خانه اخبار داراکالا 15 پل معروف جهان را بشناسید

15 پل معروف جهان را بشناسید

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
30 آبان 1400 | 00:00
زمان مطالعه: 10 دقیقه

15 پل زیبا و معروف جهان را بشناسید

در طول اعصار، انسان از معماری برای پر کردن شکاف بین موانع فیزیکی استفاده می‌کرده تا بتواند گذرگاهی آسان داشته باشد. بسیاری از این پل ها نیز به عنوان نقاط دیدنی در نظر گرفته می شوند و بخشی حیاتی از زیرساخت های مناطق در سراسر جهان هستند. برخی به دلیل تأثیر و شگفتی مهندسی خود حتی به نمادهای شهر تبدیل شده اند. در زیر لیستی از معروف ترین پل های جهان را مشاهده می کنید.

1. پل چَپِل

پل چپل پلی به طول 204 متر (670 فوت) است که از رودخانه رئوس در شهر لوسرن سوئیس می گذرد. این پل قدیمی ترین پل چوبی سرپوشیده اروپا و یکی از جاذبه های گردشگری سوئیس است. این پل سرپوشیده که در سال 1333 ساخته شد، برای کمک به محافظت از شهر لوسرن در برابر حملات طراحی شد. در داخل پل مجموعه ای از نقاشی های قرن هفدهم وجود دارد که وقایع تاریخ لوزرن را به تصویر می کشد. بسیاری از پل، و اکثر این نقاشی ها، در آتش سوزی سال 1993 از بین رفت، اگرچه به سرعت بازسازی شد.

2. پل کشوا چاکا – پرو

این پل از چمن بافته شده ساخته شده است. نیازی به زیر سوال بردن قابلیت اطمینان آن نیست، زیرا در طول 500 سال گذشته که برای اولین بار توسط اینکاها ساخته شد در آزمون زمان مقاومت کرده است. ساخت این پل نیاز به کار زیادی از یک تیم بزرگ داشت. زنان ابتدا نیاز به بافتن طناب‌های نازک کوچکی داشتند که مردان از آن برای بافتن کابل‌های پشتیبانی بزرگ استفاده می‌کردند. پل کشوا چاکا آخرین سازه شناخته شده از مهندسی اینکاها است.

3. پل بروکلین

پل بروکلین که در سال 1883 تکمیل شد، منهتن و بروکلین را از طریق رودخانه شرقی به هم متصل می کند. در زمان افتتاح و چندین سال طولانی‌ترین پل معلق جهان بود و به یک مکان دیدنی مشهور و نمادین نیویورک تبدیل شده است. این پل دارای یک مسیر پیاده روی عریض برای پیاده روی و دوچرخه سواری است. این گذرگاه در مواقع دشواری که وسایل معمول عبور از رودخانه شرقی در دسترس نبوده اند، اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

4. سی و سه پل

سی و سه پل (پل 33 طاق) پل معروفی در شهر اصفهان است. این پل به عنوان یکی از معروف ترین نمونه های طراحی پل صفویه در رتبه بالایی قرار دارد. این پل در سال 1602 توسط شاه عباس اول ساخته شد و از آجر و سنگ ساخته شده است. طول آن 295 متر و عرض آن 13.75 متر است. گفته می شود این پل در ابتدا دارای 40 طاق بوده که این تعداد به تدریج به 33 طاق تقلیل یافته است.

5. پل آلکانترا

پل آلکانتارا با عبور از رودخانه تاگوس در آلکانتارا در اسپانیا، شاهکاری از ساخت پل روم باستان است. این پل بین سالهای 104 و 106 به دستور امپراتور روم تراژان در سال 98 پس از میلاد ساخته شد یک طاق پیروزی در مرکز پل قرار گرفته و در سوی دیگر آن یک عبادتگاه به افتخار امپراتور ساخته شده است. پل آلکانترا بیشتر از جنگ آسیب دیده است تا عناصر. مورها کوچکترین طاق را در یک طرف تخریب کردند در حالی که طاق دوم در طرف دیگر توسط اسپانیایی ها تخریب شد تا پرتغالی ها را متوقف کنند.

6. پل بندرگاه سیدنی

پل بندرگاه سیدنی یکی از شناخته شده ترین مکان های دیدنی استرالیا است. این بزرگترین (اما نه طولانی ترین) پل قوسی فولادی جهان است که بالای پل 134 متر (440 فوت) بالاتر از بندر سیدنی قرار دارد. ساخت آن هشت سال طول کشید و در مارس 1932 افتتاح شد. از آنجایی که فولاد، بسته به گرم یا سرد بودن آن منبسط یا منقبض می شود، پل کاملاً ثابت نیست و می تواند تا 18 سانتی متر (7.1 اینچ) بالا یا پایین بیاید.

7. استاری موست

استاری موست ("پل قدیمی") پل معروفی است که از رودخانه نرتوا در شهر موستار در بوسنی و هرزگوین عبور می کند. این پل توسط ترک‌های عثمانی در سال 1566 ساخته شد و به مدت 427 سال پابرجا بود تا اینکه در سال 1993 در جریان جنگ بوسنی تخریب شد. پس از آن، پروژه ای برای بازسازی آن آغاز شد، و پل جدید در سال 2004 افتتاح شد.

8. پل ریالتو

پل ریالتو یکی از چهار پل روی کانال بزرگ، در ونیز ایتالیا است. این قدیمی ترین پل روی کانال است. پل سنگی کنونی، تک دهانه ای است که توسط آنتونیو داپونته طراحی شده بود، در سال 1591 تکمیل شد و برای جایگزینی پل چوبی که در سال 1524 فروریخت استفاده شد. مهندسی پل آنقدر جسورانه در نظر گرفته شد که برخی از معماران فروریختن آن را در آینده پیش بینی کردند. این پل با مخالفت منتقدان خود به یکی از نمادهای معماری ونیز تبدیل شده است.

9. پل چارلز

پل چارلز یک پل سنگی گوتیک است که از رودخانه ولتاوا در پراگ جمهوری چک عبور می کند. ساخت آن در سال 1357 تحت نظارت شاه چارلز چهارم آغاز شد و در اوایل قرن پانزدهم به پایان رسید. پل چارلز به عنوان تنها وسیله عبور از رودخانه ولتاوا، مهمترین راه ارتباطی بین شهر قدیمی و منطقه اطراف قلعه پراگ بود. ارتباط پراگ را به عنوان یک مسیر تجاری بین اروپای شرقی و غربی مهم کرد. امروزه این یکی از پربازدیدترین مناظر پراگ است که نقاشان، صاحبان کیوسک ها و دیگر تاجران در کنار گردشگران متعددی از روی پل عبور می کنند.

10. پل برج

این پل یک پل مرکب پایه و معلق در لندن، بر روی رودخانه تیمز است. این برج نزدیک به برج لندن است که نام خود را به آن داده است و به نمادی از لندن تبدیل شده است. ساخت و ساز آن در سال 1886 آغاز شد و ساخت آن هشت سال طول کشید. این پل از دو برج تشکیل شده است که در سطح بالایی با استفاده از دو راهروی افقی که برای مقاومت در برابر نیروهای بخش های معلق پل طراحی شده اند، به هم گره خورده اند.

11. پل کینتایکیو

پل کینتایکیو که در ایواکونی ژاپن واقع شده است، یکی از معروف ترین بناهای دیدنی شهر است. بر خلاف بسیاری از پل های دیگر، پل کینتایکیو از چوب ساخته شده است. پنج طاق چوبی بر روی ستون های سنگی که از رودخانه نیشیکی عبور می کنند، قرار گرفته اند. پل کینتایکیو اغلب در تصاویری با شکوفه های زیبای گیلاس که در بهار بر فراز رودخانه شکوفا می شوند، ثبت می شود.

12. پل آسمان لنکاوی

پل آسمان لنکاوی یکی از زیباترین مناظر مالزی است. این پل معلق منحنی بیش از 410 فوت طول دارد و 2300 فوت بالاتر از سطح دریا است. در زیر پل مناظر خیره کننده از آبشارها و جنگل های مسحور کننده وجود دارد.

13. پل ایا کازوراباشی

قدمت این پل به قرن دوازدهم باز می گردد. بر فراز رودخانه لیاگاوا در توکوشیمای ژاپن قرار دارد. از تخته های چوبی ساخته شده و با تاک های کوهی متصل است. این پل از نظر تاریخی بسیار مهم است.

14. پل های ریشه

بر خلاف اکثر پل ها، پل های ریشه در مگالایا، هند، از فولاد یا حتی آلومینیوم ساخته نمی شوند. همانطور که از نام آنها پیداست، آنها از ریشه واقعی زنده ساخته شده اند. برای اینکه یکی ساخته شود، مردم محلی تنه درختان را در طرفین موازی یک بانک آب می کارند و به آرامی ریشه ها را در میان داربست های موقت هدایت می کنند تا شکاف را به هم وصل کنند. این روند می تواند 10 تا 15 سال طول بکشد. و در حالی که پل های ساخته شده از مواد مدرن مانند بتن و فولاد می توانند در طول زمان فرو بریزند، پل های ریشه ای در آزمون زمان مقاومت می کنند و اغلب در طول زمان قوی تر می شوند و قرن ها ماندگار می شوند.

15. پل طلایی

پل طلایی، ممکن است یک پل عابر پیاده باشد، اما عبارت "تجربه عملی" را به سطح جدیدی می برد. به نظر می رسد پل عابر پیاده در ویتنام توسط یک جفت دست عظیم که از جنگلی در زیر سازه بیرون آمده اند، نگه داشته شده است.

خاتمه

امیدواریم که از دیدن و شناختن این پل های زیبا که نام پلی ایرانی نیز در آن است، لذت برده باشید. با مجله دارا کالا همراه باشید تا مطالب متنوع دیگری را در زمینه های مختلف در اختیار شما بگذاریم.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا