خانه علم و تکنولوژی آشنایی با 10 ابزار هوش مصنوعی مهم

آشنایی با 10 ابزار هوش مصنوعی مهم

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
19 اسفند 1402 | 16:14
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به هر نوع سیستم یا برنامه‌ای که قابلیت یادگیری و پردازش داده‌ها را داشته باشد، ابزار یا مدل هوش مصنوعی گفته می‌شود. برای مثال یک مدل هوش مصنوعی برای مکالمه‌های متنی یا صوتی با انسان طراحی شده است، یک مدل هوش مصنوعی برای تشخیص الگوها در داده‌ها ساخته شده است و بسیاری مدل هوش مصنوعی دیگر.
درحال حاضر هر روز ابزارهای جدیدی در زمینه‌ی هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، که در انجام وظایف مختلف به انسان‌ها کمک کنند. یکی از معروف‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی در بین کاربران ChatGPT است؛ که به برقراری گفتگوهای طبیعی با کاربران می‌پردازد. در این مقاله به آشنایی با 10 ابزار هوش مصنوعی هم می‌پردازیم؛ که هر یک از آن‌ها برای انجام کار خاصی طراحی شده‌اند.

1) هوش مصنوعی ChatGPT

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم ChatGPT یکی از برترین و معروف‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی است؛ که توسط شرکت OpenAI ساخته شده است. چت جی‌پی‌تی یک شبکه عصبی است؛ که با حجم بسیار زیادی پارامتر آموزش دیده است. این هوش مصنوعی قادر به تولید متن، تحلیل داده، پاسخگویی به سوالات کاربران، پاسخ به مسائل ریاضی و ترجمه متن است. ChatGPT-4 آخرین نسخه‌ی مدل‌های زبان GPT است که جانشین نسخه ChatGPT-3.5 شده است؛ و به عنوان یک ابزار قدرتمند با قابلیت تولید متن شبیه انسان ساخته شده است. این نسخه جدید با 100 تریلیون پارامتر آموزش داده شده است.

درحال حاضر برخی از کارشناسان حوزه‌ی فناوری، از گسترش استفاده از این ابزار نگران هستند؛ نگرانی‌هایی مربوط به امنیت داده‌ها، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی و بحث‌های اخلاقی زیادی در استفاده از این تکنولوژی‌ پیشرفته وجود دارد؛ که نیازمند کنترل مناسب و بررسی دقیق‌تر است.

2) هوش مصنوعی Divi AI

ابزار Divi AI یکی از ابزارهای مهم هوش مصنوعی در زمینه طراحی وب سایت در وردپرس است. Divi AI به صورت یک افزونه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ تا هنگام طراحی وب سایت،‌ در محیط وردپرس از آن استفاده کنند. همچنین این ابزار توانایی تولید متن، تصاویر حرفه‌ای و یا هر نوع محتوای دیگری را برای وب سایت شما دارد؛ بنابراین ساختن وب سایت را بسیار ساده خواهد کرد. محتوایی که Divi AI تولید می‌کند، با نام تجاری یا نوع فعالیت تجاری شما کاملاً همخوانی دارد.

3) هوش مصنوعی Microsoft Copilot

یکی از جدیدترین ابداعات شرکت مایکروسافت، در زمینه هوش مصنوعی، Microsoft Copilot است. مایکروسافت کوپایلت با استفاده از یادگیری عمیق (Deep Learning) و تحلیل الگو (Algorithm Analysis) به برنامه‌نویسان در کد نویسی کمک می‌کند؛ تا سرعت توسعه نرم‌افزار افزایش یابد. همچنین این ابزار با تحلیل متن و زبان برنامه‌نویسی، ایده‌هایی برای کدنویسی و تکمیل پروژه‌ به برنامه نویسان ارائه می‌کند.

مایکروسافت کوپایلت از بیش از ۳۰ زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند، قادر به تولید کد در محیط‌های وب، دسکتاپ و موبایل است، می‌تواند خطاها را تشخیص داده و بهترین راهکار برای خطا‌های کدنویسی را ارائه دهد. اصلی‌ترین هدف مایکروسافت از ساخت این ابزار هوش مصنوعی، کمک به برنامه‌نویسان در فرایند تولید نرم‌افزار و افزایش بهره‌وری آن‌ها است. کاربران با استفاده از این ابزار سریع‌تر و بهینه‌تر کد می‌نویسند و پروژه‌های خود را سریع‌تر تکمیل می‌کنند. با توجه به پتانسیل بالایی که این سیستم دارد، به نظر می‌رسد بتواند در آینده نقش مهمی در توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ایفا کند.

4) هوش مصنوعی Pi

هوش مصنوعی Pi یک چت‌بات است؛ که توسط استارت‌آپ Inflection ارائه شده است. این ابزار بر پایه شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های پیچیده ساخته شده و به طور خودکار به حل مسائل پیچیده می‌پردازد. درحال حاضر این فناوری در حوزه‌های مختلفی همچون پردازش تصویر، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و هوش تجاری فعالیت می‌کند. درحال‌حاضر اپلیکیشن اندروید Pi برای 35 کشور جهان در دسترس قرار گرفته است. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی Pi رقیبی بزرگ برای هوش مصنوعی محبوب ChatGPT تبدیل شود؛ زیرا با داشتن محیطی ساده و صمیمی کاربران زیادی را به خود جذب می‌کند.

5) هوش مصنوعی Gemini

گوگل بالاخره از هوش مصنوعی جمینی (‌Gemini)، آخرین مدل زبانی بزرگ (LLM) رونمایی کرد.‌ این ابزار از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و تحلیل داده استفاده می‌کند. Gemini قابلیت‌های چندوجهی پیچیده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ برای مثال قادر به انجام مکالمات و تولید محتوا است، کدنویسی می‌کند، تصاویر را درک و تفسیر می‌کند، تشخیص چهره انجام می‌دهد، انواع داده‌ها را تجزیه و تحلیل‌ می‌کند و به توسعه‌دهندگان در ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی و APIهای جدید کمک می‌کند. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، Gemini بیشتر محصولات و خدمات گوگل را در اختیار خود قرار داده یا بهبود می‌بخشد. این هوش مصنوعی جدیداً در نسخه‌های جدیدتری تحت عنوان نسخه‌ی Gemini 1.5 pro و Gemini 1.0 Ultra هم منتشر شده است.

6) هوش مصنوعی Mixtral

یکی دیگر از فناوری‌های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی Mixtral است؛ که توسط تیم متخصصی توسعه یافته است. این ابزار از الگوریتم‌های پیشرفته و شبکه‌های عصبی ساخته شده و به صورت هوشمندانه به حل مسائل پیچیده در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. Mixtral از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون یادگیری عمیق و یادگیری تقویتی پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین به صورت هوشمندانه و خودکار می‌تواند الگوهای پیچیده در داده‌ها را شناسایی کند و راه‌حل‌های بهینه و کارآمدی ارائه دهد.

7) هوش مصنوعی Midjourney

Midjourney یک ابزار هوش مصنوعی ساخت تصویر است؛ که آزمایشگاه مستقل تحقیقاتی Midjourney, Inc در سانفرانسیسکو آن را توسعه داده است. میدجرنی ابزاری حرفه‌ای در تولید تصویر و تبدیل متن به تصویر است؛ که تصاویری فوق‌العاده ساخته و باعث صرفه جویی در وقت شما می‌شود. لازم به ذکر است که تصویری که با استفاده از میدجرنی ساخته‌شده، در یک جشنواره هنری مقام اول را کسب کرده است. ۲۵ تصویر اولی که با این ابزار می‌سازید رایگان است؛ و پس از آن باید هزینه‌ پرداخت کنید.

8) هوش مصنوعی Grammarly

ابزار Grammarly یک دستیار گرامر و نوشتاری بر پایه‌ی هوش مصنوعی است؛ که با شناسایی و تصحیح خطاهای گرامری، املایی، نقطه‌گذاری و غیره به کاربران در نوشتن متون کمک می‌کند. این ابزار، متنی بدون خطا در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بنابراین برای نویسندگان، دانش‌آموزان و کسانی که قصد دارند مهارت‌های نوشتاری خود را افزایش دهند بسیار مناسب است. نسخه رایگان Grammarly قابلیت‌هایی همچون بررسی املایی متن، اصلاح غلط‌های نگارشی و پیشنهاد لغت‌های جایگزین را در اختیار شما قرار می‌دهد. درصورتی که بررسی دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تری بخواهید بهتر است از نسخه پرمیوم گرامرلی استفاده کنید؛ زیرا نسخه پولی قابلیت‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهد.

9) هوش مصنوعی Descript

Descript یک ابزار هوش مصنوعی با قابلیت ویرایش ویدیویی و صوتی مبتنی بر متن است؛ که جایگزین برش و اتصال دستی کلیپ‌های ویدیویی شده است. این ابزار فقط با توضیحات متنی، ویدیوهای شما را ویرایش می‌کند.‌ Descript برای ساخت ویدئوهای آموزشی، پادکست، برنامه‌های رادیـویی و محتـوای صوتی قابل استفاده است. جهت استفاده از تمام قابلیت‌های این ابزار باید هزینه اشتراک پرداخت کنید.

10) هوش مصنوعی Notion

هوش مصنوعی‌ Notion ‌یا نوشتن، یک ابزار محبوب مدیریت محتوای متنی است. این ابزار در انجام کارهایی همچون ایجاد محتوا، ویرایش، خلاصه‌سازی و موارد دیگر به شما کمک می‌کند. هوش مصنوعی نوشن، به طور مستقیم باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله با 10 ابزار هوش مصنوعی مهم آشنا شدیم؛ و دیدیم که هوش مصنوعی باسرعت چشمگیری درحال پیشرفت است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، انجام بسیاری از کارها را ساده کرده و در راستای پیشرفت بشر نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگر تاکنون از هر یک از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی استفاده کرده‌اید، تجربیات خود را با ما و سایر دوستانتان به‌اشتراک بگذارید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا