توانید آن‌ها را پاک کنید. حذف این برنامه‌ها توسط کاربر امکان پذیر نیست؛ زیرا پاک کردن آن‌ها در عملکرد گوشی اختلال ایجاد می‌کند. هر شرکت سازنده‌ای می‌تواند هر تعداد برنامه که بخواهد را به صورت برنامه ضروری یا سیستمی به اجرا درآورد؛ و به کاربر اجازه پاک کردن آن‌ها به جر در موارد خاص را ندهد.
غیرفعال کردن این اپلیکیشن‌ها تنها کاری است که می‌توانید انجام دهید. لازم به ذکر است که یک برنامه غیرفعال شده، همچنان در سیستم نصب است؛ ولی نمی‌توانید آن را اجرا کنید و هیچ فعالیتی در پس‌زمینه ندارد. در اصل برنامه از لحاظ فنی حذف نشده است. بعضی از برنامه‌ها را حتی غیرفعال هم نمی‌توانید کنید. مثلاً در بعضی از گوشی‌ها اپلیکیشن پیام‌رسان یا تلفن را نمی‌توانید پاک یا غیرفعال کنید؛ زیرا زنگ زدن و ارسال پیامک، از اصلی‌ترین کاربردهای گوشی هوشمند محسوب می‌شوند. و در صورت حذف آن‌ها کاربران دچار مشکل می‌شدند.

حذف بهتر است یا غیرفعال‌سازی

بین دو روش حذف یا غیر فعال کردن برنامه، هر کدام مزایا و معایب خود را داند؛ همیشه حذف یک برنامه، جامع‌تر از غیرفعال‌سازی آن است. زیرا در این روش تمام زیربرنامه‌ها و فایل‌های مخفی برنامه هم کاملاً حذف می‌شوند. در این روش مطمئن می‌شوید که این برنامه دیگر مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد. ولی ممکن است بعضی از زیربرنامه‌های برنامه‌ی حذف شده، برای عمکلرد دیگر برنامه‌های سیستمی مهم باشد.
ولی در روش غیرفعال کردن برنامه، میزان رم اشغال‌شده توسط برنامه آزاد خواهد شد؛ و برنامه به طور غیرفعال در بین برنامه‌ها باقی می‌ماند.
بنابراین باتوجه به ویژگی‌های برنامه و نوع گوشی هوشمند می‌تواند یک روش را انتخاب کنید. در این قسمت هر دو روش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روش عمومی غیرفعال کردن برنامه‌های پیش فرض اندروید

اکثر برنامه‌ها حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید هم مقداری از حافظه دستگاه را اشغال می‌کنند. از نسخه اندروید ۴ به بعد قابلیت غیرفعال سازی این برنامه‌های پیش فرض اضافه شده است؛ برای غیرفعال سازی برنامه‌ها مراحل زیر را انجام دهید:
- وارد بخش تنظیمات‌(Settings) شوید و گزینه برنامه‌ها‌(Apps) را انتخاب کنید.
- در این قسمت سه بخش تمام برنامه‌ها (All Apps)، برنامه‌های غیرفعال‌(Disabled) و برنامه‌های فعال (Enabled) مشاهده می‌شود.

- در بین برنامه‌ها، آن‌هایی را که شما دانلود و نصب کرده‌اید، دارای گزینه حذف‌(Unistall) هستند. بنابراین به راحتی می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.
- بعضی دیگر از برنامه‌ها دارای گزینه حذف یا غیرفعال سازی نیستند. زیرا این برنامه‌ها ضروری یا سیستمی هستند؛ و وجود آن‌ها برای عملکرد اندروید لازم است.
- دسته سوم برنامه‌ها را می‌توانید غیرفعال کنید؛ ولی در صورتی که سازندگان، آن برنامه را در دسته محافظت‌شده‌های سیستم‌عامل قرار نداده باشند.
در بعضی از برنامه‌ها، علاوه بر گزینه غیرفعال سازی، گزینه‌ حذف بروزرسانی‌ها‌(Unistalling updates) هم وجود دارد. این گزینه برنامه را به حالت تنظیمات کارخانه باز می‌گرداند؛ بنابراین برنامه کمی سبک‌تر می‌شود.

همچنین در صورت استفاده از برنامه‌های غیر رسمی ایمیل، می‌توانید برنامه پیش‌فرض ایمیل را حذف کنید. هنگام غیرفعال کردن یک برنامه، سیستم‌عامل اندروید هشدار می‌دهد که عملکرد بعضی از برنامه‌های ممکن است دچار اختلال شود. در این شرایط بهتر است به بخش تنظیمات برگشته و برنامه را دوباره به حال فعال‌(Enable) برگردانید.

حذف و غیرفعال سازی برنامه‌های پیش فرض سامسونگ

مراحل غیرفعال‌سازی گوشی‌های سامسونگ کمی متفاوت است؛ زیرا رابط کاربری سامسونگ با ظاهر پیش‌فرض سیستم‌عامل اندروید کمی فرق دارد. در گوشی‌های سامسونگ مراحل زیر را انجام دهید:
- در صفحه اصلی وارد منوی کشویی برنامه‌ها شوید.
- روی برنامه ضربه بزنید و چند ثانیه نگه دارید.
- در منوی باز شده می‌توانید برنامه را غیرفعال‌(Disable) و یا در صورت امکان حذف‌(Unistall) کنید.

در صورتی که یک برنامه غیرفعال ‌شود، نه تنها دیگر در پس‌زمینه دستگاه اجرا نمی‌شود؛ بلکه هیچ بروزرسانی را هم دریافت نخواهد کرد.

حذف برنامه‌های پیش فرض اندروید

در سیستم‌عامل اندروید اجازه حذف کامل بعضی از برنامه‌ها وجود ندارد؛ و فقط می‌توانید این برنامه‌ها را غیرفعال کنید. ولی در صورتی که واقعاً مجبور به حذف یک برنامه هستید، ترفندی به شما آموزش می‌دهیم.
بهترین راه خلاص شدن از شر برنامه‌های غیرقابل حذف، روت (ROOT) کردن گوشی است. با انجام این کار به اندروید دسترسی کاملی خواهید داشت، و می‌توانید تمام برنامه‌های دستگاهتان را حذف کنید. قبل از انجام هر کاری به این موضوع دقت کنید که ممکن است حذف کامل برنامه‌های پیش‌فرض، تأثیر منفی در عملکرد گوشی شما داشته باشد.

اگر یک برنامه را غیرفعال کنیم چه اتفاقی می‌افتد

پس از غیرفعال‌کردن یک برنامه، آیکن برنامه از لیست برنامه‌ها حذف می‌شود و دیگر بروزرسانی‌ها را دریافت نخواهد کرد. درکل برنامه در پس‌زمینه اندروید اجرا نخواهد شد. همچنین هر برنامه دیگری که عملکردی وابسته به این برنامه داشته باشد هم متوقف خواهد شد. مثلاً در صورت غیرفعال کردن سرویس‌های گوگل‌پلی‌(Google play) برای اکثر برنامه‌های سیستمی هم مشکل به وجود می‌آید.

حذف هم‌زمان چندین برنامه

اگر شما هم وقت و حوصله پاک‌سازی و حذف برنامه‌های بی مصرف گوشی خود را ندارید؛ و ترجیح می‌دهید همه برنامه‌های بدون استفاده گوشی خود را نگه دارید. می‌خواهیم در این قسمت شما را با یک برنامه آشنا کنیم؛ که بتوانید به طور هم‌زمان همه برنامه های مدنظرتان را حذف کنید. فقط کافیست برنامه ES File Explorer را دانلود کرده و مراحل زیر را انجام دهید:
- وارد صفحه اصلی برنامه‌ ES File Explorer شوید.
- تنظیمات در قسمت بالا و سمت چپ برنامه را لمس کنید تا لیست بخش‌های برنامه نشان داده شود.
- در بخش کتابخانه (Library)، وارد قسمت برنامه‌(App) شوید.

اکنون لیست کاملی از تمام برنامه‌های نصب شده در گوشی به شما نمایش داده می‌شود. برنامه مدنظرتان را لمس کرده و نگه دارید، سپس آیکنی با ظاهر سطل‌آشغال در بالای صفحه‌نمایش مشاهده می‌کنید. با لمس آیکون، برنامه حذف خواهد شد.

همچنین می‌توانید با رفتن به قسمت کادر تأیید‌(checkbox) چند برنامه را به طور همزمان حذف کنید. در این قسمت فقط کافیست برنامه‌های موردنظرتان را انتخاب کنید؛ و آیکن سطل آشغال را انتخاب کنید. جهت افزایش امنیت باید برای حذف هر برنامه روی گزینه ok کلیک کنید.

کلام آخر

تمام سازندگان تلفن همراه، چند نرم افزار سیستی برای دستگاه‌های خود در نظر می‌گیرند. اکثر برنامه‌های بی استفاده را می‌توانید به راحتی غیرفعال کنید. در حالی که تعداد کمی از برنامه ها غیرقابل حذف کردن هستند؛ زیرا با حذف آن‌ها عملکرد تلفن همراه مختل می‌شود. ولی برنامه های ضروری سیستم را هم از روش روت کردن می‌توانید حذف کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا