خانه ترفندهای موبایل پاک کردن حافظه کش در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و ایفون

پاک کردن حافظه کش در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و ایفون

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
27 بهمن 1401 | 13:44
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوشی‌های هوشمند در مدت زمان طولانی اطلاعات زیادی را در خود جمع‌آوری می‌کنند؛ که نیازی به وجود آن‌ها نیست. شما می‌توانید با پاک کردن این اطلاعات بخشی از فضای ذخیره‌سازی گوشی را آزاد کنید. این کار همچنین گاهی اوقات در رفع کندی سرعت گوشی هم بسیار تاثیر گذار است.
حافظه کش یا حافظه موقت گوشی به سرعت پر می‌شود؛ زیرا برنامه‌ها برای بهتر اجرا شدن، اطلاعاتی را به صورت موقت ذخیره می‌کنند. این اطلاعات موقت حافظه کش نامیده می‌شوند. بنابراین پاک کردن این اطلاعات اضافه، باعث آزاد سازی فضای ذخیره سازی و افزایش سرعت گوشی می‌شود. با دارا کالا همراه باشید تا در ادامه جزئیات بیشتر این موضوع و نحوه پاک کردن حافظه پنهان در گوشی‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

کش گوشی چیست‌؟

قبل از اینکه به بررسی نحوه پاک کردن حافظه پنهان در گوشی‌های مختلف بپردازیم بهتر است با مفهوم حافظه کش آشنا شویم. حافظه کش(Cache) در اصل اطلاعاتی است که یک برنامه در حافظه گوشی ذخیره می‌کند؛ تا اجرای دوباره برنامه، زمان کمتری طول بکشد. به زبان ساده‌تر، گوشی از داده‌های موقت ذخیره شده در حافظه کش کمک می‌گیرد تا زمان باز کردن برنامه، اطلاعات مربوط به آن برنامه را سریع‌تر به یاد آورد و برنامه موردنظر را با سرعت بالاتری اجرا کند.
برای مثال زمانی که برای اولین بار در Google Chrome وارد یک صفحه می‌‌شوید، زمان بیشتری طول می‌کشد تا آن صفحه باز شود. ولی پس از آن اطلاعاتِ آن سایت درون گوشی شما ذخیره می‌شوند؛ بنابراین دفعات بعدی که وارد سایت می‌شوید صفحات با سرعت بیشتری باز می‌شود. در کل وب‌سایت‌ها، بازی‌ها و برنامه‌ها همگی از فایل‌های کش استفاده می‌کنند؛ تا تجربه‌ی روان‌تری را برای شما به ارمغان آورند.

چند وقت یکبار باید حافظه کش را پاک کنیم؟

پاک کردن حافظه کش گوشی با میزان استفاده از گوشی ارتباط مستقیم دارد؛ و بهتر است به صورت دوره‌ای داده‌های کش را پاک سازی کنید. زمانی که احساس کردید فضای زیادی توسط اطلاعات اضافی اشغال شده است؛ زمان آن رسیده که حافظه پنهان گوشی خود را پاک کنید. همچنین مواقعی که عملکرد و سرعت گوشی دچار اختلال شده باشد، جهت افزایش سرعت گوشی، بهتر است حافظه پنهان را پاک کنید. در کل حافظه کش گوشی را بهتر است چند ماه یکبار پاک سازی کنید.

علت پاک کردن حافظه کش

علت اصلی پاک کردن حافظه کش، آزاد سازی فضای اشغال شده توسط فایل‌های موقت است. در کل برنامه‌های اندرویدی، دو فایل داده (Data) و کش (Cache)را در گوشی شما ایجاد می‌کنند. داده‌ها، اطلاعات مهمی همچون اطلاعات لازم برای ورود به سیستم و تنظیمات برنامه را شامل می‌شوند. ولی فایل‌های کش موقتی هستند و اطلاعاتی که همیشه به آن‌ها نیاز ندارید را ذخیره می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید این اطلاعات را بدون هیچ گونه اختلالی در برنامه‌ها حذف کنید.
برنامه‌ها باید بتوانند حافظه کش را مدیریت کنند؛ بنابراین گاهی اوقات حافظه کش اضافی را به صورت خودکار پاک سازی می‌کنند. ولی همیشه این اتفاق نمی‌افتد. با گذشت زمان فایل‌های کش زیادی در گوشی انباشته می‌شوند و عملکرد برنامه‌ها را دچار اختلال می‌کنند. پاک کردن کش هم مانند راه‌اندازی مجدد تلفن، یکی از روش‌های ساده جهت عیب‌یابی گوشی محسوب می‌شود؛ که در صورت عملکرد نامطلوب برنامه، می‌توانید آن را امتحان کنید.

پاک کردن کش گوشی‌های هوشمند

در تمام گوشی‌های اندرویدی باید از مسیر تنظیمات برنامه‌ها وارد برنامه موردنظر شوید و حافظه کش آن را پاک کنید. ولی باز هم ممکن است مراحل پاک کردن حافظه کش در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و غیره کمی با یکدیگر متفاوت باشد. در این قسمت نحوه پاک کردن کش گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و ایفون را بررسی می‌کینم.

پاک کردن حافظه کش گوشی سامسونگ

در تمام گوشی‌های اندرویدی حافظه کش وجود دارد؛ ولی ممکن است پاک کردن آن در گوشی‌های مختلف فرآیندهای متفاوتی داشته باشد. جهت پاک کردن حافظه پنهان در گوشی‌های سامسونگ، مراحل زیر را انجام دهید:

1- ابتدا وارد تنظیمات (Setting) شوید.

2- سپس گزینه برنامه‌ها (Apps) را انتخاب کنید؛ تا فهرست تمام برنامه‌ها برای شما نمایش داده شود.

3- در بین برنامه‌ها، برنامه‌ای را که می‌خواهید کش آن را پاک کنید، انتخاب کنید.

4- سپس روی گزینه ذخیره‌سازی (Storage) ضربه بزنید.

5- اکنون گزینه پاک کردن حافظه پنهان (Clear Cache) را در پایین صفحه انتخاب کنید؛ تا عملیات پاکسازی حافظه پنهان برنامه موردنظر با موفقیت انجام شود.

پاک کردن حافظه کش گوشی شیائومی

جهت پاک کردن حافظه کش در گوشی‌های شیائومی هم مانند گوشی‌های سامسونگ باید مراحل زیر را طی کنید:

1- مرحله اول در تمام گوشی‌های اندرویدی مشابه است. ابتدا وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید؛ و گزینه Apps را انتخاب کنید.

2- سپس مدیریت برنامه‌ها (Manage Apps) را انتخاب کنید؛ تا لیستی از برنامه‌های گوشی برای شما نمایش داده شوند.

3- روی برنامه موردنظرتان کلیک کنید؛ سپس گزینه Clear Data را انتخاب کنید، پس از آن دو گزینه Clear Data و Clear Cache  را مشاهده می‌کنید. گزینه Clear Cache را انتخاب کنید تا حافظه کش برنامه پاک شود.

اگر برنامه موردنظرتان حافظه کش نداشته باشد، فقط گزینه Clear Date برای شما نمایش داده می‌شود. اگر گزینه Clear Data را انتخاب کنید تمام تنظیمات برنامه پاک می‌شوند. مثلاً اگر این کار را در برنامه اینستاگرام انجام دهید، برای ورود مجدد به این برنامه لازم است مجدداً به حساب کاربریتان وارد شوید.

پاک کردن حافظه کش گوشی اپل

گوشیهای آیفون هم مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی دارای حافظه کش هستند؛ پاک نکردن اطلاعات کش در طولانی مدت باعث کاهش سرعت گوشی می‌شود. بنابراین در صورت مواجه شدن با کندی سرعت گوشی، پیشنهاد می‌شود نگاهی به حافظه کش گوشیتان بیندازید. تنظیمات سیستم‌عامل اندروید و iOS  بایکدیگر متفاوت‌اند؛ در ادامه نحوه پاک کردن حافظه کش آیفون را بررسی می‌کنیم:

1- پاک کردن کش سافاری

در گوشی‌های ایفون پاک کردن کش برنامه‌هایی همچون اینستاگرام و واتساپ امکان پذیر نیست. ولی شما می‌توانید مرورگرهایی مانند سافاری را پاکسازی کنید؛ اگر احساس می‌کنید مرورگرتان با کاهش سرعت و عملکرد مواجه شده است، جهت پاک کردن کش آن مراحل زیر را انجام دهید:
قبل از انجام این کار توجه کنید که پس از پاک کردن حافظه کش در سافاری از تمام وب‌سایت‌هایی که تا کنون وارد آن شده‌اید، خارج می‌شوید.
1- وارد قسمت تنظیمات (Settings) شوید.
2- گزینه Safari را انتخاب کنید.
3- سپس Clear History and Website Data را انتخاب کنید.
4- در این مرحله هشداری برای شما نمایش داده می‌شود که پاک کردن حافظه پنهان باعث حذف تاریخچه و سایر داده‌های مرورگر می‌شود. پس از آن Clear History and Data را انتخاب کنید.

2- پاک کردن داده برنامه‌ها

گاهی داده‌های بعضی از برنامه‌ها،‌ در گوشی ایفون حافظه بسیار زیادی را اشغال می‌کنند؛ در این شرایط با حذف و نصب دوباره برنامه می‌توانید فضای زیادی را آزاد کنید. مراحل پاکسازی داده‌های بی فایده به شرح زیر است:
1- در بخش تنظیمات وارد قسمت Generalشوید.
2- سپس گزینه iPhone Storage را انتخاب کنید.
3- در این صفحه مشاهده می‌کنید که هر برنامه چه مقدار حافظه را به خود اختصاص داده است؛ سپس می‌توانید برنامه‌های با حجم ذخیره بالا را حذف و دوباره نصب کنید.

جمع بندی

در مقاله بالا پاک کردن حافظه کش در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و ایفون را بررسی کردیم؛ تا از شر فایل‌های بی فایده ذخیره شده در گوشی‌تان راحت شوید. اگر راجب پاک کردن حافظه کش گوشی سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا