خانه علم و تکنولوژی اخبار سخت افزار اپل از تراشه‌های 3 نانومتری سری M3 رونمایی کرد

اپل از تراشه‌های 3 نانومتری سری M3 رونمایی کرد

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
9 آبان 1402 | 17:11
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اپل نسل جدید پردازنده‌های خود را در رویداد Scary Fast معرفی کرد. تراشه‌های جدید سری M3 در سه مدل M3‌،M3 پرو و M3 مکس با لیتوگرافی 3 نانومتری عرضه شده‌اند؛ و قرار است در ساخت سری مک بوک پرو و آی‌مک جدید از آن‌ها استفاده شود.

برای اولین بار است که اپل هر سه مدل پایه‌، پرو و مکس پردازنده‌های سری M را در یک روز معرفی می‌کند. این تراشه‌ها بر روی ویژگی‌هایی همچون عملکرد گرافیکی، پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو، بهره‌گیری از حافظه‌ی بالغ‌بر ۱۲۸ گیگابایت و بهره‌وری بسیار بهتر، تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند.

قائم‌مقام فناوری‌های سخت‌افزاری اپل، جانی سروجی درباره‌ی خانواده‌ی M3می‌گوید:
تراشه‌های‌M3 ‌، M3 Pro و M3 Max به لطف برخورداری از فناوری ۳ نانومتری، عملکرد سریع‌تر‌CPU، معماری جدید‌GPU، پشتیبانی از حافظه یکپارچه‌ی حجیم‌تر و پردازش عصبی سریع‌تر پیشرفته‌ترین تراشه‌هایی هستند، که تا به امروز برای کامپیوترهای شخصی ساخته شده‌‌اند.

طبق گفته اپل، فناوری جدیدی موسوم به Dynamic Caching در پردازنده‌ی گرافیکی خانواده‌ی M3 مورد استفاده قرار گرفته است؛ که در تخصیص بی‌درنگ حافظه‌ی موردنیاز به GPU، عملکرد سریع‌تر و بهینه‌تری نسبت به گذشته دارد. همچنین قابلیت‌ پشتیبانی سخت‌افزاری رهگیری پرتو را برای اولین بار به دنیای مک بوک و سایر کامپیوترهای اپل آورده است. اپل ادعا کرده است که GPU جدید، سرعت رندرینگ را تا ۲٫۵ برابر افزایش می‌دهد.

همچون دو نسل قبل، هر سه تراشه‌ی M3 و M3 Pro و M3 Max به واحد پردازش عصبی قدرتمندی مجهز شده‌اند؛ که باعث آسان‌تر شدن پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین شده است. طبق گفته اپل، این واحد در پردازش‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی همچون حذف نویز و ارتقا رزولوشن، عملکردی ۶۰ درصد سریع‌تر از نمونه‌ی استفاده شده در خانواده‌ی M1 دارد.
 

مشخصات پردازنده‌های سری M3 اپل

نسخه پایه‌ی تراشه‌ی M3 از 8 هسته پردازشی، شامل 4 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف و حداکثر 10 هسته گرافیکی قدرت می‌گیرد. این پردازنده قادر است از 24 گیگابایت رم یکپارچه پشتیبانی کند؛ همچنین تا 35 درصد از M1 سریع‌تر است.

پردازنده M3 پرو، از 12هسته پردازشی، شامل 6 هسته قدرتمند و 6 هسته کم‌مصرف و پردازشگر گرافیکی 18 هسته‌ای قدرت می‌گیرد. این پردازنده از حداکثر 36 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. طبق گفته شرکت سازنده، عملکرد تک‌رشته‌ای این تراشه تا 30 درصد نسبت به M1 پرو سریع‌تر شده است.

در نهایت سراغ قدرتمندترین تراشه‌ی این خانواده یعنی M3 مکس می‌رویم. پردازنده‌‌ 16‌هسته‌ای‌ M3 مکس از 12 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف تشکیل شده است؛ 40 هسته گرافیکی هم این پردازنده را همراهی می‌کند. این پردازنده توانایی پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت رم را دارد. اپل ادعا می‌کند این تراشه تا 80 درصد سریع‌تر از M2 مکس عمل می‌کند.
 

خانواده‌های M1 و M2 اپل با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شدند. بنابراین خانواده M3 اولین تراشه‌های 3 نانومتری دنیای کامپیوتر محسوب می‌شود. برخورداری لیتوگرافی 3 نانومتری، باعث افزایش تعداد ترانزیستورها و درنتیجه افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی خواهد شد. اپل ادعا کرده است که لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو جدید، حداکثر عمر باتری ۲۲ ساعته ارائه می‌دهند؛ البته لازم است این ادعا مورد بررسی قرار بگیرد.

در نهایت اینکه اپل تراشه‌های جدید خود را با سری M1 مقایسه کرده است؛ کمی نگران کننده به نظر می‌رسد. زیرا باید دید آیا این تراشه‌ها نسبت به سری M2 هم پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند یا خیر.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا