خانه تازه های جهان موبایل هرآنچه در رویداد WWDC 2023 اپل معرفی شد

هرآنچه در رویداد WWDC 2023 اپل معرفی شد

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
6 تیر 1402 | 17:40
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رویداد WWDC اپل 2023 یکی از بهترین کنفرانس‌ها نسبت به سال‌های قبل محسوب می‌شود. زیرا اپل پس از مدت‌ها و باوجود شایعه‌های مختلف، بالاخره هدست واقعیت مجازی مخصوص خود را رونمایی کرد. هدست واقعیت ترکیبی، تنها محصول حاضر در این رویداد نبود؛ بلکه اپل مک بوک ایر جدید، پردازنده M2 اولترا و نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های iOS و Mac Os و … هم در این کنفرانس معرفی شدند. در ادامه با دارا کالا همراه باشید؛ تا به معرفی دقیق محصولات عرضه شده در رویداد WWDC اپل بپردازیم.

هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو

همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین محصول کنفرانس WWDC 2023، هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو (Apple Vision‌Pro) بود. این محصول جدید که اوایل سال آینده میلادی از راه می‌رسد، می‌تواند تغییری جدید در دنیای فناوری ایجاد کند.


ویژن پرو اپل، به سیستم‌عامل VisionOS مجهز شده است؛ که برنامه‌های بهینه‌سازی شده زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این هدست به لطف داشتن یک لنز با سه عنصر اختصاصی و نمایشگرهای microOLED تصاویر را با دقت و کیفیت فوق‌العاده بالا به‌نمایش می‌گذارد.  هدست Vision Pro یک باتری مجزا دارد؛ و قابل کنترل توسط چشم، دست و صدا است. بیش از ۱۲ دوربین در بدنه این دستگاه تعبیه شده است؛ که حرکات دست، پا و حالات چهره را ردیابی می‌کند.

23 میلیون پیکسل در دو صفحه نمایش این دستگاه حضور دارند؛ یعنی رزولوشن 4K  را برای هر چشم به ارمغان می‌آورند. برای کاربرانی که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، شیشه‌های مخصوص عینک در نظر گرفته شده است؛ که به این دستگاه می‌چسبند. این شیشه های عینک توسط Zeiss طراحی شده‌اند.


سیستم امنیتی بیومتری جدیدی به نام اپتیک آیدی‌(Optic ID) برای هدست ویژن پرو در نظر گرفته شده است. اپتیک آیدی عملکردی همانند تاچ آیدی و فیس آیدی دارد؛ و به منظور باز کردن قفل دستگاه به تشخیص چشمان شما می‌پردازد. طبق گفته شرکت سازنده، اطلاعات اپتیک آیدی رمزنگاری شده و در داخل خود دستگاه ذخیره می‌شوند.


هدست ویژن پرو ابتدا در آمریکا و با قیمت ۳٬۴۹۹ دلار عرضه خواهد شد؛ و پس از آن در دسترس کاربران سایر مناطق قرار خواهد گرفت.

مک بوک ایر 15 اینچی

از دیگر محصولات سخت‌افزاری اپل در کنفرانس WWDC 2023‌، می‌توان به مک بوک ایر 15 اینچی اشاره کرد؛ که بزرگ‌ترین مک‌ بوک ایر تاریخ و البته باریک‌ترین لپ‌تاپ 15 اینچی جهان به‌حساب می‌آید.

 مک بوک ایر، علی‌رغم داشتن نمایشگر 15 اینچی، ضخامتی برابر 11.5 میلی‌متر دارد؛ بنابراین واقعاً شایسته عنوان «ایر» است. این لپ‌تاپ از نظر طراحی کلی، بسیار شبیه به مدل 13 اینچی است؛ با این تفاوت که کمی بزرگ‌تر شده است. در قسمت بالایی نمایشگر این محصول، شاهد حضور یک ناچ هستیم؛ که داخل آن وب‌کم با‌کیفیت فول‌اچ‌دی قرار گرفته است. این لپ‌تاپ به دو درگاه USB-C Thunderbolt با پشتیبانی از مانیتور 6K، جک هدفون و کانکتور شارژ مگ‌سیف مجهز شده است. در این محصول همچون مدل‌های قبلی و برخلاف مک بوک پرو، فن تعبیه نشده است.

مک بوک ایر 15 اینچی، از پردازنده‌ M2 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین با هر بار شارژ باتری، 18 ساعت شما را همراهی می‌کند. در این محصول شش اسپیکر با پشتیبانی از فناوری Spatial Audio هم حضور دارند. طبق گفته شرکت سازنده، مک بوک ایر 15 اینچی تقریباً 12 برابر از مک‌بوک ایر مجهز به چیپ اینتل، قوی‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند.

پردازنده M2 اولترا

از دیگر محصولاتی که اپل در رویداد WWDC عرضه کرد، می‌توان به تراشه M2 اولترا اشاره کرد؛ که از 134 میلیارد ترانزیستور و حداکثر 192 گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند. این پردازنده براساس معماری UltraFusion اپل و از ترکیب دو تراشه M2 مکس ساخته شده است.

این تراشه قدرتمند از 24 هسته CPU و 76 هسته GPU تشکیل شده است؛ و به لطف  برخورداری از 32 هسته موتور عصبی قادر است 31.6 تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد. درکل ‌M2 اولترا نسبت به M1 ‌اولترا از نظر CPU تقریباً 20 درصد و از نظر GPU تقریباً 30 درصد قوی‌تر شده است

مک پرو با پردازنده M2 اولترا

مک پروی 2023 از طراحی مشابه سال 2019 برخوردار شد است. ولی از نظر مشخصات سخت‌افزاری، تغییرات گسترده‌ای در آن رخ داده است؛ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهره‌مندی از تراشه اختصاصی M2 Ultra اپل اشاره کرد.

اپل، برای مک پرو جدید، 8 درگاه تاندربولت و 6 ورودی PCI نسل 4 به‌شکل ماژولار در نظر گرفته است. تراشه M2 اولترا به کار رفته در این محصول از 24 هسته پردازشی، 67 هسته گرافیکی، 32 هسته برای موتور عصبی تشکیل شده است؛ و از حداکثر 192 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند. همچنین این محصول از دو درگاه HDMI  و درگاه شبکه 10 گیگابیتی هم پشتیبانی می‌کند.

اپل قصد دارد مک پروی جدید خود را در پیکربندی‌های مختلف به همراه لوازم جانبی متعدد، عرضه کند. قوی‌ترین نسخه این دستگاه از 192 گیگابایت حافظه رم برخوردار شده است؛ و قادر است هم‌زمان 22 ویدیوی 8K ProRes ‌را استریم کند.

مک استدیو با پردازنده M2 Ultra

در رویداد WWDC 2023 از نسخه‌ی جدید مک استودیو با چیپ M2 اولترا هم رونمایی شد. طراحی این دستگاه نسبت به نسخه‌های قبلی تغییری نکرده است؛ تفاوت آن در افزایش قدرت آن است. طبق ادعای اپل نسخه M2 اولترا این دستگاه 6 برابر از سریع‌ترین پردازنده‌های اینتل، سریع‌تر شده است. پشتیبانی از حداکثر 8 ترابایت حافظه داخلی، پشتیبانی از وضوح 8K و پورت تاندربولت 4 از دیگر مشخصات این محصول است.

سیستم‌عامل iOS 17

اپل در رویداد WWDC 2023 سیستم‌عامل iOS 17 را هم معرفی کرد. از مهم‌ترن قابلیت‌های این سیستم‌عامل جدیدِ موبایل می‌توان به، طراحی مجدد کارت‌های تماس و قابلیت پست صوتی اشاره کرد. در این سیستم عامل ویژگی جدیدی به نام پوسترها به صفحه تماس کاربران اضافه شده است. ‌این قابلیت هنگام تماس، اطلاعات تماس را با تصاویر جذابی ترکیب کرده و به‌صورت تمام‌صفحه به نمایش می‌گذارد. از دیگر قابلیت‌های جذاب سیستم عامل iOS 17 می‌توان به قابلیت NameDrop اشاره کرد؛ در این قابلیت با نزدیک‌کردن دو آیفون به یکدیگر، می‌توانید اطلاعات تماس، همچون ایمیل و شماره تلفن و همچنین تصاویر را بین دو دستگاه مختلف انتقال دهید.

از سپتامبر امسال، نسخه پایدار سیستم‌عامل iOS 17 برای کاربران آیفون Xs و مدل‌های جدیدتر قابل دسترسی می‌شود.

سیستم‌عامل iPadOS 17

اپل در این مراسم، نسخه جدید سیستم‌عامل مخصوص تبلت‌های خود را هم معرفی کرد؛ که نسبت به سال‌های گذشته به‌روزرسانی مهمی به‌حساب می‌آید. از قابلیت‌های سیستم‌عامل iPadOS 17 می‌توان به لاک‌اسکرین قابل‌شخصی‌سازی، ویجت‌های تعاملی در هوم‌اسکرین و ویژگی Stage Manager بهبودیافته اشاره کرد.

قابلیت Stage Manager ‌اولین‌بار در سیستم عامل iPadOS 17 در اختیار کاربران قرار گرفت. این قابلیت بازکردن آسان و مدیریت هم‌زمان چندین پنجره را روی آیپد امکان‌پذیر می‌کند.

سیستم‌عامل watchOS 10

‌ watchOS 10 نسخه جدید سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند اپل است؛ که نسبت به نسل‌های قبلی خود تغییرات گسترده‌ای کرده است. در این نسخه سیستم عامل، می‌توانید با چرخاندن غربیلک کناری ساعت، بسیار سریع و آسان به ویجت ها دسترسی پیدا کنید. همچنین با فشردن کلید فیزیکی ساعت می‌توانید به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

سیستم‌عامل مک او‌اس سونوما

اپل در کنفرانس جهانی WWDC نسخه جدید سیستم‌عامل دسکتاپ خود با نام مک او‌اس سونوما (Sonoma) را هم معرفی کرد.

از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل می‌توان به پشتیبانی از ویجت‌ها و امکان استفاده از اسکرین‌سیورهای متنوع به‌عنوان والپیپر اشاره کرد. زمانی که پنجره‌ای را در این سیستم عامل باز می‌کنید، برای حفظ تمرکز شما، ویجت‌ها در پس‌زمینه محو می‌شوند. ویجت‌های مک او‌اس کاملاً تعاملی هستند؛ بنابراین می‌توانید وسیله نقلیه هوشمند خود را از طریق دسکتاپ کنترل کنید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا